Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2000
‎Sabino Aranak esango zuen bezala: " bere jendeari giharrik sentiberenean min emanez", haien norW Xabier Kintana euskaltzaina eta EHUko Euskararako Kabinete Teknikoko zuzendaria da. tasuna bera mespreziatuz: " Joan zoazen herria zara.
2010
‎UPV/EHU ikasturtean sortu zen. Hemendik aurrera, Unibertsitateko Euskara sustatzeko azpiegitura sendotzen joan zen, euskaraz irakasteko kontratazioak hasi ziren, Euskara Batzordea, Euskara Errektoreordetza eta Euskarako Kabinete Teknikoa sortu ziren eta honen ondorioz euskarazko irakaskuntzak gora egin zuen (hamarkadaren bukaeran eskaintzaren %32ra euskaraz ere bazen). Garai horretan baliabideak jarri arren, ez zegoen idatzitako araudirik euskararen garapena sustatzeko UPV/EHUK arazo honi konponbidea emateko 3 arau egin ditu.
2011
‎2.4 Euskararako Kabinete Teknikoa 286
‎Bukatzeko, Lantaldearen Txostenetik eratorritako azken ondorio bat Euskararako Kabinete Teknikoaren sorrera izan zen, hurrengo puntuan zehatzago azalduko duguna.
‎2.4 Euskararako Kabinete Teknikoa
‎1979ko Txostenetik ateratako aipua eta 1981eko maiatzean sortutako Euskararako Kabinete Teknikoaren egitekoa berdintsua denez, gure ustez Kabinetea txostenak ereindako hazitik sortu zen. Kabinetea dena den, Gregorio Monreal unibertsitateko errektoreak sortu zuen, «UPV/ EHUan hizkuntz politika berria bideratzeko asmoz»538 Arestiko kapituluan aipatu dugunez, unibertsitateko barne zerbitzu berri honi Euskararako Kabinete Tekniko izena jartzea ez zen kasualitatea izan.
‎1979ko Txostenetik ateratako aipua eta 1981eko maiatzean sortutako Euskararako Kabinete Teknikoaren egitekoa berdintsua denez, gure ustez Kabinetea txostenak ereindako hazitik sortu zen. Kabinetea dena den, Gregorio Monreal unibertsitateko errektoreak sortu zuen, «UPV/ EHUan hizkuntz politika berria bideratzeko asmoz»538 Arestiko kapituluan aipatu dugunez, unibertsitateko barne zerbitzu berri honi Euskararako Kabinete Tekniko izena jartzea ez zen kasualitatea izan. Kabinetearen laburdura EKT baitzen, eta Z EKTko kide izandakoek izen hori proposatu zioten errektoreari, Kabineteak EKTen lekukotza hartzea nahi zutelako, ordurako hilda zeuden unibertsitateko kultur taldeen omenez.
Euskararako Kabinete Teknikoak nolabait EKTen izena islatzeaz gainera, eginkizunetan ere, aurreko hamarkadan unibertsitateko kultur taldeek egin zutena egiten hasi zen. Izan ere, Kabinetearen hasierako urteen egitekoa unibertsitateko euskararen eta euskarazko irakaskuntzaren kudeaketa izan zen.
‎Bertan itzuli dira bai unibertsitateko agiri administratiboak bai unibertsitatera sartzeko hautaprobak, testuliburuak zuzendu dira eta abar. Gaur egun Euskara Kabinete Teknikoa desagertu da eta horren ordez Euskara Zerbitzuak betetzen du haren lekua.
‎Beraz, UPV/EHUko irakasle euskaldunak, nagusiki, kontratazio berrien bidez sartu ziren, ez hainbeste lehendiko irakasleen euskalduntze alfabetatze bidez. Irakasle erdaldunak euskalduntzeko lehen saiakera UPV/EHUn ez zen heldu 1982/ 83 ikasturtera arte. Hasiera horretan irakasleen euskalduntzea Euskara Kabinete Teknikoaren ardura zen eta aipatutako ikasturtean modu batera edo bestera dozena bat pasatxo irakasleri aukera eskaini zitzaion euskara ikasteko edo hartan sakontzeko.
