Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 394

2000
‎Gaineratu nion, itxuraz frantsesei Kanadako Quebec herrialderako on zaiena, zergatik ez beraien Estatu barnerako. Baina alferrik, ez zuen ulertu nahi.
‎Gerra ondoko urteetan Euskal Herrian izandako gertakizun berrietan, ETAren sorrerabarne, Txillardegik jokatu zuen papera zentrala izan zen. Ez berak bakarrik, noski; bainabere orduko lanak irakurtzea besterik ez dago, apurtzaile aparta izan zela ikusteko. Gurebelaunaldikoentzat, aurreko askorentzat, eta gerokoentzat ere, hala espero dut?, Euskal Herria helburu izan nahi dutenentzat behintzat, erreferentzia ukaezina izan daTxillardegi Euskal Herri berriari eta euskarari buruz gauza asko deskubritu eta pentsatuahal izateko.
‎Hamaikagarrena, ekoizten ditugun soinuak aldatu egiten dira inguruan dituztensoinuen eraginez, baina ez beti eta ez edonola; hizkuntza bakoitzak erabakitzen duhau, arautegi antzeko zerbait osatuz, hiztunak ikasi beharreko, erabilpen arautegi? bat.Hori bai, arautegi honek ez ditu fonemak eraldatzen, beraien alofonoak baizik; beraz, arautegi hau soinuen ekoizpenari dagokio eta ez beraien ulermenari. Pinker ek dioenez, entzun nahi duguna entzuten dugu, ez gara konformatzen soinuak jasotzearekin, darabilgun hizkuntzak dituen soinu idealizazioen baitan interpretatzen ditugu.
‎M? magnitude nominala da; baina, bera nominala delako, oraindikondasun ekonomikoko klaseari ez dagokio, ez berez, ezta errepresentazioaz ere.
‎kale osoa zeharkatu zuen atzera begira. Bakarrik zihoan, ez berak hala erabakita, baina jendetzaren artean ez zen hain nabarmena bere erretirada bakartia. Gaua gogorra izan zen, nahi baino motzagoa, baina begiradaz eta intentzioz josia.
‎—Oilaskoa ederki hoztuko zaik, arinago jaten ez baduk... —erran zion osaba Joanikotek, etenaldi labur haietarik batean, ikusirik ezen berak akabatu zuela bere oilasko erdia eta nik neure osoa ere bai kasik, Pedrok bereari izterra baizik gihargabetu ez zion bitartean.
‎Zeren, hori erran nahi badidazu, ezpataz erabaki baitugu auzia... —baina, ohartu zenean ez berak ez osabak ezpatarik ez zutela, gaineratu zuen—: Edo, ezpatarik ezean, muturka eta ukabilka —eta, azken bi hitzak erraiterakoan, kraskatu egin zitzaion boza, barrendik bertze zerbait kraskatu balitzaio bezala.
‎Izan ere, Hume gogoratuz, esperientzian ez zegoen ezer nahitaezko loturari zegokionik, are gutxiago zergatiari. Schlicken aburuz, esate baterako," argumentu kausal batek ez dauka inola ere baieztapen edo asertzio baten jiterik, berezko baieztapen batek, azken buruan, egiaztagarritasuna baimendu behar baitu" 83 Guk olio tantekin ditugu esperientziak eta saiakuntzak, baina ez beren zergatiekin. Eta ez dago nahitaez zerbaitekin —elektroien portaerarekin— lotzen gaituen eta horren zergatia den ezer.
‎Fusilatu egin zituzten, barren! Ez zegoen maisurik, ez gurerik ez beraienik. Beraz, etxera itzuli ondoren ere ni oporretan.
2001
‎Izan ere, nik oso bakarrik ikusten ditut umeak, eta ez da halako batean sortu zitzaidan inpresio bat: nik baditut seme alabak, eta esperientzia handia, ez beraiekin bakarrik, ikastolan eta ere bai, eta nire konklusio gero eta garbiagoa da oso bakarrik bizi direla haurrak.
‎Eta kontsumitzaileei hautatzeko aukera eskaintzearen alde nago, genetikoki aldaturiko elikagaiei etiketa zuzena jarrita, genetikoki aldaturiko elikagairik erosi nahi duten ala ez beren kabuz erabaki dezaten.
‎Indian, musulmanek gizaldiz gizaldi, beren musika ez ezik beren puritanismoa ere zainetaraino txertatu zioten gizarteari. Hortik heldu da indioen zorroztasuna sexu kontuetan, hinduismoak horrelakorik behartu ez arren.
‎Bistan da obra hori beste askoren aldamenean agertua dela, baina beste asko horien aztarrenak zeharo galdu dira. Horrenbestez esan nahi dut, Euskal Herria eta euskal literatura urriak izateaz gainera, urritasun horrek baduela arrazoi bat eta arrazoi hori dela, ez berez eta jatorriz urria eta exkaxa izatea, baizik gero urteak etorri eta urteak joan urritu eta pobretu izana neurri handi batean. Beste gauza bat ere aipatu behar da, guztiz beharrezkoa dena, Euskal Herriaren partiketa.
‎8 Ez dira oso indartsuak; baieztapenetara hel daiteke, baina ez berez ukapenetara. Froga daiteke, bestela esan, bi hizkuntza edo gehiago elkarren ahaide direla, zenbaitetan behintzat; ez, ordea, ez direnik (K.M.O.).
‎Zer ikusirik duten puntuak hauexek dira, deritzadanez: 1) hitzalditxo bat egin nuen behin, gero argitara emana, Oihenarten olerkiei buruz2; 2) hitzalditxo horretan, bizpahiru hitz sartu nituen bidenabar" axulartar" zirelakoen kontra, Aita Villasanteren kontra batik bat; 3) hori zela eta aipatzen nuen Altube jaunaren Erderismos ez berak finkatutako legeak mugatzen saiatzeko, baizik nire ustez gutxi edo gehiago mugatu beharrak zirela adierazteko. Euskeran, nik esanari erantzun dio Altube jaunak, axulartarrak eta Aita Villasante, oso oker ez banago, zeharo alde bat utzirik.
