2002
|
|
Kontu honetaz gero luzeago aritzeko asmoa dudan arren, aldez aurretik azaldu nahi dut nazio izaera nola ulertzendudan edo, hobeto esateko, nola ez dudan ulertzen. Uste dut euskal gizartea ren —eta
|
ez
beste edozein gizarteren— zerbitzuan egongo den unibertsitate sistema bat eraikitzen saiatu genukeela, euskal herritarren kultur eta ekonomi beharrei egokiro erantzungo dien eta euskal nortas unaren alde egingo duen sistema bat. Eta ez naiz ari, ez Euskadi osoari egokituko litzaiokeen euskal unibertsitate bakarraz, ez hizkuntza bakarrez —euskaraz— jardungo duenun ibertsitateaz, ez eta egitasmo politiko jakin eta bakar baten lorpenerako egituratuko den unibertsitateaz ere.
|
|
Zertan datzan hau, horra hor beste auzi bat. Nire aburuz unibertsitatea ez da gizartea ren isla izatera mugatu behar, ez hizkuntzaren kontuan
|
ez
beste edozeinetan. Unibertsitateak urrats bi aurrerago joan behar du, hizkuntza bien artekobe rdintasun errealera hurbilduz, euskarari esparruak zabalduz, diglosia gaindituz.
|
2007
|
|
Aberastasunaren banaketan egungo eta orduko munduaren artean aurki genitzakeen aldeak nabarmenagoak lirateke, hala ere. 1960an Estatu Batuetako biztanle bakoitzak zuen errenta gordina (2.310 dolar, garai hartakoak), munduko handiena ez
|
ezik
beste edozein herrialde aurreratuetako (europar guztiak barne) biztanleek zutena halako bi edo hiru zen (1.073 dolarreko errenta zuten Erresuma Batukoek; 1.012 Mendebaldeko alemaniarrek; 866 frantsesek; 746 sobietarrek). 1954an RCAk merkaturatu zuen lehen kolorezko telebista erosteko, haatik, estatubatuar ertainak ere bere urtebeteko errentaren ia erdia zuen, 1.000 dolar balio baitzuen; munduko lekurik gehienetan, ordea, zuri beltzezko emisiorik eta hargailurik ez zen oraindik.
|
2008
|
|
Jaioberriaren garuna ez da" tabula rasa" bat, ezer marrazturik ez duen paper zuria, baizik eta hainbat lerro dituena, zeinen gainetik bakarrik idatzi ahal izango baita. Hau da, mintzaira bezalako gaitasun baten posibilitatea, sortzetik dago gugan eta
|
ez
beste edozein espezietan. Horregatik ikasten du hain erraz hizketan haur batek eta hainbeste kostatzen da txinpantze bati zeinu mordoxka bat maneiatzen erakustea.
|
2015
|
|
kontzientzia kolektiboak (hobeto legoke autokontzientzia esatea, Renanek majo probetxatu zuen Lazarusek egin zuen distingoa aintzat hartuz) eta ezagutza moduren baten nahiak komunitatea nolabaiteko subjektu politiko bihurtzen baitu besteren aurrez aurre, Foruen zina esijitzen zuen euskal herri zaharrean bertan ikusten dugunez bazuten, hortaz, subiranotasun modu baten kontzientzia. Posibilitate hori aldez aurretik ukatua edukitzeko, hiritartasunaren mistizismo bat matazatzen da, Estatua
|
ez
beste edozein instantzia kolektibo norbanakoarentzat mehatxu gisa agertaraziz. Eztabaida klasiko honetan ere buru belarri sartzen da gure autorea:
|
2017
|
|
Gure hizkuntzatan entzuten gaituztenean, gure egoeren konplexutasuna ulertzen eta botere diskurtsoei aurre egingo dieten sareak josten lagunduko diguten aliantzak ezartzen dira; adibidez, gure besteei buruzko diskurtso mediatikoa deseginez eta gure leku zehatzetako mugimendu feministetan eraginez. Izan ere, lan deszentratzaile hori gabe, emakumeen baldintza sozioekonomikoak aldatzeko ezein saiakerak ez du aurrera egiteko aukera handirik, ez gure komunitateetan,
|
ez
beste edozein lekutan.
|