2001
|
|
Inperioan hiritarren nahasketa nabaria da: eskubide legal eta politikoak dituzten hiritar petoak, erdi hiritarrak eta
|
ez
hiritarrak (Erromako biztanle esklaboak bezalakoak). Erdi hiritar asko Rio de Janeiro, Bonn, Londres edo Madrileko karriketan paseatzen dira eta ez hiritarren piloarekin topatzen dira maiz.
|
|
eskubide legal eta politikoak dituzten hiritar petoak, erdi hiritarrak eta ez hiritarrak (Erromako biztanle esklaboak bezalakoak). Erdi hiritar asko Rio de Janeiro, Bonn, Londres edo Madrileko karriketan paseatzen dira eta
|
ez
hiritarren piloarekin topatzen dira maiz. Inork ezin ditu bereizi arrazaz, kolorez edo arropaz.
|
2003
|
|
Eta zer da diodan hori? Lotsaizunekiko lotsa, ekintza onetan lehia; horiek gabe ezin baitu ez hid riak
|
ez
hiritar soilak ekintza handi eta ederrik burutu. Hauxe diot nik:
|
2006
|
|
Hiri txikiak zirenez eta nahiko sakabanatuak zeudenez, ez ziren nahikoa idazle erromatarrek eskualde zibilizatu bat ikusteko, baina nahikoa ziren oinarrizko harremanak mantentzeko, erromatar ohitura batzuk barneratzeko eta Erromako sistema fiskalean eta militarrean integratzeko. Itxura denez, erromatarrek beraien ohituren arabera bizitzen utzi zieten lurralde hauetako biztanleei, beraien bizimodu
|
ez
hiritarra bidelapurretarekin lotzen jarraitu zutelarik. Seguruenik, bidelapurreta hori benetan eman zen, baina ez zen Inperioko beste leku batzuetan baino nabarmenagoa.
|
|
Garaiko pentsamoldeekin, abelazkuntza estadio atzeratu bat zen gizakien eboluzio prozesuan; nekazaritza baino lehenagoko egoera zen, erromatarrentzat estadio kultural aurreratuena zelarik nekazaritza. Hiriko biztanleek begi ezkorrekin ikusten zituzten gune
|
ez
hiritarretan mugitzen ziren giza-taldeak. Mendialdeko biztanleak itsusiak ziren, hortzak belztuak zituzten, ahuntz edo baratxuri usaina zuten, eta gainera, arriskutsuak eta basatiak ziren.
|
|
Greziar eta erromatarren aburuz, abeltzaintza estadio atzeratu bat zen; beraiek nekazariak ziren eta uste zutenez abelazkuntzatik bizi ziren herriak atzeraturik zeuden gizakien eboluzio prozesuan. Bestalde, greziarrena eta erromatarrena zibilizazio hiritarrak ziren, eta ez zituzten begi onez ikusten gune
|
ez
hiritarretan eta mendialdean bizi ziren herriak. Menditar horiek oso itsusiak eta basatiak omen ziren, hizkuntza ulertezina hitz egiten ei zuten eta senez arriskutsuak ziren, gerrazaleak, bidelapurrak eta bortitzak.
|
|
Izan ere, nekazaritza baino lehenagoko egoera zen abelazkuntza, erromatarrentzat nekazaritza zelarik estadio kultural aurreratuena. Hiriko biztanleek ez zituzten begi onez ikusten gune
|
ez
hiritarretan bizi ziren giza-taldeak. Izan ere, filosofia etnografiko klasiko horren arabera, mendialdeko biztanleak itsusiak ziren, hortzak belztuak zituzten, usain txarra zuten, etab. Arriskutsuak eta basatiak ziren, gaizki hitz egiten zuten latina, hizkuntza ulertezina zuten eta ilea luzea eramaten zuten.
|
2007
|
|
Bi nabarmentzen dira hala ere: lurzoru
|
ez
hiritarrean eraiki izana eta paisaiaren babesari dagozkion arauak aintzat hartu ez izana. Batzuetan, lege edo arau bat baino gehiago urratu da aldi berean.
|
|
Datu hotzek zera diote: eraitsi beharreko hamasei auzuneetatik, sei lurzoru
|
ez
hiritarrean eginda daude. Kopuru esanguratsua, beraz.
|
2008
|
|
Hala, merkataritzarako sendotutako eremuetako lokaletarako eta hiriguneetako bulegoetarako, tasazio balioaren %70eraino eskaintzen du, 600.000 euroko kreditu mugarekin. Eta% 60, 450.000 euroko mugarekin, eremu komertzialki finkatu gabeko higiezinetan eta eremu
|
ez
hiritarretako bulegoetan. Industria nabeak badira, tasazio balioaren% 50 ematen du, gehienez ere 300.000 euro.
|
|
Erantzuna, gordinki eta bortizki, samur samurra: ...nok halabeharrez, gizonki, franko (franko godo uler bedi), hori bai, askatasunez eta anai arrebatasunez, hau da, Égalité, Liberté, Fraternité. Horixe onartzen ez duen oro, noski, atzerakoi, ez progresista, retrogrado, reakzionario, ez moderno, itsu, ez ilustratu, pribilegio zale, basati, ez kultu, ez-jakin, biolentzia zale, txokokerian murgildu, ez unibertsalista, ez kosmopolita, basa herriko,
|
ez
hiritar..., demagun, euskaldun. Ondorioz, frantses kultibatuak eta modernoak izan behar.
|
|
Lehendabizikoa, immigranteen kolektibo horiei jakinarazi behar diegu guztiok, inolako bereizketarik gabe, dugula nazionalitate politikoa izateko eskubidea, eta guztiok, inolako salbuespenik gabe, dugula nork bere identitate sentimendua, kultura eta hizkuntza bermatuta izateko eskubidea. Eta, beraz, halaber, Euskal Herrian bizi garen euskaldunen berri eman, eta jakinarazi ez ditugula
|
ez
hiritar eskubide guztiak, ezta nazionalitate politikoko eskubidea ere bermatuta. Eta bigarrena, helburu hori lortzeko, lehenbailehen batu behar dira kolektibo sozial eta identitate kolektibo guztiak estrategia batean, hegemonia bilatuko duen prozesu batean, subiranotasuna izango duen lurraldean nazionalitate politikoa kudeatuko duen tresna eraikitzea proposatuko duena, identitate guztiak aitortuko dituen tresna bermatzaile gisa, eta identitate horiek guztiak denontzat komuna izango den beste identitatearekin bateragarria dela:
|
2010
|
|
d. Baztertzailea:
|
ez
hiritarra.
|
|
Italian, Polonian, Austrian, Frantzian eta Espainian PPren jarrerarekin, PSOEren Gobernuak elikaturikoa. Datorrena ez da herritarren borroka hiritartasun osoa eta demokratikoa lortzeko, baizik eta
|
ez
hiritarren arteko borroka, buruzagi populistek edo neofaxistek baliaturikoa. Hori da arriskua:
|
2012
|
|
errepidea muga. Errepidea hiriaren eusgarria dela uler daiteke edo azpiegiturak ingurune hiritarraren eta
|
ez
hiritarraren jarraitutasuna edo loturak galarazten dituela ere bai.
|
|
Beste aldetik, hirigintza irizpide hau ematen du: ingurune hiritarraren eta
|
ez
hiritarraren arteko mailakako jarraitutasuna egon dadila bermatzea, ingurune naturalaren eta hiriaren artean loturak jarriko dituzten korridoreen erabileraren bidez.
|
2014
|
|
Frantzia nahi orori preexistentea da, nahiak nahi izan behar duen objektua. Ez du hiritarrak Frantzia egiten, baizik Frantziak hiritarra (eta
|
ez
hiritarra ere). Eta hori horrela dela seguru asko denok badakigu, baina hori ote zen Renanek irakasten zuena?
|
2015
|
|
Arroztasunera daramaten bideak ugari dira, eta gainditu beharreko lerro eta mugarriak ez dira zabalak ezta lodiak izaten, erraza baita jendarteko bazterrean nork bere burua aurkitzea edo kanporatua ikustea. Bide guztien artean migrazioarena bat da, agian esanguratsuena, migrazioa
|
ez
hiritarrak sortzeko tresna indartsua delako. Batzuetan, kanpotik datorrenak ez du heldu jendartean giza statusik ere aurkitzen; beste batzuetan, joakinak kanpoan biografia ezinbestean berreraikitzeari ekingo dio eta, bereziki, giza arbitrariotasuna joan eta itzuli denak frogatzen du, ez baitu tokirik ez kanpoan ez barruan, destokia zaio dena eta leku guztietan da arrotz.
|
|
hiritarrak hain gutxi izanik, arriskutsua izan zitekeen esklaboek eta arrotzek jakitea.
|
Ez
hiritarrak bereizteko, soinean beren jatorriaren ezaugarriren bat eramatera behartzea pentsatu zen, baina hori ere arriskutsua izan zitekeen, kalean gehiengo etsai nabarmenak inguratuko baitzituen hiritarrak.
|
|
Estatuaren jardun guztian ez ezik, biolentzia sinbolikoa haren existentziaren beraren antolaketarenoinarrietan bertan dago. Teorian Konstituzioa egon aurretik
|
ez
hiritarrik, ez" naziorik" dago, gizateria amorfoa eta norbanakoak bana baizik ez. Konstituzioak jendeari hiritarren kategoria eta eskubideak ematen dizkio, eta bera eta bera bakarrik izatea agintzen du hiritar guztien babesa.
|
2016
|
|
Baina ortuez haratago joan litzateke, terrazak lorategi bihurtuz edota instituzioei exijituz eskola bakoitzak baratza propioa edukitzea. Udalak hiritarrei antolatzen lagundu behar die tramite eta baimenak erraztuz, eta
|
ez
hiritarrei dena emanez. Bilboko auzoetara Euskal Herriko baserrien parte bat ekartzea lortzea garaipen handia izango da.
|
2018
|
|
Terroristak bilatu behar dituzte
|
ez
hiritar zintzoak!
|
2020
|
|
Gaur egun pairatzen ari garen birusa, COVID, globalizatu da, elkartasun eza bezala.
|
Ez
hiritar xumea, ordea. Azken boladan mundu mailan gertatzen ari diren hilketa selektiboen aurrean gizarteak hartu duen isiltze jarrera beste birus hilkor baten itxura hartzen ari da:
|
2023
|
|
Autentikoaren esperientziak merkatuan kotizatzen du, hiriak eraldatzen ditu, baina
|
ez
hiritarren arabera, ezta hiriaren mesedetan ere: kapitalaren beharren arabera baizik.
|