‎Laguntzak editorialentzat ziren, ez egileentzat (beraiek jarraitu zuten unibertsitate mailako liburuak egiten). Diru-laguntzak Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza Saileko Unibertsitate eta Ikerketa Sailburuordetzak atera arren, UPV/EHUko Euskararako Kabinete Teknikoak kudeatzen zituen. Liburuek argitaratuta edo argitaratze bidean egon behar zuten diru-laguntza jasotzeko eta oinarrizko bi baldintza bete behar zituzten:
‎Departamentuetan beraz, ez zen sustatzen euskal adarraren garapena. ...tako 20 irakasle euskaldun horiek kontratatzeko ekimena ez zela unibertsitatearena edo fakultatearena izan, irakasle batzuen ekimena baizik585, eta pertsona horiek hain zuzen ere osatzen zutela fakultateko Euskara Batzordea586 Bestalde, fakultatearen administrazioari dagokionez, Bultzak salatzen zuen ikastetxeko idazkari guztiak erdaldunak izatea baita agiri ofizialak erdaraz egotea ere, eta beraz Euskararako Kabinete Teknikoak bere lana ez zuela betetzen, «bere berezitasunik nabariena inoperantzia izanik»587.
‎Euskara Batzordea errektoreordearen azpian egonik, euskararen estatutuaren prestakuntza eta unibertsitate osorako euskararen normalizazio plangintzak diseinatuko zituen. Euskara Batzordearen menpe, eta beronek diseinatutako plangintzen egikaritzaile gisa, Euskara Kabinete Teknikoa kokatzen zen eta bere egitekoak itzulpengintza administratibotik harago zabaltzea proposatzen zen unibertsitatearen euskalduntzea bideratuz eta koordinatuz. Azkenik, ikastetxe bakoitzean Euskal Sail bat sortzea proposatzen zen.
‎«Unibertsitatearen barruko euskal ekintzen aurrerakada eta berauen arteko korapiloak gero eta haundigoak zirela eta, Errektoregoak, 1983.eko Martxoan Euskararako Batzordea eratzea erabaki zuen, Fakultate eta Unibertsitate Eskola ezberdinetako partaide aholkulariez osatuta, beraren eginkizuna euskarari buruzko problemak kritikatu eta informatzea izanik. Ondorioz, noski, Euskararako Kabinete Teknikoaren funtzioak betearazleak bilakatu dira» (Ikus «Euskara Unibertsitatean ikasturteko ekintza eta ordainbideak» agiria (JMTA)).
‎Zernahi gisaz, eta arestian aipatu dugunez, 1983ko martxoan, estatutuak onartu baino lehen, Euskara Batzordea sortu zen, eta haren menpe, Euskararako Kabinete Teknikoa. Monreal, beraz, hasieran egitasmoa gaitzetsi arren, martxan jartzen ari zen.
‎euskara errektoreordea eta Euskara Institutua. Organigrama berrian Euskara Batzordea errektoreordearen menpe egongo zen, eta bere pean Euskararako Kabinete Teknikoa. Estatutuetan aurreikusitako Euskara Institutua 1995 urtera arte ez zen sortu, eta sortu zenak ez zuen hasierako planteamenduarekin zerikusirik593 Horretaz guztiaz gain, estatutuetan aurreikusten zen unibertsitateko ikastetxe bakoitzean Euskara Batzorde bat sortzea ikastetxeko hizkuntzaren plangintza bideratzeko, Etxebarriak 1982an proposatutako Euskal Sailaren baliokidetzat har daiteke.
‎Unibertsitatearen Euskararako Kabinete Teknikoaren lanak gidatzea.
‎Errektoreordeak ez zuen errektoreordetzarik, Euskara Batzordearen burua zen. Euskara Batzordea zen beraz, unibertsitatearen hizkuntza plangintzarako organoa596 Euskararako Kabinete Teknikoa, berriz, Euskara Batzordearen organo iraunkorra zen, haren menpe zegoen eta hark diseinatutako plangintzen eta finkatutako helburuen egikaritzailea zen597.
‎Gregorio Monrealek 1981 urtean sortu zuen Euskararako Kabinete Teknikoaren laburdura EKT zen. Laburdura hori bilatua izan zen, Z EKTko kideek eragindakoa, Kabineteak EKTen lekukotza hartzea nahi zutelako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia