Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 167

2000
‎Bereziki aipatu beharrekoa da, beraz," Itzalarekin solasean" kritikoen iritziz, idazleak bere ofizioaz eta bere poetikaz eginiko hausnarketa delarik. 1983ko Sarrionandia idazleari ez zaio errealitatea bera aditzera ematea helburu interesgarria iruditzen, ez eta guztiz ederra edo dramatikoa bada ere. Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 orr.).
‎Halere liburuari hasiera ematen dion" Irakurtzailearentzako abisua" hitzaurreak aditzera ematen du itxaropentsuagoa den oreka berreskuratze saioan ari dela poeta bere baitan: " euskal poesia itsasoaren eta lurraren mugaldeko marinel ostatu bat legez imajinatu nahi nuke, eta bertan eseri, ezen eta gu pirata ingeles hark esan zezakeen bezala tolerantziarako eta taberna batetan edateko jaio gara." (9 or.)
‎Kortazarrek liburuari darion estilo zaindua, fina eta zuzena azpimarratzen du, kutsu dekadentea eta estetizismoa aipatzen ditu, baina baita tentsiorik eza eta izenburuan agintzen diren" izuen" ausentzia. Halere, 1997ko Lurra eta lurra n matizatu egiten du baieztapen hori, beharbada Sarrionandiaren poesiak garai beretsuko Atxagaren Etiopia-ren aldean" leunagoa" eta ikuspegi" idilikoagoa" duela esanez.
‎Iñaki, mutiko perestua da biziki, bainan ez da arras besteak bezalakoa eta jendeek ez dute ulertzen ez eta ere onartzen zozotzat hartzen baitute.(...) Jendekilan ezin akomidatuz, abere batekin adixkidetzen da Iñaki, zozo batekin hain zuzen. (Maiatz 22)
2001
‎zein da filmaren hizkuntzaren oinarria? Ez da musikaren emozioa, ez eta aktoreen keinua ere. Hizkuntzaren oinarria plano biren arteko loturan dago, bien arteko hutsunea betetzeko ikusleak egiten duen ahaleginean.
‎" Ezen eta gizakumea, pospolua lez, baliozko ezer gutxi gabe, akabatzen duk, bere kantuak soilik dituk etxe aldera dortoka zaharren antzera itzultzen" (P, 124)
2002
‎Par. Hunelatan, bat existitzen ezpa da, bertze gauzetaz ezta sorthua izanen bat bezala, ez eta anhitz bezala ere, unitaterik gabe anhitz sortzea ezina baita.
‎Par. Ez bardin bezala, ez eta berdinga ere; ez elkhar hunkitzen izanik ez iareginik. Eta oixtion iduri izan zaizkigunak oro, eztira ez iduri egiten dute, baldin bata existitzen ezpa da.
‎Zazpigarren. Zerga amnestiarik ez da izango, edozein izen emon arren, ezik eta alde aurrez jeite orokorrez atonduak izan, Korte Nagusietan botoz gerturiko Legez.
‎Egija esaereak diñuana? Ez eta ez; eztaki zer erantzun eta ixillari dago.
‎Par. Bertze gauzetaz edo bataz lothura gabe, ezer izan ezin ditekenez, hekiek noraezean zernaitetan existi behar baitute, ¿ ez othe da agitz preminazko elkhar barnehartzea, bertze gauzak bat ean izanik, eta bata bertze gauzetan, hunela ezik ez bata ez eta bertzeak ere nehon existi izan ezpaitirateke?
‎Hau erraitera norbait baletor: ideak ezin ditezke ezagut, baldin izan behar dutela erraiten dituzuen bezalakoak ba dira, hori okher dela, hori erakhusterik ezlegoke, gai haukietan experientza handiren bat izan ezik eta gure etsai hunen argumendu ta erakuspenaren aurka azkeneraino iarraikitzeko ongi horniduak eta gerthuak ezpa gengoz.
‎Hortaraz geroz, iauntza betheaz eta iakintza betheaz gozartzen ba da Iaungoikoa, ez haren ahalak nehoiz meneraturen gaitu, eta ez haren iakintzak ezaguturen ez gu ez eta inguratzen gaituten gauzak ere; aitzitik, gure ahalmenak iainkoengan indarrik batere emaiten ez zeraukutenez, eta ez gure iakintzak iainko hauietazko ezaguerarik, orobat, izpide ber huntan, iainkoak gure iaun izanen eztira, eta ezta giza gauzak ezagutu ere, diren bezala iainko izan arren.
‎Par. Lekhu berean ezpaldin bada, tinkatua izanen ezta, ez eta iraunkor ere.
‎Par. Dirudianez, beraz, bata ezta ez egonean ez eta higiduran ere.
‎Par. Eta horrez geroz, ezta bertzeren ez eta berberaren ahantzeko ere.
‎Par. Hunela ba, bata ezta ahantzeko ez ahantzegabe bertzekiko ez eta berekiko ere.
‎Par. Hunela, ezta ez izenik, ez elherik, ez iakintzarik, ez zirrararik izanen, ez eta horrelako deuseren iritzirik ere.
‎Par. Alta, izana eta bata gauza berdinezak baldin badira, izanaz bertze dela bata hori ezta batasunarren izanen, ez eta izana bere baithan bata hortaz bertze ere, ezenez bioj bardingak dirateke diferentearen indarraz (ala berez bertze denaz). 19
‎Par. Hortaz, differentea, bertzea, ezta ez bataz ez eta ere izanaz nahasten.
‎Eztaiteke bat baino atal gehiagotan banakatua izan, eta bai hain zuzen ere, bata adina ataletan. Izana, eztaiteke bataganik bana, ez eta bata, izanaganik ere; ordean, bitzuok bathi pare dira.
‎Par. Bertzalde, osoa eztago ez eta ere ezta bere atal guztietan ez atalen batean ere. Arean, guztietan ba lego edo ba litz, nahi eta ezean ere, atalen batean lizateke.
‎Par. Orain, bada: osoa bere zathi batzuetan ez baldin ba da, ez hekietarik baten soilik ez eta guztietan ere, nahi eta nahi ez bertze gauzaren baten baithan izanen da, edota lekhurik ere hartuko eztu, betheko eztu, nehon ere izanen ezta.
‎Par. Eta berbera bertzegan izaitea nehoiz bai ahal othe, ez eta bertzea berbera hartan ere?
‎Par. Berhain, bertzea ezta bata eztenean izanen, ez eta bata denean ere.
‎Par. Hunela, bata, bata eztenaz differente izaitea, ezta bertzeaketz izanen, ez eta bata eztena ere, bataz berdinga.
‎Par. Alta, bata guztiz bata baldin ba da, eta bata eza guztiz bataeza, bata bataezaren zathi izanen ezta, ez eta bata ezaren zathi datekean osoa ere; eta, halaber, bata eza, bataren zathi, ez eta zathi den bataren osoa ere.
‎Par. Alta, bata guztiz bata baldin ba da, eta bata eza guztiz bataeza, bata bataezaren zathi izanen ezta, ez eta bata ezaren zathi datekean osoa ere; eta, halaber, bata eza, bataren zathi, ez eta zathi den bataren osoa ere.
‎Par. Bata bertze gauzak baino handiago ala tipiago izaitea edota bertze gauzak bata baino handiago ala tipiago, bata bertze gauzak elkharkiro handiago ala tipiago izaitea, bata bata delako izanen ezlizateke, ez eta bertze gauzak bataz bertze direlako ere. Laburzki erran:
‎handitasunaren edo hedagoraren eta tipitasunaren eidea biok existitzen ez ahal dute? Existitzen ezpalira, elkharren zeiher izanen ezliratekelako, ez eta izakien arteko ere.
‎Eta haukiek ezin ditzekete ez gainditu ez gaindituak izan batazko hartuemanetan. Bertzalde, bata, berekiro ezin diteke handitasuna eta tipitasuna bereziaz baino handiago ala tipiago izan, ez eta bertze gauzak bezanbat, handitasunik ez tipitasunik ezpaitu.
‎Par. Orain, ordea, ikhus: bata, bertze gauzak baino handiago ez tipiago ez baldin ba da, behar beharrez, possible ezta gauzok gaintutzea, ez eta hekietaz gainditua izaitea ere.
‎Par. Bainan bertzelakotzen den oro, ¿ lehen zenaz bertze bilhakatzen othe da noraezean, eta hil egiten othe, bere lehengo izakerari buruz; eta, alderantzira, bertzelakotzen eztena, ez othe da bertzelakotzen ez eta hiltzen?
‎Par. Hunelatan, ezten bata, bertzelakotzen denean, iaio edo hil egiten da, eta ezta iaiotzen ez hiltzen bertzelatzeke; eta beraz, ezten bata iaio eta hil egiten da, eta batetan, ez iaio egiten da ez eta hil ere.
‎Par. Eta adinkide dena, zaharrago ez eta gazteago ere, ezta. Aris. Horixe bai.
‎Par. Hunelatan, bata, berbera bezenbateko aldiunez denez eta bilhakatzen denez, berbera baino gazteago ez eta zaharrago ere ezta, eta bilhakatzen ere ez.
‎Bere naturari aitzi iaio ezik, bertze gauzak baino lehenago ez geroago eztezake bilhaka; hekiez batetan baizik. Eta elhe hunen araura, bata eztateke bertze zerak baino zaharrago ez gazteago izan, ez eta hauk ere bata baino zaharrago edo gazteago. Bertzalde, lehengo elheari gagozelarik, bata, garaitiko gauzak baino gazteago eta zaharrago lizateke, eta hauk hura baino zaharrago eta gazteago.
‎Par. Hunela bada, zaharrago ala gazteago dena bera baino zaharrago ala gazteago den baino zaharrago ala gazteago bilhakaturen ezta, adin aldeak bethi berdin iran dirautelakotz: bilhakatuak ditugu, eta bata zaharrago da, gazteago bertzea; baina zaharrago ez eta gazteago ere bilhakatuko eztira.
‎Par. Hortaz, bata egonean eta higiduran baldin ba da, egoera batetik bertzera aldatzen da, horixe baita estatu edo egoera biotan izaiteko era bakharra. Aldatzen bada, lipar batetan egiten da; eta aldatzen denean, ezta aldian, ezta higian ez eta egonean ere.
‎Bata, izaitetik ezerezera alda dadinean, edota deuseztik bilhakatzera, higiduraren eta egonaren artean dela erraiten ahal dugu: izaki eztela ez eta ezizaki ere, iaiotzen eztela, ez eta hiltzen ere?
‎Bata, izaitetik ezerezera alda dadinean, edota deuseztik bilhakatzera, higiduraren eta egonaren artean dela erraiten ahal dugu: izaki eztela ez eta ezizaki ere, iaiotzen eztela, ez eta hiltzen ere?
‎Ahantzekotik ahantzegabera iragantzea eta ahantzegabetik ahantzekora, ezta ahanzteko ez eta ahantzegabe ere: ahantzekotzen ezta, eta ahanztekotzea utzi ere egiten eztu.
‎Tipitik handira, eta berdineko iragantzean, eta orobat alderantzira, ezta handi, ezta tipi, ezta berdin: ezta handitzen, ez tipitzen ez eta berdintzen ere.
‎Gauza hekietarikoren baten atal ezpalitz, bertze guztietariko atal lizateke, hartaz ezik; eta hunela, batbederaren atal ezlizateke; eta batbederaren atal izan ezik, baterena era ezlizateke. Une hortatik bertatik, bertze gauza guztiotarik ezer izaitea ere ezina lizateke, hekietariko bataz ere nehola zerikhusirik ezpailuke, ez atal bezala ez eta bertze eraz ere.
‎Par. Eztira beraz, ez berdin ez berdinga, ez higian ez egonean; ez iaio egiten dira, ez eta hil ere; ez handiago dira, ez tipiago, ez eta berdin ere; laburzki aurrezkatze edo kontradizino hauietarik batera iasaiten eztuke. Ariurri edo kharakter haietaz kautsatuak ba lira bertze gauzok, bataren, bikhoitzaren, hirurkhoitzaren, bikhotxiren eta bakhotxiren muinkide lirateke; eta gauza guztiotaz eztute muinkide izaiterik, bataz guztiz gabe baitagoz.
‎Par. Eztira beraz, ez berdin ez berdinga, ez higian ez egonean; ez iaio egiten dira, ez eta hil ere; ez handiago dira, ez tipiago, ez eta berdin ere; laburzki aurrezkatze edo kontradizino hauietarik batera iasaiten eztuke. Ariurri edo kharakter haietaz kautsatuak ba lira bertze gauzok, bataren, bikhoitzaren, hirurkhoitzaren, bikhotxiren eta bakhotxiren muinkide lirateke; eta gauza guztiotaz eztute muinkide izaiterik, bataz guztiz gabe baitagoz.
‎Par. Hunela bada, bata da izan, bata da gauza oro, eta ezta bat berari buruz, ez eta garaitikoeri ere.
‎Hiri giro sortze hortan, Xim askatuen mailakoek Xim langileen (menperatuen eufemismoa besterik ez zen) sail izugarriaren sentimena mindu nahi ez eta, biltzar deietan eta agiri orotan, uztarripean zeudenak uzkurdurarik eta gutiesterik izan ez zezaten, Xim (pregiz) eta Xim (posgiz) deituraz aipatzen zituzten.
‎Eta mihina berba egiteko dan ezkero gizakiak dakie hori, pataririk gehienak ez eta andrazkoa bakarrik berbetan jarduteko sortua ez danez, emakumeak halako zorietan bakartadearen haize iluna uxatuteko, kantua asmau eban, txoriak egiten ebenari antza hartuz.
‎Baina horrelakorik nork sinistu? Hizkuntzearen eremuan bertan, zelan eta zegaitik, arteza ez eta iluna bai gertauten dan bidaketa hori. Leku tik leke ra aldatze hori, zer dala ta?
2003
‎Oraingoa mostradore edo erakustoki gainean dago, hormaren kontra. Belarritresnäa hartu baino ez eta morroi batek bendeja handi batekin, kontuz ibiltzeko, bestela zikindu eginen duala ta. (Cuidado que mancho!). 5
‎Segundu batzuk baino ez eta ateko joarea entzuten da.
‎4garrenean, gerrosteko idazleak batu doguz: asko dira, baina beste asko itxi behar izan ditugu sartu barik, danentzat lekurik ez eta.
‎urtean urtean udako atseden aldiari hamabost egun kendu eta bosgarren mailaraino gorengo mailaraino! heldu zareen adiskideontzat. Zoritxarrez, uda barruko ikastaroan doguz eskolan liburu honetako zatirik gehienak irakurrri ta aztertu, horretarako astirik ez eta. Baina, zuen euskaltzaletasun sutsuaren barri ondo dakigunok ziur be ziur gagoz aurrerantzean be pozez beterik hurreratuko zariela, behin baino sarriago, gure elertiaren ur gozoetara, jakingurea ase ezinik.
