2010
|
|
Euskaraz hitz eginez, euskara bultzatzen genuela oso garbi geneukan, ikastolan jasotako hezkuntzagatik baina etxean jasotako hezkuntzagatik ere bai(...) Zangotzan zailagoa da euskaraz aritzeko giroa aurkitzea eta egun asko nabaritzen dut, nik beste esperientzia oso ezberdinak bizi ditudalako nire klasekoekin edo Iruñeako lagunekin alderatuta. iruñerria eta hortik beherako hiriak oso erdaldunak dira (atarrabian %15 inguru euskaldun; barañainen, berriozarren, burlatan, iruñean, lizarran eta zizur nagusian %10; tafallan eta zangozan %5). hiri horietako gure gazte gehienei euskara eskolan/ ikastolan ikasi izanak ondorio batzuk ekarri dizkie. haietariko anitzendako euskararen esperientzia uharte moduko bat izan da: eskolan dena euskaraz, etxean ezer ez edo apurtxo bat, kalean deus ere ez, lagunekin oso gutxi... hau da, gazte askorendako euskara bizipen etena edo ez jarraitua izan da, bizipen atomizatua eta batzuetan, eskolara mugatua. hori horrela izanda,
|
euskara
eremu akademikoari lotzen diote hala bizipenetan nola erabilera ohituretan. zenbait aldiz, gazteek beraiek aitortuta, eskolan baizik ez dute erabiltzen, eskolatik kanpoko harreman guztiak (familia, lagunartea, aisia...) erdaraz eratu dituztela. iruñeko gazte batek dio euskara beretako hizkuntza akademiko hutsa dela, ez dagoela bere sustraiari edo familia jatorriari lotuta, kosta egiten zaiola, e... euskararekin harremana izaten segitzeko eta euskara ez galtzeko modua baita.
|
|
Hau da, gazte askorendako euskara bizipen etena edo ez jarraitua izan da, bizipen atomizatua eta batzuetan, eskolara mugatua. Hori horrela izanda,
|
euskara
eremu akademikoari lotzen diote hala bizipenetan nola erabilera ohituretan. edo haiendako euskarazko eskola hautatu dutelako. bakanetan baizik ez dute gazteek beraiek euskaltegira jo euskara ikastera (eta halakoetan 1990ean baino lehenago sortutako gazteak dira). nafarroako eremu erdaldunetako gazteak euskalduntzean euskarazko irakaskuntzaren funtsezko ekarpena aipatuta, ezin dugu atzendu d eredu... arreba ezin izan zen bera bezala ikastolan euskaldundu.
|
2019
|
|
Abian den ikerketa batean, Amorrortu eta bestek (2018) ikusi dute Bilbo ingurukogazteen artean hainbat profil daudela muda linguistikoei dagokienez: gazte batzuentzat euskara ohikohizkuntza izatera pasa da; beste batzuek, aldiz, ez dute muda linguistikoa egin, hau da, ez dute euskaraeuren errepertorio linguistiko aktiboan sartu,
|
euskarazko
eremu akademikotik harago behintzat.Pujolarrek eta bestek (2017) muda linguistikoak gerta litezkeen bizitzako hainbat une bereiztendituzte, eta gure ikerketarako bereziki interesgarriak direnak dakartzagu hona: bigarren hezkuntzakoinstitutu batean hasteko unea, unibertsitatean edota lanean hastekoa, eta bikote harreman bat hastekoa.Ikergai ditugun parte hartzaileen bizialdia kontuan hartuta, arreta berezia jarriko dugu une horietangertatu (ahal) izan diren muda linguistikoetan eta haien arrazoietan.
|
2022
|
|
Amorrortu eta bestek (2018) ikusi dute Bilbo inguruko gazteen artean hainbat profil daudela muda linguistikoei dagokienez: hiztun berri gazte batzuentzat euskara ohiko hizkuntza izatera pasa da; beste batzuek, aldiz, ez dute muda linguistikoa egin, hau da, ez dute euskara euren errepertorio linguistiko aktiboan sartu,
|
euskarazko
eremu akademikotik harago behintzat. Kasu batzuetan, Amorrortuk eta bestek esan bezala (2017), lehen hizkuntza —gaztelania— alde batera utzi dute, baina hori ez da ohikoena, gehienetan bi hizkuntzak erabiltzen dira.
|
|
Hala ere,
|
euskara
eremu akademikoko ekoizpenetan erabiltzen hastean zenbait arazo azaleratu dira. Batetik, lehen ere aipatu dugun ingelesaren nonahikotasunaren aurka borrokatzea.
|
2023
|
|
Eskoletan aspaldiko kezka da, erdara gero eta gehiago entzuten dela, batez ere, gelaz kanpo, jostaketa garaian eta lagunen arteko solasean.
|
Euskarak
eremu akademikoa bereganatu du, dudarik ez, baina mintzaera informala kolokan du gaur egun.
|