Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2008
‎Ez nolanahi, zentzuz eta taxuz baino. Gure ustez, langintza horretan pisutsua da euskararentzat esparru berriak aldarrikatzea (Administrazioa, justizia, lanbide juridikoak...). Aurreko hori bezain garrantzitsua, jakina, Hiztegi Batu hori bezalako tresnak sortzea, bestelako hiztegi berezituentzat irizpide emaile eta erakuslea.
‎Beraz Azkue modu militantean aritu zen euskaraz idazten, jakinik bere irakurle euskaldunek gaztelaniaz ere ulertuko zutela (eta izatez erdaraz irakurtzeko erraztasun handiagoa izango zutela). Asmoa euskarari esparru berriak irekitzea baitzen, ez ikasketa gabeko euskaldunentzat genero subalternoak sortzea. Azkueren asmo normalizatzaileak artikulu horietan bertan esplizitatzen ziren.
‎Hori entzunda, Berria egunkariko zuzendari Martxelo Otamendik, zoriondu egin ditu" lehen belaunaldiko, bigarren belaunaldiko eta hirugarren belaunaldiko gurasoak", eta egitasmo honen garrantzia, euskararentzat esparru berriak zabaltzeaz gain, euskarazko hogeita hiru komunikabide elkarlanean aritzeko elkartu izana dela esan du. " Ez dut uste gaurkoa bezalako argazkirik erakusteko gai izan garenik".
2009
‎Aldaketa hauek izan bitartean, ordea, euskaldunok badakigu ez daukagula geldi egoterik. Urte luzeetan egin dugun bezala auzolanean tinko jarraitu behar dugu euskararentzat esparru berriak irabazten, zonalde euskaldunak sortzen eta mantentzen, euskarari esparru guztietan lehentasuna emanez erdarekiko daukagun sumisio jokabidea aldatzen... Jardun ezagunak zein ekimen berritzaileak uztartuz herri euskalduna gaurdanik eraikiz.
2012
‎Usurbilgo gazteek, jaiak antolatzean, hizkuntzaz kontzientziatzeko kanpaina bat erantsi nahi izan zuten ospakizunetan. Euskara esparru berrietara zabaltzen ari zen, eta instituzioen babesa lortzen, Francoren diktaduraren ondoren, baina benetan zenbat erabiltzen zen euskara eguneroko bizitzan. Garai hartan, ikerketa etnografikoak egiten ari nintzen Usurbilen, eta ikusi nuen bertako euskaltzaleak datuak jasotzen ari zirela, SIADECO euskal ikerketa erakunde independentearen laguntza teknikoarekin, ikusteko zenbat erabiltzen zen euskara eta zenbat gaztelania eremu publikoetako elkarrizketetan.
2014
‎Jende askok lan handia egin behar izan duela hori posible izan dadin: ikastetxeetan, administrazioan, herriko elkarteetan… Esfortzu kolektibo izugarria egin du Orioko herriak euskarari eusteko eta euskararentzat esparru berriak irabazteko.Baina, horretaz jabetzeaz gain, gazteek jakin behar dute, baita ere, oraindik asko dagoela egiteko eta euskararen egoera ez dela, ezta Orion ere,' bertan goxo' geratzeko modukoa.Etengabe aldatzen ari den gizarte honetan erronka berriak planteatzen zaizkie gure gazte euskaldunei (beste hizkuntza batzuk ikasi beharra, aniztasunera moldatu beharra…) eta, eus... Hori landu beharra dago, eskolan, etxeetan eta herrian.
2017
‎«Ez dugu soilik defentsa eta eskaerara mugatu behar. Euskararentzat esparru berriak irabazi behar ditugu, eta jadanik lortutakoak zabaldu eta biziagotu». Aldarriari «eutsiz», edonola ere; «hizkuntz gatazka» bistan jarriz.Euskaraz aritzeko aukerak zabaltzea da fase berrirako egitekoa, taldearen esanetan.
‎Datorren fasea eraikuntza biderkatzearena izan behar da, sorkuntzan, berrikuntzan jauziak ematearena. Euskararentzat esparru berriak irabazi behar ditugu, eta jadanik lortutakoak zabaldu eta biziagotu».«Ezinbestekoa deritzogu euskalgintzaren eta Euskal Herriko instituzioen arteko elkarlan eremuak sortu edo daudenak moldatzeari. Urteetako harreman gorabeheratsuak atzean utzi, eta elkar onarpenean, errespetuan eta lankidetza zintzoan oinarrituko den harreman garai berria abiatzeko unea da.
2018
‎Erronkak ugariak dira: ezagutza hedatzea, ezagutzatik erabilerarako urratsa ematea, euskara esparru berrietara hedatzea... Euskaltegiok ere, garai batean izan genuen erkargarritasuna berreskuratu behar dugu.
2019
‎Azkeneko zazpi urteetan lantokia izan da, eta aukera eman dit euskalgintzan hainbeste ezagutzen ez nuen alderdi bat ezagutzeko, eta euskaratik esparru berrietan murgiltzeko. Ziur aski, eduki ditudanetatik, lan esperientziarik interesgarri eta aberatsenetako bat izan da.
‎«Kalean bizi­bizi» proiektuari 2015ean eman genion hasiera, nahiz eta lehenagotik horren oinarriak lantzen hasiak ginen. Proiektu horren bidez euskarari esparru berriak eskaini nahi dizkiogu eta modu horretan ume zein gazteei aukerak eman horietan ere euskaraz bizitzeko, euskaraz gozatzeko. Horretarako biderik egokiena eskolaz kanpoko kirol eta aisialdi eskaintzan eragitea da; hori izango da, hain zuzen ere, gure helbururik behinena proiektu honi dagokionez.
‎Baina sakoneko eztabaida, eta benetan garrantzia zuena, euskara ereduaren ingurukoa zen. Azkueren ildotik, Krutwigek euskara esparru berrietara zabaldu nahi zuen,, noranahiko, bihurtu, Lizardik idatzi zuen bezala.
‎iruditzen zitzaion horretarako eredurik egokiena eta Krutwigen ustez lapurtera klasikoak izan behar zuen oinarri nagusia, baina sakoneko ideian eta asmoan bat zetozen biak, eta horregatik moldatu ziren hain ondo elkar ezagutu eta tratatu zuten denbora urrian. Euskara esparru berrietara zabaltzeko ahalegin horretan, garbizaletasunak ezarritako konplexuak eta mugak gainditzearen alde zegoen Krutwig, hau da, erdal jatorriko hitzak beldurrik gabe maileguan hartzearen alde, eta horretan ez zuten harekin bat egiten Zaitegik eta Orixek.
2021
‎Euskararen biziberritzerako bidea aurrera doa gizartearen esparru guztietan, baina oraindik ere erronka handiak eta askotarikoak gainditu behar ditugu etorkizunari begira. Testuinguru horretan, Sabino Arana Fundazioak eta Euskaltzaindiak mintegi bat antolatu dute euskarak esparru berrietara iristeko aurkitzen dituen eragozpenak identifikatzen saiatzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia