2001
|
|
Ekimen hau ere ez zen kaltegarria, papera kentzea besterik ez baitzen pankarta ohiko plantan berrezartzeko. Halaxe egin zuten herri agintari eta administrazio arduradunek... baina
|
euskara
bazter utzita beti ere. Geroago etorri ziren jokaera gogorragoak, seinale elebakarrak tindatzerat behartu gintuztenak.
|
2004
|
|
Emeki emeki aita amak frantsesez mintzatzera lerratzen dira. Memento horretan
|
euskara
bazter uzten dute, nik uste, ohartu gabe. Ezin dugu ezarri aita amen bizkar, zeren eta behar bailukete beti hor egon, haurraren gibelean.
|
2007
|
|
Baieztapen horien atzealdean, funtsean, euskarak bigarren mailako hizkuntza izaten segi dezan sektore batzuek egiten duten ahalegina dago. Ikuspegi hori dago, besteak beste, A ereduko hainbat ikastetxetan,
|
euskara
bazterrean utziz, atzerriko hizkuntzak eskuratzeko egin dituzten berebiziko ahaleginen atzealdean. Eztabaida ez da, beraz, hezkuntzara mugatzen, atzealde politiko garbia du, tamalez.
|
2008
|
|
izan bazen, Nabarraldekoak, kulturalki euskaldun? diren bezalaxe izanen zen, hau da,
|
euskara
bazter utzita.
|
|
(?) Halaber, gazteen artean euskararen erabilera indartzeko bestelako aldaerak (argota, hitanoa, etab.) sailkatzea eta kontuan hartzea garrantzi handiko kontuak dira. Izan ere, euskara egokia eta une egokian erabiltzeko gai ez den hiztunak ez du komunikaziorik lortuko, ez du hizkuntza erabiliz gozatuko, eta, azken batean,
|
euskara
bazterrean utzita beste hizkuntza batez baliatuko da.
|
2010
|
|
Estatutuaren defentsak nolakoa izan behar zuen, zenbat iraun zezakeen mugatu nahi izan zuten; eta erantzunak zenbat iraun zezakeen ere mugatu nahi izan zuten.
|
Euskara
bazterrean utzi zuten; alboratu egin zuten. Alferrik izan ziren, ordea, saio horiek.
|
|
Euskaldun batzuek, gaur egun nagusi diren estatuak onartzen dituztenek, modernizazioarekin
|
euskara
bazterrean uztea normaltzat hartzen dutenek, ez dute biziko euskal kulturaren kontrako inolako zapalketarik. Horientzat euskara etxeko gauza da, espazio publikoan apur bat lekuz kanpo dagoena.
|
2011
|
|
Galdezaleari hobenik egin gabetarik, ar gitezke bide hortaz, bertze zombeiten onetan. Bertzeak bertze, ez da orai
|
eskuararen
bazterrerat uzteko ordua, frantsesari lotzeko".
|
|
Dioskunez, bada," ez da orai
|
eskuararen
bazterrerat uzteko ordua, frantsesari lotzeko". Nolabait, Dugun atxik eskuara 1909ko artikulu ospetsuan Hiriart Urrutik erakutsi pentsaera bera aurkitzen dugu Arnaut Abadiarengan ere, eta ez da harritzekoa, bi biok baitziren humus ideologiko beretik hazitako landareak.
|
2014
|
|
Eta hitzematen dizut lekuko mintzaira ikasten ez duten apezak ez dituela gustukoak Agre apezpikuak! Hemen aldiz, orain arte entzun dugu, jendetasunak galdetzen duela erdaldun baten aintzinean
|
euskara
bazterrera uztea. Kanpotiarrari aldiz ez zaio aipu, euskara ikasterik.
|
2015
|
|
' Zer dut nahiago, euskarazko ziklo bat eskaini hamabi ikaslerekin edo 25 ikasle euskaldunentzako erdaldunentzako gaztelerazko bat eman?'". Hala, askok 25 ikasleko gela hautatzen dute;
|
euskara
bazterrean utzita. " Batez ere, ikastetxe pribatuetan gertatzen da hori; baita publikoetan ere, ordea".
|
|
Beraz, elebidun batek ezin ditu hiru hizkuntza egin". Hots, lehian bezala jartzen dira euskara eta gaztelera, eta arrisku handia da
|
euskara
bazter uztea.
|
|
Horretarako, gazteak gaitasun nahikoa izan dute, hizkuntza eurena dela eta euren errealitatera egokitzen dela sentitu eta euskara erakargarri dela ikusi, hauen errealitate eta erreferentzietara egokituz. Izan ere, euskara egokia eta une egokian erabiltzeko gai ez den hiztunak ez du komunikaziorik lortuko, ez da hizkuntza erabiliz gozatuko, eta azken batean,
|
euskara
bazterrean utzita beste hizkuntza batez baliatuko da. Bide horretan, ahozkotasunaren garrantzia nabarmena da eta ahozkotasuna lantzera begira eskolan jarri beharreko indarra ere gakoetako bat da.
|
|
Euskara egokia eta une egokian erabiltzeko gai ez den hiztunak ez du komunikaziorik lortuko, ez da hizkuntza erabiliz gozatuko, eta azken batean,
|
euskara
bazterrean utzita beste hizkuntza batez baliatuko da.
|
|
–(...) egunkari hau frantsesez bizi den publiko horri dago zuzendua batik bat. Horrek ez du esan nahi
|
euskara
bazterrean utziko dugunik, azken finean, hemengo hizkuntza euskara delako. Ildo horretatik, mementoz esku artean duguna sendotuz joatea da gure asmoa, eta pixkanaka, egunkariaren orrialde kopurua gehituz doan heinean, euskararen presentzia bera handitzeko asmoa dugu.
|
|
2.2 Garaia: euskaltzaleek
|
euskara
bazter utzirik egina
|
|
2.2 Garaia: euskaltzaleek
|
euskara
bazter utzirik egina
|
2020
|
|
Iritzi publikoa frantseszalea eta jaunen menekoa zen. Gizartean aurrera egiteko
|
euskara
bazter utzi behar zen, hoberenean etxe zokoan, ez zelarik erabat arbuiatzen. Ekonomian ere konformismoa zen nagusi.
|
2021
|
|
Gure haur euskal hiztunei errotik ukatzen zaie euskaraz jarduteko aukera, ereduan izanagatik ere! Ondorioa da gure haurrak zeharo erdalduntzen direla, oso denbora laburrean ere!,
|
euskara
bazter uzten dutela, bai eskolan, bai eskolatik kanpo. Arazo larri horri konponbide bat aurkitzeko premiak zenbait guraso elkartu gintuen Arnas Dezagunen.
|
|
Leihoak zabaldu ohi ditugu kaleko aireak gure geletako giroa eraberri dezan. Hizkuntzak eta haiekin doazen kulturak gure etxean libre ibili daitezen nahi dugu, gurea den
|
euskara
bazterrean utzi gabe, atzendu gabe, noiznahi, nonahi eta nolanahi baliatu ahal izateko". (Elorza et al., 2009, 1 or)
|
2022
|
|
12 Haur etxetik euskaldunak sakabanatu ikastetxeetan, erdaraz arinago eta hobeto ikasi eta
|
euskara
bazterrera utz dezaten" euskal" eskoletan. Haurrek eta gazteek, guztiek, ulertuko dute mezua (gurasoek ere bai).
|
2023
|
|
Kontu bera gertatzen da DBH bukatutakoan. Oraingoan, hainbat ikaslek unibertsitatean edo etorkizunean ikasi nahi dutena aintzat harturik, beste irakasgai batzuk hartzen dituzte
|
Euskara
bazter utzirik. " Dezente ikasi beharreko gaia" dela adierazten dute batzuek, eta unibertsitatera sartzeko probaren beldurraz, irakasgai samurrago bat hartzearen hautua egiten dute, edo egin nahi duten karrerari begira egokia den beste irakasgai bat hobesten dute.
|
|
Beraz, euskaraz komunikatzeko baliabide nahikorik ez duen hiztunak bi bide hauetako bat aukeratu behar du: euskarari eutsi, komunikazioa (eta, ez ahaztu, gizarte harremanak) kaltetzeko arriskua onartuta, edo komunikazioaren eraginkortasunari lehentasuna eman, ongi menperatzen duen hizkuntza erabiliz eta
|
euskara
bazterrean utziz. Bigarren aukera horretan erabiltzen ez duen euskararekiko atxikimendua eta aldekotasuna apalduko ditu, egoera beste modu batez ezin ebazteak sortzen dion barne gatazka baretzeko.
|
|
Izan ere, Erramun Osak esan bezala: " Hizkuntzak eta haiekin doazen kulturak gure etxean libre ibili daitezen nahi dugu, gure den
|
euskara
bazterrean utzi gabe, atzendu gabe, nonahi eta nolanahi baliatu ahal izateko" (Elorza et al. 2009: 1).
|