‎Neurri hauek denak ikusita, badirudi nafar agintariei kontu garrantzitsu samar bat ahaztu zaiela: beraiek nafar guztien agintariak dira, ez beren moduan pentsatzen dutenenak bakarrik.
‎1. Oro har, eta horrelako juzku orokorrek daukaten arriskuarekin jakitun egon arren, esan behar dut nire ustez azkenengo astinaldiaren iturburua espainiar demokraten nazionalismo erabatekoan dagoela, hau da, hain direla beraien nazionalismoaren sustraiak sakon eta sendoak, hain daude beren herria asmatzen lagundu dien sistema ideologikoarekin seguru, ezen beraien mitoetako Espainia eta Frantzia horiek zalantzatan ere ezin jar ditzaketela, eta lehenengo aldiz sumatzen hasi direla euskaldunon arazoa ez dela ikurrinaren baimentzearekin konponduko (behinolako" pecero" batek esan zuen legez), eta hain irenskaitz, zoro eta irudimenean ere onartezin egiten zaien Euskal Herriaren independentzia teorikoa bera ere guztiz eta errotik ukatzen dutela... Beste berba batzuez esanda, astinaldi horren jatorria Euskal Herrian hain urri den benetako nazionalismoaren eragin bortitzean dauka erroa.
‎Produktibitate ekonomikoa, bere balioei buruzko teoriak (askatasuna, segurtasuna, egia, indibidualismoa...) eztabaidagai bihurtzen dira. Justifikatzeko erabiltzen duten moduari buruz ari naiz orain, ez beraien edukiaz.
‎Ez baitago subjektua gauzen menpe; haiek daude, aitzitik, subjektuaren ekimenak eskatzen dituen baldintzen menpe. Kantek sortzen duen iraultzaren ezaugarri nagusia ezagutza subjektuak burutu beharreko ekimen gisa ulertzea izango da eta ez berez gertatzen den prozesu gisa, edo subjektuak jasan egiten duena. Ezagutzaren baldintza hauen azterketak erakutsiko digu bidea.
2002
‎Par. Baina, hunela ba da, utopiko edo ametsezko izanen da; eta lekhurik hartuko eztu, bertze gauzengan ez berengan izan ezpaitdateke.
‎Par. Bainan ez berenez ez bertzearen zathidun direnez, bertze ez baldin ba dira ekien arteko differentza ez othe suntsituko?
‎Etiketan adierazi beharreko informazioa sei laginek agertzen duten arren, bada irregulartasunik hor ere: denek Central Lechera Asturiana eta Puleva izan ezik beren burua kaltzio ugarikotzat jotzen dute.
‎Horri autarkiaren aldeko aukera ideologikoa gehitu behar zaio, hain zuzen ere, barneko produkzioarenaldeko aukera. Energiarik ezak berekin ekarri zuen inbertsio handiakegin behar izatea petrolioaren ordezkoak bilatzeko, ikatza distilatuz; hori, teknikoki bidezkoa bazen ere, oso garestia zen, eta, gainera, ez zenoso produktu egokia suertatzen.
‎Izan ere, Euskal Herrian argitaratzen diren historia aldizkarigehienek toki urria edo hutsa gordetzen dute liburuen aipamenentzat. Liburu aipamenak daudenean, ia beti, liburuak goratzeko izaten dira, eta ez beraien alde ilunakedota kritikagarriak plazaratzeko. Lau dira joera honetatik, nolabait, aske geratzendiren aldizkariak.
‎Baztertuen jarrera eta dinamika soziala ulertzeko, guztiaren ondorio den hutsaltasun sentimendua azpimarratzekoa da. Galduta daude, ez diote ezeri zentzurik eta esanahirik ematen, ez beraien buruari, ez beraien testuinguruari. Hori argi eta garbi tradizionalki marjinazioari lotuta egon diren talde sozialekiko erakutsi ohi duten mesprezuan, xenofobian eta bortizkerian islatzen da.
‎Baztertuen jarrera eta dinamika soziala ulertzeko, guztiaren ondorio den hutsaltasun sentimendua azpimarratzekoa da. Galduta daude, ez diote ezeri zentzurik eta esanahirik ematen, ez beraien buruari, ez beraien testuinguruari. Hori argi eta garbi tradizionalki marjinazioari lotuta egon diren talde sozialekiko erakutsi ohi duten mesprezuan, xenofobian eta bortizkerian islatzen da.
‎¡ Cein berri onac emango dizquiot nere Aitari beste lecu ascotatic onac baño obeac artzen dituen orduan! Jaquinerazo bearco zayo, nola bere Soldadu zaar ta berriac aspertzen ez diraden, asetzen ere ez, ez diruac artuaz, ez beren echeetara joateco auquera emanaz: emen bacarric billatzen dala eriotza ematea:
‎ezaugarri hauek dituztela dakuskezu: hau haren arduratan, bestea beste baten arduratan; inor ez berekikoan. Gero baduzu beste batzuren haserre arrazoirik gabekoa:
‎Atzizki apreziatiboei deklinabide kasuak eta elkarketa marra erants dakieke, baina ez beraien mailako atzizkirik (haurtxo, etxetxo, baina* haurtxotxo,* haurtxoño,* etxetxotzar).
‎Elkarrekin bizitzea eta maitasuna ez zetozen bat. Ez beraientzat, bederen. Berandu jabetu ziren.
