2000
|
|
Ezkontideen arteko izate eta aiurri bateraezintasuna alegatzeak benetako eta bestelako arrazoiak estal
|
ditzake
eta horiek jendaurrean eztabaidatzea, familien lotsaria eta gizartearen eskandalua litzateke. Zio desberdinekorik ere ekarri da puntu honetara, alegia, senar emazteen arteko ezkon bizimodua jasanezina izan daitekeela bizitza garratz, destaina gogor, eguneroko mesprezu, kontraesan jarraiko, zorrotz eta doilorrak tartean badira.
|
|
Sekula ere ez da onartu, merkataritza esparruan, bidezko salneurriaren erdia baino goragoko kaltea dela eta, kontratuaren hutsalketa akzioa, merkatugaien higigarritasunak, arriskuak, ustekabeak eta ezinbestekoak akzio hori eragozten baitute. Arean bere, bazen arrazoirik moneta paperaren garaian, paper horrek erreka arin jo zuela, hutsalketa akzioa gai zibiletan ere ezabatzeko; aldi bitarte horretan eta gai zibiletan ere, merkataritzako gaien mugikortasuna eta ustekabe berberak tartean zirelako; gaur egun, bestera, berori ostera ere ezar dezakegulakoan gaude, justiziak berak, oztoporik gabe, bere eskubideak berreskuratu
|
ditzakeelako
eta kontratu pribatuak, orobat, mehatxupean ez direlako, orain arte izan diren moduan, gai publikoen desordena zela eta.
|
|
Legegileak jurisprudentziaren kezka behar du izan; hortaz, jurisprudentziak harena ongi
|
dezake
eta, zer esanik ez, legegileak berak ere jurisprudentzia zuzendu.
|
|
Legegileak jurisprudentziaren kezka behar du izan; hortaz, jurisprudentziak harena ongi
|
dezake
eta, zer esanik ez, legegileak berak ere jurisprudentzia zuzendu. Beharrezkoa da horretarako jurisprudentzia bat izatea.
|
|
Interpretazio batzuen ustez, lehenengoa gertatu da; beste batzuk, aldiz, bigarrenaren alde gaude. Izan ere, Vienako Zirkuluaren ideia asko egungo filosofiaren baitan ikus
|
ditzakegu
eta, orobat, Zirkuluaren ekarpenak neurri juxtuagoan kokatzea lortzen ari diren hainbat berrirakurketa zabaltzen ari dira. Honek guztiak beharbada balioko du, termino kontraesankorretan esanda, Zirkulu irekiaz mintzatzeko.
|
|
Baina konparazio batek zerbaiten konparazioa izan behar du. Gainera, gertakari bat konparazio baten bidez deskribatu ahal badut, konparazioa ere utz
|
dezaket
eta bera gabe gertakariak deskribatu. Baina, aztertzen ari garen kasuan, konparazioa uzten saiatu bezain fite, bere atzean dauden gertakariak soilik baieztatuz, gertakari horiek ez daudela ikusten dugu.
|
|
Maitearen izenari musu bat eman
|
diezaiokegu
eta hemen argi geratuko litzateke izena ordezkotzat hartu dugula.
|
2001
|
|
4 Laugarren paralogismo honetan ez da niaren edo arimaren adigaia lantzen, baizik eta honek kanpoko errealitatearekin duen harremana. Kanpoko objektuen izateak zalantzakorra dirudi, hautemapen jakin batzuetatik erator
|
dezakegulako
eta, beraz, seguru cogitoa besterik ez dugula dirudielako. Baina Kanten arabera guk objektu horien izatea ez dugu logikoki eratortzen, baizik eta zuzenean hautematen dugu.
|
|
Hala eta guztiz ere, Kantek ez du etsi nahi eta egoera hori ondoren etorriko den eraldaketa eta argipen baten zeinu bezala ulertzen du. Hori lortzeko, dei bat egiten dio arrazoimenari" geratzen den bide bakarra" har
|
dezan
eta bere zeregin zailenari ekin diezaion, hots, etsipena gainditu eta espekulazio hutsalak alde batera utziz bere buruaren ezagutzari ekin diezaion. Eta arrazoimen hutsaren kritika izango da arrazoimenaren legezko asmoak bermatu eta oinarririk gabeko harrokeriak baztertuko dituen epaimahaia.
|
|
Begiespen hutsa sentsazioari dagokion osagai oro alde batera uzten duen begiespena da. Gorputz bati adimenak substantzia, indarra eta halako adigaiak egotz
|
diezazkioke
eta sentsazioaren mailan kolorea, gogortasuna etab. gainera ditzakegu; baina, gainera, bera objektu gisa jasotzeko forma soilari dagozkion hedadura eta forma geratuko lirateke begiespen hutsaren aldetik.
|
|
Eta hortik honako ondorioa ateratzen du: " Utz iezaiozu, beraz, zuen aurkakoari arrazoimenaren bidez hitz egin
|
dezan
eta arrazoimenaren armekin baino ez ezazue borrokatu" (A744/ B772 (E549)). Arrazoimenak du ezer argitu emaitza aurretik ezartzen bazaio; beraz, polemika beharrezkoa zaio.
|
|
San Ignaciok ez ditu gogoa eta bere ahalmenak kontzeptuz bereizten; baina praktikan, aldiz, gogoa, gizakia, bere nahimenaren eta adimenaren jaun dela, desberdina dela eta biak bere esanera (gogoarena) erabil
|
ditzakeela
eta behar dituela erakusten digu.
|
2002
|
|
Ez goaz esatera, noski, administratzaile desinteresatuek beren lana ondo betetzen ez dutenik: botere zaletasunak, izen onak, espiritu publikoak eta ontasunak zuhur bihur
|
ditzake
eta zaintzaile fin egin. Hala ere, kontratatutako enpresaburuak ere ez al du, ba, arrazoi horiek bultzatuta lan egiten?
|
|
Testuotan aurkezten diodan proiektuari dagokionez, berriz, uste osoa daukat, proiektua ezagutzen duten hainbat adituren iritzi jakintsuetan oinarriturikoa berau, martxan jarri eta aurrera eraman daitekeela. Frantzia da herri guztien artean ideia berri eta baliagarriak eskuzabalen hartzen dituena; Frantzia da, halaber, berorri eskaintzen diodan proiektua arrakastatsu bihur
|
dezakeen
eta aurrera eramateko prest egon daitekeen herri bakarra. Jakin nahi al du berorrek zein den proposatzen diodan proiektuaren objektua?
|
|
Zer izan behar du espetxeak? Beren askatasuna neurriz kanpo eta bidegabeki erabili duten gizabanakoei, krimenik gehiago egin ez
|
dezaten
eta, orobat, ereduaren izugarriaz, besteak halakorik ez egitera bultzatuz, hartaz gozatzea galarazten zaien egoitza. Horrez gain, atxiloturiko pertsonen ohiturak aldatzeko betebeharra duen erreformategi ere izan behar du espetxeak, hartara, gabeturik dagoena askatasun egoerara itzuli eta, ez norberarentzat, ez eta gizartearentzat ere, zorigaiztoko izan ez dadin.
|
2003
|
|
Horren guztiaren ondoren arimetako edertasuna gorputzekoa baino baliotsuagotzat jo behar da, eta horrela norbait arimaz moduzkoa izanik sasoi betekoa ez bada ere, nahikoa izatea bera maitatzeko, berataz arduratzeko eta gazteak hobeak egiteko moc duko hitzaldiak sortu eta bilatzeko, eta horren ondorioz berriz bizimodu eta legeetako ederra ikustera behartuta egoteko eta hori guztia elkarrekin senidetuta dagoela ikusteko, gorputzeko ederra gutxitzat jo dezan. Bizimoduen ondoren jakintzetara gidatu behar du gidariak, jakintzen edertasuna ere ikus
|
dezan
eta, jada hainbesteko edertasuna ikusirik, jadanik ez dadila baten edertasuna bakarrik zerbitzatzen d eskasa eta zikoitza izan, mutiko, gizaki ala bizimodu baten edertasuna maite izanik morroiak bezala, aitzitik ederraren itsaso zabalera itzulita eta begira, hitzaldi asko eder eta jasoak eta filosofia jorizko pentsamenduak sor ditzan, horretan indartuta eta hazita, orain azalduko dudan horrelako ...
|
|
— Zu eta bion artean ez dago bada —esan omen zuen Altzibiadesek— adiskidetzerik, baina hurrengo batean zigortuko zaitut honengatik guztiagatik. Orain, Agaton, emaizkidazu zinta batzuk honen e buru harrigarri hauxe ere koroa
|
dezadan
eta ez diezadala aurpegiratu zu koroatu zaitudala eta bera, hitzaldietan gizaki guztiei irabazten diena, ez atzo bakarrik, zuk bezala, beti baizik, ez dudala gero koroatu.
|
|
Bi helburu hauekin: besarkadarekin batera, gizonak emakumea topatuz gero, sor
|
zezaten
eta espeziea izan zedin, eta arrak arra topatuz gero elkarketatik behintzat asealdia gerta zedin eta etenaldia eginda eginkizunetara itzuli eta gainerako bizitzaz ardura zitezen. Hain antzinatik da bada elkarrekiko maitasuna bed rezkoa gizakiengan, eta antzinako izaeraren bateratzaile eta bitatik bat egiten eta giza-izaera sendatzen saiatzen dena.
|
|
Bi lege hauek bat egin behar dute, mutilekiko maitasunari buruzkoak eta filosofia eta besd te bertuteei buruzkoak, maiteak maitaleari atsegin egitea eder gertatuko bada. Maitalea eta maitea batera datozenean, bakoitza bere legearekin, bata atsegin ematen dion maitea bidezkoa den guztian zerbitzatuz, bestea bera jakintsu eta on bihurtzen duena bidezkoa den guztian zerbitzatuz ere; batak zentzutasun eta gainerako bertutetarako lagundu
|
dezakeenez
eta besteak heziketa eta gainerako jakintzan jaso e behar duenez, orduan, arau horiek berera etorrita, kasu horretan bakarrik gertatzen da eder izatea maiteak maitaleari atsegin ematea, eta bestela inoiz ez. Kasu horretan iruzur jasatea ere ez da batere lotsagarri.
|
|
6 Erlijioeta politika espirituen arteko desberdintasun horiek direla bide, Jainkoak bata eta bestearen aginteak bereizi ditu, ministro desberdinek gauza ditzaten aginteok. Horretara, erlijioaren espiritua barnealdeaz bakarrik ari da eta gizakien bihotzean agertzen da, gizakiok zuzentasuna maita
|
dezaten
eta lurreko ondasunetatik alden daitezen; denbora ministroek, ordea, zigor zein tormentuek sortarazitako beldurra erabiltzen dute, kanpo ordenari eusteko, eta euren agintearen helburu nagusia da munduko ondasunak erabiltzea. Bereizketa hori hagitz oinarrizkoa da, eta, horren ondorioz, botereok berez Jainkoarengan batu arren, horrek giza itxura hartu eta espiritu erregetza berrezartzeko asmoa erakutsi zuenean, ez zuen bere boterea erabili denbora boterearen gainetik; halaber, erakutsi zituen boterea eta handitasuna beti izan ziren lurreko erresuma bati ondo zetozkion botere eta handitasunaren kontrakoak.
|
|
4 Erlijioak barne agindu onak bakarrik eratzen dituenez, Jainkoak espiritu agintea eman die bere ministroei, espiritua zein bihotza osa
|
dezaten
eta zuzentasuna maitatzen irakats diezaguten, kanpoaldean denbora indarra erabili gabe. Edozein kasutan ere, kanpo ordena arautu behar duten denbora botere horien agintea gauzatzeko, zuzentasunari lepo eman eta ordena horri kalte egiteko gehiegikeriatan dabiltzanak zigortu behar dira, eta horretarako indarra behar da.
|
2004
|
|
Eta nire burua bakarka hartzen badut kontuan(...) erraz ohartzen naiz orain naizena baino askoz ere perfektuagoa izango nintzatekeela, Jainkoak sortu izan banindu hutsik egingo ez zukeen zerbaiten gisara. Alabaina, nolabaiteko perfekzio handiagoa egongo da unibertso osoan beraren zati batzuek erruak izan
|
baditzakete
eta beste batzuek ez, denak antzekoak badira baino, eta ezin dut nik hau ukatu.41
|
|
Gure nahimena, gure askatasuna, orduan, gure arrazoimena baino harago joan daiteke, arrazoimenean sartzen ez dena burura
|
dezake
eta gure askatasun mugagabeaz baliatuz bururatutakoa egia dela sinetsi. Errua emango da zerbait nahikoa argitasunez agertu gabe, nire askatasunaz baliatuz, nire iritzia ematera ausartzen naizenean, irizpen bat ematen dudanean.
|
|
Inozokeria bai, beraz, baina gaituenaren adimena ere harrapa
|
dezakeena
eta bakarrik zalantzaren metodoaren bidetik gainditu ahal izango dena. Lehen inpresio batek, itxuran, ezagutza sentimenetatik datorrela diotenei arrazoia ematen dien arren, horrek ez du asko iraungo azterketa zorrotz bat egiten badugu gaiaren inguruan; eta hori erakusten ahaleginduko da Descartes harira ekarri dugun bigarren meditazioan.
|
|
filosofoek eskuarki kopuru jarraia deitzen dutena edo kopuru horri, edo neurtzen den gauzari, dagokion hedadura (bai luzerakoa, bai zabalerakoa, bai sakonerakoa). Gainera, gauza horietan zenbait zati bereiz
|
ditzaket
eta zati bakoitzari atxiki diezazkioket era guztietako neurriak, irudiak, kokapenak eta higidurak; eta, azkenik, higidura hauei era guztietako iraupenak izenda diezazkieket.48
|
|
Ona da herri anitzen ohiturei buruz zerbait jakitea, horrela geureaz iritzi zuhurragoa izan
|
dezagun
eta ez dezagun pentsa gure ohituren aurkakoa den guztia barregarria edo arrazoimenaren aurkakoa dela, ezer ikusi ez dutenek egin ohi duten legez.23
|
|
Hizkuntza ere gertakari da. Gertakarien irudiak egitera kondenatuak gauden bezala, gure irudiak ere gertakari bilakatzen dira, gertakarion irudi berriak egin
|
ditzakegularik
eta irudi berriok gertakari berriak ditugularik, eta horrela azkenik gabeko irudikapen kate bat sortzen da. Hizkuntza gertakari izanik, errealitatearen eremua azkengabe eta agorgabe bilakatzen da.
|
|
Egia ote da, baina, adierazpen perpausak ez direnek egiatasunik edo faltsutasunik adieraz ez
|
dezaketela
eta horrenbestez inferentzia logikoen eremutik kanpo geratzen direla? ‘Zatoz hona! ’ perpausean badirudi ez egiatasunik ez faltsutasunik ez dela adierazten.
|
|
Wittgensteinen etika ez ezik, gure filosofoak Jainkoaz eta mistikaz idatzi zuen apurra ere hartu dut hizpide. Egia esan, haren testurik garrantzitsuenak ia soilik aipatzera mugatu naiz, irakurleak ezagut
|
ditzan
eta beren testuinguruan hausnar ahal ditzan. Wittgensteinen pentsamenduan eta bizitzan etikak eta erlijioak izan zuten pisua ikusita, bidezko bezain beharrezko iruditu zaigu Wittgensteinen dimentsio etiko eta mistikoaz mintzatzea, lehenengo Wittgensteinera funtsean mugatu bagara ere, arrazoi metodologiko eta praktikoengatik bereziki.
|
|
erabatekoak eta erlatiboak. Tenisean gaizki jolasten ari banaiz, jolaskideak atentzioa dei
|
diezadake
eta nik honela arrapostu: " Badakit, gaizki jolasten ari naiz, baina ez dut hobeki jolastu nahi".
|
|
Honako hau baitio: " Gainera gertakari bat konparazio baten bidez deskribatu ahal badut, konparazioa ere utz
|
dezaket
eta bera gabe gertakariak deskribatu. Baina aztertzen ari garen kasuan, konparazioa uzten saiatu bezain fite, bere atzean dauden gertakariak soilik baieztatuz, gertakari horiek ez daudela ikusten dugu.
|
|
Hori eta horrenbestez, etikotasunaren bigarren finkagarria lehenengoari estuki lotua doa, bien artean harreman dialektiko aberasgarri bat suertatzen delarik: geure autoestimua nahi eta behar dugun bezala eta horretarako besteen estimuaren eta maitasunaren beharrean gauden bezala, geuk ere besteak estimatu eta maitatu behar ditugu, eurek ere autoestimurik izan
|
dezaten
eta, ondorioz, euren arrimu eta maitasuna eskaini ahal dezaten. Era berean, pertsona baten autoestimua handitzen eta egituratzen da beharrean daudenak lagunduz eta maitatuz, psikologiak eta esperientzia praktikoak erakusten digutenez.
|
|
Eta munduaren objektibitateak munduaren alteritatea inplikatzen du, besteak beste. Objektibitate eta alteritate horri esker munduko beste gizakiak (gizakideak) subjektu (pertsona) bezala ikus
|
ditzaket
eta halakotzat (hots, aintzakotzat) har. Munduko beste gizaki guztiak ez ezik, munduko izaki guztiak aintzat har ditzaket; eta aintzat hartu behar dira, pentsamendu ekologiko zahar eta berriak zuzen ikusi duenez. c) Munduaren alteritateak beste subjektuen (subjektukideen) errealitatea agerrarazten digu, nire mundua besteena ere badela nabarmenduz, beste izakiena ere badelarik.
|
2005
|
|
Berau bat bateko ideia batek harrapatu zuen ustekabean: hausnarketa egin zezakeela, ordura arteko bere betiko apatia eten
|
zezakeela
eta bere burua objektu baten aurrean jarri eta berau behatu zezakeela konturatu zen. Une horretan bertan hasi zen bera hitz egiten.
|
|
Hizkuntza, alde batetik," produktu" bat bezala agertzen zaigu eta honengatik hitz egin dezakegu bere dimentsio edo izaera" estatikoaz" (ergon). " Hizkuntza, nahiz eta pentsatze ekintza bakoitzean bakarrik izan baliozkoa, independentea da bere osotasunean eta, honengatik, existentzia berezia ematen dio berak bere buruari" 80 Hizkuntza, bestalde," jarduera" bezala ikus
|
dezakegu
eta, zentzu honetan, posible zaigu haren dimentsio edo izaera" dinamikoaz" (energeia) hitz egitea. " Hizkuntza ez da hainbeste bizitzarik gabeko produktu bat bezala kontsideratu behar baizik eta askoz gehiago produkzio bat bezala", hau da," ez hainbeste erloju mekanismo hil bat bezala baizik eta bere baitatik sortutako kreazio bizi bat bezala" 81 Bi aspektu hauek oinarrizkoak eta elkarren osagarriak baldin badira ere, hark garbi ikusten du —bere garaikide askok ez bezala eta baita geroago F. Saussurek eta N. Chomskyk ez bezala— bigarrenari eman behar zaiola garrantzia82.
|
|
Humboldt, zentzu orokor eta zabalenean," pentsalari" edo" filosofo" bezala ezaugarritu
|
dezakegu
eta, bereziki gizakiaz arduratzen den heinean, baita ere" antropologo" bezala. Bere lehenengoetako idazlanek, hain zuzen, giza-fenomenoa aztertzen dute jada eta," antropologia konparatuaren" izenpean, gizakiari buruzko teoria orokor eta original baten oinarriak jartzen dituzte.
|
2006
|
|
arima heroikoa, yuch (psyque) heroikoa ez zen adostuko psikologia edo arima psikikoa dei daitekeenarekin. Esaterako, arima homerikoak, zauri baten edo ondoeza baten ondorioz, gorputza utz
|
dezake
eta hegaldatu21; beraz, ez dauka parekotasunik, inola ere, Platonek hausnarketa bide sistematikotzat hartu zuen arimaren ideia harekin22.
|
|
Arbasoen irudiak baztertu behar al ditugu idunekoak eta azpiko gonak agertzen direlako? Alabaina, moraltasunaren eta prestutasunaren ideiak garai batetik bestera aldatzen baldin badira eta errueta gaitzespen ukitu egokiaren markarik gabeko bizimodu maltzurra deskribatzen baldin bada, orduan horrek poema desitxura
|
dezake
eta bertan benetako deformazioa eragin dezake. Ezin dut bat egin —eta ez dut bat egiterik— horrelako sentimenduekin:
|
|
[23] Hortaz, nahiz eta gustuaren printzipioak unibertsalak eta ia berdinak izan gizaki guztientzat, pertsona bakar batzuk baino ez dira gai artelan bati buruzko judizioa egiteko edo beren sentimendua edertasunaren arau gisa finkatzeko. Barne sentimenaren organoak gutxitan izaten dira behar bezain perfektuak printzipio orokorrei beren eginbehar osoa egiten utz
|
diezaieten
eta printzipio horiei dagokien sentipena ekoitz dezaten. Edo organo horiek akatsen bat dute, edo arazoren batek kalte egin die.
|
|
[26] Egiatan, gustuaren araua aurkitzeko zailtasuna ez da dirudien bezain handia, ezta kasu zehatzetan ere. Nahiz eta teoriaren ikuspuntutik zientziarako irizpidea onar
|
dezakegun
eta sentimendurako irizpiderik, ordea, ez, praktikan askoz zailagoa da lehenengo kasuan aurkitzea bigarrenean baino. Filosofia abstraktuaren teoriak eta teologia sakonaren sistemak luzaroan nagusiak izan dira.
|
2009
|
|
Ezagutzan, ondorioz, ez dago inpresio soilik eta horien arteko lotura ez da ohituraz bakarrik eginen. Eta errealitatearen, fenomenoen, ezagutza ziurta daiteke (ez dago jeinu maltzurrik, ez Jainko cartesiarren beharrik), are gehiago, bere objektibitatea ere ziurta
|
dezakegu
eta.
|
2017
|
|
Ildo horretatik, begiradak izateen arteko lehia adieraz
|
dezake
eta, nolabait ere, armatzat jo daiteke: " Nire infernua hautatu nahi dut; begiak zabalik begiratu nahi zaituztet eta borrokatu aurpegia ageri"; 97" Neri so ari zitzaidan, nik ere aurpegia altxatu eta begiratu nion"; 98" Errenditu egin zara, amore eman duzu.
|
|
Begirada batek zulatua, tapoi batean finkatutako tximeleta bezala, biluzik dago, mundu guztiak ikus
|
dezake
eta txistua bota. Helduen begirada botere eratzailea da eta bera izaera eratu bihurtu dute.
|
|
Zer esan nahi du horrek? Bat batean nire izatean atzemana naizela eta nire egituretan funtsezko aldaketak agertzen direla aldaketa horiek atzeman
|
ditzaket
eta kontzeptualki finkatu cogito erreflexiboaz.
|
|
Bestea makina batekin konpara daiteke, hain zuzen, makinari jada suposatzen zaiolako, gizakiaren tresna den heinean, transzendentzia transzenditu baten tankera, irundegi bateko ehungailuak eurek sortzen dituzten oihalen baitan ulertzen diren bezala. ...tismoaren ikuspegia alderantzikatu egin behar da, eta aldaketa horrek, gainera, bere horretan utziko du Bestearen objektibotasuna, zeren lehen lehenik objektiboa dena zera baita dei dakioke esanahi, psikologo frantsesek eta ingelesek bezala; intentzio, fenomenologoek bezala; transzendentzia, Heideggerrek bezala; edo forma, gestaltistek bezala, Bestea munduaren antolamendu oso batek bakarrik defini
|
dezakeela
eta bera dela antolamendu horren giltza. Hortaz, Bestea definitzeko, mundutik itzultzen banaiz beragana, ez da munduak Bestea ulertaraz diezadakeelako, baizik eta Beste objektua nire munduaren erreferentzia gune autonomo eta mundu arteko bat delako.
|
|
Halatan, Beste objektua tresna lehergarria da eta tentuz maneiatzen dut, bere inguruan etengabeko posibilitatea sentitzen baitut leherraraz
|
dezaten
eta leherketa horrekin bat batean bizi dezadan munduaren ihesa nigandik kanpo eta nire izatearen alienazioa. Horregatik, nire ardura konstantea Bestea bere objektibotasunean edukitzea da eta, beraz, Beste objektuarekin dudan harremana batik bat abileziaz eratu ohi da berak objektu izaten jarrai dezan.
|
|
Ez dago gutxiago ekaitzaren ondoren ekaitzaren aurretik baino; dagoena da beste gauza bat. Eta espresio hori ere ez da zuzena zeren, alteritatea zehazteko, beharrezkoa da lekuko bat iragana nolabait ere gogora
|
dezana
eta orainarekin aldera dezana jada ez gehiago moduan.43
|
2022
|
|
Itxuraz krisian den filosofia, bere idealak lortzeko ezgauza, baina itsusia, hautsia eta konkretua dena ukitzen hasteko gai; inguratzen gaituen munduan, gu garen eta ukatzen tematzen garen errealitatean beharrezkoa den hori. Ezin dira bereizi zer pentsa
|
genezakeen
eta nork pentsa lezakeen. Filosofia hutsaren aristokratismoaren kontra, arrakalak ireki dira eta, hartara, gauzatu egin liteke filosofiaren bokazio berdintzailea:
|
|
Ez ezerk ez inork ezin gaitu, hortaz, filosofiatik salbatu. Baina, Adornok defendatzen duenez, eragiten dituen zauriak konpon
|
ditzakegu
eta berarekin batera senda gaitezke. Hori da, ez besterik, haren eginkizun infinitua, beti amaitu gabea.
|