2000
|
|
karitatearen aurkako bekatua. Edo, bertzela erranik, ez zuen ontzat emaiten
|
ezen
pertsona bat salbatzeko estakuruarekin eta haren desenkusarekin —edo familiaren ohorea salbatzeko, hobeki—, bertze bi kanporat kondenatu behar izaitea. Baina, bertzalde, Mattinen eta aitaren bekatuetarik harat, osabaren hitz haiek guztiz biluztu ninduten, nihaur ere berdintsu eta orobatsu ari nintzenez, bekatu bat bekatu handiago batez estali nahian.
|
|
Zeren, baldin egia bazen ere
|
ezen
pertsona haserreak aski izan dezakeela halakoetan bere buruaren eta bere bisaia itsusiaren ikustea berriro ez haserretzeko, ez nengoen, ez, ni, puntu hartan, mirail baten aitzinean paratzeko trenpean, Platonen dizipuluetarik bat banintz bezala, ez horixe... hain bainengoen neure pena hartan dolorezki penaturik, eta hain bainengoen, halaber, neure gorputzeko parte eta endrezera guztietan gogorturi... Zeren deusek ere ezin atera bainintzakeen neure tentutik eta pazientziatik, nola anaiak Elbira modu itsusi hartan kentzeak, eta zeren hark neuri eginaren ordaina bihurtu nahi bainion, eta doblea bihurtu nahi nion, ahal izanez geroz!
|
2003
|
|
–Bakoitza Gizartearentzat, Gizartea Presonarentzat?. Ez baikenuen haatik, nafar lapurterazko gure euskalkian, neholaz oraino ez gizakirik
|
ez
pertsonarik ez asmatu, ez onartu!
|
|
Argiuneak zituen Matiasek, beraz, bekokian hasi eta buruaren erdiraino. Eta argiuneak ederrak dira baso batean edo Londreseko farola baten azpian, baina
|
ez
pertsona gazte baten buruan. Eta haizearekin haserretu zen Matias apur bat, baina apur bat baino ez; ondo baitzekien ez zela haizearen errua –ez erru osoa behintzat–, beste zerbait zegoela haizearen atzean:
|
2004
|
|
Baina ez, entziklopediek esango dute Tourra irabazi zuela, eta beharbada hori da hanka indartsuekin eta bihotz potentearekin jaio den batek egin dezakeen gauzarik errazena, kontrario bat flakiak jotzen badu eta beste batek hiru zulatu baldin baditu Aspin igotzen. Entziklopediak txarto eginda daude, dio Romanettok, pertsona batzuen obrak eta garaipenak aipatzen dituztelako, baina hitzik
|
ez
pertsona horiei buruz, inoiz damu izan ote ziren egia esateagatik, esate baterako, edo Napoleonek konplexurik ote zuen txikia izateagatik, edo Casanovari inoiz bihotza apurtu ote zioten, edo bufoiak, batzuetan, ez ote zuen gogorik izaten triste egoteko. Heriotza bai, aipatzen da:
|
2005
|
|
Kixmi ez zen sentimenduak erraz kanporatzekoa; alderantziz, ez zeukala sentimendurik ematen zuen,
|
ez
pertsona gaiztoa zelako, beharbada berarentzat gorde nahi zituelako. Gure aitona amonak bezain egurrezkoa ematen zuen askotan, une haietan ezin nuen asmatu zer zerabilen kaskoan edo bihotzean, eta urduri jartzen nintzen.
|
2008
|
|
Ez zen erraza Itziarrentzat semearen begirada galduari aurrez aurre begiratzea. Batzuetan iruditzen zitzaion Andonik ez zuela bereizten amaren eta jaka luze baten artean, koloreak eta formak ikusten zituela,
|
ez
pertsonak eta gauzak. Edo are okerrago, sinpatia gehiago sor ziezaioketela erditik ebakitako tipula baten formek, bere laztan batek baino.
|
2009
|
|
aurka Dostoievskik. . XIX. mendeko andre gizonaren porrota?, Naturako legeen unibertsaltasunean eta arrazoimen aritmetikoan itsu fededunarena, mekanizismo absolutu horretan ez on eta ez gaizto izan daitekeena eta
|
ez
pertsona eta ez ezer, bera, garatua, delako, razionala alegia, Dostoievskiren. Sotozuloko notak?
|
|
Barreak entzuten hasi dira apur bat geroago, barre benetakoak, baina
|
ez
pertsona bakarrarenak; hiru lau dira, emakumezko bat tartean. Ematen du pertsonetako bat grabagailuaren ondo ondoan dagoela (Fresleven bera seguruena) eta apur bat urrutiago besteak.