‎Nola, halaber, gizabanako kopuru handi bat gizaki bakar baten zaintzaz arduratzeko? Izan ere, zaintza lanetarako batak bestea ordezkatuko lukeen pertsonen segida bat onartuko bagenu, ez beren ekinbideetan, ez eta beren metodoen ondorioetan ere, ez legoke batere batasunik.
2003
‎Baina, gaur egun, de Gaulleren katixima urruntzen ari zaigu eta geroztik, sozialisten ondotik etorri zaizkigun Chi rac en, gaulista? berriek, denak irauli behar omen dituztenek, nehork ez daki, ez berek ere naski, nora zuzen garamatzaten. Dena den, Pariseko nagusi berriek jakinarazia digute argi eta garbi euskal departamendurik bederen ez dugula nehoiz izanen.
‎Izan ere, Zarauzkoa oso gune interesgarria izan zen, eta garaiko apaiz edo fraide euskaltzale guzti guztiek izan zuten nola edo hala harremana Ikastetxe honekin edo bere misiolariekin. Elizgizon euskaltzale horien lanak orain arte beren interes filologikoagatik baino ez dira izan aztertuak, eta ez beren eduki moral eta ideologikoagatik. Azken ikuspuntu hori da, ordea, niri interesatzen zaidana.
‎Horien arabera, garbi zegoen euskal herritarrak penin  tsulako" kristaurik zaharrenak" eta" odol garbikoenak" zirela, hau da, ez zutela judu edo mairuen odol tantarik zainetan. XVI. mendetik aurrera, titulu gisa zuten" kristau zahar" deitura hori, beraz, beren genealogiak eta oinetxe jatorriak eragina zen, eta ez beren jaiera edo elizkoitasunak.
‎" De l’Attraction & Repulsion des Corps Electriques", Memoires de... l’Academie... de l’annee 1733 (Paris, 1735) 457 Memoria horiek oso ezagunak eta aipatuak ziren, baina, dirudienez, elektrizitatearen ikertzaileen artean Desaguliers bakarrik iritsi zen aipatzera, ia bi hamarkadatan zehar, gorputz kargatu batzuek elkar erakartzen dutela (Philosophical Transactions..., XLII, 1741, 140 or.). Franklin eta Kinnersleyren" ezusteaz", ikus I. B. Cohen, Benjamin Franklin’s Experiments: A New Edition of Franklin’s Experiments and Observations on Electricity (Cambridge, Mass., 1941) 250 Gogora dezagun orobat, efektua Kinnersleyk ekoitzi zuen arren, ez dirudiela ez berak ez Franklinek inoiz onartu zutenik erretxinaz kargatutako bi gorputzek elkar aldaratzen dutela, zuzenean Franklinen teoriaren aurka doan fenomenoa izanik.
2004
‎Hemen Protagorasek hartzen du parte, eta bere ustezirakastekoa da politika, Sokratesen iritziaren aurka. Irakastekoa da pohtika, justizia, zuhurtzia eta bertutea eskuratzeko gauzak direlako, ez berez emandakoak. Baina berriro ere bertutearen auzira heltzen gara:
‎Euskeraren alde lan egiten dugunok solas billa bide gabiltz. Oso gutxi dira euskerarenari lan gogorra deritzatenak; ez berez errexa ta erosoa delako, bakoitzak, beti ta orotan, nai duena ta nai duen erara egiten duelako baizik.
‎Dialektuek zaildu egiten dute herrikideen arteko ulertzapena. Hizkuntzalarien ustez (eta ez beren ustez bakarrik) interesdunak dira dialektu guziak, hizkera guzi guziak; eta beren jakin nahia ulertzen da zientziaren aldetik. Baiña dialektuak gizonengan bizi diralako, eta gizonen bizimodua mugatzen eta baldintzen, abertzale baten iritzia eta atzerritar hizkuntzalari batena ezin izan ditezke berdiñak.
‎... argi ikusten dut, tximista batean bezala, ez bakarrik pentsa dezakedan ezein deskribapenek ez lukeela balioko erabateko balioaren bidez esan nahi dudana deskribatzeko, baizik eta edozein pertsonak aditzera emango lukeen edozein deskribapen esanguratsu, bere esanahiarengatik, ab initio arbuiatuko nukeela... baina ez oraindik ez ditudalako adierazpen zuzenak aurkitu, baizik eta zentzurik eza beren esentzia bera delako. Izan ere, beraiekin egin nahi nuen guztia mundutik haratago joatea zen, eta horrek esan nahi du hizkuntza esanguratsutik haratago (65).
‎Testu garrantzitsu honetan gure filosofoak gizakiaren aipatu bi definizioak eman ez ezik beren lotura logikoa adierazten digu, jarraian ikusiko dugunez; eta aldi berean gizakiaren etikotasuna gailentzen du, politikaren baitan bete betean kokatzen duelarik, etikaren definizio inplizitu bat emanez.
2005
‎hitanoaren galera. Mutilek beraien artean txiki txikitatik egiten dute hika, baina neskek ez beraien artean eta ezta mutilei ere. Mutilak hikako forma traketsak erabiltzen ere hasi dira, hala nola, esaldi subordinatuetan hika erabiltzen.
‎Pilotan jokatzea niretzat beti izan da oso erraza. Ez berez erraza delako, egin kontu, pilota da kirol bakarra zuk tantoa dominatua daukazunean aurkakoa ikusten ez duzuna. Baina nik berezkoa nekarkien, eta orduan, gustura jokatu, eta disfrutatu egin dut pilotan.
‎Baina zer meritu dute horiek egunero zazpi aurresku jasotzeko? Gure diruak kudeatzeko hautatzen ditugu, ez beren buruaren gurtze ekitaldiak antolatzeko.
‎Nago eskubideak konbentzioa direla, hitzarmen bat, ituna, paktua. Ez direla berezkotasunetik sortzen direnak, ez berez, inork eragin edo bultza gabe, etorri edo eskuratzen direnak. Horretarako ezinbestekoa da, konbentzioan, hitzarmenean, alde bat baino gehiago, bi gutxienez, izatea.
‎Eta Baltzak orduan, ni erremestiatu nahiz, begietara begiratzen dit, eta hanka eskaintzen dit. Ez dugu txintik ateratzen, ez berak ez nik.
‎7 Badira zuzenbide naturalari dagozkion beste gauza batzuk, ez berez eta soil soilean, inguruabar batzuen bitartez baino. Horrela gauzen erabilera erkidea naturala zen jabetza indarrean jarri aurreko aldietan; orobat, nork bere eskubidea babestea legeak ezarri aitzin.
‎Ignaciok eta biok hitz egin genuen, ohea prestatzen genuen bitartean, baina erdi txantxetan, garrantzia kendu nahian. Uste dut, ez berak ez nik ez genuela pentsatu ere egin nahi.
2006
‎Horrez gain, frantsesa gaizki mintzatzearen beldurra, promozio sozialik ez ezagutzearen kezka eta bertan gelditzearen bortxa nagusi ziren. Hori dela eta, ez zuten gehiago okzitandarrez hitz egin nahi, ez beraien senaremazteekin ezta beraien haurrekin ere.
‎batetik, psikoanalisia, eta bestetik, gizarte psikologiaren barnean, rolen eraikuntza sozialaren aldeko planteamendua (Sanchez de Miguel, 2005). Ildohorretatik, identifikazio irudien edukiak identifikazio pertsonaren sexuak bainogarrantzi handiagoa izango du, adopzio homoparentalaren aldeko ikuspegia indartuz, nolabait identifikazio eredua jartzen delako pentsonengan eta ez beren sexuan.Beste era batera esanda: identifikazio prozesua suertatzeko orduan, adopziohomoparentalaren kontrakoek goraipatzen dute pertsonaren sexua (ikuspegi biologikoaren arabera, sexu bakoitzari legokiokeelakoan identifikazio bat:
‎Zigorra helduak modu egokian manipulatzeak eta kontrolatzeak porrota dakar haurrarentzat, horrela etorkizuneko berekontrolpetik at dagoen gehiegikeria berri baten aurrean zaurgarri geratzen baita.Besteengan pentsatuz edozer ematen duten helduak ez ditu ikusten berarengankonfiantza ezar dezakeen norbait bezala, manipulatzen erraza den norbait bezalabaizik. Zaintze ekintzak kontrolatzeko aukeratzat hartzen dituzte, eta ez beraiengana atxikitzeko aukeratzat.
‎Hala ere, horrelako emanaldietan, eta benetako garaia 1053koa bada, feudalismoa hurbil izan daitekee127, Etxebarriakoa izan daiteke familia monasterio bat eta baliteke lur horiek haren menpe utzi izana, gero hamarrenak kontrolatzeko modua izateko familiak, eta, beraz, errentak ziurtatzeko. Baina emanaldia egitean argi uzten dute Munio eta Leguntiak, ez haiek ez beren senideek, ez dutela zerikusirik izango monasterioarekin eta emandako jabegoekin, baizik eta soilik monasterioan biziko ziren erlijiosoek; hori 1051n Eneko Lopezek emandako monasterioen askatasunaren bidetik doa (elizei askatasunak ematen hasi zitzaizkien garai batean128), eliza propioa edo patronato laikokoa izan ez zedin (Mañaricúa, 1984: 303 eta 312), baizik eta monasterioa bera bere buruaren jauna129 Beraz, dirudienez, San Agustineko emanaldi hau monasterioari egiten zaio, aipatzen diren santuen erlikiei emanez jabegoak; Mañaricúa k (1957:
‎Eta, beste muturrean, milioika izar eta galaxia ditugu: Lurretik hain urrun, ezen beren argia jasotzeko teleskopio erraldoiak behar ditugula. Bi distira maila horien arteko erlazioa mila trilioikoa da, gutxi gorabehera.
‎Gau berezia zirudien arren, gaueroko lege isilean lagundu nion Juliani oheratzen, ez berak ez nik hitzik egin gabe. Amaitu nuenean, mesanotxean utzitako kandela botiladun hura hartu nuen neurekin eramateko, baina bidegabea iruditu zitzaidan gau hartan gizona inongo argirik gabe uztea.
‎Deserosotasun horren ondorioz edo haren ordezko, ugari edan zenuen; nik ere bai. Ez berez asko edan nuelako, baina ez nuen batere edateko ohiturarik eta, zuk erreserba hura han uztea bekatua zela zenioenez, probatu egin behar. Postreetarako hustua genuen botila, eta bigarrena eskatu zenuen.
‎Bizirik geratu zirenek beren buruaz beste egin zuten itsasora salto eginda. Antoku borrokaren erdian zen, Nii bere amonarekin, eta honek erabaki zuen ez berak ez enperadore txikiak ez zutela gengi anker haien eskuetan erori behar. " Nora eraman behar nauzu, amona?" galdetu zion.
‎Eta gehitu zuen erreginak hortik ez zela heldu ez beretako minik ez erresumarendako kalterik...
‎Aserik uzten zituen: "... Zeren nola linboko haurrak ez baitaude han beren faltaz eta ez beren bekatuengatik, ez du nahi Jainkoak izan dezaten hargatik tristurarik, penarik, eta ez atsekaberik..." Azpidiakonoa ohartua zen haren emaztea ez ezik noraino xarmaturik gelditzen zitzaion erregeordea bera.
‎Amak alkandoraren lepoa atondu dit. Unea deserosoa da, ez berak ez nik dakigu zer egin. Bat batean, amak besarkatu egin nau eta negarrez hasi da.
‎Euskal Curriculumaren planteamenduaren arabera, arloak garrantzitsuak dira, baina ez berez, baizik eta hezkuntza konpetentzia orokorrak eta hezkuntzaren xedeak lortzeko balio duten heinean. Arlo bakoitzeko irakasleen funtzioa, arloaren bidez ikasleek hezkuntza konpetentzia orokorrak lor ditzaten laguntzea da.
‎guk, aberatsok, munduko pobreak izorratu ditugu, eta elkar hiltzera bortxatu, eta ondorioz haiek ezin digute ezer egin. Eta zerbait egiten ahal digutenek, egin egiten digute, ez beren burua defenditu nahian, munduan nagusi, gure ordez, izan nahi dutelako baizik, begi bistakoa denean gu munduan nagusi izatea –gu, mendebaldetarrok, gizonok, kristauok, zuriok– gauzen ordena berezkoa dela. Ezta Gurutzadetako garaian bageunde ere!
2007
‎Aparatu hauek soil soilak dira: bobina eskuz pasatzen da, ez daukate zoomik, ez berez kliskatzen duen mekanismorik, ezta diafragmaren irekieraren adierazlerik ere.
‎Horien arabera, elikagaiek ez dute gizakia argaltzen edo gizentzen, ez berez, ezta beraien kalorien bitartez.
‎Ezin dugu utzi bizitza gauza txartzat har dezatela, ez guretzat ez beraientzat, ezta futbol partida batera doazenean ere.
‎Peter bere emaztearen gainean dago, aldakari indarrez eragiten. Biak biluzik, maindirerik ez beren gorputzak estaltzeko. Harritzeko moduko postura da.
‎Nabarmentzekoa da, halaber, aldi baterako ezintasunerako prozedura berri bat ezarri dela, herritarren segurtasun juridikoa areagotzeko, egoera horretan 12 hilabete igaro ondoren Gizarte Segurantzaren erakunde kudeatzaileak emandako alta medikoarekin ados ez badago. Autonomoei dagokienez, aldi baterako ezintasunagatiko estaldura nahitaezkoa izango da urtarrilaren 1etik aurrera autonomo tradizionalentzat eta ekonomikoki mendekoak direnentzat, baina ez beren kontura lan egiten duten nekazaritza langileentzat; izan ere, RETAren barruan sistema berezi bat izango dute, %18, 75ekoa, gutxieneko oinarrirako.
‎Erdiko mutikoak orain ilehoriari ez ezik beraiei ere begiratzen ziela ematen zuen, haren aipuak erakarrita bezala.
‎Filipe V.a, Espainiako lehen Borboia, Planta Berriko Dekretuen bidez Aragoiko, Kataluniako, Valentziako eta Mallorcako foruak ezeztatu zituenean, litekeena da konturatu ez izana orduz geroztik Nafarroako Erresuma, Bizkaiko Jaurerria, Arabako Konderria eta Gipuzkoako Probintzia aberrazio juridiko bat izanen zirela. 1716tik aurrera, euskal herrialdeek ez bestek atxiki zioten nolabaiteko autonomiari Espainiako Monarkian, ez beren merezimenduengatik, besteen hutsegite estrategikoengatik baizik. Ordutik aurrera, errege erreginak eta ministroak, aduanak Ebrotik Pirinioetara eraman nahi zituzten hemengo merkatari batzuek bultzaturik, zelatan izan ziren Euskal Herriko berezko araubidea ezeztatu eta Espainian merkatu bakar bat sortzeko.
2008
‎Saltzaileak dio arazoa Udalak sortu duela, ez berak, hari baitagokio lehen erabilerarako baimena ematea.
‎–Bai, konplikatu egiten naiz, baina ez berez edo neurez konplikatua naizelako, errealitatea konplexua delako baizik. Izan ere, pozaren baitan beti dago tristura lotan, eskuzabaltasunaren besoetan inbidia eta zeloak sehaskatzen dira, maitasunaren baitan gorrotoa kulunkatzen da, eta Jainkoaren etxeak deabru bat du etxezain.
‎–Gutxi axola nor izan den, erantzun zion sendagileak. Eta konturatu nintzen ez berak eta ez kapitainak ez zituztela oso aintzat hartzen mister Trelawneyren protestak. Ezta neuk ere, egia esan behar badut, hain zuen eta hitza merke; baina, guztiarekin, oraingoan arrazoi osoa zuela iruditu zitzaidan, eta inork ez zuela altxorraren posizioaren berririk eman.
‎Orain, ordea, beraiek daude mehatxupean, eta ez beren harrapakinak.
‎Ezaguna da Hiztegi> Batua> egiteko erabili diren oinarriak, nagusiki, bi izan direla: Orotariko> Euskal> Hiztegia> eta Egungo> Eus > raren> keta lan> koa>) 3.> Nafarreraz idatzitako literaturaren eska siak eta nafar euskalki edo herri hizkera batzuen aztertze4 ezak berekin ekarri dute orain arteko hiztegietan Nafarroako euskararen gainean dugun informazioa urri sama rra izatea. Hori ikusita, ezinbestekoa da bildu gabeko hizkeren (edo erdi bilduta dau denen) lexikoa jaso eta aztertzea. Horretarako, jakina, gizalanaz gain, euskararen aldeko jarrera behar genuke agintariengan, gobernukoetan zein herri administraziokoetan, egin nahi dugun lana egiteko baliabide eta laguntza ekonomikoak behar bai tira.
‎Pilotari bixia zen, dena zaina, kexuarena egiten jakinki beharrez, eta berehala irria, dena arrailleria, hori ere da jokoa. Pilotari bikoteetan ez dute ez beren lekua ebatsia historiarako: Harriet Gozterratxu lehenago bainan ere Bidegain Hasperue, Etchegorry Erramouspe, Etche garay Salette, Beheran Ibarburu eta beste hanbatek.
‎Lenengo> > Biskattarra> zeritzana (1897/ 1898). Tako honetan ere izendegiak leku nabaria zuen, baina baita euskal historiak eta geografiak, eta ideia politiko abertzaleek ere (ikurrina, Gernika, debeku politikoak, Bergarako Ituna, etab.). Tresna politiko baliaga rri bezala ikusi zuen, bada, Aranak egutegia, baina ez berak bakarrik.
‎Nolanahi ere, Institutuko irakasle izate soila aski zen, handik kanpo berme ofizialik izan ez arren, Azkueren proiektuek oihartzun bat lortzeko. Horregatik Sabino Aranak, Azkueren botere­gune hori gutiziatzen segitu zuen, ez berez aparta zelako baizik ezer ez izatea baino hobea zelako. Lakak jasotako aipu honetan argi adierazi zuen Arana Goirik errelitate hau:
‎Gorago Azkueri jasotakotik eta Lekuonak kontatzen duenetik, ez da dudarik eliztar asko euskaltzale zirela eta euskararen alde jarduteko saioak egiten zituztela. Baina beren ekimenak norbanako gisa burutu zituzten, ez beren erakundeak bultzaturik. Zeren Lekuonak dioen bezala, Gasteizko seminarioan, ofizialki, euskal kulturaren inguruan garatutako jarduera bakarrak zera ziren:
‎Ohargarria da, edozein kasutan, Azkueren jarrera «ez separatista» honek, printzipioz, aski taktikoa ematen duela, ez barne konbikzio baten ondorioa: badirudi independentzia erreala ezin lortzeko beldurragatik uko egiten ziola saiatze soilari ere; ez berez independentziari, bere baitan, txarra irizteagatik.
‎1922an euskara katedra bat sortu zen Iruñeko seminarioan (Euskaltzaindiak diruz lagundutakoa), eta 1923an elebitako lehen pastoralak azaldu ziren Gasteizko diozesian. Baina hartara heldu aurretik beharrezkoa izan zen Euskal Herriko apezpikuekin hainbat batzar egitea, Eusko Ikaskuntzak ere bere laguntza eskaintzea, eta Azkuek 1921ean aita santuari berari bisita egitea, eskakizun haiek aurkezteko352 Eliza, erakunde gisa, zerbait mugitu zen euskararen alde, baina ez berenez, baizik Azkuek eta Euskaltzaindiak bultzatu ostean.
‎Bistan da, izena, edozein izen, adierazle hutsa da: ez du esanahirik, ez du ezer deskribatzen, ez berez. Alaitz izenak ez du ezer esaten.
‎Bilbon egoitza nagusia duen BBVAk aitortu du 330 milioi euro inguru gal ditzakeela iruzurraren ondorioz. BBKren, Euskadiko Kutxaren, Kutxaren eta Vital Kutxaren esanetan, aldiz, ez die galera zuzenik eragingo, ez baitaukate dirurik bertan, ez berena, ez bezeroena.
‎Eta epaiketari aurre nola egingo dion ere harrotasunez azaltzen du. Beharrik ez dutela-eta ez berak ez Rodolfo Aresek ez dutela lekukorik aurkeztuko azaldu du.
‎–Bai, konplikatu egiten naiz, baina ez berez edo neurez konplikatua naizelako, errealitatea konplexua delako baizik. Izan ere, pozaren baitan beti dago tristura lotan, eskuzabaltasunaren besoetan inbidia eta zeloak sehaskatzen dira, maitasunaren baitan gorrotoa kulunkatzen da, eta Jainkoaren etxeak deabru bat du etxezain.
‎(Ez lirateke egongo, ez egonean eta ez beren onean, jakingo balute beren moduko batzuen ondorengoak direla hola bukatu dutenak).
‎Hortaz, Euskal Herriko lurralde guztietan bi eskubide horiek aitortzea beharrezkoa dela sinistarazteko lanean eta parte hartzen jarraitzea nahitaezkoa da; izan ere, guzti guztioi eragiten digute, batzeko eskubideak dira eta ez zatitzeko, errespetatu behar diren eskubideak dira, herri honen bizikidetza eta egoera hobetzea nahi badugu, eta zatitzea ez badugu nahi. Sinistarazte lana eta parte hartzea, azken finean, oso baldintzatuta dauden sektore horietara bideratu behar dira, ez beren jatorri, identitate edo hizkuntzagatik, baizik eta Espainiako eta Frantziako Estatuek erabiltzen dituzten elementu subjektibo horiek erabiltzen dituztelako; eta, hain zuzen ere, estatuek beren jarduera politikoan erabiltzen dituzte elementu horiek, euskal gizartearen nahi demokratikoak eta normalizatzaileak oztopatzeko.
‎Platonen filosofiaren interpretazioan Tubingako platonistek ondoko ezaugarriak defendatzen dituzte: a) Platonen elkarrizketak ez dira autarkikoak, ez banan banan ez beren osotasunean hartuta, haietaz gain Akademiako ahozko tradizioa baitago, elkarrizketetan garaturiko eduki filosofikoei gaineratu behar zaiena; b) eduki filosofikoei dagokienez, Akademiako ahozko tradizioak aberastu egiten du Platonen filosofia, sistemaren azken oinarri ontologiko, gnoseologiko eta axiologikoak adierazten baititu. Beraz, elkarrizketak, edukiei dagokienez aberatsagoak direnak, zeharkako tradizioari esker ulergarriagoak egiten dira; c) doktrina ez idatziek bi printzipio gorenetan oinarrituriko zenbait maila ontologikotako sistema bat adierazten dute.
