2010
|
|
5 azKen iradoKizunaK argi dago zeregin konplexua dela
|
euskararen
errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatzen dituzten egitura kognitiboak, horien osagaiak zein egiturak eta eraginak komunikazio teorien bitartez ezagutzea, eta, hortaz, lan horri ezin zaio modu sinplean ekin. nahaste borraste itxura duen eremu horretan ipar gabi bat izateko, arestian azaldu ditugun agenda setting, priming eta framing kontzeptuek asko lagun diezagukete....
|
|
" zergatik eta zertarako bultzatu euskara?" eman beharreko erantzunak euskal gizartearen gehiengoa bere baitara biltzeko modukoa izan behako luke. eginkizun horretan, Framing Aldarrikatzailearen ezaugarri baliotsuak kontuan hartu eta alderdi desegokiak baztertuko lirateke; halaber, Framing Herabearen indarguneak nola desaktibatu eta planteamendu horretatik etor litezkeen mehatxuak nola saihestu pentsatu lirateke. aurreko horiek guztiak aintzat hartuz, euskararen inguruko mezua berritua osatu litzateke. ondoren, arestian landu ditugun hiru kontzeptu edo efektuak —framing, agenda setting eta priming— sistematikoki eraikitzea eta garatzea letorke. hori dena, helburu jakin batekin betiere: gizarteak dituen
|
euskararen
errealitatearen hautematea eta irudikapena hizkuntza horren alde jartzea eta bere defentsarantz bideratzea. laburbilduz, eman beharreko pausoak honako hauek lirateke:
|
|
nolakoa da euskal gizartea euskarari dagokionez eta, halaber, euskararen unibertsoak nola joka lezakeen iritzi publiko horren aurrean. izan ere, gure ustez, euskararen etorkizunerako berebiziko bidegurutzea binomio horretan datza: euskara versus iritzi publikoa. horregatik, lehendabizi azalduko dugu
|
euskararen
errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatu dituzten egitura kognitiboak nolakoak izan diren azken mende erdian, eta nolakoak diren gaur egun. horretarako, komunikazio politikoaren eta komunikabideen eragin kognitiboaren teorietatik edango dugu. hurbilpen teoriko horiek lagunduko digute sistematikoki ezagutzen euskararen diskurtsoen eraketan zer nolako osagai soziolinguistika klusterra mart...
|
|
1982ko euskadiko autonomia erkidegoko (eaeko) datuak eskuan hartuta (gizarte azterketarako lantaldea, 1983: 189) ikusten da, garai hartako
|
euskararen
errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatzen zituzten egitura kognitiboak edo framing a1 oso aldekoak zituela hizkuntza horrek:
|
2012
|
|
Azken buruan,
|
euskararen
errealitatearen hautematea eta irudikatzea gidatukoeta bideratuko dituen egitura kognitibo (framing) berri bat behar du (Martinez deLuna, 2010: 53) euskal iritzi publikoak, euskaldunak zein erdaldunak?.
|
2013
|
|
euskara versus iritzi publikoa" (14 or.), azpimarratuz: 1) lehenbizi
|
euskararen
errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatu dituzten egitura kognitiboak ezagutu beharra dugu, 2) komunikazio politikoak, eta komunikabideak, dituzten ezaugarri kognitiboaren teoriak erabiliz, euskararen diskurtsoak nola eraikitzen diren eta nolako eraginak dituzten ikusteko, 3) azken finean," iritzi publikoak dituen euskararen hautematea eta irudikapena aldarazteko eta aldekoagoa bihu...
|
2022
|
|
Martinez de Lunak euskara gizartean zerekin lotzen den, edo zer marko interpretatiboren txapelpean ulertzen den, aztertu zuen 2013ko ikerlan horretan. Hala, esan daiteke
|
euskararen inguruko
errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatzen dituzten egitura kognitibo ezberdinak daudela. Bi dira zehazki eta modu orokor batean, Martinez de Lunak aipatzen dituen euskararen inguruko errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatzen dituzten egitura kognitiboa edo framingak:
|
|
Hala, esan daiteke euskararen inguruko errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatzen dituzten egitura kognitibo ezberdinak daudela. Bi dira zehazki eta modu orokor batean, Martinez de Lunak aipatzen dituen
|
euskararen inguruko
errealitatearen hautematea eta irudikapena gidatzen dituzten egitura kognitiboa edo framingak: framing aldarrikatzailea eta framing uzkurra12 (Martinez de Luna, 2013:
|