|
2012
|
|
Erlijio arautuetan, gizakia menderatzeko prestatuak dauden filosofia edo ideologia sistemetan, maisua guru bat da, totem bat, egia daukana. Maisu horrek jarraitzaileak bilatzen ditu,
|
ez
pertsona beregainak eta autonomoak.
|
2014
|
|
Garrantzirik ez du, dena den, itzul gaitezen harira; mozkorren hitzei edo are listuei aurre egiteko erabiltzen dudan begirada estandarrarekin erantzuten diot oraindik Z ez den gizonari, aurpegira begiratu gabe eta parrandakideak dauden hurbiltzen naiz, basoak eskuetan. Parranda taldea, ostera, Oktoberfesteko zerbitzari teutoi sendo eta horaila izan
|
ezean
pertsona batek eskuetan garraiatu dezakeen baso kopuru maximoa baino lagun gehiagok osatzen dugu. Ez da ohikoa horrenbeste pertsona biltzea, jendeak bikotekideak, lanpostu serioak eta plasma telebistak dituelako etxean eta zaila delako tramankuluok ostegunekin uztartzea.
|
2015
|
|
Zergatik
|
ez
pertsona nazionalismorik
|
2016
|
|
Berak ongi daki erre aitzin ez dela
|
ez
pertsona, ez ona sentitzen. Banandu zenean hartu zuen ohitura da hau.
|
|
Beste pertsona bat izatearen itxurarekin jaio nintzen.
|
Ez
pertsona jakin batena, denena baizik. Nire aurpegiagatik izan liteke, zehaztugabea eta ez batere berezia; izan liteke nire ibileragatik, zehaztugabea eta ez batere berezia; edo, halaber, nire gorpuzkeragatik, zehaztugabea eta ez batere berezia; edo baita ere nire janzkeragatik, zehaztugabea eta ez batere berezia.
|
|
Autora sartu eta hantxe gelditu zen eserita minutu batez edo, egin behar zuenaz oso konbentzituta egongo ez balitz bezala. Ez zen ez autorik
|
ez
pertsonarik ikusten inguruan. Hobe.
|
|
Harrigarria iruditzen zitzaion. Ez zegoen txartela pasatzeko makinarik,
|
ez
pertsonarik, ezta tornurik ere. Ez zen bagoietan ikuskaririk erraz aurkitzen, eta ez zuen inoiz ikusi inor txartelik inori eskatzen inon.
|
2017
|
|
–Irakurtzen duen edonorentzat duk poema bat,
|
ez
pertsona jakin batentzat nahitaez. Bai, behar dudala esaten nioan emazteari, gustatuko litzaidakeela bere ohean egotea, besterik gabe, ez arrotz bati bezala atea zabalduz hainbeste urte elkarrengandik urrun eman ondoren.
|
|
–Indioilarrak hiltzen zituzten,
|
ez
pertsonak? –zehaztu nahi izan zuen Asiainek.
|
|
Profesionalki egoera konplikatua egokitu zaio, ez abokatu moduan eta
|
ez
pertsona bezala ez zegoelako ohituta halako presioa pairatzen.
|
2018
|
|
Anaitasunari arreta nabarmen txikiagoa jarri zaio libertateari eta berdintasunari baino, baina azkenaldian anaitasunaren inguruan izan diren eztabaidetan, inplizituki, laudatu egin da gizarte modernoa senidetasunaren arabera egituratuta ez egotea. Batasun aske baten gisan ikusten da anaitasuna, eta haren aldeztaileek behin eta berriz diote berekin dakartzala zenbait lotura komunitario zibil edo publiko(
|
ez
pertsona jakin batzuei mugatuak), modu librean hautatzen direnak. Anaitasunaren interpretazio hori hainbesteraino onartu da, ezen feministak ere anaitasunaren hizkuntzan aritu izan baitira, nahiz eta haiek aspaldi ohartu diren komunitatean eta solidaritate sozialistaren barruan emakumeak oro har ez direla izan kamaraden laguntzaile hutsak baizik.
|
|
Hitzak nola trukatzen diren, halaxe trukatzen dira emakumeak ere, eta, hitzak bezala, emakumeak ere zeinuak dira. Les structures élémentaires de la parenté liburuaren azken aurreko paragrafoan, dena den, Lévi Straussek esaten du emakumeak zeinu hutsak (jabetza hutsak) ez
|
ezik
pertsonak ere badirela, eta beste testuinguru batean ere agertzen da dilema hori, izaki jakin bat jabetza soila den edo ez den planteatzen duena: esklaboen ugazabek, adibidez, zenbait helburutarako, onartu behar izan zuten beren jabetza haiek gizakiak ere bazirela.
