2002
|
|
Begiak ixten ahal ditugu, baina horrek ez du ordea errealitatea batere hobetzen:
|
euskara
maila apala dute usuegi, aski apala, batez ere zenbait eskualdetan, hemen orokortzeak egitea ez baita batere gauza ona. Zer erakusten diete orduan gure umeei?
|
2008
|
|
Azkueren asmo normalizatzaileak artikulu horietan bertan esplizitatzen ziren. Hola, artikulu batean, gaztelaniazko eskolak baztertu eta euskara irakaskuntza moduko esparru jasoetara eramatea proposatzen zuen,
|
euskara
maila apal soilean erabiltzea kritikatuz:
|
2010
|
|
213 Kontua ez da denbora pasako detaile zaletasun alferra. Jakin badakigu,
|
euskara
maila apaleko elebidunek erdaraz egitera jotzen dutela sarri. Erdal elebidun makurtua (eguneroko mintzajardun arruntean erdarara oso makurtua) eta euskal elebiduna (euskaraz erdaraz bezain erraz edo errazago moldatzen dena) bi gauza dira oso.
|
|
Bukatzeko, horri guztiari gehitu behar zaio hizkuntza eta literatura irakasgai bakarrean biltzeak literaturari eragin dion bazterketa. Euskal Herriaren kasuan are nabarmenagoa da bazterketa hori, gazteen
|
euskara
maila apalak beharrezko bihurtzen baitu hizkuntzaren irakaskuntza lehenestea. Edonola ere, ez da ahaztu behar hizkuntza irakasteko tresna baliagarria dela literatura.
|
2012
|
|
Horretarako arrazoi anitz dago:
|
euskara
maila apala edukitzea normalizatu egin da, gune soziolinguistiko erdaldunenetan ikasleek eta beren testuinguru hurbilean euskararik erabiltzen eta entzuten ez dutenek ez dakite benetan zein maila duten...
|
2013
|
|
Eta ez die erantzun, nahiz eta azken urteetan teknologian izan diren aldaketek aukera handia eman dioten beste bide batzuk bilatzeko. Horietako bat, baina ez bakarra, azpititulaketa da,
|
euskara
maila apalagoa dutenengana eta euskara ulertzen ez dutenengana iristeko zein ez euskaldunen artean bizi diren euskaldunei telebista jarraitzeko aukera emateko tresna paregabea. Jaurlaritzak 1992an egindako txostenean, ordura arte erabilitako azpititulaketaren politika alde batera uzteko gomendioa egin zen, euskaldunari on baino kalte handiagoa egiten ziolakoan.
|
2015
|
|
Eta zer esanik ez Euskal Herrian. Hezkuntza sistema hau hemen dagoen
|
euskararen
maila apalarekin lotzen dut. Iruñerrian hori oso nabaria da, baina tamalez, Nafarroako eremu euskalduneko puska handi batera ere hori hedatu da.
|
2018
|
|
Bestetik, Torrealdaik ederki nabarmentzen duenez, euskal irakurle zentsoreek izan duten erantzukizuna ikaragarria da, beren irakurketek behin betiko balio dutelako, hau da, bestelako agintariek euskararik ez dakiten heinean, euskal irakurle zentsorearen iritzia ezin da kontrastatu (gehienez ere, beste irakurle zentsore euskaldun batekin) eta euren irakurketak behin betikoak bilakatzen dira ezinbestean. Gainera, horri guztiari" zenbait irakurleren
|
euskara
maila apala gehitu behar zaio, egoera absurdu eta dramatiko bihurtzen duena. Sarritan irakurlea ez da gai epaitu behar dituen testuen zentzu zehatz eta ñabartuak ulertzeko" (Torrealdai, 1999:
|
2022
|
|
Hain zuzen ere, hamar irakasletik bederatzik dute uste hori. Datuetan sakondurik, erabat azpimarragarria da oso txikia dela
|
euskara
maila apala duela uste duen irakasleria, eta gaztelaniaz ez dagoela irakaslerik bere buruari maila apala aitortu dionik. Txanponaren ifrentzuan, ingelesa eta frantsesa leudeke.
|
2023
|
|
Euskara maila oso apala duten aktoreak kontratatzeko orduan, aldiz, hizkuntza ez dute hain kontuan izaten”. Hala ere, uste du ez dela
|
euskara
maila apala duten aktoreen erantzukizuna, erabaki horiek hartzen dituztenena baino. “Guri gazteleraz exijitzen zaigun maila euskaraz ere exijitu litzateke”, gehitu du Garmendiak.
|