2006
|
|
Egun ditugun aztarnek euskaldunek eta erromatarrek elkarbizitza nahiko baketsua mantendu zutela eta integratu egin zirela iradokitzen dute. Beraz, esan
|
dezakegu
egile klasikoek eskaintzen duten antzinako euskaldunei buruzko ikuspegia ez dela zuzena. Denbora luzez, irudi klasiko horrek eragin handia izan zuen egungo historiografiarengan, orduko euskaldunak nolakoak ziren eta erromatar presentzia gure lurraldean aztertzerako orduan.
|
|
Hala ere, aurrekoa ez da nahikoa. JILTBren 10 artikuluari hitzez hitz jarraituz, esan
|
dezakegu
egile eskubideak eskaintzen duen babesaz gozatzeko bi baldintza bete behar dituela publizitate obra edo sorkuntza batek: lehenik, ukigai edo ukiezin izatearen kontuaren inguruan, gaur egunekoa dela edo etorkizunekoa dela ere, baliabide edo euskarriren batean hedatu behar da; eta, bigarren, sorkuntzak originala izan behar du.
|
2008
|
|
Ezaugarri hauetatik bat bakarra har
|
dezake
egileak, edo batzuk, eta berak nahi duen baimen mota sortu.
|
2009
|
|
Webgune horietako baten kalkuluen arabera, 150 x 210 mm-ko 90 orrialdeko liburua zuri beltzean inprimatzea 7,5 euro kostatzen da. Kopuru horretatik aurrera, idazlanagatik nahi duen dirua eska
|
dezake
egileak. Lortzen duen irabaziaren %80 beretzat izango da eta %20 enpresarentzat.
|
2010
|
|
bat, edukia bera; bestea, ekonomia aplikatua soziolinguistikara biltzeko ahalegina beste behin egitea. Lanaren edukiari erreparatuz, esan
|
dezagun
egileak kasu jakin batez baliatu dela lana burutzeko, testu-liburuen argitalpenarena, hain zuzen ere. Adibide horren eskutik ehundu dituen planteamendu eta algoritmo matematikoen bitartez, eta marraztu dituen grafikoen laguntzaz, irakaspen bat landu du euskalgintzan diharduten edozein sektoretako enpresei zuzenduta:
|
2012
|
|
Hala ere, aurrekoa ez da nahikoa. JILTBren 10 artikuluari hitzez hitz jarraituz, esan
|
dezakegu
egile eskubideak eskaintzen duen babesaz gozatzeko bi baldintza bete behar dituela publizitate obra edo sorkuntza batek: lehenik, ukigai edo ukiezin izatearen kontuaren inguruan, gaur egunekoa dela edo etorkizunekoa dela ere, baliabide edo euskarriren batean hedatu behar da; eta, bigarren, sorkuntzak originala izan behar du.
|
2013
|
|
Birformulazioaren esanahia ondo ulertzeko eduki erreferentziala ezagutu behar da, hau da, gaia ezagutu behar da, testu horretan agertzen den informazioa ez delako nahikoa. Hala eta guztiz ere, inferentzia medio, interpreta
|
dezakegu
egile batek uste duenaren gaineko gaitzespena dagoela. Inplizituaren gainean funtzionatzen du markatzaileak.
|
2014
|
|
Ez dakit orain arte inor ausartu ote den halako izenburu batekin haur eta gazte literaturan. Eman
|
lezake
egileak Peru Tximaluze beldurgarriaren (Struwwelpeter, 1854) garaietara itzuli nahi izan duela, haur odolaren bidezko lezioekin. Barrukoa berdin da asaldagarria.
|
|
Marrazkigintzaren hainbat definizio topa
|
ditzakegu
egile bakoitzaren ekoizpenari so. Jorge Sainz arkitektoaren banaketa aipatuko dugu, lehenbizi; arkitekturaren eta eraikinaren arteko lotura kausa efektuzkoa burutzen du Sainzek, hau da, proiektu marraztua ez du elementu existentzialistatzat hartzen, haren ustez eraiki gabeko arkitekturak ez dauka eraiki denak daukan bezainbeste garrantzirik.
|
2016
|
|
Denak egin diezaioke mesede. Gaizki ulertuek ere lagun
|
diezaiokete
egile bati. Dena zaio lagungarri, baita irakurleen ezjakintasun eta deskuidoa ere.
|
|
– Izan ere, autofikzioaren hautuak dezente handitu
|
dezake
egilearengan bere bizitza oso interesgarritzat hartzeko daukan joera naturala, baldin eta kontrakoa gertatzen ez bada, hau da, autofikzioa aukeratu izana sinetsita dagoelako bere bizitza, berez, oso dela interesgarria; gogoratu John Irving nobelagileak zioena: –idazle txar bat da norbait zeinaren bizitza bere obra baino interesgarriagoa suertatzen baita?.
|
|
Berarekin argitaratzea oso erraza da, formulario bat betetzea bezain erraza (izenburua, deskribapena, hizkuntza, generoa, etab.) eta, jakina, eskuizkribuaren fitxategia igo. Liburua Amazonen webaren bertsio guztietan merkaturatuko da, eta salmentetatik datozen opariak %70eraino irabaz
|
ditzake
egileak. Argitalpena, formatu digitalean zein tapa bigunean, doakoa da.
|
2017
|
|
Komentatu, komentatu eta komentatu. Asko gustatu zaizun post bat irakurri baduzu, esan
|
iezaiozu
egileari. Idatz iezaiozu iruzkin bat eta, alde batetik, asko eskertuko dizu eta, bestetik, zure burua ezagutzera emango duzu.
|
|
Bertako garaiak eta gertalekuak. Baina literaturaren historian gertatzen den moduan, behin liburua plazan utzita, idazlearena izatetik irakurlearena izatera pasatzen da, honen irudimenak bete
|
ditzan
egileak utzitako hutsuneak. Horrela, idazlearen baimenik gabe, Kalaportu aldatzen joan da, eta sasoi berrietara moldatzen, bertara heldutako bisitarien eskutik.
|
|
Bi sinadura horiek bertan utziz gero, ETAren biktimak mindu zitzaketela pentsatu du Pablo Berastegik zuzendutako taldeak, eta horregatik erabaki dute artelanak zentsuratzea. Donostia 2016ko arduradunek azaldu dute gatazkaren biktimak mindu
|
ditzaketen
egileen lanak erakutsiz nekez egin litekeela bizikidetzaren alde. Baina azaldu gabe utzi dute nola egin litekeen bizikidetzaren alde gatazkaren parte bati eztabaida publikoan parte hartzerik naifena ere ukatuz.
|
2019
|
|
Izaro Arroitak ere, bere doktorego tesian adierazten duen moduan," oro har euskal literaturaren eklektikotasuna nabarmendu den arren, errealismorako bira orokor bat ikusi dute euskal literatura kritikariek; Euskal Herriko errealitate historiko politikoaz idazteko joera orokor bat" (2015: 25). Beraz, esan bezala, oso errealismo ezberdinak garatzen joan dira euskal autoreak eta kasuz kasu aztertu litzateke autore bakoitzak adierazi nahi duen errealitate hori zer nolako errealismo motan sartzen den, azken batean sailkapenen funtzio esplikatzaileak ez
|
baititzake
egileen erregistro eta estiloen barietateak prototipoen arabera desitxuratu.
|
|
Bihotz bi. Gerrako kronikak kontakizuneko pertsonaia nagusiaren miseria, ezinegona eta patetismoa islatzeko aukera ezberdinak har
|
zitzakeen
egileak, adibidez, modu errealista tradizionalean, gertaeren tragikotasunaren sustraiak eta gertaerak zuzenean adieraziz, baina bestela egitea hautatu du, ironia, umorea eta satira bezalako baliabideez baliatuz. Narratzailearen atalean esan bezala, narratzaile ez fidagarriaren bitartez idazle inplizituak berak salatu edota adierazi nahi dituenak esango ditu, baina zuzenean esan beharrean, ironia erabiliz egingo du, zeharka.
|
|
Historialariarekin eduki zuen mintzaldian gaitasun profesionalarekin mintzo zela ikusi bagenuen ere, garaia da lehen zalantza bat sar dezagun, Lisboako Setioaren Historia liburuaren egileak egin zion konfiantzaren ondorioei buruzkoa, baimena eman zuenean proben azken irakurketa deleaturren teknikariaren kontura izateko, erabat, fiskalizaziorik gabe, agian axolagabekeria nekatuaren orduetan edo eta hurrengo bidaiaren kezka buruan zuela egin zion konfiantza. Dardara batean jartzen gara pentsatze hutsarekin almuedanoaren egunsentiaren deskribapen horrek gehiegizko tokia har
|
lezakeela
egilearen testu zientifikoan, biak direlarik, bai egilea eta bai testua ere, azterketa zehatzen, ikerketa sakonen eta erkatze zorrotzen fruitu. Zalantza edukitzeko modukoa da, esaterako, norberaren zalantzaz zalantza edukitzea zuhurtzia onaren ondorioa den arren, historialariak bere narrazioan zakurren zaunka aipatu izana, eta are zakurrak berak ere, zuzentzaileak jakin baitaki zakurra, arabiarrentzat, animalia lohia dela, zerria bera den bezala, eta hortaz ezjakintasun itzelaren agerbidea dela pentsatzea ezen Lisboako mairuak, hain saiatuak izaki, zakur saldoaren ondo ondoan biziko zirela.
|
|
Izan ere, gorputzaren gaineko ikerketek, “eraman gaitzakete ‘emakume izatea’, ‘gizon izatea’ edo ‘dena delako izatea’ esan nahi duen esperientzia askotariko, zabal eta aldakor horren inguruko irakurketa konplexuagoak eta alternatiboagoak egitera. Beste alde batetik, lagun
|
dezake
egile/ ikerketa prozesu eta teoria/ politika feminista harremanaren inguruan planteamendu berriak egiten” (Esteban, 2008).
|
2022
|
|
Editorial batekin lanean askatasuna izan
|
dezake
egileak?
|