2004
|
|
Txillardegi eta, gai hori inork baino sakonkiago ikertu dutenak, beste aburu batekoak dira.
|
Euskararen
ahozko erabilera aski joria omen da ezaguera zertan den kontuan izanik: –Euskaldun elebidunen leialtasuna, esaterako, oso altua da.
|
2007
|
|
•" Euskal Herriko Kale Neurketak, Euskal Herri osoan, eremu publikoan ¾kalean¾,
|
euskararen
ahozko erabilera neurtzen du." soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain 21
|
|
" Euskal Herriko Kale Neurketak, Euskal Herri osoan, eremu publikoan kalean,
|
euskararen
ahozko erabilera neurtzen du."
|
2009
|
|
Aurten, IV plangintza aldia onartu berri du, 2012ko abenduaren 31 bitartean indarrean egongo dena. Plan honen helburu orokorrak honako hauek dira: Donostiako Udalak herritarrekin dituen harremanetan, ahoz zein idatziz, bi hizkuntza ofizialak erabiltzeko aukera bermatzea.
|
Euskararen
ahozko erabilera areagotzea, herritarrekiko jarduna erabat bermatuz eta Udal barruko lan harremanetan erabilera handituz. Euskararen idatzizko erabilera areagotzea, sorkuntzari lehentasuna emanez. Langileen hizkuntza gaitasuna handitzea. Irudi korporatiboan eta hizkuntza paisaian bi hizkuntza ofizialen presentzia osotasunean bermatzea.
|
2011
|
|
erdaldunek ezin erabil dezaketenez, euskaldunak dira, ezinbestean, euskara gutxi erabiltzen dutena. euskaldunek euskara gutxi erabiltzen dutela! ezetz, ezetz, ezetz eta ezetz. ez da egia, ez da zuzena, euskaldunei leporatzea euskararen erabilera soziala maila urria oinarri zientifikorik ez duen maltzurkeria da. orain baino lehenago, askotan, saiatu izan gara azaltzen
|
euskararen
ahozko erabilera hiztunen arteko (taldeko) fenomenoa dela eta, elebidunen proportzioarekin erlazio zuzena badu ere, erabilera tasa, ezinbestean eta beti, elbidunen tasa baino txikiagoa izan behar du. elebidunen proportzioa eta erabilera tasen arteko erlazioaz eta kalkulu
|
2013
|
|
Laburpena. Ondoren azalduko dugun ikerketa lanean lantokietako ahozko erabilera izan dugu aztergai; azterketa horri esker, lantoki bateko
|
euskararen
ahozko erabilera ona edo txarra izatea eragiten duten 4 faktore zerrendatzera iritsi gara. Are gehiago, faktore horietako bakoitzean lantokiaren egoera ona edo txarra den jakiteko erreferentziazko datu batzuk ere eskaintzen ditugu; horrela jakin dezakegu, adibidez, lantoki horretan euskaldunak euskaldunekin asko ala gutxi elkartzen diren, eta elkartutakoan euskaldunak leialak garen.
|
|
Are gehiago, faktore horietako bakoitzean lantokiaren egoera ona edo txarra den jakiteko erreferentziazko datu batzuk ere eskaintzen ditugu; horrela jakin dezakegu, adibidez, lantoki horretan euskaldunak euskaldunekin asko ala gutxi elkartzen diren, eta elkartutakoan euskaldunak leialak garen. Diagnostiko zorrotzak berarekin dakar interpretazioa zorroztea, eta hori ezinbestekoa da
|
euskararen
ahozko erabilera areagotzeko interbentzioak zehazterakoan; horregatik, proposamen gisa, diagnostikoaren arabera egin daitezkeen esku hartze batzuk ere topatuko ditu irakurleak. • Hitz gakoak:
|
|
Esan bezala, egin ditugun neurketek datu asko eta askotarikoak eman dizkigute, eta enpresa bakoitzean
|
euskararen
ahozko erabileraren argazkia zein den erakutsi digute.
|
|
— Elkarrizketetako partaide kopurua: taldeen tamaina handitu ahala,
|
euskararen
ahozko erabilera jaitsi egiten da. Izan ere, talde handietan denak euskaldunak izatea zailagoa da eta, hiperleialtasuna egon ezean, gaztelaniaz hitz egitea da espero daitekeena.
|
|
— Partaideen euskara ezagutza (elebidunen proportzioa): zenbat eta euskaldun gehiagok parte hartu elkarrizketetan,
|
euskararen
ahozko erabilera ere handiagoa izaten da.
|
|
euskaldunen trinkotzeak enpresa horretan euskaldunak euskaldunekin zein neurritan elkartzen diren adierazten du (euskaldunak sakabanatuta egotearen edo euskaldunen dispertsioaren justu kontrakoa izango litzateke). Beraz, euskaldunak euskaldunekin zenbat eta gehiago egon, hau da, bakarrik euskaldunak dauden elkarrizketak zenbat eta gehiago izan,
|
euskararen
ahozko erabileraren datua ere handitu egiten da.
|
|
Hortaz, euskaldunak trinkotu gabe, sakabanatuta, daudela esan dezakegu. Ez da hori, beraz, gure enpresako erabilera positiboaren arrazoia; alderantziz,
|
euskararen
ahozko erabileran eragin negatiboa izan du.
|
|
Leialtasunak euskaldunak euskaldunekin elkartzen direnean euskaraz hitz egiten duten esaten digu. Leialtasun maila guztien batez bestekoa (%64, 78) erreferentziatzat hartuta, adibideko enpresan leialtasunaren datua oso ona da (%75, 91) eta faktore horrek ere eragin positiboa izan du
|
euskararen
ahozko erabileran. Laburbilduz, ahozko erabilera espero zitekeena baino altuagoa izan da.
|
|
Emaitzen interpretazioak esan digu gure enpresan
|
euskararen
ahozko erabileraren datua ona ala txarra den, eta baita hori eragin duen faktorea edo faktoreak zein izan diren ere. Faktore edo arrazoi horietan eragin behar dugu orain eta, horretarako, era askotako ekintzak jar daitezke martxan.
|
|
Emaitzen interpretazioak esan digu gure enpresan
|
euskararen
ahozko erabileraren datua ona ala txarra den, eta baita hori eragin duen faktorea edo faktoreak zein izan diren ere. Faktore edo arrazoi horietan eragin behar dugu orain.
|
|
Bakarrik datu horri erreparatuko bagenio, enpresetako
|
euskararen
ahozko erabilera kalekoa baino handiagoa izan litzateke, eta justu kontrakoa da gertatu zaiguna; hau da, enpresetan bikoteka elkarrizketa gehiago izanda ere, erabilera dezente baxuagoa bada, beste faktore batean bilatu behar dugu enpresetako erabilera baxu horren arrazoia. ketak.
|
|
geratzen zaigun azken faktorea trinkotze mailarena da. Faktore hori da, hain zuzen ere, gure ustez kalean
|
euskararen
ahozko erabilera altuagoa izatearen arrazoia.
|
|
Soziolinguistikari dagokionez, hizkuntzaren corpus eta estatus alderdietan ugari izan dira Txillardegiren ekarpenak: estandarizazioarekin edo euskara batuarekin hasi eta
|
euskararen
ahozko erabileraraino, lanik ezagunena, beharbada, bere eredu matematikoa izan da. Iruditzen zait oso ikuspegi murritza erabili izan dela eta Txillardegi teoriagilea gutxietsi izan dela.
|
2014
|
|
Andoaingo Udalak argitara eman du Soziolinguistika Klusterak egindako kale neurketaren laburpena eta beheranzko joera hori nahiko erraz ondorioztatu daiteke. Dagoeneko 2011ko kale neurketan
|
euskararen
ahozko erabileran jaitsiera izan zen. Eta, zoritxarrez, bi urte geroago joera horrek bere horretan jarraitzen du.Andoainen 2013ko maiatzaren 22a eta ekainaren 16a bitartean egin zuten kale neurketan, behaketa zuzenean oinarritu ziren.
|
2016
|
|
2017ko uztailean argitaratu ziren Hizkuntzen Erabileraren VII. Kale Neurketako datuak. Artikulu honetan jaso ditugu Euskal Herriko kaleetako
|
euskararen
ahozko erabileraren 2016ko datu berriak. 1989 urtetik Euskal Herriko euskararen erabilerak 2,5 puntuko igoera izan bazuen ere, azken hamar urtean behera egin du.
|
|
|
Euskararen
ahozko erabileraren diagnosia egingo dugu artikulu honetan, azken 30 urte hauetan Euskal Herrian egindako kale neurketen emaitzak aztertuz. Diagnosi horri erreparatuta, lehenik eta behin nabarmendu behar dugu errealitate ezberdinak ditugula lurraldeka eta lurralde bakoitzaren baitan ere errealitateak ez direla berdinak.
|
|
2 Aurrerapausoak eman ditzaten,
|
euskararen
ahozko erabilerari dagokionez, Biltzar Jauregiko informazioguneetan jendeari arreta zuzena nahiz telefono bidezkoa ematean, bai eta kanpoko txarteldegietan, bisita gidatuetan eta auditorioko megafonia bidezko informazioa ematean ere.
|
2019
|
|
Honako definizio operatibo hau emango dugu ontzat arnasguneen errealitatea neurgarri egiteko bidean: eguneroko egoera hurbiletan
|
euskararen
ahozko erabilera nagusi den gune geoterritorialak dira arnasguneak.
|
|
Beraz, honako definizio operatibo hau emango dugu ontzat arnasguneen errealitatea neurgarri egiteko bidean: eguneroko egoera hurbiletan
|
euskararen
ahozko erabilera nagusi den gune geoterritorialak dira arnasguneak.
|
|
Laburpena. arnasguneei buruz teoriaren eremutik zalbidek egindako argipen saioak oinarri sendoa ezartzen digu arnasguneen errealitatea enpirikoki aztertzeko. hortik abiatuta, artikulu honetan, arnasguneak kuantifikatzeko ahalegina egin dugu. horretarako, lehenik, arnasguneen ezaugarriak laburtuz formulazio honetara iritsi gara: eguneroko egoera hurbiletan
|
euskararen
ahozko erabilera nagusi den gune geoterritorialak dira arnasguneak. ondoren, informazio iturriak aukeratu eta udalerriak arnasgunetzat jotzeko zenbaki irizpideak zehaztu ditugu. azkenik, zentsuetatik edanez, honako hurbilpen enpirikoa egin dugu: gaur egun 96 udalerrik osatzen dute hegoaldeko arnasguneen multzoa; horietan 113.215 hiztun bizi dira, hiztun guztien %4, 1 ondorioz, 25 hiztunetatik bakarra bizi da arnasguneetan.
|
2021
|
|
Gauzak horrela, ikasleen euskarazko ahozko gaitasuna garatzeko proiektu bat diseinatu zen, arreta irakasleen praktika didaktikoetan jartzen duena; praktika horiek arloz arlo hobeto ezagutu, ahozko erabilerarako onuragarriak direnak identifikatu, eta irakasleen prestakuntza egokituaren bidez eragiteko. Funtsean,
|
euskararen
ahozko erabileraren gaineko gogoeta eskolara eraman eta, irakasleekin batera, bertatik eragiteko gako batzuk bilatu nahi izan dira proiektuan: irakasgai guztietan txertatzeko modukoak eta hizkuntzaren erabilerarako eta komunikaziotrebetasunen garapenerako oinarrizkoak direnak.
|
|
Behin baino gehiagotan esan den bezala, mintzairan blai bizi gara eta mintzairaren bidez gauzatzen dira gure praktika komunikatiboak; horregatik da ezinbestekoa eskolako irakasgai guztietan haren garrantzia aintzat hartzea (Garcia Azkoaga, 2001; Garcia Azkoaga eta Zabala, 2015; Garcia Azkoaga, Bengoetxea eta Zabala, 2020). Azken batean, lobesteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen tura estua du aktibitate kognitiboekin eta eraikitzen diren ezagutzekin, esate baterako, arlo bakoitzean berezkoak diren terminoekin, egin daitezkeen hipotesiekin, generalizazioekin, kausazko arrazoibideekin, frogabideen eta problematizazioen formulazioekin...; horrela erakusten du, adibidez, Linneweber Lammerskittenek (2012) matematikari buruz egindako lan batean, non ...
|
|
Egitasmoa eremu soziolinguistiko euskaldunean kokatutako herri batean garatu da; ereduko ikastetxetan, hauxe izanik ikasleen perfila: besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen
|
|
Aurreko fasean bezala, oraingo honetan ere funtsezkoa izan zen hizkuntzaz besteko irakasgaien irakasleen parte hartzea. Behin eta berriz errepikatzen dugun bezala, hizkuntza zeharkakoa da arlo guztietan eta gure elkarbizitzan oinarrizkoa den bezala, ezagutzak transmititzeko orbesteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen duan ere ezinbesteko baliabidea da, are gehiago irakaskuntza hizkuntza gutxituan bideratzen denean.
|
|
1 Irakaslea= I; Ikasleak= A, B, C... besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen
|
|
Nahiko paradigmatikoa da Gorputz Hezkuntzaren irakasgaian gertatzen dena (3, 4 adibideak). Irakasgai horretan aldaketa nabarmena izan da espazioaren kudeaketa egiteko orduan, gela antolatzeko orduan, eta besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen ikasleen parte hartzea bideratzeko orduan. Ikus dezagun irakasle berberaren saio batetik bestera gertatu den aldaketa.
|
|
balee (irribarre eginez)/ orduan/ gero banatuko dotzuet papeltxo batzuk/ informazio bat/ bale? / denontzako ez dagoenez informazio pixka bat nik besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen emango dotzuet bale? / eta zuek idatzi ingo dozue eta zuek antolatuko dozue informazio guzti hori gero aurkezpena egiteko/ gaur zer ikusiko dogu?
|
|
Irakasgai guztietan
|
euskarazko
ahozko erabilerara hamaika jauzitan
|
|
Proiektuaren helburua da ahozko euskararen erabilera indartzea. Horretarako, eskola barruko jarduerak identifikatzen eta hobeto ustiatzen besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen lagundu nahi dugu. Irakasgaia edozein delarik, mintzamenari lotutako helburuak finkatu eta ikasleei ahoz adierazteko aukera egituratuak eskaintzea dugu erronka.
|
|
• Hitza hartzeko modua, ahotsaren eta ahoskeraren erabilera egokia, hitza besteei ematen jakitea, besteen hitza (besteek esandakoa) kontuan hartzea, hitz egiteko txanda itxarotea... besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen
|
|
Gasteiz: Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia. besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen
|
|
Hizkuntzaz besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen
|
|
Laburpena. Artikulu honetan aurkezten den proiektuaren helburua izan da gelako
|
euskararen
ahozko erabileraren praktika onuragarriak identifikatzea eta haiek sustatzea. Hizkuntzaz besteko irakasgaiak erdigunean jarri eta arlo horietan ahozko erabilera indartzeko ereduko hiru ikastetxeko irakasgaietako jarduerak grabatu dira bideoz, Lehen Hezkuntzako azken bi ikasturtetan eta Bigarren Hezkuntzako lehenengo zikloan.
|
|
Bergarako Udala, Gipuzkoako Foru Aldundia eta Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza saila. Halaber, Eusko Jaurlaritzari IT ikertalde finkatuaren lanerako jasotako finantziazioagatik. besteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen
|
|
|
Euskararen
ahozko erabileran eragiteko asmoarekin jaio zen Berbekin proiektua. Egin diren kale neurketek agerian jarri dute gure herrietako gazteen artean euskararen erabilerak beherantz egin duela azken urteotan; hori erakusten zuen Bergaran egindako azterketa batek (Bergarako Udala, 2015), eta 2016ko Hizkuntzen Erabileraren Kale neurketak (Soziolinguistika Klusterra, 2016).
|
|
interakzioen deskribapen zehatza, hizkuntzaren alderdi ezberdinak (pragmatikoa, soziolinguistikoa...; mugiarazten diren hizkuntza gaitasun eta errepertorio diskurtsibo zehatzak...); didaktikaren alderdia, alderdi kognitiboa... Ahozko hizkuntzaren azterketak oraindik bide luzea du egiteko eta eskola barruko interakzio komunikatiboen azterketak ekarpen interesgarria egin diezaioke hezkuntza sisbesteko irakasgaietan
|
euskararen
ahozko erabilera indartzen tema eleaniztunari, bide bat eskaintzen baitu hizkuntzaren tratamendu integratuan eta integralean aurrerapausoak emateko.
|
2023
|
|
|
Euskararen
ahozko erabileran haizea gehienetan kontra dugu, jakin badakigu inertzia kontra dugula, baina, eta horregatik, bederen, haur eta gaztetxoen ahozko komunikazio gaitasuna haizea alde samar dugun espazio eta denboretan lantzeko asmo sendoa hartzeko proposamena da hau.
|
|
Bailarako enpresen diagnostikorako, euskararekiko jarrera, diskurtsoak,
|
euskararen
ahozko erabilera, idatzizko erabilera... neurtu ziren. Ikerketan, hortaz, Oarsoaldea bailaran kokatzen ziren enpresetatik abiatu zen.
|