|
|
Kontratua ulertzeko (enplegu kontratua barne), lan indarraren kategoria (alegia, zerbitzuena) funtsezkoa da, baina, aldi berean, baita erabat nahasgarria ere, eta Marx ondotxo jabetua zegoen horretaz. Esanez gero kontratuaren bidez lan indarra ematen dela eta ez lana, ez gorputzak,
|
ez
pertsonak, orduan kontratuaren aldekoek modua izango dute argudiatzeko enplegu kontratuetan harreman libre bat eratzen dela, norberaren baitako jabetzari dagozkion beste kontratu batzuetan bezala. Feministek, adierazten dutenean senarrak emaztearen lan indarra beretzen duela kapitalistak langilearen lan indarra beretzen duen modu berberean, kontratuaren alde egiten dute inplizituki.
|
|
Kartelean hatxero bat ageri zen, forma geometriko suprematista baten gainean, eta forma horretan Alarde Fundazioaren logotipoaren antza ikusi zuten, estilo berekoa baita. Eztabaidaren berri izan nuenean, erabaki nuen haiekin harremanetan jartzea, baldin eta sare sozialetan ikusten banuen lana kritikatzen zutela baina
|
ez
pertsona; zeren nik pentsatzen nuen Jaizkibelekoek betikoak iraintzen zituztela, betikoek Jaizkibelekoak iraintzen zituzten bezala. Baina konturatu nintzen ez zela horrela.
|
2020
|
|
–Orain badakit berehala aspertzen dela gauza guztiekin. Ez daukala inongo errespeturik ez gauzekin,
|
ez
pertsonekin. Bere burua baino ez duela kontuan, edozer egiteko gai dela bere helburua lortzeko eta mendekotasun itzela duela sare sozialekin.
|
2022
|
|
Aldea da praktika kolektiboa dela hori, eta
|
ez
pertsonaren baitakoa. Antzeko ereduak agertzen dira AEBetan langile klaseko kale banden praktika kolektiboetan, gutxiengo etniko baten parte direnetan bereziki139 Ez dirudi praktika horietara iristeko inolako garapen bide estandarrik dagoenik, pobreziak eta giro bortitzak sortzen duten tentsio mailaz gain.
|
|
saiakeran aldarrikatutakoaren aurkako kritika garbi bat, pertsonaia batek zera esaten duenean: " ...esan ohi da gizakiak ez duela behar bi metro lur baino gehiago; bi metro beharbada aski izango da hilotz batentzat, baina
|
ez
pertsona batentzat". Txekhovek bere garaiko gizartearen mosaiko guztiz zehatza osatzen du, baina ez da Tolstoiren erresistentzia pasiboarekin identifikatzen, nahiz eta ez dirudien bere garaiko mugimendu iraultzaileetan ere gehiegi sinesten zuenik.
|
|
Gizon jator eta umila zen, nik maite nuen, baina bere burua bizitza guztirako etxalde batean giltzapetzeko desioarekin ez nuen inoiz bat egin. Esan ohi da gizakiak ez duela behar bi metro lur baino gehiago; bi metro beharbada aski izango da hilotz batentzat, baina
|
ez
pertsona batentzat. Gainera, gaur egun esan ohi da gure intelektualek lurrarekiko eta etxaldeekiko zaletasuna izatea onuragarria dela.
|
2023
|
|
–Egiten duzuena bidegabea da –olatuaren gaiari heldu dio berriro Mourak– Ez zaizkizue
|
ez
pertsonak ez natura inporta.
|
|
Gaur egun, bai Indianako Art Fairs azokan –non entretenimendu gisa erabiltzen baitira afrikar emakume dantzariak eta henna lantzen duten emakume marroi artistak–, bai New Yorkeko mintegi feministetan, feminismo zuria hartzen da feminismo bakartzat, zalantza izpirik gabe. Koloreko emakumeei rolen bat esleitzen zaienean feminismo zuriaren barnean, agerraldi laburrak izaten dira, zerrendako aktoreen antzezpen hutsak, edo, bestela, erruki eske agertzen dira, bizirauteko borrokan, edo eskola edo osasun klinika batean, eta
|
ez
pertsona oso eta konplexu gisa. Guk istorio tristeak kontatzea espero dute, nolako oinaze deskribaezina eragin diguten gure gizon izugarri basatiek, gure kultura berez akastunak, gure erlijio bereziki drakoniarrak (sekula ez zurien ekintzek edo ez ekintzek).
|