Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 35

2000
‎Bestalde, Euskararen berreskurapen prozesuari begira guztiz ezkor eta aurpegiiluneko ikusiko luketenen aurka, bestelako aurpegiaz ageri zaigu Txillardegi, JosuneAristondo ren. Euskararen Normalizazio bidean urrats berriak, izeneko artikuluarenberri ematean:
‎AMONARRIZ, Kike; LARRAÑAGA, Iñaki; EGIA, Gotzon Euskal Herriko hizkuntz normalizazioaren zenbait alderdi. 32 zk. (1984), 5 Euskararen berreskurapen prozesua helduen munduan. 42/ 43 zk. (1987), 85
Euskararen berreskurapen prozesua helduen munduan. 42/ 43 zk. (1987), 85
2006
‎Hizkuntzen arteko ukipen egoera, egoera aldakor bezala hartzen da; horren bilakaerak ez du, halabeharrez, norabide bakarra. Euskararen berreskurapen prozesuan behatutako aurrerapausoak ukaezinak badira ere, galerak eta atzerako joerak datuetan bertan antzeman daitezke. Horiek bere osotasunean azterturik datozen urteotako aldaketak zein nolakoak izan daitezkeen adieraz diezagukete.
Euskararen berreskurapen prozesua kualitatiboki hizkuntz funtzioen berreskurapenari lot badakioke ere, prozesuaren norabideaz askoz ere esanguratsuagoak dira alderdi demolinguistikoak. Hiztun kopuruen aldakortasuna eta hiztun
‎Testuinguru horretan abiatu da euskararen berreskurapen prozesua frankismoan. Guraso militante eta hiritar batzuek uko egiten diote euskara galtzeari.
2007
‎Horixe da, beraz, abiapuntua. Euskararen berreskurapen prozesuan, hizkuntzaren biziraupenean eta hemendik aurrerako guztietan HEAk estrategikoki duen garrantziaz aspaldian jabetu ginen, eta horixe da geure lanaren ardatza. Ez dago euskararen etorkizuna bermatzerik tarteko belaunaldia bermatuta ez badaukagu.
2008
‎Gai garrantzitsua iruditzen zitzaigun, beraz, Zarauzko Udaletik proposatu zigutena. Gai estrategikoa, ezbairik gabe, euskararen berreskurapen prozesuan.
Euskararen berreskurapen prozesua hezkuntzan hasi zen, belaunaldi berrien euskalduntzea lortzeak, euskararen etorkizuna bermatuko zuen ustean eta neurri batean hala da. Hala ere, politika integral eta nazionala behar da euskara berreskuratzeko, herritarrak, eragileak eta instituzioak batuko dituena eta bizitzako arlo guztiak ukituko dituena, euskararen ofizialtasuna bermatu eta lehentasunezko hizkuntza gisa hartuz.
‎Esan bezala, euskararen berreskurapen prozesua hezkuntzarekin hasi zen, aro modernoan, orain dela 40 urte euskarazko eskolak, Ikastolak sortuz, ziur gainera, euskararen berreskurapenik ez dela izango belaunaldi berriak euskaldundu gabe.
Euskararen berreskurapen prozesua azkartzea ezinbestekoa da. Hau da, egun Euskal Herrian euskara ez dakitenek ikastea, eta bere erabilera esparru eta eremu berrietan handitzea, ahalik eta eperik laburrenean.
2009
‎Gure dimentsio kognitiboak ezin du gure dimentsio emozionala lotu. Zeintzuk dira euskararen berreskurapen prozesuarekin lotuta dauden emozioak. Ematen al diegu bide emozio horiei?
‎Zeintzuk dira euskararen berreskurapen prozesuarekin lotuta dauden emozioak?
‎1 Euskararen berreskurapen prozesua azkartzea ezinbestekoa da. Hau da, egun Euskal Herrian euskara ez dakitenek ikastea, eta, bere erabilera esparru eta eremu berrietan handitzea, ahalik eta eperik laburrenean.
2013
‎Zalantza barik burutik pasatu zaidan lehen gauza denboraren abiadura izan da, zein azkar doan. Bestalde, 2013 urteak euskararen berreskurapen prozesuari dagokionez zer eman duen kontuan hartuta, abiadura bizkortu behar dugula ondorioztatu dut.
‎Horiexek dira, beraz, 2013 urteak euskararen berreskurapen prozesuan izandako zenbait gertakari. Egia da beste hainbaten inguruan idazterik ez dudala izan, esaterako, Frantziako Gobernuak ikastolei egindako mehatxuak, 2014rako instituzioek aurkeztu dituzten aurrekontuak...
‎2013an Groundhog Day edo marmotaren egunaren sentsazioa izan dudala adierazi dut. Hortaz, espero dezagun hurrengo urtean artikulua egiteko eskaera jasotzean aurtengoa bezalako Groundhog Day sentsaziorik ez izatea; alegia, euskararen berreskurapen prozesuan aurrerapauso esanguratsuak eman direla idatzi ahal izatea. Hala bedi!!! j
2014
‎Euskararen erabilerak ez du goranzko biderik hartzen, espazio funtzional berriak bilatzeko eta lortzeko egundoko ahalegina egiten bada ere, arlo sozioekonomikoan duela urte batzuetako loraldia eten egin da, eta lan munduaren euskalduntzea deitu izan dena stand by egoeran dago, krisiaren erruz neurri batean, baina lan arloarekiko estrategia bera krisian sartu delako baita ere. Euskararen berreskurapen prozesua birpentsatu eta birplanteatu beharra dago beraz, baita esparru sozio-ekonomikoan ere.
Euskararen berreskurapen prozesuek toki garapen estrategiak elika ditzakete, batez ere identitate sorreran duten garrantziari esker. Aldi berean, toki garapen estrategiek euskararen berreskurapen prozesuari ekarpen handia egiten diote sozio ekonomia alorrean egun duen muga gainditzeko bide berri bat zabaltzen duelako.
‎Euskararen berreskurapen prozesuek toki garapen estrategiak elika ditzakete, batez ere identitate sorreran duten garrantziari esker. Aldi berean, toki garapen estrategiek euskararen berreskurapen prozesuari ekarpen handia egiten diote sozio ekonomia alorrean egun duen muga gainditzeko bide berri bat zabaltzen duelako.
‎— Euskararen berreskurapen prozesuek toki garapen estrategiak elika ditzakete, batez ere identitate sorreran duten garrantziari esker. Aldi berean, toki garapen estrategiek euskararen berreskurapen prozesuari ekarpen handia egiten diote sozio ekonomia alorrean egun duen muga gainditzeko bide berri bat zabaltzen dutelako.
‎— Euskararen berreskurapen prozesuek toki garapen estrategiak elika ditzakete, batez ere identitate sorreran duten garrantziari esker. Aldi berean, toki garapen estrategiek euskararen berreskurapen prozesuari ekarpen handia egiten diote sozio ekonomia alorrean egun duen muga gainditzeko bide berri bat zabaltzen dutelako. Elkarrentzako mesede eta elkarren behar.
Euskararen berreskurapen prozesuan aurrerapen esanguratsuak egin dira gazteen euskararen ezagutzaren gorakadari dagokionez, baina, badirudi ezagutza horretatik erabilerarako jauzian ez dugula erabat asmatzen. Hiztun belaunaldi berriei buruzko azterketek honako hau utzi digute agerian:
‎Alderantziz, hasieratik beretik, sektore euskaltzaleak kritiko agertu ziren diskurtso abertzalearen bilakaera harekin, eta jarrera haren kontra eginez, kargu hartu zieten alderdi abertzaleei. Sektore haien iritzian, euskararen berreskurapen prozesua motelegia zen eta geldotasun hura, besteak beste, alderdi abertzaleen eraginkortasun ezari, eta konpromiso eta kontzientzia faltari leporatzen zioten; instituzioetan zeuden alderdi abertzaleei, nagusiki. Euskarak eta euskal kulturak, biziko baziren, berehalako esku hartzea behar zutela uste zuten; beste helburu batzuek baldintzatu gabeko eta konplexurik gabeko esku hartzea behar zuen izan gainera, lehentasun osoa euskararen berreskuratzeari emango ziona.
2015
‎Ekimen hauen balorazioa alde batera utzita argi dagoena da euskararen berreskurapen prozesuan beste urrats bat izan zirela, nolabaiteko mugarria; izan ere, familiaren eragile profila zehazten da, ordura arte eskolak izandako protagonismoari elementu/ agente berri bat gehituz. Honekin batera esan daiteke egitasmo zehatz hauek zituzten helburuak finkatzerakoan, aurrerantzean euskararen familia bidezko transmisioaren inguruan bideratuko ziren mezuak ezarrita geratuko zirela.
Euskararen berreskurapen prozesuari eman behar zaion autonomia horrek ez gintuzke harritu. Izan ere, askotan kritikatu zaio, eta arrazoiz, ezkerreko nazionalismoari Helburu Handien pean (Independentzia, Sozialismoa) beste borroka batzuk ostentzea; haiek lortuta, dena lortuko zelakoan, berez, perfektua izango zen gizartean.
‎AMUNDARAIN, Dionisio: ? Euskararen berreskurapen prozesua helduen munduan?, in Jakin aldizkaria, 42 zenbakiak, 1987, 85 or.
2017
‎Ez ote datza horretan Korrikaren funtzio nagusia? Sentimendu horren eraikuntza soziala ez ote da euskararen berreskurapen prozesurako palankarik eraginkorrena?
2018
‎Oraindik orain, euskaldunek euskara erabiltzen dute estatistikoki itxaro daitekeena baino gehiago. Kezkatuta gaude, nola ez, euskararen berreskurapen prozesua indarra galtzen ari delako. Halere, soziolinguistika matematikoaren ikuspegitik, zehatzago, hizkuntzen arteko ukipen egoeraren eredu estatistikoaren arabera euskararen hiztun elkarteak euskararen erabilera sozialaren oinarrizko mailari eusten diola baiezta dezakegu.
‎Baina testuingurua ezberdina izan arren, Moringen ekarpena baliagarri gertatzen zaigu gurea ere ulertzeko, bereziki hizkuntza hautuaren faktore garrantzitsuenetan kokatzen baitu nortasuna. Eta arestian ikusi dugun moduan, euskararen berreskurapenaren prozesuan nortasunari lotutako aldaketak handiak izan dira.
2019
‎– Euskararen berreskurapen prozesuan, goitik beherako, ikuspegia da giltzarria (botere politikoa, hizkuntza legeria, bete beharreko neurriak, etab.) eta erakargarritasunaren debateak funtsezko eztabaidatik aldentzen gaitu edo, okerrago dena, aldendu nahi gaitu.
2020
‎Josu Amezaga Albizuren esanetan, pertsona ahulak nola, hala jotzen ditu birusak bortitzen hizkuntza ahulak ere. Eta euskararen berreskurapen prozesuan XX. mendean zehar gure herrian egindakoa izugarria izan bada ere, euskarak hizkuntza gutxiagotua izaten jarraitzen du. XX. mendeko euskalduntze prozesuak agortze zantzu nabariak bazituen (euskararen kale erabileraren adierazleek agertzen duten geldotze/ atzeratze joera hor dugu; iparraldean inoizko erabilera indizerik baxuenak...), COVID agerian utzi du ereduaren hauskortasuna.
2021
‎Robert Boostrom en hitzetan (Boostrom 1998, 397)," metaphors are how we see the world", hau da, metaforek mundu ikuskera bat adierazten dute, eta bidea ematen dute bestela agerian geratuko ez liratekeen fenomenoak antzemateko. Egun ezagutzen dugun euskararen berreskurapenaren prozesua abiatu zenetik, asko izan dira horri begira sortu eta erabilitako metaforak (Järlehed 2008); prozesua bera izendatzeko, baina, batez ere, hiztunak prozesura erakartzeko. Azken urteotan" aktibazioa" ren kontzeptuaren inguruan sortutako leloak adibide interesgarriak lirateke1 Aktibazioaren nozioak euskal soziolinguistikak bizi duen momentuaz eta etorkizunera begira dituen erronkez hitz egingo liguke, Ane Ortega, Jone Goirigolzarri eta Est� baliz Amorrortuk dioten moduan (2021, 2):
2022
‎Hein honetan, gure lehenengo hipotesia: euskararen berreskurapen prozesuetan, hizkuntza kulturarekin batera biziberritu da.
‎Kontseiluan egindako azken hamabi urteak «intentsitate handikoak» izan direla aitortu zuen Bilbaok, baina gaineratu euskararen berreskurapen prozesuak behar duela «intentsitatea». Baita prozesu hori «azkartzea» ere:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia