Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2023
‎Aurretiazko errekerimendurik gabe autolikidazioa aurkeztu eta ordaintzeagatik erantzukizunik eza aplikatzeko, erregularizazioa likidazio aldi egokian egin behar da. Betebeharpekoak aurreko likidazio aldi bati dagokion zorra ez badu ordaindu eta zor hori erregularizatzen badu geroko likidazio aldiaren autolikidazioan, orduan diruzko isun proportziozkoa ezarriko da.
‎(197 artikuluaren 7 atala). Erregela berezi hori aplikatu eta artikulu bereko beste ataletan ezarritako zehapena ez aplikatzeko, tipifikatutako jokabidea gauzatu behar da Administrazioaren errekerimendua jaso aurretik. Ulerbidez, otsailean (likidazio aldia hilabete horretakoa bada) luzatutako faktura baten BEZ sortua urte bereko ekaineko autolikidazioan sartu eta ordaintzen denean, Administrazioaren errekerimendurik gabe.
‎...edota zerga bilketaren prozedura eteteko eskaerari ezezkoa ematean, eskaera premiamendu probidentzia jakinarazi eta hilabetea igaro ondoren aurkeztu delako, edota zorra geroratzeko edo zatikatzeko eskaera ala zerga bilketaren prozedura eteteko eskaera ez onartzean, orduan Administrazioari bide ematen diola premiamendu probidentzia jakinaraztean ordainketa egiteko ireki den aparteko hilabeteko epea ez aplikatzeko soilik. Hortaz, ezin du probidentzia eman eta jakinaraztea saihestu, probidentzia jaso ondorengo betearazpenaldian aurkeztu diren eskaerak izan ezik. identifikazioa, data, zorra ordaindu ezean errekargua goreneko kopuruan (premiamendu errekargua) eskatuko dela eta prozeduraren baitan zordunaren ondasunak enbargatu daitezkeela ohartaraztea, eta probidentziaren aurkako errekurtsoak eta epeak.
‎Itzurpenaren aurkako klausula aplikatzeko ala ez aplikatzeko adierazten duen irizpena organo jarduleari bidaliko zaio jarduketak aurrera jarraitzeko; ondoren, organo jarduleak likidaziorako administrazio egintzak emango ditu. Irizpenaren eta itzurpenaren aurkako klausula aplikatzeko egintzen aurka ezin izango da jarri ez errekurtsorik ez erreklamaziorik; hala ere, irizpenaren ondoriozko egintzen eta likidazioen aurka jartzen direnetan itzurpenaren aurkako klausula aplikatzea bidezkoa denez planteatu ahal izango da.
‎Orain arte, tributu" xedapen" edo" arau" ez aritu gara orokorrean, adierazmolde horretara lege eta erregelamenduak bilduta. Horren inguruan esan behar da legeen atzeraeragina debekatzen duen printzipio orokorrik ez dagoela onartu arren, erregelamenduen kasuan arrazoi oso garrantzitsuak aipa daitezkeela atzeraeragin eza aplikatzeko. Esangura horretan, dela legezkotasunaren printzipioak, dela lege eta erregelamenduen arteko hierarkiak, erregelamenduen atzeraeragin eza ezartzen dute, herritarren bakarreko esparrua Administrazioaren esku hartzetik babesteko.
‎O E dukia: ...dezkariekin egin beharreko kontsultan aztertuko dira, gutxienez, dela kaleratze kolektiboak saihestu edo murrizteko aukerak, akonpainamendu sozialeko neurriak baliatuta, hala nola, langileak enpresan berriro kolokatzeko neurriak, langileen mugigarritasun funtzionala, langileen mugigarritasun geografikoa, langileei lan baldintzak funtsean aldaraztea, aplikagarri den hitzarmen kolektiboko baldintzak ez aplikatzea edo lanbide prestakuntzako nahiz birziklatzeko ekintzak, langile horien enplegagarritasuna hobetzeko, dela ukitutako langileengan espedienteak dituen ondorioak arintzeko aukerak, akonpainamendu sozialeko neurriak baliatuta, hala nola, epean, enpresako lanbide talde berean edo antzekoan sortzen diren hutsuneetan lehentasunez berriro sartzeko eskubidea; langileak beste enpresa batzuetan ...
‎SELk gai horiek guztiak arautu ditu SALOk arautu dituen era berdintsuan. Jakina, SALO ez aplikatzeak berarekin dakar sindikatuei aitortutako zenbait eskubide enpresaburuen elkarteei ez aitortzea, hala nola, greba eskubidea, ordezkaritza bateraturako hauteskundeetan hautagaiak aurkezteko eskubidea edota hauteskundeetarako deia egiteko eskubidea. Hori guztiz logikoa da, enpresaburuen erakundeen izaera kontuan hartuz gero.
‎★ Subjektuen esparruak ukitutako langileak zehazten ditu; gehienetan, hitzarmena kasuan kasuko lurralde esparruko eta esparru funtzionaleko langile guztiei aplikatzen zaie, ulertzen baita zenbait langileri —aldi baterakoei, jarraitutasunik gabeko lana duten langile finkoei, lanaldi partzialekoei— ez aplikatzea bereizkeria ez eze, deuseza ere badela.
‎Hala ere, onartu egin da langile kategoria zein banda batzuei ez aplikatzea. Horren adibide dira zuzendaritza koadroak eta teknikari koadroak; batzuetan langile horiek beren beregi eskatu behar dute hitzarmena ez aplikatzea, eta baliteke langileok eurontzat bakarrik nahi izatea hitzarmen bat, hots, lanbide sektoreko edo bandako hitzarmena.
‎Hala ere, onartu egin da langile kategoria zein banda batzuei ez aplikatzea. Horren adibide dira zuzendaritza koadroak eta teknikari koadroak; batzuetan langile horiek beren beregi eskatu behar dute hitzarmena ez aplikatzea, eta baliteke langileok eurontzat bakarrik nahi izatea hitzarmen bat, hots, lanbide sektoreko edo bandako hitzarmena.
‎Lan baldintzen funtsezko aldarazpenak izan daitezke kolektiboak edo banakakoak (ikusi LELTBren 41.2 artikulua). Halaber, kontuan hartu behar da aldarazpenak estatutu izaerako hitzarmen kolektiboetan jasotako lan baldintzak ukitzen dituenean LELTBren 82.3 artikuluan (lan baldintzak ez aplikatzearen ingurukoan) ezarritakoarekin bat etorriz jardun behar dela (infra 8 gaia, 4).
‎Eta hala bada, zuzenbidearen araberakoa al da 2020ko martxoan egindako itun hori? Eta erantzuna baiezkoa bada, zuzena al da enpresak itun horiek kontratatutako arrantzale berriei ez aplikatzea?
‎Ezin ahantz daiteke sarri baliatzen dela autonomo faltsuaren erakundea (supra 1 gaia, 1.3) lan zuzenbidea ez aplikatzeko ahaleginean. Horregatik, negozio juridikoaren benetako izaera juridikoa egiaztatzeko ezinbestekoa da aintzat hartzea lan kontratuaren ezaugarriak (supra 1 gaia, 1.3), bai eta lan autonomoarenak ere.
‎Hitzarmena ez aplikatzeko akordioak ezin du eragin ez betetzerik, hitzarmenean genero arrazoiengatiko bereizkeria ezabatzeko edo, hala denean, enpresan aplikagarri den berdintasun planean ezarritako betebeharrei dagokienez.
‎Kontsultaldia akordiorik gabe amaitzen denean eta aipatu prozedurak ez direnean aplikagarri edo halakoek ez dutenean eztabaida konpondu, alderdietariko edonork utzi ahal izango du eztabaidaren konponbidea Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionalaren (HKABNren) esku, hitzarmeneko lan baldintzak ez aplikatzeak ukitzen dituenean enpresa berak autonomia erkidego desberdinetan dituen lantokiak, edo autonomia erkidegoetako kasuan kasuko organo eskudunen esku, gainerako kasuetan. Organo horiek erabakia eman dute, gehienez ere, 25 eguneko epean, gatazka euren esku jarri zenetik zenbatzen hasita; egin eginean ere, erabaki hori hartu ahal izango dute organo horiek edo organo horiek ondore horietarako izendatutako arbitroak, horren inpartzialtasuna ziurtatzeko behar adinako bermeak hartu ondoren.
‎Erabaki horrek kontsultaldian lortutako akordioen eragingarritasun bera izango du, eta erabaki horri errekurtsoa egin ahal izango zaio soil soilik LELTBren 91 artikuluko prozedurarekin bat etorriz eta artikulu horretan ezarritako arrazoiengatik. Halatan, HKABNri eratxikitako eginkizun horren ondorioz, hitzarmen kolektiboetako lan baldintzak ez aplikatzeko prozeduretan akordiorik ez lortzeagatik sortutako eztabaidak konpontzeko prozedura bat arautu da, irailaren 27ko 1362/ 2012 Errege Dekretuan, Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionala arautzeari buruzkoan (ikusi 19.etik 24.enera arteko artikuluak). Halaber, prozedura hori nola bideratu behar den jakiteko edo HKABNren jardunbidea hobeto ulertzeko, ezinbestekoa da kontuan hartzea HKABNren erabakiak hitzarmen kolektiboak ez aplikatzearen inguruan.
‎Halatan, HKABNri eratxikitako eginkizun horren ondorioz, hitzarmen kolektiboetako lan baldintzak ez aplikatzeko prozeduretan akordiorik ez lortzeagatik sortutako eztabaidak konpontzeko prozedura bat arautu da, irailaren 27ko 1362/ 2012 Errege Dekretuan, Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionala arautzeari buruzkoan (ikusi 19.etik 24.enera arteko artikuluak). Halaber, prozedura hori nola bideratu behar den jakiteko edo HKABNren jardunbidea hobeto ulertzeko, ezinbestekoa da kontuan hartzea HKABNren erabakiak hitzarmen kolektiboak ez aplikatzearen inguruan. Orobat, kontuan hartu behar da 2014ko uztailaren 16ko KAEk adierazitakoa (ikusi 4 Z.O.).
‎(d) Aipatu prozeduretan lortutako emaitzak, hitzarmen kolektiboko lan baldintzak ez aplikatzea eragingo dutenak, lan agintaritzari komunikatu behar zaizkio, halakoak gordailatu ditzan.
‎(c) Prozedurak, eragingarritasunez konpontzeko LELTBren 82.3 artikuluko lan baldintzak ez aplikatzeko sor daitezkeen desadostasunak, hala denean, horri dagokionez estatuko edo autonomia erkidegoetako lanbide arteko akordioetan ezarritako prozedurak egokituz.
‎38 Hitzarmen orok izan behar duen gutxieneko edukiari erreparatuz, LELTBren 85.3.c) artikulua oinarri hartuta, hitzarmen kolektibo jakin batean LELTBren 82.3 artikuluak aipatu lan baldintzak ez aplikatzearen inguruan sor daitezkeen gatazkak konpontzeko prozedurak erkatu eta komentatu irakasleak emandako hitzarmen kolektiboak aintzat hartuta.
‎(C.3) Estatutu izaerako hitzarmen kolektiboan itundutako zenbait gai ez aplikatzeko akordioak
‎kontsultak ebatzi behar ditu, nahiz eta bere ebazpenak lotesleak ez izan, hitzarmen kolektiboen esparru funtzionalaren inguruan; irizpena eman behar du, Administrazioak indarrean dagoen hitzarmen kolektibo baten xedapenak enpresaeta langile talde bati edo jarduera sektore edo azpisektore bati hedatzen dizkienean; eta negoziazio kolektiboaren inguruko behaketaz arduratu behar da (negoziazio kolektiboaren gaineko informazioa, ikerketa, dokumentazioa eta zabalkundea). Hala eta guztiz ere, Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionalak eskumen betearazleak egikaritzen ditu, enpresaburuaren eta langileen ordezkarien arteko desadostasunak ebazten dituenean, erabakien edo arbitraje laudoen bidez, horiek akordiorik ez lortzeagatik, zein hitzarmen kolektibo izan aplikagarri eta hitzarmen kolektibo horrek lan baldintzak ez aplikatzeko jasotako prozeduretan.
‎Toki autonomiaren printzipioaren" toki" esamoldea definitzerako orduan Toki Autonomiaren Europako Hitzarmenaren 13 artikuluari jaramon egin behar zaio. Artikulu horren arabera, Estatuek definituko dute toki erakundea zer den, TAEHk Estatuaren barnean toki erakunde kategoria duten erakunde guztiei aplikatzeko beharra ezartzen duelako, nahiz eta gero Estatuek berrespen dokumentuetan kategoria batzuei aplikatzeko edo ez aplikatzeko aukera izan. Hitzarmenak horrela egitea logikoa da, Estatu bakoitzak bere toki administrazioaren mailakatzea ezberdina izango du, tokiko mailaren antolaketa ezberdinak daudelako.
‎Beraz, TOLTBk, toki erakundeen kreditu eragiketak arautzean, kontratazio publikoaren erregelamendua ez aplikatzea ezartzen du dagozkion eragiketak hitzartzeko, baina bereizketa bat egiten du horiek aurrekontuan aurreikusita dauden ala ez kontuan hartuta.
‎Sisteman aldaketak egon ziren baina, nahiz eta autonomia gehiago eman, toki erakundeen autonomia diru sarrerak jaistean oinarritu ziren, eta hortara, toki erakundeei bi aukera bakarrik eman zitzaien: diru sarrerak mantentzeko neurri berriak ez aplikatzea edo neurri berriak aplikatu baina diru sarrerak jaistea. Gehienek azken aukeraren alde egin zuten.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia