2011
|
|
Ideia hauek argiago gera daitezen, Jackeline Urla antropologoak Negu Gorriak taldearen inguruan idatzitakoa17aipatu nahi nuke, benetan interesgarria eta argigarria baita. Egileak Negu Gorriak taldearen konpromiso linguistikoa azpimarratu nahi du, beti
|
euskaraz
kantatzeko erabakia hartzen duenean. Beste taldeen ondoan, horiek ez zuten izena bakarrik euskaraz.
|
2017
|
|
Izan ere, rocka euskaraz egiteko hautuak ezaugarri komun bat izan zuen 70, 80 eta 90eko hamarkadetan:
|
euskaraz
kantatzeko erabakia hartu zuten talde askotan musikariek ez zekiten hizkuntza, edo taldeko pare batek zekiten, askora jota. Bejondeiela hautu hura egin zutenei, baina, batez ere, bejondeiela euskara musika tresna gisa erabiltzearekin konformatu ez eta rocka egiteko euskara ikasi zutenei.
|
|
"
|
euskaraz
kantatzea erabaki genuen inor ez zelako euskaraz kantatzen ari, eta rockak definizioz deserosoa izan behar duelako, eta euskaraz kantatuta herri honetako arkakuso deseroso hori izan gintezkeelako. Hasieran entzuten gintuen jendeak ez zekien euskaraz eta guk ez genuen lanik hartzen gure abestiak azaltzeko.
|
2018
|
|
1980ko hamarkada rockaren, punkaren eta poparen aroa da. Gasteizen sortutako Hertzainak taldeak, erdal giroan bizi arren,
|
euskaraz
kantatzea erabakitzen du, euskaraz kantatzea kontrakulturala zelako. Euren inguruko erdaldunek bultzarazi zituzten euskaraz kantatzera, esanez talde batek, punkia izan gura bazuen, euskaraz kantatu behar zuela.
|
|
Irunen sortu zen taldeak disko bakarra egin zuen euskaraz, “Kolpez kolpe”, 1988an. Euskal Herrian, Estatu espainiarrean, Europan zein Hego Amerikan gaztelaniaz kantatzen segituz gero arrakasta itzela lor zezakeen taldeak, aurrerantzean
|
euskaraz
kantatzea erabaki zuen. Euskal kantagintza berriak euskara batuaren onarpen sozialean izugarrizko garrantzia izan bazuen, ez zen gutxiagorako izan Kortatu-k eginiko hautua.
|
2019
|
|
Andres eta Arakistain alde batetik, eta etxezarreta bestetik. Lehen biek
|
euskaraz
kantatzeko erabakirik ez zutela hartu esan baitute elkaLander Muñagorri Garmendia – Zergatik kantatu euskaraz, rrizketetan, eta en tol Sarmientoko abeslariak, bestetik, kontzienteki egindako hautua izan dela esan du.
|
|
inongo kasutan ez dela egin euskaraz kantatzeko hautua ospea lortzeko helburu bati lotuta. hau da, hiruak jakitun dira euskal entzuleengana iristeko hizkuntza berme bat izan daitekeela, begirunea lortu dezaketela euskaraz kantatuta, baina inongo kasutan ez dute hautu hori horren arabera hartu. erabakiaren ondorio bezala hartzen dute euskaraz kantatzeagatik lortu dezaketen arrakasta, eta ez hizkuntzaren erabileraren kausa edo abiapuntua. era berean, hizkuntzarekiko identifikazio bat egon den arren, kantatzerako garaian bi abeslariren kasuan antzeman da atxikimendu horrek hizkuntza hautuan izan duen eragina. Gainera, etxezarretak bakarrik egin du
|
euskaraz
kantatzeko erabaki kontziente eta konprometitu bat. Beste biek euskaraz natural edo musikak eskatzen duen doinuetara egokituta abesten dutela esan dute.
|
|
Gaur egun hainbeste musika estilotan euskaraz abesten baldin bada, aurreko belaunaldiek hizkuntza horretan kantatzea erabaki zutelako izan da. hiru abeslariek ezagutzen dituzte
|
euskaraz
kantatzea erabaki zuten musikariak, eta horiek egin zuten hautuaren inguruko kontzientzia daukate. Izan ere, hiruek onartzen dute aurreko belaunaldietako taldeek egindako hizkuntza hautuak eurei bidea zabaldu diela. euren erreferentziak garrantzitsuak direla ikusten da, beraz.
|
|
Testuinguru euskaldun eta ez hain euskaldunean
|
euskaraz
kantatzea erabakitzen duten abeslarien artean ezberdintasunak daude. Eremu euskaldunetan ez daukate euskaraz kantatzeko erabakiaren inguruko kontzientziarik, eta erdaldunetan ordea bai. horietatik lehena, argia litzateke:
|
|
Testuinguru euskaldun eta ez hain euskaldunean euskaraz kantatzea erabakitzen duten abeslarien artean ezberdintasunak daude. Eremu euskaldunetan ez daukate
|
euskaraz
kantatzeko erabakiaren inguruko kontzientziarik, eta erdaldunetan ordea bai. horietatik lehena, argia litzateke: testuinguru euskaldun eta ez hain euskaldunean euskaraz kantatzea erabakitzen duten abeslarien artean ezberdintasunak daudela. eremu euskaldunetan ez daukate euskaraz kantatzeko erabakiaren inguruko kontzientziarik, eta erdaldunetan ordea bai.
|
|
Eremu euskaldunetan ez daukate euskaraz kantatzeko erabakiaren inguruko kontzientziarik, eta erdaldunetan ordea bai. horietatik lehena, argia litzateke: testuinguru euskaldun eta ez hain euskaldunean
|
euskaraz
kantatzea erabakitzen duten abeslarien artean ezberdintasunak daudela. eremu euskaldunetan ez daukate euskaraz kantatzeko erabakiaren inguruko kontzientziarik, eta erdaldunetan ordea bai. Agerian geratu da hori etxezarretaren kasuan, Arabako errioxan euskaraz abestea erabaki baitzuen hasieratik kontzienteki eta baita hizkuntzarekiko konpromiso batetik ere; Andres eta Arakistainek, ordea, ez dute halako erabakirik hartu. ez behintzat kontzienteki.
|
|
Eremu euskaldunetan ez daukate euskaraz kantatzeko erabakiaren inguruko kontzientziarik, eta erdaldunetan ordea bai. horietatik lehena, argia litzateke: testuinguru euskaldun eta ez hain euskaldunean euskaraz kantatzea erabakitzen duten abeslarien artean ezberdintasunak daudela. eremu euskaldunetan ez daukate
|
euskaraz
kantatzeko erabakiaren inguruko kontzientziarik, eta erdaldunetan ordea bai. Agerian geratu da hori etxezarretaren kasuan, Arabako errioxan euskaraz abestea erabaki baitzuen hasieratik kontzienteki eta baita hizkuntzarekiko konpromiso batetik ere; Andres eta Arakistainek, ordea, ez dute halako erabakirik hartu. ez behintzat kontzienteki.
|
|
Garai politizatua izan baitzen hamarkada hura, eta
|
euskaraz
kantatzeko erabakia askotan eremu horretatik egin zen. egun politikak belaunaldi berrietan duela hogei urte izan zuen pisua galdu duela dirudi, eta horrek hizkuntzaren erabilera arrazoitzerakoan eraginik izan ote duen aztertzea interesgarria izango litzateke. Baina hori beste ikerketa baterako lana da. edozein modutan, konpromisoaren galera hori agerikoa da. hainbeste, euskaraz kantatzeko erabakirik ez dutela hartu esan baitute elkarrizketatutako bi musikarik. euskararen normalizazioan aurrera pausuak eman direnaren lekuko izan daiteke hori, azken batean hizkuntza horretan kantatzen baitute batez ere. hala ere, aurreko belaunaldiarekin alderatuz gero, hautu horren inguruko kontzientzia galera bat badago. era berean, 1990eko hamarkadan garatutako konpromiso linguistiko hori eremu ez euskaldunetan mantentzen dela ere ikusi daiteke.
|
|
Garai politizatua izan baitzen hamarkada hura, eta euskaraz kantatzeko erabakia askotan eremu horretatik egin zen. egun politikak belaunaldi berrietan duela hogei urte izan zuen pisua galdu duela dirudi, eta horrek hizkuntzaren erabilera arrazoitzerakoan eraginik izan ote duen aztertzea interesgarria izango litzateke. Baina hori beste ikerketa baterako lana da. edozein modutan, konpromisoaren galera hori agerikoa da. hainbeste,
|
euskaraz
kantatzeko erabakirik ez dutela hartu esan baitute elkarrizketatutako bi musikarik. euskararen normalizazioan aurrera pausuak eman direnaren lekuko izan daiteke hori, azken batean hizkuntza horretan kantatzen baitute batez ere. hala ere, aurreko belaunaldiarekin alderatuz gero, hautu horren inguruko kontzientzia galera bat badago. era berean, 1990eko hamarkadan garatutako konpromiso linguistiko h... Izan ere, etxezarretak euskaraz abesteko hartutako erabakiak aurreko belaunaldiko komunitate kontrakulturaleko taldeen ezaugarriak betetzen ditu:
|
|
rock eremuko musika egiten dute, euskaraz, eta abestietako letretan aldarrikapen politikoak egin izan dituzte. Zerikusia izan dezake horretan ere taldea testuinguru ez euskaldunekoa izateak, azken batean, halako eremuetan euskararen aldeko aldarrikapenek indar handiagoa hartzen baitute. edozein modutan, oro har, musikariek hizkuntza hautuarekiko duten kontzientzia aldatu dela agerian geratu da. dena den, oraindik ere
|
euskaraz
kantatzeko erabakia hartzen dute talde askok, baina konpromiso horren beherakadak hurrengo belaunaldiko musikarien hautuan zein eragin izango duen ikusi da. era berean, aurreko belaunaldiak euskaraz kantatzeko egindako hautu kontziente eta konprometituaz jakitun dira egungo musikariak. Badakite euskararen aldeko ekintza bat bezala egin zutela hizkuntza horretan abesteko erabakia, eta onartzen dute egindako lan hori. euren ekarpenak eurei bidea zabaldu baitie, eta euskaraz" natural" kantatzeko aukera eskaini die. era berean, jakitun ere badira ondorengo belaunaldien aurrean erreferentzialtasuna eduki dezaketela eta euskaraz kantatzen jarraitzeko katean katebegi bat gehiago direla. horretaz jakitun izan arren, hori ere ez da euskaraz kantatzera bideratzen dituen aldagai. euskarak euskal entzuleen belarrietara iristeko bidea zabaltzen diela ere onartu dute hiru abeslariek.
|
|
Aldaketa handirik ez, zentzu horretan. Baina hautu hori egiteko arrazoietan hasi da aldaketa. horregatik izango da interesgarria gai hori ikertzea, eta jakitea belaunaldi berriko musikariek nola argudiatzen duten
|
euskaraz
kantatzeko erabakia.
|
|
(...) oso batez besteko handian, inguru erdaldunetan egindako apustuei esker eutsi baitzitzaion euskarazko rockaren bisualizazioari. (?)
|
Euskaraz
kantatzeko erabakia hartu zuten talde askotan musikariek ez zekiten hizkuntza, edo taldeko pare batek zekiten, askora jota. Bejondeiela hautu hura egin zutenei, baina, batez ere, bejondeiela euskara musika tresna gisa erabiltzearekin konformatu ez eta rocka egiteko euskara ikasi zutenei.
|
2021
|
|
Iparraldeko plazetan ari zen hasieran, gehienbat, bertako euskalkia erabiliz naturalki. Baina Hego Euskal Herriko saioak ugariagoak egin zitzaikionean, Oriotik jasotako
|
euskaraz
kantatzea erabaki zuen. “Bitxi egingo zuen hegoaldean lapurtarrez kantatu izan banu, jakinez saioak hasi aurretik jendearekin gipuzkeraz hitz egiten nuela.
|