2009
‎Haurrei esan zaiena zera da, talka egitea, ez izateko beldurrik ez zaiela ezer gertatuko, kolpe bat bakarrik, baina ez zaie babesten ordea.14 urteko gaztetxoek jokatzera, kirolaz gozatzera eta ondo pasatzera joan behar dutela ulertzen dut nik, eta gainera irabazten badute, hobeto. Ez dira profesionalak, ez eta helduak ere, ez dago jokoan ez beraien prestigioa, ezta soldata ere, baina bai beraien osasuna.Ez dakit haurren maila hauetan mota honetako zenbat istripu izaten diren, federazioko kideren batek edo beste norbaitek datu hau izango balu, helaraztea eskertuko nioke. Nire semeari gertatu zaio, beste haurrei ez gertatzea gustatuko litzaidake, har ditzagun neurriak haurren istripuen datuak ahalik eta txikiena izateko.
‎Fotoan ikusten den segurtasunezko kutxak erantsita daukan idazkiak dio: " Armak kriminalei kendu, ez beren biktimei". Obama presidenteak arma batzuen (ez guztien, inondik ere) salmenta mugatu nahi duela eta, paranoia zabaldu da iskiluen erabilera librearen aldeko eta pentsakera kontserbadoreko jendeen artean.
‎Hala bada, giza sistema bat arakatu nahi dugunean, kideen elkarrizketak entzun behar dira, nolako elkarrizketa motak egiten dituzten aintzat hartuta. Hitzak gogoan hartzekoak dira jakina, baina ez beraiengatik soilik, baizik eta, batez ere, kideen zirraren mugimenduaren berri ematen digutelako. Zirraren sakoneko eremuan aurkituko ditugu sistemaren oinarriak, axiomak eta hastapenak.
‎Pazko aldian, baina ez berez Pazko domekan, derrigorra zen konfesatzea. Zekorra entregaten jon esaten zioten herritarrek urtean behin derrigorrez egin beharreko ekintza horri.
‎Roca, Tres eta Rousseau etxeek eskaintzen dute hori, baina Rousseau etxekoak inon ez du esaten ez bilgarrian, ez berekin dakartzan dokumentuetan nora deitu behar den edo nora zuzendu beharra dagoen aukera horretaz baliatzeko.
‎Bizitzaren eta Naturaren zentzua ez da mitoagaz bakarrik sortzen. Gaur behintzat hori askotan zientziak( ez berak, baina harenganako fedeak), poesiak, politikak, batez ere historiak, egin ohi dute. Noiz kontsidera genezake erlijiosoa zentzu hori?
‎Kanpaina honen ardatza bikoitza da: batetik, irratilariak ikus komunikazioan jarri behar ditugu entzuleekin; normalki irratiko hizlarien boza eta izena bakarrik ezagutzen baititu entzuleak, baina ez beren aurpegiak. Beraz, bisualizatu, ikusarazi egin behar ditugu irratilariak jendeak ezagun ditzan.
‎–Ez didazu eskerrik eman behar. Ez zuk ez berak.
‎Domingo harro egoteko moduan egon zitekeen, mirariaren protagonista bera zenez gero, baina bere zalantzak behar zituen, halaber; are gehiago: ...ote zen Jainkoaren zigorra, eskua moztu zuèn mementoan irudi iraingarri hura tartekatu zitzaiolako, sarjentuaren urrezko hortzak ostia ukitzen zuenekoa, Domingorentzat huraxe baitzen sakrilegioaren esentzia ezin hobeto laburbiltzen zuèn argazkia, sarjentuaren urrezko hortza eta ostia batzen zituena eta buru buruan itsatsita geratuko zitzaiona; hark egin zuen, baina, sakrilegioa, sarjentuak?, eta ez berak, Domingok; ondorenak, ordea, ageri agerikoak ziren, bera ospitalean hilzorian zegoen bitartean hantxe egongo baitzen sarjentu putakumea, kanpamentuan, eskuak galtzontziloetan sartuta, potrojorran; eta Domingo bere patuaren kontra erreboltatzen zen, hain iruditzen zitzaion zuzengabea gertatu zitzaiona, irudi bati beste irudi bat zerraiola eta hitz bati beste bat, logika ilogiko baten itxurap... azkenean hori izango da guztia, Kristok ere urrezko hortzak zituela?
‎Aukera aukeran dator hemen fariseu gaiztoei jaurti zien esaera? frantsesek gure begiko lastoa ikusten baitute eta ez beren begiko habea.
‎bere lurrak berreskuratzeari ekin balio bezala, eternitatearen aurkako lehian: esan nahi baita Domingok bere egin zituela berriro iraganeko nortasunaren aspektu batzuk, bere bihurri izate hura, adibidez, orain jauzi eta orain zilipurdi?, ez beren jatorrizko naturaltasunean, borroka hartan guztian borondateak ere bere pauso atzeraezinak eman baitzituen eta pauso bakoitzak uzten baitzuen Domingoren ibilbidean bere oinatza, mutilaren nortasunaren jatorrizko bertsioa kutsatzen zuena, ezinbestean. Eta, halere, urtebeteko epea betetzear zenean, hilabete lehenagoedo?, data sinboliko haren inguruan hil edo biziko zerbait erabakiko zela iritzita, borondatearen aldeko ahalegina areagotu zuen, zirt edo zart, eta horrela, egun batean, zapatetan hartxintxarrak sartu eta halaxe joan zen ikastetxera, baita ikastetxetik etxera itzuli ere, pentsaturik ezen mortifikazio hura Jainkoaren borondatea irabazteko baliagarri gertatuko zitzaiola; Domingo jota iritsi zen etxera, jakina, eta amak esan zion:
‎Oholtzaratu berrien artean, Charlotte de Beaune eta Louise de Montigny nabarmentzen ziren, zenbait egun lehenago Margaritaren ganberan ezagututako bi damañoak. Zerua bezain eder, biak, eta, hala ere, deus ez beren andrearen aldean. Nafarroako erregina ere agertokian zen.
‎Baina, honen jakitun naizen eta eskertzen dudan aldetik, neure egin nahi dut Virginia Woolf-en uste hura: emakume idazleak libre izango dira idazten hasi eta emakume modura ari diren edo ez beren buruari galdetzen ez diotenean." Doris Lessing Amerikako Arte eta Letren akademiko eta Amerikako Estatu Batuetako Arte eta Letren Institutu nazionaleko kide zen. Honetaz gain, Royal Society of Literature ko ohorezko kide ere bazen.
‎Kontu handiz erabili beharrekoak dira while egiturak. Ez berez arriskutsuak direlako, baina aurreko adibidean while egiturari sententzia bat kenduko bagenio:
‎ABLEek hilean batez beste 189.000 aldi baterako kontratu kudeatzen dituzte Epaiak irizpideak bateratzen ditu, eta dio ABLEetako langileek “eskubidea dutela enpresak bere langileei ordaintzen dien soldata osoa jasotzeko”, besteak beste, elikagaien laguntzagatiko konpentsazioak barne, Gorenaren 2007ko epaiak ezarri bezala. Doktrina bateratzeko balio duen kasua kartoizko bilgarriak fabrikatzen dituen enpresa bat da, ABLEek lagatako langileei beren sektoreko hitzarmen kolektiboan aurreikusitako soldata bakarrik ordaintzen ziena, baina ez beren langileei aplikatutako osagarriak, hala nola hiruhileko absentismorik ezaren sariak, puntualtasuna, hileroko asistentzia eta kalitateko ekoizpeneko primak. Gorenak ez du onartu 1999ko legearen interpretazio murriztailea egitea, ABLEren bidez kudeatutako langileei “enpresa erabiltzaileari aplikatu beharreko hitzarmen kolektiboan garatu beharreko lanposturako ezarritako” ordainsaria ordaintzeko betebeharra ezartzen duena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ez 343 (2,26)
Ez 29 (0,19)
ezen 9 (0,06)
ezik 7 (0,05)
eza 3 (0,02)
ezak 2 (0,01)
ezean 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ez berak ez 36 (0,24)
ez berak buru 12 (0,08)
ez berak bakarrik 9 (0,06)
ez berak bera 4 (0,03)
ez berak hala 4 (0,03)
ez berak kabu 4 (0,03)
ez berak borondate 3 (0,02)
ez berak ekarri 3 (0,02)
ez berak jatorrizko 3 (0,02)
ez berak min 3 (0,02)
ez berak on 3 (0,02)
ez berak seme 3 (0,02)
ez berak soilik 3 (0,02)
ez berak argi 2 (0,01)
ez berak arima 2 (0,01)
ez berak artean 2 (0,01)
ez berak asmatu 2 (0,01)
ez berak begiko 2 (0,01)
ez berak berezko 2 (0,01)
ez berak bezala 2 (0,01)
ez berak eduki 2 (0,01)
ez berak ere 2 (0,01)
ez berak erraz 2 (0,01)
ez berak estatu 2 (0,01)
ez berak etxe 2 (0,01)
ez berak existentzia 2 (0,01)
ez berak gorputz 2 (0,01)
ez berak hartu 2 (0,01)
ez berak helburu 2 (0,01)
ez berak hori 2 (0,01)
ez berak izen 2 (0,01)
ez berak jardun 2 (0,01)
ez berak maila 2 (0,01)
ez berak ni 2 (0,01)
ez berak norbera 2 (0,01)
ez berak osaera 2 (0,01)
ez berak utzi 2 (0,01)
ez berak aberastu 1 (0,01)
ez berak aburu 1 (0,01)
ez berak aforismo 1 (0,01)
ez berak ahots 1 (0,01)
ez berak akabatu 1 (0,01)
ez berak alderdi 1 (0,01)
ez berak amodio 1 (0,01)
ez berak andre 1 (0,01)
ez berak aparta 1 (0,01)
ez berak arrain 1 (0,01)
ez berak arriskutsu 1 (0,01)
ez berak Artola 1 (0,01)
ez berak asko 1 (0,01)
ez berak asmo 1 (0,01)
ez berak atxiki 1 (0,01)
ez berak aurpegi 1 (0,01)
ez berak barne 1 (0,01)
ez berak begi 1 (0,01)
ez berak bekatu 1 (0,01)
ez berak belarri 1 (0,01)
ez berak betebehar 1 (0,01)
ez berak bezalako 1 (0,01)
ez berak bi 1 (0,01)
ez berak biktima 1 (0,01)
ez berak bizio 1 (0,01)
ez berak bizipen 1 (0,01)
ez berak bizitegi 1 (0,01)
ez berak bizitza 1 (0,01)
ez berak bulego 1 (0,01)
ez berak defendatu 1 (0,01)
ez berak den 1 (0,01)
ez berak denbora 1 (0,01)
ez berak desira 1 (0,01)
ez berak egin 1 (0,01)
ez berak egoki 1 (0,01)
ez berak ekinbide 1 (0,01)
ez berak eliza 1 (0,01)
ez berak emakume 1 (0,01)
ez berak eman 1 (0,01)
ez berak emigrazio 1 (0,01)
ez berak entzun 1 (0,01)
ez berak era 1 (0,01)
ez berak erabaki 1 (0,01)
ez berak erakunde 1 (0,01)
ez berak erlazionatu 1 (0,01)
ez berak erosi 1 (0,01)
ez berak errentagarri 1 (0,01)
ez berak erreus 1 (0,01)
ez berak erritmo 1 (0,01)
ez berak esanahi 1 (0,01)
ez berak esentzia 1 (0,01)
ez berak esklabo 1 (0,01)
ez berak esperientzia 1 (0,01)
ez berak Pazko 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia