2023
|
|
Aurretiazko errekerimendurik gabe autolikidazioa aurkeztu eta ordaintzeagatik erantzukizunik
|
eza
aplikatzeko, erregularizazioa likidazio aldi egokian egin behar da. Betebeharpekoak aurreko likidazio aldi bati dagokion zorra ez badu ordaindu eta zor hori erregularizatzen badu geroko likidazio aldiaren autolikidazioan, orduan diruzko isun proportziozkoa ezarriko da.
|
|
(197 artikuluaren 7 atala). Erregela berezi hori aplikatu eta artikulu bereko beste ataletan ezarritako zehapena
|
ez
aplikatzeko, tipifikatutako jokabidea gauzatu behar da Administrazioaren errekerimendua jaso aurretik. Ulerbidez, otsailean (likidazio aldia hilabete horretakoa bada) luzatutako faktura baten BEZ sortua urte bereko ekaineko autolikidazioan sartu eta ordaintzen denean, Administrazioaren errekerimendurik gabe.
|
|
...edota zerga bilketaren prozedura eteteko eskaerari ezezkoa ematean, eskaera premiamendu probidentzia jakinarazi eta hilabetea igaro ondoren aurkeztu delako, edota zorra geroratzeko edo zatikatzeko eskaera ala zerga bilketaren prozedura eteteko eskaera ez onartzean, orduan Administrazioari bide ematen diola premiamendu probidentzia jakinaraztean ordainketa egiteko ireki den aparteko hilabeteko epea
|
ez
aplikatzeko soilik. Hortaz, ezin du probidentzia eman eta jakinaraztea saihestu, probidentzia jaso ondorengo betearazpenaldian aurkeztu diren eskaerak izan ezik. identifikazioa, data, zorra ordaindu ezean errekargua goreneko kopuruan (premiamendu errekargua) eskatuko dela eta prozeduraren baitan zordunaren ondasunak enbargatu daitezkeela ohartaraztea, eta probidentziaren aurkako errekurtsoak eta epeak.
|
|
Itzurpenaren aurkako klausula aplikatzeko ala
|
ez
aplikatzeko adierazten duen irizpena organo jarduleari bidaliko zaio jarduketak aurrera jarraitzeko; ondoren, organo jarduleak likidaziorako administrazio egintzak emango ditu. Irizpenaren eta itzurpenaren aurkako klausula aplikatzeko egintzen aurka ezin izango da jarri ez errekurtsorik ez erreklamaziorik; hala ere, irizpenaren ondoriozko egintzen eta likidazioen aurka jartzen direnetan itzurpenaren aurkako klausula aplikatzea bidezkoa denez planteatu ahal izango da.
|
|
Orain arte, tributu" xedapen" edo" arau" ez aritu gara orokorrean, adierazmolde horretara lege eta erregelamenduak bilduta. Horren inguruan esan behar da legeen atzeraeragina debekatzen duen printzipio orokorrik ez dagoela onartu arren, erregelamenduen kasuan arrazoi oso garrantzitsuak aipa daitezkeela atzeraeragin
|
eza
aplikatzeko. Esangura horretan, dela legezkotasunaren printzipioak, dela lege eta erregelamenduen arteko hierarkiak, erregelamenduen atzeraeragin eza ezartzen dute, herritarren bakarreko esparrua Administrazioaren esku hartzetik babesteko.
|
|
O E dukia: ...dezkariekin egin beharreko kontsultan aztertuko dira, gutxienez, dela kaleratze kolektiboak saihestu edo murrizteko aukerak, akonpainamendu sozialeko neurriak baliatuta, hala nola, langileak enpresan berriro kolokatzeko neurriak, langileen mugigarritasun funtzionala, langileen mugigarritasun geografikoa, langileei lan baldintzak funtsean aldaraztea, aplikagarri den hitzarmen kolektiboko baldintzak
|
ez
aplikatzea edo lanbide prestakuntzako nahiz birziklatzeko ekintzak, langile horien enplegagarritasuna hobetzeko, dela ukitutako langileengan espedienteak dituen ondorioak arintzeko aukerak, akonpainamendu sozialeko neurriak baliatuta, hala nola, epean, enpresako lanbide talde berean edo antzekoan sortzen diren hutsuneetan lehentasunez berriro sartzeko eskubidea; langileak beste enpresa batzuetan ...
|
|
SELk gai horiek guztiak arautu ditu SALOk arautu dituen era berdintsuan. Jakina, SALO
|
ez
aplikatzeak berarekin dakar sindikatuei aitortutako zenbait eskubide enpresaburuen elkarteei ez aitortzea, hala nola, greba eskubidea, ordezkaritza bateraturako hauteskundeetan hautagaiak aurkezteko eskubidea edota hauteskundeetarako deia egiteko eskubidea. Hori guztiz logikoa da, enpresaburuen erakundeen izaera kontuan hartuz gero.
|
|
★ Subjektuen esparruak ukitutako langileak zehazten ditu; gehienetan, hitzarmena kasuan kasuko lurralde esparruko eta esparru funtzionaleko langile guztiei aplikatzen zaie, ulertzen baita zenbait langileri —aldi baterakoei, jarraitutasunik gabeko lana duten langile finkoei, lanaldi partzialekoei—
|
ez
aplikatzea bereizkeria ez eze, deuseza ere badela.
|
|
Hala ere, onartu egin da langile kategoria zein banda batzuei
|
ez
aplikatzea. Horren adibide dira zuzendaritza koadroak eta teknikari koadroak; batzuetan langile horiek beren beregi eskatu behar dute hitzarmena ez aplikatzea, eta baliteke langileok eurontzat bakarrik nahi izatea hitzarmen bat, hots, lanbide sektoreko edo bandako hitzarmena.
|
|
Hala ere, onartu egin da langile kategoria zein banda batzuei ez aplikatzea. Horren adibide dira zuzendaritza koadroak eta teknikari koadroak; batzuetan langile horiek beren beregi eskatu behar dute hitzarmena
|
ez
aplikatzea, eta baliteke langileok eurontzat bakarrik nahi izatea hitzarmen bat, hots, lanbide sektoreko edo bandako hitzarmena.
|
|
Lan baldintzen funtsezko aldarazpenak izan daitezke kolektiboak edo banakakoak (ikusi LELTBren 41.2 artikulua). Halaber, kontuan hartu behar da aldarazpenak estatutu izaerako hitzarmen kolektiboetan jasotako lan baldintzak ukitzen dituenean LELTBren 82.3 artikuluan (lan baldintzak
|
ez
aplikatzearen ingurukoan) ezarritakoarekin bat etorriz jardun behar dela (infra 8 gaia, 4).
|
|
Eta hala bada, zuzenbidearen araberakoa al da 2020ko martxoan egindako itun hori? Eta erantzuna baiezkoa bada, zuzena al da enpresak itun horiek kontratatutako arrantzale berriei
|
ez
aplikatzea?
|
|
Ezin ahantz daiteke sarri baliatzen dela autonomo faltsuaren erakundea (supra 1 gaia, 1.3) lan zuzenbidea
|
ez
aplikatzeko ahaleginean. Horregatik, negozio juridikoaren benetako izaera juridikoa egiaztatzeko ezinbestekoa da aintzat hartzea lan kontratuaren ezaugarriak (supra 1 gaia, 1.3), bai eta lan autonomoarenak ere.
|
|
Hitzarmena
|
ez
aplikatzeko akordioak ezin du eragin ez betetzerik, hitzarmenean genero arrazoiengatiko bereizkeria ezabatzeko edo, hala denean, enpresan aplikagarri den berdintasun planean ezarritako betebeharrei dagokienez.
|
|
Kontsultaldia akordiorik gabe amaitzen denean eta aipatu prozedurak ez direnean aplikagarri edo halakoek ez dutenean eztabaida konpondu, alderdietariko edonork utzi ahal izango du eztabaidaren konponbidea Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionalaren (HKABNren) esku, hitzarmeneko lan baldintzak
|
ez
aplikatzeak ukitzen dituenean enpresa berak autonomia erkidego desberdinetan dituen lantokiak, edo autonomia erkidegoetako kasuan kasuko organo eskudunen esku, gainerako kasuetan. Organo horiek erabakia eman dute, gehienez ere, 25 eguneko epean, gatazka euren esku jarri zenetik zenbatzen hasita; egin eginean ere, erabaki hori hartu ahal izango dute organo horiek edo organo horiek ondore horietarako izendatutako arbitroak, horren inpartzialtasuna ziurtatzeko behar adinako bermeak hartu ondoren.
|
|
Erabaki horrek kontsultaldian lortutako akordioen eragingarritasun bera izango du, eta erabaki horri errekurtsoa egin ahal izango zaio soil soilik LELTBren 91 artikuluko prozedurarekin bat etorriz eta artikulu horretan ezarritako arrazoiengatik. Halatan, HKABNri eratxikitako eginkizun horren ondorioz, hitzarmen kolektiboetako lan baldintzak
|
ez
aplikatzeko prozeduretan akordiorik ez lortzeagatik sortutako eztabaidak konpontzeko prozedura bat arautu da, irailaren 27ko 1362/ 2012 Errege Dekretuan, Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionala arautzeari buruzkoan (ikusi 19.etik 24.enera arteko artikuluak). Halaber, prozedura hori nola bideratu behar den jakiteko edo HKABNren jardunbidea hobeto ulertzeko, ezinbestekoa da kontuan hartzea HKABNren erabakiak hitzarmen kolektiboak ez aplikatzearen inguruan.
|
|
Halatan, HKABNri eratxikitako eginkizun horren ondorioz, hitzarmen kolektiboetako lan baldintzak ez aplikatzeko prozeduretan akordiorik ez lortzeagatik sortutako eztabaidak konpontzeko prozedura bat arautu da, irailaren 27ko 1362/ 2012 Errege Dekretuan, Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionala arautzeari buruzkoan (ikusi 19.etik 24.enera arteko artikuluak). Halaber, prozedura hori nola bideratu behar den jakiteko edo HKABNren jardunbidea hobeto ulertzeko, ezinbestekoa da kontuan hartzea HKABNren erabakiak hitzarmen kolektiboak
|
ez
aplikatzearen inguruan. Orobat, kontuan hartu behar da 2014ko uztailaren 16ko KAEk adierazitakoa (ikusi 4 Z.O.).
|
|
(d) Aipatu prozeduretan lortutako emaitzak, hitzarmen kolektiboko lan baldintzak
|
ez
aplikatzea eragingo dutenak, lan agintaritzari komunikatu behar zaizkio, halakoak gordailatu ditzan.
|
|
(c) Prozedurak, eragingarritasunez konpontzeko LELTBren 82.3 artikuluko lan baldintzak
|
ez
aplikatzeko sor daitezkeen desadostasunak, hala denean, horri dagokionez estatuko edo autonomia erkidegoetako lanbide arteko akordioetan ezarritako prozedurak egokituz.
|
|
38 Hitzarmen orok izan behar duen gutxieneko edukiari erreparatuz, LELTBren 85.3.c) artikulua oinarri hartuta, hitzarmen kolektibo jakin batean LELTBren 82.3 artikuluak aipatu lan baldintzak
|
ez
aplikatzearen inguruan sor daitezkeen gatazkak konpontzeko prozedurak erkatu eta komentatu irakasleak emandako hitzarmen kolektiboak aintzat hartuta.
|
|
(C.3) Estatutu izaerako hitzarmen kolektiboan itundutako zenbait gai
|
ez
aplikatzeko akordioak
|
|
kontsultak ebatzi behar ditu, nahiz eta bere ebazpenak lotesleak ez izan, hitzarmen kolektiboen esparru funtzionalaren inguruan; irizpena eman behar du, Administrazioak indarrean dagoen hitzarmen kolektibo baten xedapenak enpresaeta langile talde bati edo jarduera sektore edo azpisektore bati hedatzen dizkienean; eta negoziazio kolektiboaren inguruko behaketaz arduratu behar da (negoziazio kolektiboaren gaineko informazioa, ikerketa, dokumentazioa eta zabalkundea). Hala eta guztiz ere, Hitzarmen Kolektiboen Aholku Batzorde Nazionalak eskumen betearazleak egikaritzen ditu, enpresaburuaren eta langileen ordezkarien arteko desadostasunak ebazten dituenean, erabakien edo arbitraje laudoen bidez, horiek akordiorik ez lortzeagatik, zein hitzarmen kolektibo izan aplikagarri eta hitzarmen kolektibo horrek lan baldintzak
|
ez
aplikatzeko jasotako prozeduretan.
|
|
Toki autonomiaren printzipioaren" toki" esamoldea definitzerako orduan Toki Autonomiaren Europako Hitzarmenaren 13 artikuluari jaramon egin behar zaio. Artikulu horren arabera, Estatuek definituko dute toki erakundea zer den, TAEHk Estatuaren barnean toki erakunde kategoria duten erakunde guztiei aplikatzeko beharra ezartzen duelako, nahiz eta gero Estatuek berrespen dokumentuetan kategoria batzuei aplikatzeko edo
|
ez
aplikatzeko aukera izan. Hitzarmenak horrela egitea logikoa da, Estatu bakoitzak bere toki administrazioaren mailakatzea ezberdina izango du, tokiko mailaren antolaketa ezberdinak daudelako.
|
|
Beraz, TOLTBk, toki erakundeen kreditu eragiketak arautzean, kontratazio publikoaren erregelamendua
|
ez
aplikatzea ezartzen du dagozkion eragiketak hitzartzeko, baina bereizketa bat egiten du horiek aurrekontuan aurreikusita dauden ala ez kontuan hartuta.
|
|
Sisteman aldaketak egon ziren baina, nahiz eta autonomia gehiago eman, toki erakundeen autonomia diru sarrerak jaistean oinarritu ziren, eta hortara, toki erakundeei bi aukera bakarrik eman zitzaien: diru sarrerak mantentzeko neurri berriak
|
ez
aplikatzea edo neurri berriak aplikatu baina diru sarrerak jaistea. Gehienek azken aukeraren alde egin zuten.
|