Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2001
‎Hortik dator gaurko lan askoren izate praktikoa, estetizismo gabea: eskuliburuak argitaratzen dira, ikasbideak, hiztegi bereziak, e.a., azken helburu bezala maila guztietako irakaskuntza dutela, euskarari buruzkoa eta euskaraz bide batez. Gehiegikerietan erortzeko arriskurik gabe, lehen aldiz historian, egitekoaren larriaz ohartu garela esan daiteke, eta beronek dakartzan eskakizunak onartu ere ditugula.
‎4 Azken iritzi hau zuzendu egin zuen geroko artikuluren batean Mitxelenak. Ikus bilduma honetan" Hauta lanerako hiztegiaren aurkezpena" eta" Euskara eta euskararekiko ikerlanak".
‎Bazekien, ordea, dudarik gabe, inoiz aitortu ez badu ere, bere buruaren aurrean zuritu behar zuela, zuzenbideari dagokiona ematekotan, arrotzen aurrean zalaparta bizian aldarrikatu zuen euskararen berri ona. Â Frogatu behar zuen, bestela esan, bera, Larramendi, gauza zela hitzez eta izkribuz aditzera emateko euskara eta euskara goitarrez erdaraz hain era dotorean, Salamancan eta bestetan, adierazten zituenak.
Euskara eta euskararekiko ikerlanak
2002
‎Abertzalearen ikuspuntutik ezinbestekoa baldin bada aldi berean euskaltzale izatea, hori uste dut behintzat, euskaltzalearen aldetik ez da inola ere beharrezko abertzale izatea eta ez da on, gainera, lotura hori horrela egitea. Euskaltzaleak nahi luke jende guztia, alde batekoa nahiz bestekoa, izatea euskararen aldeko eta euskararen inguruan. Ez da, zoritxarrez, holakorik gertatzen, eta abertzale ez direnen artean euskaltzaleak ikusten ditugunean, euskaraz mintzo telebistan adibidez, orduan nabarmenago gelditzen da kontua, dagoen eskasia horretan norbaitek bere buruko kukulina ateratzen duenean.
2003
‎1983," Euskara eta euskararekiko ikerlanak()", in IX Congreso de Estudios Vascos, Eusko Ikaskuntza.
2007
‎Eskuin abertzaleak" Jaungoikoa eta Lege Zaharra" goiburu teokratiko eta paleonomokratikoa izan bazuen, ezker abertzalean badira glotokrata zenbait," Euskara eta Euskara" goiburua dutenak, euskara jainko eta lege bihurturik. Nafarroan euskarak adostasun baten beharra dauka.
2009
‎Hortaz, Euskadiko gurasoek neurri batean badute, bai, irakas hizkuntza aukeratzeko eskubidea, baina ez edozein preziotan, ez baitute eskubiderik erabakitzeko euren seme alabek euskararen ordez txinera, alemana edo beste edozein hizkuntza ikas dezaten. Legeriarekin ez dator bat, beraz," euskara eta euskaraz ikastea eskubide hutsa da, ez da betebeharra, norberaren esku dago, ez ikastea erabaki daiteke", zenbaitek, oker, hala badio ere. Gaztelania ikastea obligazioa da; eta euskara ikastea, betebeharra, beraz, ezinbestez, euskaraz neurri batean ikastea ere bai?.
‎Kaltegarriak dira gehiegikeriak hizkuntza kontuetan, baina kaltegarriak dira, neurri berean, utzikeriak eta zabarkeriak ere. Horiek guztiak galgarri zaizkie euskarari eta euskararen eta gaztelaniaren arteko bizikidetza harmoniatsuari. " Ez inposatu, ez eragotzi; ez gehiegikeriarik, ez zabarkeriarik; ez presa itogarririk, ez geldialdi lokartzailerik":
‎Euskarazko kontsumitzaile potentzialak dira beste inor baino gehiago hazten ari direnak, etengabea baita elebidun berrien hazkundea azken bi hamarkadotan. Euskarak eta euskarazko hedabideek egokitu behar dute, nahitaez eta une oro, egoera berriotara, ez baita errealitatea izango euskararen eta euskarazko hedabideen premietara egokituko dena.
‎Euskarazko kontsumitzaile potentzialak dira beste inor baino gehiago hazten ari direnak, etengabea baita elebidun berrien hazkundea azken bi hamarkadotan. Euskarak eta euskarazko hedabideek egokitu behar dute, nahitaez eta une oro, egoera berriotara, ez baita errealitatea izango euskararen eta euskarazko hedabideen premietara egokituko dena.
‎Hiru arrazoi nabarmenduko ditugu euskarak hedabideen mundu ia mugagabean lekua izatearen alde: alde batetik, herritarrek legerian aitortua dutelako informazioa euskaraz jasotzeko eskubidea, eta hori bermatu egin behar da; bestetik, euskararen erabilera gizarte bizitzan areagotu eta sendotuko baldin bada, gaur egungo gizartearen ezaugarriak kontuan hartuta, nahitaezko baldintza delako hedabideetan erabilitako hizkuntza izatea; eta, hirugarrenik, euskara eta euskarazko sorkuntza kontuan hartzeak hedabideen anizkoiztasuna areagotzea dakarrelako.
‎Horrela, bada, ezinbestekoa dirudi informaziorako modu eta euskarri berriak aurkitzea, batez ere publiko gazteari begira. Kontsumitzaile berriak dauden toki horietara joan dute euskarak eta euskarazko komunikabideek, alderantziko bidea ez baitu inork egingo.
‎Laurogeiko hamarraldian hedatu ziren euskara eta euskarazko irakaskuntza hezkuntza sare guztietara, publikora nahiz pribatuetara. Iluna zen ordura arteko euskararen errealitatea hezkuntzan.
‎Itun berritu baterantz: " Eskolak, euskararen eta euskarazko irakaskuntzari dagokionez bederen, gaur egungo transmisio eredutik eredu aktiboetara pasatu behar du, era progresiboan eta ingurunearekin lankidetzan".
‎Hizkuntza kontzientzian dago koska. Euskararen aldeko hizkuntza kontzientzia indartzeko eta hedatzeko, euskara eta euskararen munduen erakargarritasuna da giltza. Eta horretan euskalgintza osoak du zeresana eta zeregina.
‎Gure iritzian, euskalgintzako kide guztiek, eta bereziki euskalgintza sozialak? duten egiteko nagusia da euskararen eta euskarazko jardunaren erakargarritasuna gizarteratzea. Euskararen munduek erakargarri izan behar dute.
2012
‎Lan horien harian K. Mitxelenak Eusko Ikaskuntzaren IX. biltzarrean aurkeztutako saiakera ere abiapuntu dugu: " Euskara eta euskararekiko ikerlanak()". Baina oraingoan Astarloaren kontakizun historikoaren ildoa eta lerroa azpimarratzea interesatzen zaigu.
2019
‎Gero eta itzulpen on gehiago dugu eskura; irakurleria gehiena, ordea, ohituago dago gaztelaniaz edo frantsesez irakurtzera, eta, itzulpenak euskaraz irakurtzeko praktikarik gabe, nekez lortuko du ohitura eta, ohiturarekin, hizkuntza propioan jariatutako espresio eta zirkunstantzia arrotzen kolorea eta plazera. Uko egingo dio Ivan Ilitxen heriotzari buruzko sentimenduak eta intuizioak hizkuntza propioan entzuteko eta mamitzeko gaitasunari, bizitza zail baten bihurguneen aire tristeak euskaraz eta euskararen musikarekin imajinatzeko paradari. Ez zaio gauza bera gertatzen gaztelaniaz edo frantsesez:
2021
‎Badakit eztagoela modan holakoak esatea, hainbeste ismo progreguaik ito behar gaituzten hontan, baina... ‣ Feminismoaz ari baldin bazara, jakin behar zenuke badagoela euskaratik eta euskaraz bizi nahi lukeen feminismo bat ere. ✳ Bai, beti dago euskaljende jatorra edozein ismotan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia