2003
|
|
Horrela, kultura oso hitz egokia zen gizakiak oroko rrean duen jakintzarenedo dituen jakintza historiko edo posibleen multzoa adierazteko. Garai hartan, ez bazegoen argizenbatzi ren ezagutza horiek, zein tzuk, eta, are gutxiago,
|
ez
bazegoen argi elkarren artean nola zeuden egituraturik, hitz horrek, behintzat, zientzia laikoaren bultzatzaileei balio izan die kultura eta erlijioaren alorrak elkarren artetik bereizteko. Aldi berean, horrek etorkizun handiko eremua ekarri zienEu ropan sortzen ari ziren estatuei, hots, ministerioetakoka rguak, estatuak saiatzen ari baitziren euren egitura ezartzen, Frantziako Iraultzaren irizpi...
|
2007
|
|
Aldaketaren adibide da, Pariseko Pasteur institutuak, 1989 urtean, nazioarteko ospea zuen Annales de l’Institut Pasteur aldizkariari Research in Microbiology izena eman ziola. Gaur egun arlo honetan, komunikazio zientifikoaren arloan alegia, frantses, gaztelania, edo alemanaren moduko hizkuntza nagusien egitekoa eta lekua
|
ez
dago argi. Eztabaida hor dago, estatuotako ebaluazio agentziek ingelesezkoa baloratzen dute gehien, arlo zientifikoan eragin handiko produkzioa delako; baina bestalde, espainiar Estatuak adibidez, gaztelaniazko lan zientifikoak ebaluatzeko ikerketa taldeak sustatu ditu (Granadako Unibertsitatekoa, CINDOCekoa...), eta ebaluazioak egiteko tresnak garatzea diruz babesten du (adib.
|
2009
|
|
Dena dela, H1N1 anduia ez da La Gloriako txerri etxaldetako animaliengan topatu eta, gainera, umearengana nola pasa izan zitekeen
|
ez
dago argi.
|
|
|
Ez
dago argi, bestalde, zeinek eskainiko duen zerbitzu hori. Argitaletxean kokatzen dute batzuek makina.
|
2011
|
|
Batez ere gazteek gidatua, Tunisia eta Egiptoko gizarte zibila herri horietan dauden gobernu autoritarioen kontra altxatu da, eta beste zenbait herrialdeetan, hala nola Marokon, Libian, Sirian etab., gobernariak mugitu dira kutsaduraren beldur. Lerrook idazterakoan
|
ez
dago argi oraindik nola bukatuko den oldarraldi hori, baina analista asko 1989an Ekialdeko Europan gertaturikoarekin konparatzen ari dira, eta, agian, denborarekin 1968ko errebolta mundiala ere sartu da ekuazioan orain gertatzen ari dena ulertzen saiatzeko.
|
|
Horregatik idatzi zuen E. Reclus geografoak desagertuz doan herria dugula Euskal Herria. Euskal Herri eredu bat bazihoan eta ondoren zetorrena
|
ez
zegoen argi. Giro horretan, 1877an Iruñean Euskara elkartea sortu zen, Bilbon 1880an Euskalerria elkartea eta La union vasco navarra egunkaria, eta Donostian Manterolak Euskal Erria aldizkaria sortu eta antolatu zuen, euskal jaien bidez, euskal nortasuna sustatzeko.
|
2013
|
|
Arrazoimenaren kritikak erakutsi du katebegi horien arteko lotura ahula dela; are gehiago, ez dela batere argia. Hori onartu behar dugun arren, katebegi horien arteko loturari uko egiten badiogu,
|
ez
dago argi zer irabazten den, katea apurtuz gero, arrazoimena bera ukatzen baitugu. Beste erreferentzia guztiak galdu dituen gizabanakoari erlijio bizipenak zentzua eman diezaiokeela planteatzeak eta, horrekin batera, giro afektibo hurbilean —arrazoimen kritikoa baztertuta— pertsonak bere gozamena lortu dezakeela defenditzeak, biek ala biek, oraingo statu quoa bermatzea ekar lezakete, nahiz eta postmodernitatearen intentzioak ez bilatu esplizituki gizartearen sistema sustatzea.
|
|
Beste adibide argi bat topa dezakegu irlanderaren kasuan. O hIfearnain ek aipatzen duen moduan, erroldetan ez da ama hizkuntzari buruzko galderarik egiten; baina galderarik egingo balitz ere,
|
ez
dago argi galdetegi batean jasotako emaitzak adierazgarriak izango liratekeen, hizkuntza ideologia indartsu bat dagoelako Irlandan eta ideologia horren arabera irlandera delako irlandar guztien ama hizkuntza, nahiz eta benetan hala ez izan (O hIfearnain, Tadhg: " Family language policy, first language Irish speaker attitudes and community based response to language shift", Journal of Multilingual and Multicultural Development 34/ 4, 2013, 348, 351 or.). Jarrerak, beraz, ikerketa soziolinguistiko guztietan kontuan hartzeko moduak dira, ikerketen azken xedeek jarrerekin zerikusia ez badute ere.
|
2016
|
|
Autoeratzea izan da gure komunitate linguistikoak aurrera egiteko aukeratu izan duen bide nagusia (aukeratu diodan arren, hainbat eta hainbat kasutan beste aukerarik
|
ez
zegoela argi dut): ikastolak, gau eskolak eta euskaltegiak, komunikabideak, zerbitzu enpresak... eta euskara elkarteak (edo, orain, horietako batzuek nahiago duten bezala, euskaltzaleen topaguneak).
|
2021
|
|
artistaren estatutua, sektoreak berak aspaldi eskatu duen legeria. Oraindik
|
ez
dago argi zertan gauzatuko den. Madrilen zerbait onartu behar omen da aurrena, eta, gainera, gizarte segurantzaren eskumenik gabe, ezin mugimendu handirik espero.
|
2023
|
|
Euskal Herrian, ordea, ezin da eskema hori errepikatu. Batetik, nazioak eta estatuak ez dute bat egiten (nazio gatazka dago, aitzitik); eta, bestetik, ‘gehiengo kulturala’ ez dagokie euskaldunei (edo, bederen, auzia
|
ez
dago argi). Horrek, bada, tentsioa eragiten du Euskal Herriko mugimendu sozialetan, kultur aniztasunaren gaian, eta berori euskarari loturik garatzen da bereziki.
|
|
Zirriborroan zehar euskal kultura kontzeptua hainbat alditan erabiltzen da, baina oso modu anbiguoan erabiltzen da.
|
Ez
dago argi kontzeptu horren bitartez euskaraz sorturiko kulturari erreferentzia egiten dion, edo Araba, Bizkai eta Gipuzkoako bi hizkuntza ofizialetan sorturiko kulturari erreferentzia egiten dion. Leku jakin batean esplizituki egiten du bigarren adiera horren alde, eta hartara, lehen adieraren alde egiteko aukera lausotzen eta oztopatzen du.
|