‎Baina, zer jazoten da gehienetan, zoritxarrez? Batetik, liburu egokirik ez (batzuk, agortuta dagoz, eta beste asko, gogor eta ilun egiten jakuz, inongo laguntasunik ez eta); bestetik, ostera, salgai dagozan liburuak zeureganatzeko edo irakurtzeko, asti handirik ez, eta dirua bera be, harenbaten, urriegi. Hori dala ta, honetarakoxe egin dot bigarren bilduma hau:
‎Lehenengo ta behin, ez deutsu" sermoe" hau edonoz eta edonun botako: bazkari edo afari patxadazkoren baten ostean izan ezik, barruko berotasunik ez eta, ezin; bigarren, lagun honen erregu sutsuak ekin eta ekin bultz eragin behar; azkenez, behin berotutakoan, lotsak alde batera itxi, mahai ganera(" pulpitora") igon, txapela kendu, eta, lehenagoko sermolari zaratatsuen antzera, errime ta serio berba egin, besoei be egoki eraginez. Dana esateko, entzuleak adi ta zuhur egoten dira" sermoe" honen egi biribilak entzuten; baina, geroago ta beroago, azken aldira sermolariaren esanei txaloz eta barre zantzoz emoten deutse euren baietz oso osokoa.
‎Gaztetxu zala, eta orduko denporetan ohi zanez, josten ikasteko, jostun bategaz ibili ei zan etxerik etxe, aldikada baten, hako" Intxauspeko alaba dendaria" izandako aprendizaren antzera edo. Holakoetan ohi zanez, denporea emoteko, irratirik ez eta, euskal kantak erabilten ei zituezan, josteari itxi barik. Baekian gure amak, eta sarritan kantetan euskun harako" Herriko fiestak ziran biharamon goizean..." kanta umoretsua.
‎Gaur, Bariku Santuz, Kristori begi begira (orain bi mila urte hil zanari; oraintxe berton geure ondoan neke minetan dagoanari), geure ezaren eta ezinaren leza sakonetik, geure itxaropenak adoreturik, geure fede argi ilunaren pozetan, behin eta barriro esan daigun Eleiza Amagaz:
‎Gizonen aurrerapenak hain neketsuak eta motelak dira izan, eta heriotzeagaz amaituten dan guztia balio gitxikoa da berez; baina, hori ta guzti be, kristau itxaropenak ardurarik eza eta etsipen edo desesperazinoa aldendu ta uxatu egiten dauz gure bihotzetik; kristau itxaropenak giza-itxaropenak gora jaso, garbitu eta osotasunera eroaten ditu. Betiko etxegintzan gabiltzala esaten deusku fedeak, eta holan errezago egiten jaku etxegintzan jarraitzea, gogorik galdu barik.
‎salbazino kondairak esaten deusku, Eleizearen aldirik baketsu ta itxuraz zoriontsuenak ez dirala izaten egokienak bere burua garbitu eta munduan zabalduteko. Gure gaurko egoera apal hau deika daukagu, pobretasuna, harrokeririk eza eta zoriontasunerako zuzentasun egarria bilatu daiguzan.
‎" Ainhi bizi ez eta danok barra barra, amak ikusi eta helduko nigarra; bitartean bertsotan gabiz su ta garra, mozkorti kontuetan, ai, ai, ai, ai Euskadi da zarra."
‎Orain gela handi baten zegoen, baina horma guztiak, sabaia eta behea, ispiluzkoak ziren, eta guztiek islatzen zuten gorputz biluzia. Zer egin jakin ez eta, jesarri egin zen, negarrez.
‎Aukera bi dagoz: bere albotik guztiz aldendu eta beragaz ahaztu, edo ostean, eta nik neuk, zu zein jatorra zaran ikusita gurago neuke, inori be ezer esan ez eta ikastetxetik urten arte, ixilean eroan.
2005
‎Evek grekoa deskubritu eban egunetik urtebete ingurura eguzkia zan nagusi Kretako zeru urdinean. Ez egoan lainorik bistan ez eta uda sasoia amaierarantza joianeko lorratzik be, udatiar berantiarren pozerako. Dimitris Tsangarakisek bide estu, aldapatsu eta malkartsutik behera gidatzen eban turistaz beteriko autobusa.
‎Guzti horrez gainera, badau izan aspalditik azpijanean jabilkon harra, hau da, bihotzeko apalategia irabazi barriez hornitzeko lehia. Askoren faltan ez eta bere inguruan oraintsu orain agertu dan emakumeak astindu ditu ustezko maitasunaren txingarrak eta sortu txinpartak. Erretzen diharduan zigarrotik gorantza doazen kebihurriek gogoratuarazo baino ez deutsie egiten beste suaren lekukoa, harexen usaina batez be.
‎Hainbat eta hainbat azkon jaurtitzen eutsazan, baina erantzunik ez eta errebotean etorkozan barriro be, bere herriko azkon jaurtitzailerik trebeenari barre eragingo leuskioen azkonak balira legez. Ez zan ez oraindino azkon pozoinduak botatzen ausartzen, etsipenerako azken baliabide lirateken eta eurok.
‎Eguzki printzek Ogoño epeltzen dabe, eguzkiak alde egin gura ez eta bertan betirako itsatsita gelditu gura izango baleu bezala. Zeruertza zeruan agertzen diran ostarte eta lainoen araberako marra da, zuri, grisaska eta urdinaren gama nahasten dituan marra koloreanitza.
‎Krema kolorekoa zan bere azala eta, gainean, esku fin batek letra politez idatzitako idazle logabearen izen abizenak etozan. Alde bietatik begiratu eta, ez ekarren ez bialtzailearen izenik ez eta zigilu markarik. , arineketa baten, irudimenaren hegoetan igon ebazan etxerako eskilarak, susmoa eroala holako eskutitza etxean bertan zabaltzekoa zala, eta ez atari erdi ilunean.
‎Ostiralak bilduman sexua dugu nabarmenago. Falta ere ez dira falta irakurleentzako keinuak, ez eta, artikulu hasieran aipatu dugunez, bildumaren gaineko aipu eta kontrakritikarik.
‎Ixtorio askotan protagonistak lege, abisu edo ahots ezezagun bat obeditu behar du, obeditze horrek bere bizia bera arriskutan jar baleza ere. Ametsetan bezala, inoiz ez dakigu ahots inperatibo hoiek norenak diren, ez eta nondik heldu diren. Zentzu orokorrean, giza nortasuna mehatxatzen duten faktore ezkutu eta fantasma ikustezin guztien parabola izugarritzat har litezke..."
‎Ez dute legerik, ez baitute norabiderik. Ez dakite nondik heldu diren ez eta nonbaitik heldu direla. Ez dakite nora ari diren ez eta norabait ari direla.
‎Ez dakite nondik heldu diren ez eta nonbaitik heldu direla. Ez dakite nora ari diren ez eta norabait ari direla. Ez dakite zer ari diren bizitza honetan.
‎Mentaxuriko patarra! Behin ere ez genuen igan ahal izan, gaztetxo ginelarik gure anaiak prestatu zigun Solex famatu harekin, ez eta geroxago ere Roquebert mobiletarekin.... Azken ehun metroak, beti oinez, tresna pusatuz.
‎Apezak ez zion barkamenik eman. Ez eta Ezterentzubitik, oinez, goizeko seietako etorria zen Manez Turrut beste musikari bati. Urteak eta urteak egon dira biak batere Bazkorik egin gabe.
‎Baina bizia huts egitea arrazoi bera gatik... Bizi bat baizik ez eta!
‎Gure zaharrak entzuten direlarik lehenagoko biziaz mintzatzen nostalgiarekin, gauza bera erakusten dute: ez dute xurikiten errekan, neguko ur hotzean egiteaz dolurik ez eta kilometroak oinez lohian ibiltzeaz, baina bai elgarren artean zeuzkaten harreman aberatsetaz, urera joatean ala bideetako ibilaldietan. Bidean oinez zoazelarik eskolara, elizara, merkatura, elizan sartu aitzin eta ondoan, arto biltzen edo xuritzen, ogi joiten... elgarrekin mintzo ziren, elgarren berri bazekiten, elgarren arteko loturak sortzen ziren, indartzen.
‎Mendez mende lur zabalera guztian gizarteak sortu ditu lege zorrotzak ezkontzaz, bai senar emazteen, bai aita ama haurren artekoak, bai oseba eta koinatekilakoak. Ezkontza ezin hautsia ez du Elizak asmatu ez eta Jesu Kristok Afrikako paganoetan bazen. Duela 2.500 urte aipu zen Bibliako lehen lehen liburuan:
‎abertzale baten lehen eginbidea, haurren egitea da, herrian sinesten badu. Arzalluz ez da Rouco ez eta haren monagilloetarik! Eta haur bat egiteko ezkontza beharrezkoa da, ezkontzak irautea ere bai, haurra sortu eta ez baita egina.
‎emazte edo haurrekin arazoak izan zituzten apezen kasua aipatzea debekatzen zuen eskumikatua izateko mehatxupean. Segeretu erlisione hori ez dute onartzen gaztek.191 Ez eta bestek.
‎" Berrogoi egun egon zen mortuan, Satanek tentatua" (Mk 1,13). Ez digu erraten zein ziren Jesusek jasan tentamenduak, ez eta zenbat.
‎Bainan hitz horien erratea bera ez ote liteke Jainkoan sinesten dugula aitortzeko molde bat? Ez zaizkigu Mohamed edo Buda heldu gogora, ez eta deabrua, bainan Jainkoa. Otoitza, Jainkoarekin mintzatzea bada, ez ote da otoitza hori ere?
‎Non bizi da gaur egun oraino ez bada herrialde giristinoetan, salbuespen bat edo beste gorabehera, bainan biziki guti (India ez dut horietan sartuko jakinez 150 milioi jende maila apaleko kastakoak direla eta ez dutela beste guzien eskubiderik. Ez eta Israel) Ez du zerbait erran nahi horrek. Uste gabetarik da horrela gertatu?
‎Athorri barkatzen nion, baina Eliza guzia menperatu nahi lukeen bulegokeria horri... Mundu hori nahi baino hurbilagotik ezagutu duen Congar teologo famatuak idazten zuen Pio XII.a, Montini eta beste bakar batzu ez bada, batere ez zela idekidurarik gogolari eta ikerlariei buruz Erroman, ez eta intelektualen akulatzaile izan zukeen unibersitate eta seminarioen kongregazioan.49
‎Jesusek ihardetsi: Ez berak, ez eta". (Jn 9,2)
‎71 Gratien Adema Zalduby, Kantikak eta neurtitzak, Klasikoak, 1991, 162 or. aipatu behar ere, beltz edo arabarik ez eta euskaldun edo betroinik. Denak berdin, denak bat.
‎Ez genuke Biblia irakurtu behar Mañe nire adiskideak bezala, ez eta ikasketak Sorbonan edo Salamancan eginak dituen historialari batek idatzia balitz bezala. Untsa kasurik ari ziren gure historia teorietaz San Mark eta Jondoni Matiu!
‎Telebistetako pin up ederrak baino sinesgarriago gintezke. Sinesten ez dutenak ez ditugu kolorezko katixima liburuekin, den filma hoberenarekin, ez eta telebistako emankizun miresgarrienarekin bilduko. Ez zuten horrelakorik apostoluek.
2006
‎Hantxe itxi eban tranbiak, kale erdian bakarrik itxi be. Beste inor ikusi ez eta teontzi laranja bati galdetu eutsan nora joan eitekean lurralde miresgarri haretan, hain dirdiratsua eta erakargarria zirudian haretan. Baina teontzi laranjak harriduraz jaso ebazan bekainak eta lurrunezko hasperen sakona itzuri eban sur luzetik, ez eban ezer esan, ezer bere ez; beharbada, pluf edo buf soil bat entzungo eban Aliziak.
2007
‎Hasierako une gogorrak gutxi izan ez eta, Uruguaira heldu eta hilabete batzuetara, Ignaziori gerra garaiko gaixotasun bat etorri zitzaion berriro ere. Larritasun handiko ebakuntza egiteko, Montevideora eraman behar izan zuten.
2008
‎Atal honetan aurkeztuko dudana euskal idazle eta kritikarien iritzietan oinarritutako ikerketa soziologikoa da. Irakurleak ez du aurkituko erdiguneko edo periferiako lanei dagokien literatur kritikarik, ez eta inongo libururen epairik ere. Aitzitik, atal honetan aurkeztuko ditudan iritziek gaur egungo literatur sistemaren ikuspegi orokor bat eskaintzen dute, sistemako faktoreek erdiguneak eta periferiak eratzeko duten garrantziari eta eginkizunari buruzko hausnarketen bidez.
‎Ildo beretik, zenbait adituk dio euskal irakurleen kopuru murritzak eragin ahal izan duela belaunaldi berriei ez eskaini izana behar adinako arretarik; periferiako idazleen irakurleak gutxiegi izan ohi baitira nolabaiteko oihartzuna emateko. Horrek eragiten du kalitatezko zenbait lan hasieratik baztertuta geratzea; kritika ez da lan guztietara iristen, ez eta irakurleak ere. Bestalde, hierarkiek duten arriskurik larriena, adituen ustez, literarioak ez diren irizpideen gainean epaitzeko joera da:
‎Oro har, kritikari buruz jasotako datuek iradokitzen dute kritika akademikoak zein dibulgatzaileak ez duela inor asebetetzen: ez irakurleak, ez idazleak, ez eta kritikoak eurak ere. Kritika zintzoa egiteko Euskal Herriaren txikitasuna oztopoa dela irizten diote zenbaitek, idazleak eta kritikariak elkarren ezagun izaten baitira.
‎Bukatzeko, pentsa daiteke etorkizuneko plangintzek ez dutela lortuko idazle guztiek berdin saltzea, ez eta irakurleek idazle guztiak ezagutzea ere; dena dela, gaur egun egiten diren mailaketak ez dira bidezkoak aditu gehienen iritziz, eta literatur sistemako faktoreek (kritikoek, argitaletxeek, hedabideek, e.a.) literatura sendotu nahi badute, erronka berriei egin diete aurre. Hiru erronka garrantzitsu aipatzekotan, hauek nabarmenduko nituzke:
‎Bost urteko nintzala, 1947an, atzeko salara joan eta, nagusiek egiten eben antzera, gurpilari biraka hasi nintzan neu be. Manibelara ondo ailegetan ez eta, gurpilari berari heldu deutsat eta engranajeak eskumako atzamar lodia bertan lauskitu. Arrantzaka edo irrintzaka aztoratu ditut etxekoak.
‎Gogoan hartzeko modukoa zan, horraitino, auzoko Mariaren gaubelan Kandidak gidaturiko errosarioan letaniak hartzen eban abiada. " Ora pro nobis" erantzuteko astirik ez eta" baaaai" erantzuten eban nire alboan belauniko egoan Pedrok.
‎Zertarako da, izan be, eguzkia, nork iragarri ez badago, inork itzalik eskintzen ez badeutso? Oilarrek autua hasi ez balebe, ez eban inork egunik iratzarriko, ez eta eguzkiak bere bidea egingo; oiloak be otan geratuko ziran betiko lotan.
‎Adarra joteko aukera galdu nahi ez eta, holan erantzun ei eutsan:
‎Kontua da, guztiok kabitzen ez eta, gazteenak amaren altzoan jaten ebala eta hurrengo mutil biok, lurrean, katu eta txakurrekin lehian. Esan dot, hori, guztiok etxean ginanean pasetan zan, ez beti.
‎Arerio gogorrak ziran masmak erleentzat. Gurasoek barriro ekiteko gogorik ez eta seme alabok be ez geuntsan lanbide berezi horri heldu. Polita zan, ba!
‎Baietz, ba, komaidios, horrek berme handia emoten eutsan solaskideari. Are handiagoa, sinistu ez eta komaidios berton akabatzeko edo lurrak berton tragetako esan ezkero. Orduan egia biribila izango zan edo guzur karratua.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia