2009
|
|
Zer euskal mistika eta zer ostia.
|
Euskal
zera hori erdal zera bera duk, zeragoa badirudi ere. Lehen ere bagenian nahikoa Oteizaren teoriekin; ezker abertzalearen inguruan" iluminatu" mordoa zebilean, borroka armatua justifikatzeko euskaldunen izaera basatia, harrespilen barruko hutsune estetikoa eta antzeko kirtenkeriak aldarrikatuz... korapilatu besterik ez zitean egiten oso argi zegoen gauza bat:
|
|
zure aita beste gizon guztiak bezalakoa zen, bazituen grinak, ahuleziak, denok bezalako egoa, besteok ez bezala mozorrotua agian, inozoak liluratu eta bereganatzen baitzituen; galdetu al diozu inoiz zeure buruari ea benetan hilik ote duzun ama, ez ote zuen ihes egin senarraren etengabeko desleialtasun" mistikoak" jasan ezinik, beharbada Aurovillen ere efeboak eta dontzeila samurrak limurtzen ibiliko zen yoghi zintzoa. ...orenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek
|
euskal
zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, burugabe horrek, baliteke bakarrik berriro igotzea lortzea, baina zuri loturik nago, zutaz maitemindurik, eta nuke bakarrik egin bidaia hori zurekikoa eten gabe, zu nire bizitzatik ezabatu gabe, eta ez zaitut galdu nahi, maite izan dudan emakume bakarra zara, eta bizitza osoan dudan bakarra; hori desira da, Ananda, hara; ez, Sara, maitasuna da; desira, Ananda, ego hutsa, niri aurpegiratzen didazun berbera.
|
|
Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, ...orenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek
|
euskal
zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, burugabe horrek, baliteke bakarrik berriro igotzea lortzea, baina zuri loturik nago, zutaz maitemindurik, eta nuke bakarrik egin bidaia hori zurekikoa eten gabe, zu nire bizitzatik ezabatu...
|
2011
|
|
Unibertsoan eta unibertsaltasunean, erdaraz nagusiki.
|
Euskal
zera hori ez baita berezko, ez eta berez, bestezko eta bestez da. Ez da osotasun bat, ez da beregaina, ez da unibertso bat.
|
2012
|
|
Askoz jota, objektua izan zitekeen (eta hori, dena den, XIX mendean nagusitu zen ideia da, Modernitatearen bigarren oldarrarekin, erromantizismoarekin). Ikus dezagun historia hau nola antola dezakegun euskal jendeari, euskarari, euskaltasunari edo euskal zerari dagokionez...
|
euskal
zera: atzemanezinezko izate bat omen, izate bainoago, ez izatearen
|
|
Sentsibilitate hura idazle, irakasle, hezitzaile, begirale, olerkari, musikari, guraso, antzezle, euskaltzale edota bertsolarien oparia izan da. haiek, beste askorekin batera, ibili dira euskal opariak egiten nonahi eta nornahiri. konbentzimendu moderno, humanista eta publizitario batekin:
|
euskal
zera, euskal sena den aldetik, pertsonengan ondu behar den jarrera multzo bat da, edo disposizio psikikoen bilduma koherente bat, edo sentsibilitate bat... hitz batean, euskal bizi mundu batek emango zuen zera galdu hura.
|
|
• Kontsumorako suntsikorren produkzioa. pasa da higiezinezko ondareen garaia,
|
euskal
zera ezin da ondu, antza denez, jaiotetxe zahar eta jatorren itzalpean, ez da ondo hazten asaba zaharren abizenetan, ezta barne barneko benetakotasun amultsuan, edo Lizardik esan bezala, nork gure muñean dugun itzalean9 euskal zerak jateko gutizietan, labeldun produktuetan, modako diseinu ederretan, doinu eta soinu exotiko diferentzialetan, edo akaso izen eufoniko labur eta apainetan topatu du s... Bereizgarritasunaren balio erantsia da gakoa, bizigarria nonbait.
|
|
Aurreko istorioa osatze aldera subjektuari dagokiona behar dugu.
|
euskal
zera iheskorra, harrapaezina, aldabera bide da. Ahaleginak ahalegin, harrizkoa omen den euskal zera, jario gaseoso baten modura eskapatzen zaigu. ezin guztiz determinatu, ezin guztiz zehaztu, gauzatu, asmatu, diseinatu, irudikatu, azaldu, esplikatu, kontatu, mugatu, sailkatu, analizatu... ezin guztiz geureganatu. ezintasun horren kausa:
|
|
Aurreko istorioa osatze aldera subjektuari dagokiona behar dugu. euskal zera iheskorra, harrapaezina, aldabera bide da. Ahaleginak ahalegin, harrizkoa omen den
|
euskal
zera, jario gaseoso baten modura eskapatzen zaigu. ezin guztiz determinatu, ezin guztiz zehaztu, gauzatu, asmatu, diseinatu, irudikatu, azaldu, esplikatu, kontatu, mugatu, sailkatu, analizatu... ezin guztiz geureganatu. ezintasun horren kausa: euskal subjektua. ekarri dudan istorioan euskal jendea behinola bizi izan omen zen basajende bat baino ez da hasiera batean.
|
|
euskarak ez du mundua" ordezten" (are gutxiago, eraikitzen, artikulatzen edota eratzen), euskarak, askoz jota, munduko gauzei" izendatzaile zurrunak" jartzeko balio du. ez dute esanahirik, nonbait, baina hau edo beste seinalatzen dizute: Iker, Dornaku, Aiora edo Doltza izenen gisan, Osakidetza, Ertzaintza, Construcciones Etxeandia Eraiki edo Panader� a Okinder kasuetan bezala... euskararen lana denotatzea da; konnotazioa, esanahitik" kodera" lerratu da, euskara edo
|
euskal
zera baino ez dute euskal hitzek konnotatzen. erdaraz egiten dugula, neutro, zibil, zabal, aberats eta unibertsal egiten dugunez, munduaz aritzen gara lasai asko. Gardena da mintzaira boteretsu hura.
|
|
itzuli?, zuzenean erdaraz txertatu?, moldatu? ...altzen da, edota zentzua, eta txiste txarretan bezala, zer esan nahi genuen azaldu beharra dugu. erdal" kolpeak" txertatuz, euskara funtzionalagoa egiten dugu, baina haren ezgauza aldarrikatuz. horrenbestez, erdal munduan euskal zeraren merkatu txikian hau edo hura" zurrun denotatzeko" balio du euskarak, esanahirik gabeko izen propioak egiteko nonbait, konnotazioa kasu horietan
|
euskal
zera bera delarik. euskal munduan, berriz, euskara adierazkortasuna galtzen doa, konnotazioak biribiltzeko erdara behar duela, denotazioak zehatz egiteko aberastasunaren anabasari aurre egin behar diola... Bitxia, beraz, lan banaketa:
|
|
Bitxia, beraz, lan banaketa: erdaraz denotazio zurrunak egiteko balio digu euskarak, nahikoa adierazgarria da
|
euskal
zera konnotatzeko(" Irati, vamos al gazte"," Han presentado el servicio Kontsumobide"), euskaraz konnotatzeko ahalmena erdi galdurik, denotazioak egiteko oparoegia(" atzokoa ke pasada tia"," ekarri didate mikroondasa/ mikrouhin labea"). oparotasunarena egiazko komunitate bat bagenu konponduko litzateke komunikazio hutsaz, hori izan ezean, hedabide eta eraku... euskaraz bizi, euskara bizitu.
|
|
euskalduntze soziopolitikoan. Bestela esan, indar sinbolikoari eutsi behar diogu tinko, baina ez erdal munduan
|
euskal
zera erabilgarriak produzitzeko hain zuzen. helburua euskararen hedapena da, zehazkiago: euskarazko bizigune eta bizi praktiken hedapena.
|
|
Bistan da, subjektu/ objektu bereizketa zurruna gainditu behar dugu. hartara, Jacob von uexküllen" biltze funtzionala" baliatuko dut: aipatu ditudan oldar horietako guztiek zergintzan arituagatik ere, diskurtsoeta praktika arma berriak asmatzen eta opatzen zizkioten objektibatu nahi zuten euskal jendeari. egia da, askotan larrutik ordaindu behar izan zuela euskaldunak arma berri horien aukera; baina mundua aldatzen ari zela, ezin aldatu barik biziraun. eta hortxe da muina.
|
euskal
zera asmatuz eta armatuz ibili diren aditu meneratzaile horiek guztien produkzioa, aldez eta moldez, erabili du euskal jendeak: batetik, herri apalak hala moduz errepikatuz, berera moldatuz eta berenaz egokituz; bestetik, letratu eta ustez goi kulturadunak produktore, hots, subjektu bakar zirelako ustean, kanpo modak bere eginez nagusigoa ondo markatu nahian. hala bada, euskara matrize izateari uzten joan zen, arian arian jendeek euskararekin zuten funtsezko lotura psikosozial hori galdu eta haren ordez erdal bizi munduan bestelako biltze funtzionala asmatu zioten batzuek. haren bidez erdal munduan biltze bat aurkitu zioten euskarari, guztiz galdu ez zedin, eta ondorioz ere, balioetsi eta zaindu zuten nolabaiteko funtzioa izan dezan:
|
|
Eta maskaradak, Mauleko ikastolak berrogei urte bete dituen urte berean, mendi gailurrak zuri zuri zirela, ziri eta burla, aspaldiko partez, oso aspaldiko partez, euskaraz benetan jokatzen, jokolari guztiak euskaldun baitziren, Zuberoako ikastoletako ikasle ohiak denak. Asko esaten du euskaldun izate horrek,
|
euskal
zera horrek, ez bada den dena esaten duela.
|
|
|
Euskal
zera hori
|
|
Eta kezka bat sortzen da:
|
euskal
zera horrek zer leku baino, leku hori erdigunea edo periferia izango ote den. Dinosauroa non esnatuko den.
|
2015
|
|
Sasoian ikaskide nuen Xabier Landabideak argumentuaren berri eman zidanetik sarri etortzen zait burura China Miévillen The City and The City (Hiria eta hiria) eleberria, Euskal Zeraren zerek kafea mikazten didatenean batik bat, hots oso sarri, eta
|
Euskal
Zera ulertuta zentzurik zabalenean: diglosia egoera euskararen kaltetan, gatazka politikoa, eta horiek dakarten guztia.Bitan erabat banatuta dagoen hiri bat baitu hizpide nobelak, elkarren ondoan baina batak besteari bizkarra zeharo emanda bizi diren hiri bat eta beste hiri bat, non bateko biztanleek ikasia duten bestekoak literalki ez ikusten, eta alderantziz.
|
|
Esan barik doa,
|
euskal
Zera sekta baten gurtza da: praktika zenbaitetan bizitu behar den sentiera bat.
|
|
Baina, oker ez gaitezen, sekta arruntek denetan bat egiten badute ere, sekta soziokulturalek ez dute baitezpada erabateko komunitatea izan behar.
|
Euskal
Zera, alde horretatik, aski partziala da, noizbehinka edota egoera eta erritual jakin batzuetan praktikatu behar den gurtza, eta gainera, biziki gatazkatsuak diren konfigurazio ez guztiz artikulatu batzuen lokarri laxoaren inguruan bildutako gurtza.
|
|
|
Euskal
Zera, esaterako, askotarikoaren hainbat alderdi izendatzean jazotzen da, jazoeran batera biltzen dira aurreko askotarikoa eta euskal izendatzea, eta hala erazko banakoa izanarazten dute izendatzaileek. Baina ez da horretara mugatzen, izanarazi dutenaz bestela izan daitekeelako, izan aurreaskotarikoa mugaezina delakoa.
|
|
. 117 Traba barik erantsi ahal ditugu identitate kolektibo eta kategoria sozialekin zerikusirik duten guztiak. Gure
|
euskal
Zera ere adierazle hutsa izan daiteke. Adierazle huts bat, nonbait, bere hartan ezer finkoa ez dena, baina artikulatzen omen duen eremu osoaren adierazletzat har dezakeguna.
|
|
Euskal identitatea, horrela ikusita, ez da, edo ez dateke, praktika konkretu bat, ezta praktika bilduma ere, ez da sinbolo edo objektu bat, ezta marka jakin bat ere,
|
euskal
Zera definitzeko praktika eta borroka antagonikoen joko eremua da. Eremua, hau da, bat eta ez anitz eremu, hala erregistratu dutelako izatez eta esatez hura signifikatzeko hegemoniaren alde elkarren aurka ari diren taldeek.
|
|
Eremua, hau da, bat eta ez anitz eremu, hala erregistratu dutelako izatez eta esatez hura signifikatzeko hegemoniaren alde elkarren aurka ari diren taldeek. Identitatea irabaziko du bandoren batek berak egin artikulazioa gehien gehienek onartzen dutenean, alegia,
|
euskal
Zera artikulazio horri loturik geratzen denean. Arartean, eremu osoaren alderdi bat edo beste izango dute eurentzat, liberaturik, eta han euren definizioak nagusi izango dira.
|
|
osotasunik artikulatzen al du edo Identitatean ondo artikulaturik dagoen mendeko partikular bat baino ez da? Anomalia gisa diharduenean, defendatuko dut,
|
euskal
Zera adierazle hutsa da. Berak artikulatzen ditu ekibalentzia zenbait eremu propio bat sortuz.
|
|
Alabaina, lehendabiziko kasuan zeinek ematen dio anomalia izaera? Bestela esan, zein da bere gaineko eremua denean
|
euskal
Zera hegemonizatzen eta osatzen duen adierazlea. Nire apustua:
|
|
Baina oraingo honetan, hala ere, ez dago halako hegemoniarik (eta horregatik ari naiz"
|
euskal
Zera" erabiltzen). Ez dago guztiz finkaturik zein den adierazle hegemonikoa, euskal arizaleek hainbat tokitan eta unetan aingura bota badute ere.
|
|
Ez dago guztiz finkaturik zein den adierazle hegemonikoa, euskal arizaleek hainbat tokitan eta unetan aingura bota badute ere. Dena den, esanaren haritik, badira kolusio komunitateak, arizaleen sektak, eta haiek badute baliokide zenbait
|
euskal
Zera sentitu eta adierazi behar dutenerako. Badakite sentitzen eta badakite signifikatzen zer den eta zer ez euskal Zera.
|
|
Dena den, esanaren haritik, badira kolusio komunitateak, arizaleen sektak, eta haiek badute baliokide zenbait euskal Zera sentitu eta adierazi behar dutenerako. Badakite sentitzen eta badakite signifikatzen zer den eta zer ez
|
euskal
Zera. Euskal sentiera dute ernai, euskal Zeraren sena bizirik.
|
|
Kontuan hartu, kolusio komunitatea sentiera komunitatea den aldetik, signifikatze praktiketan artikulatzen dela. Aldi berean artikulatzen baitira
|
euskal
Zera eta kolusio komunitatea: zenbat eta artikulatuago bata, orduan eta artikulatuago bestea.
|
|
Ez gara heldu eta ez dut uste helduko garenik, horrek aipatu dudan erabateko Egitura identitate batean izan luke. Gaur gaurkoz
|
euskal
Zera antagonismo eta gatazka eremua denez, halako izen hutsa erabili behar dugu. Pasa gintezke izen batetik, praktika batera?
|
|
Eta artikulazio anitzeko jokoa izaten da. Bilbo aldeko jende askorentzat, adibidez,
|
euskal
Zera ezin da inolaz ere ulertu eta sentitu, ez bada Athletici loturik. Euskal identitatea eraikitzeko bide bat da, haientzat gutxienez hala da.
|
|
Edo, eraikitzearena metafora hutsa bada," prozesu sozial horiek" ezin al ditugu" identitateak" deitu? Ezin dugu esan, esaterako," euskal identitatea
|
euskal
Zera eratzeko eta gauzatzeko jardueretan behin eta berriro aritzea" dela. Edo sinpleago esan," euskal identitatea euskal Zer hura sortzen aritzea" dela?
|
|
Edo sinpleago esan," euskal identitatea euskal Zer hura sortzen aritzea" dela? Nik baietz diot, nire ustez euskal identitateak
|
euskal
Zera kodifikatzeko praktikak dira. Kodea, bistan da, definizio eta kategorizazio praktikak dira, signifikatze eta erregistratze praktikak.
|
|
Kodea, bistan da, definizio eta kategorizazio praktikak dira, signifikatze eta erregistratze praktikak. Haietan eta haien bidez ebazten dugu zer dagokion eta zer ez euskal Zerari, eta nola izan daitekeen
|
euskal
Zera (edozein unetan eta une horretan egokitzat dugunaren arabera...). Haiek dira, hitz batez, euskal Zeraren gauzapena.
|
|
Zergatik irizten diogu aktibitate ildo bat eta ez hainbat? Gehiegi sinplifikatuta, nik esango nuke, identitate kasu guztietan bezala, gaur
|
euskal
Zera kodifikatzen ari direnek kode eremua zein tradizioa, biak ala biak, kodifikatzen dituztela. Euren harremanetan kodifikatzen dute zer den euskal Zerekoa, eta lehenik euskal Zera izan badela, eta horrela artikulatzen dute diskurtso eta praktika tradizio bat.
|
|
Gehiegi sinplifikatuta, nik esango nuke, identitate kasu guztietan bezala, gaur euskal Zera kodifikatzen ari direnek kode eremua zein tradizioa, biak ala biak, kodifikatzen dituztela. Euren harremanetan kodifikatzen dute zer den euskal Zerekoa, eta lehenik
|
euskal
Zera izan badela, eta horrela artikulatzen dute diskurtso eta praktika tradizio bat.
|
|
Ez da ezeren sinbolo, ez dago absente baten ordez, jario edo traiektoria bat asmatzen eta josten baizik.
|
Euskal
Zera Korrika antzeko praktiken konfigurazioa da, haietan zentzu eta adiera bakar finkoetatik askatu eta loka ibiltzen dituztelako adierazleak, beste zentzu eta adiera zenbaitekin lotuz, eta era horretan praktika kateak interkonektatzen dituztelako.
|
|
Beti ez da horrela izan, eta edonoiz ere bihur liteke ikono itxia.
|
Euskal
Zera irekitzen dugunean, bestela praktikatzen dugunean, ez du zentzurik galtzen (nahiz eta adierarik galtzen duela irudi), kontrara, euskal zertasunaren sentiera aberasten dugu.
|
|
Halako forma ihartu bezain ikusgarriei hilobi huts baten harlauzaren itxura hartzen diet. Ezaba dute erakusten dutenaren egia. Baina uste dut atzean ari garela ikono horiek uzten eta
|
euskal
Zera signifikatzeko eta jarduteko, harrizko estilo zurruna edota kode behin betikotua gabe, estilo bizi, zabal, aldakor eta anomaloa behar dugula hasi garela sentitzen. Harri uniformearen metaforaren ostean, jario multiformearena etorriko zaigu, nire hipotesia hura da, baita nire proposamena ere.
|
|
Horregatik, ezin dira behin betiko ikonoetan egon eta geroratu, egote horretan Egiturak harrapatu eta han morroituko dituelako.
|
Euskal
Zera morroi ederra bihurtu da gaztak eta mihiseak saldu nahi dituenarentzat, bai eta folklore apaingarri inozoa maite duenarentzat ere, ikonofikatuta dagoelako (eta hala dagoen heinean). Eta, bistan da, ikono, kode eta oro har konfigurazio horietatik salbu nahi badu, bizi nahi badu, haietatik diferitu du.
|
|
|
Euskal
Zera elikatzen ari diren anomaliak normalizazioaren banderapean mugitu dira, alegia berezko eta beregaineko egitura izatearen alde: normala izan dadila orain anomaloa dena, arau eta arrunt izan dakigula orain berezi eta aparteko zaiguna.
|
|
Izena, bistan da, euskara da. Haren inguruan sortu zen, eta ez beste inondik,
|
euskal
Zera. Jakin badakigu ez direla mintzora mugatu euskaldunek izan dituzten izateko moduak, bizi formak, lokarri kolektiboak, botere fideltasun eta menpekotasunak, elkarte antolabideak eta jendeen bilkurak.
|
|
Arriskua bistan da, nekez asmatuko dut nik aurreikusi ezin diren abagunetan jendeak asmatu eta inbentatu duena. Alabaina, gutxian bada, uste dut, gaur euskal Zeraz sentitzen dugunak geroko
|
euskal
Zera moldatuko digula. Eta, esan barik doa, sentitzen duguna gure praktiketan da.
|
|
|
Euskal
Zera, anomaliak inbentatzearen tradizio luzea
|
|
|
Euskal
Zera, edo zentzu zorrotzean hartuta, euskaldun identitatea, anomalia gisa asmatu, irudikatu, antzeztu eta sortu egin da inbentatze tradizio luze batean.161 Bi kontu dira, hortaz, azpimarratzekoak: anomalia eta asmazioa.
|
|
Nire ustez erdiguneko galdera dugu: zergatik eta zertarako tematu eta saiatu
|
euskal
Zera bereizia eta desberdina izan dadin. Azken buruan, identitate global funtzionalen ozeanoan irla anomalo ñimiño bat baino ez da izango, gero eta purtzilagoa izanen den anomalia bat, garrantzi gabeko detailetxo bat, besterik ez, izan arte.
|
|
Badiouren kontzeptuak erabilita honela esan liteke: anomalietan,
|
euskal
Zera barne, agitzen den jazoera ez da eduki jakin baten sorrera, zinezko jazoera aniztasun ontologikoa da. Baina aniztasun hori forma jakinetan baino ez denez, noraino eraman behar dugu forma batekiko fideltasuna?
|
|
Baliteke inoiz
|
euskal
Zera Identitatea bilakatzea. Baliteke, esaterako, euskara hizkuntza nagusia izatea elebakarren unibertso batean.
|
|
Queer anomaliek ere halako inbertsioa egin dute, Beste Handia joko eta gozo eremu berri batera eramaten dutelarik, eurenera.
|
Euskal
Zera normalean aukera horien artean kulunkatzen da: pornora jotzen duenean Identitatearen mendeko diferentziara jokatzen du, Identitatearen parekoa izatearekin amets egiten du, beste nazio estatuko identitate oso eta normal bat izan gura luke, Identitatea hura delakoan.
|
|
Horregatik, tautologia gisa geratu zaigu erabili dudan adierazpidea:
|
euskal
Zera euskara Zera baino ez da. Baina gaur ez da horrela.
|
|
Baina gaur ez da horrela. Euskal izatea eta euskaraz egitea aspaldi desakoplatu ziren, zituzten, eta gaur
|
euskal
Zera itzuli bagenu ez genuke jakingo zehazki nola egin: el Id vasco, le ça basque?, edo vascofono/ bascophone erabiliko genituzke?
|
|
Etengabe ari gara, ari garenez, erregistro ontologikoa gaurkotzen, alegia, praktika orotan eta praktiken alderdi orotan ari gara erreala sortzen eta antolatzen. Horregatik,
|
euskal
Zera zer den praktiketan definitu eta praktiketan erregistratzen dugu; bai eta aparteko diskurtso eta eledun gisa agertzen diren beste praktika batzuetan. Zeinetan inbertitu behar ditugu gure ahaleginak?
|
|
Bide horretan, euskal partzuergora bilduko diren guztiek ez dute horko kide izateaz kanpo beste komuntasunik eduki nahitaez, baina euskarari transzendentzia zenbait eman diote hainbat eta hainbat konfiguraziorekin artikulatuz eta horrela, esan moduan, unibertsaltasun metonimikoa artikulatuz.
|
Euskal
Zera da unibertsaltasun horren unibertsoa.
|
|
Partaidetza eta topagune horretan biltzen dira ahalegin, sentiera, proiektu komunik duten jendeak, baina batez ere, ahalegin hura definitzeko eta egikaritzeko eztabaida, ika mika eta liskarretan parte hartzen duten jendeak. Denbora gehiegi galtzen ote dugu
|
euskal
Zera zer den eztabaidatzen. Gaitz erdi, alferrikako denbora hark garena artikulatzen baitu, alabaina bizi praktiketara eraman genuke eztabaida.
|
|
Aterabide eta sintesi dialektikorik ez duen harreman mota da.231 Anomaliak dira, noski, dibergentzia disjuntiboaren eragileak:
|
euskal
Zera, hortaz, anomalia askoren jario gisa begitantzen zait. Sarritan entitate moduan irudikatzen bada ere, ez du diskurtso praktiken jariotik kanpo izaterik.
|
|
Batasun oro hartzailearen ordez, hamaika iraganaldi eta hamaika predeterminatu bil ditzaketen topaguneak behar ditugu.
|
Euskal
Zera heterogeneoa da eta disjuntzioan eta tentsioan du bizi kemena, euskal kolusioa heterogeneotasun horretan biziberritzen da. Politika hutsaz jardungo banu, esango nuke, besterik gabe, euskal errepublika behar dugula, alegia, askotariko jendeak jokatze eremu (publiko) batera eta hainbat praktikatan bildurik atontzen den agentzia kolektiboa behar dugula.
|
|
Bidegurutze batean gaude, hala ere:
|
euskal
Zera Identitatearen altzoan diferentzia onargarri otzana izan daiteke, hala izaki pornografia identitarioa ekoitzi du erruz, bereizgarritasun apurrak edukiko baditu; edo, euskal Zera Identitatean distortsio eta enbarazuak sortzen dituen anomalia bizigarria izan daiteke. Bietatik joko du, jo duenez, jotzen duenez.
|
|
Bidegurutze batean gaude, hala ere: euskal Zera Identitatearen altzoan diferentzia onargarri otzana izan daiteke, hala izaki pornografia identitarioa ekoitzi du erruz, bereizgarritasun apurrak edukiko baditu; edo,
|
euskal
Zera Identitatean distortsio eta enbarazuak sortzen dituen anomalia bizigarria izan daiteke. Bietatik joko du, jo duenez, jotzen duenez.
|
|
Inoiz hegemonia uneak izan dira, eta orduan jarioa barik egituratutako eta antolatutako joko zelai baten antza hartu du. Eta askok pentsatu du halako unetan, eremua entitate bat zela eta hura zela
|
euskal
Zera, eta orduan ausartu dira Zeraren ordez zerbait zehatza jartzen.
|
|
Nik eztabaida hari deritzot euskal identitatea: mugagaitza zaigun
|
euskal
Zera definitzeko, eraikitzeko, inbentatzeko edota biziberritzeko ahalegin, borroka eta ekimen guztien jarioari. Jakina, eztabaida ez da bere burua" protagonistatzat" dutenen monopolioa.
|
|
Azkenik, ohar bat. Hasieran esan bezala, neuk ere badut
|
euskal
Zera zehazteko gogorik. Euskara da, nire ustez, jarioaren aspaldiko ubide nagusia.
|
|
Identitatea bestea da, Bat Bera den hura.
|
Euskal
Zera, aldiz, partikular, singular, diferente, aparteko, bitxi., eta hitz batez, anomaloa da.
|
|
Denak dira kanpoko Bestea, denek eratzen baitute euskararen izaera gutxitua, bazterrekoa, mendekoa. Oso gutxitan izaten da euskara, eta ondorioz
|
euskal
Zera, Egitura, oso gutxitan lortzen du osotasunik, gehienetan Egitura zabal baten barruko irla anomaloa baino ez da. Halarik, bere gainean eta bere inguruan den Identitate orohartzaile baten joairaren kontra iraun behar du larregizko ahaleginez.58
|
|
Badaezpada, eta berriro ere, nire jarrera gogoraraziko dizut:
|
euskal
Zera denetatik eta zernahitarikoa izan daiteke, baina nik euskal diodanean euskara ulertu nahi dut. Hori delako, ez nire iritzi xumea, euskaraz egiten duen jende gehienaren erabilera, ohikoa eta zaharra.
|
|
Aspaldian, usu esaten zen erdaraz
|
euskal
Zera" hecho diferencial" bat zela, orduan" hecho" berezko egitatetzat jotzen zuten, objektiboa zelakoan. Orain, berriz," hecho" delako hori ekina edo eragindakoa itzuli genuke, izan ere, ekinaren ekinez eragindako diferentzia ez balitz, ahaleginez egina izango ez balitz, ez litzateke deus izango.
|
|
Euskal Zerak ez dirudi identitatea izatera heltzen denik, hori bainoago Egiturako Identitate nagusien mendeko anomalia dirudi. Egitura horiek definitzen dute, eta izanarazten du,
|
euskal
Zera anomalia gisa. Eta, oro har, bi estrategiarekin erantzun zaio anomalia izan beharrari:
|
|
Eta, oro har, bi estrategiarekin erantzun zaio anomalia izan beharrari: bata
|
euskal
Zera bere gain izan dadin egitura propioa aldarrikatzen duena, han euskara arauzko eta ohiko hizkuntza izango litzateke, eta biga, euskal Zera diferentzia onargarri gisara egonkortzen duena.
|
|
Eta, oro har, bi estrategiarekin erantzun zaio anomalia izan beharrari: bata euskal Zera bere gain izan dadin egitura propioa aldarrikatzen duena, han euskara arauzko eta ohiko hizkuntza izango litzateke, eta biga,
|
euskal
Zera diferentzia onargarri gisara egonkortzen duena.
|
|
Horrela, bada, pasa zen etxolako produkzio txiki eta artisau horretatik irarkolako eta ikastolako diseinu eta produkzio industrialera. Propagandak eta eskolak izan behar zuten
|
euskal
Zera modernoaren olak. Horren ondorioz sortu zen gaurko euskalduna.
|
|
herri edo jendarte edo jende baten sub stantziaren pro iekzioa zena (azpian omen dena azaleratzea edo agerira jaulkitzea itzul genezake) sub jektuaren pro jektu bihurtu da (eta hemen, atzean omen den eragileak bere burua agerira jaulkitzea). Sinple esan, euskal bizi munduari omen zerionaren ordez, euskal eragile intentziodunak sortu beharrekoa bilakatu zen
|
euskal
Zera.
|
|
Erakuntza, asmakuntza eta gauzatze prozesu luze batean baizik. Elizak, estatuko oligarkiek eta administrazioek, zientziek eta industrien eta finantzen kapitalismoak
|
euskal
Zera mundu modernoan otzandu, morroitu eta, horrela ere, mundu honetara ekarri ahala, euskal Zeraren gatazkan eta bizi jarioan bestelako aterabide eta garabideak asmatu zituzten euskal jendeek, gehienetan bizi izate soilaren poderioz asmatu ere. Euskaraz ehundutako bizi munduen objektibazioa izan da, ezinbestez paradigma modernoan, euskal Zeraren subjektu modernoaren sorgunea (askotan erdaraz egin den objektibazioa dela esan barik doake).
|
|
euskara eta euskaltasuna, foru erakundeen zerbitzura. Orduan, odol garbiaren eta jatorri berezi eta zaharraren berme, alegia, boterea legitimatzeko baliabide bihurtu zuten
|
euskal
Zera. Kanpo agintariei zuzendua zenez, ekimen hau erdaraz egin zen gehienbat; halaber, euskaldunak espainiar inperioaren antolamendu eta egitasmoetan txertatzeko bide ezin hobea izan omen zen.
|
|
Konbentzimendu moderno, humanista eta publizitario batekin:
|
euskal
Zera, euskal sena den aldetik, pertsonengan ondu behar den jarrera multzo bat da, edo disposizio psikikoen bilduma koherente bat, edo sentsibilitate bat Hitz batean, euskal bizi mundu batek eman zukeen Zer galdu hura.
|
|
Kontsumorako suntsikorren produkzioa. Pasa da higiezinezko ondareen garaia,
|
euskal
Zera ezin da ondu, antza denez, jaiotetxe zahar eta jatorren itzalpean, ez da ondo hazten asaba zaharren abizenetan, ezta barne barneko benetakotasun amultsuan, edo Lizardik esan bezala, nork gure muñean dugun itzalean.96 Euskal Zerak jateko gutizietan, labeldun produktuetan, modako diseinu ederretan, doinu eta soinu exotiko diferentzialetan, edo akaso izen eufoniko labur eta apainetan topatu du... Bereizgarritasunaren balio erantsia da gakoa, bizigarria nonbait.
|
|
Harrizkoa omen zen
|
euskal
Zera, jario gaseoso baten modura eskapatzen zaigu. Alabaina prozesu hura ez da izan lineala, ezta erantzun gabekoa ere, kontradikzioak eta anbiguotasunak ugari izan dira.
|
|
Eta hortxe da muina.
|
Euskal
Zera asmatuz eta armatuz ibili diren aditu meneratzaile horiek guztien produkzioa, aldez eta moldez, erabili du euskal jendeak: batetik, herri apalak hala moduz baliatuz, berera moldatuz eta berenaz egokituz; bestetik, letratu eta ustez goi kulturadunak produktore, hots, subjektu bakarra zirelako ustean, kanpo modak bere eginez, nagusigoa ondo markatu nahian.
|
|
Euskara eta
|
euskal
Zera objektibatuz euskalduna izateko modu eta aukera berriak sortu ziren; inguruko gauza eta egoeretan, min egiten omen zion horretan bertan ere, topatu du jarraipen hari bat asmatzeko bide. Esaterako, objektibazio zientifikoak diskurtso moderno eta sendo bat eman zion euskaldun eta euskal herritar askori diferentzia identitate jokoan; Erromantizismoaren alienazio eta autoadierazpenaren hipotesiak oinarri ezin hobeak izan dira motibazio politikorako; folk bilduman mututu ziren kantak berpizturik enjoy euskara leloa sartu zitzaion buruan makina bat jenderi; euskal Zereko herria aberria zela sinetsirik hainbatek eutsi ahal izan zion deserriari, barneeta kanpo deserri arrotzari; Olentzero eta Mari Domingiren jaia asmatuz eta ospatuz euskal kutsu bat eman diogu kontsumo zartadari, aitzakia aurkitu dugu behinola eguberri egun argi berria zela kontatzeko...
|
|
Nola jokatuko dugu normalak eta osoak eta erakoak garelako ustean, geure burua bortxatu gabe? Anomalian sortu eta garatu zen, hala biziberritu da
|
euskal
Zera, eta arauzko eredu guztietan saiatu da bizirauten, gehienetan gehiegizko antzezpen baten bidez. Beti, zernahi zela eredu, horretan gehiena izaten: katolikoena, sozialistena, europeistena, langileena, biolentoena eta nola ez demokratena.
|
|
katolikoena, sozialistena, europeistena, langileena, biolentoena eta nola ez demokratena. Ez da izan nahitaezko izantzari zerion izatea, hala izan bada izan da
|
euskal
Zera diferentziatik diferitzen jardun eta ahalegindu delako. Huraxe izan da, nik uste, euskal Zeraren bizi estrategia.
|
|
Huraxe izan da, nik uste, euskal Zeraren bizi estrategia. Exotizazioa, singularizazioa, diferentziazioa... denetatik pasa da
|
euskal
Zera; ezin izan da, hala ere, han pausatu. Osotasuna eta, inoiz halakorik izan bazuen, berezkotasuna eta neurriko buruaskitasuna galdurik, ezaugarri horiek atzera ekarriko zituen normalitatearekin amestu dute euskal Zera eraikitzen eta asmatzen jardun dutenek.
|
|
Exotizazioa, singularizazioa, diferentziazioa... denetatik pasa da euskal Zera; ezin izan da, hala ere, han pausatu. Osotasuna eta, inoiz halakorik izan bazuen, berezkotasuna eta neurriko buruaskitasuna galdurik, ezaugarri horiek atzera ekarriko zituen normalitatearekin amestu dute
|
euskal
Zera eraikitzen eta asmatzen jardun dutenek. Baina normaltasun hori besteena izan da, nazio estatuena gehienbat.
|
|
Diferitzea historizitate zenbaiti uko egitea eta izandako askori bizkarra ematea dela kontuan harturik, uste dut
|
euskal
Zera ukoan ibili dela. Azken mendean, gehienbat estatuen ukapenari eta bere buru (subalterno) ari uko egin behar izan dio, baita berenez izan den askori ere.
|
|
Hitz gutxitan, ez ziren euskal jendeen ezaugarri Modernitateak maite izango zituen muga argi eta bereiziak, adiera bakarreko definizio eta lurralde finko eta egonkorrak. Ezarian sortuko zen euskalduna ontzeko eta finkatzeko mitologia, eta guri horrela heldu zaigu, itsas eta bideko euskal herri argonauta hura baino, leize sakon eta erro egonkorren eta iraunkorren
|
euskal
Zera. Antza denez, informazio eta komunikazio itsasoetan nabigatzeko tenorea itzuli da, eta ostera ere, anomaliek nahas mahasetan bezala, mugalde ireki eta definiziorik gabeko ibilbide arriskutsuetan barna ibili dute euskal jendeek.
|
|
Baina, erreakzio karrean asmatu behar izan zuten, nazio estatuen identitate monologikoen logikari erantzunez. Azken buruan,
|
euskal
Zera bezalako anomaliei ukatu zaiena jatorri puruen erretorika bitarte, beregaineko eta bere baitako osotasuna izan da. Nahasmena da identitate horien ezaugarria:
|
|
Arestian arriskatu naiz esaten euskal identitatea euskal Zera eraikitzeko, gauzatzeko eta adieraz edota zentzuz osatzeko jarduera (maiz) antagonikoen jarioa dela. Jarduera jario hartan sortu da
|
euskal
Zera oso praktika desberdinak artikulatuz, eta hausturak eta j auziak asmatu ditu traiektoriak josiz. Lehenaldiko artikulazioekin eta konfigurazioekin, lehengo zentzu eta bizi formekin hautsi eta beste ezertara jauzi egiten zen bakoitzean, jarraipenen bat asmatu egin dute euskal Zergintzan jardun dutenek.
|
|
Neurri handi batean identitate praktiken aktoreak, arizale eta jardule, identitate kode gramatikal eta pragmatiko berri, erreflexibo eta sentiberetan alfabeta daitezela lortu dute. Berriak, kritikoki bere egin dituztelako identitateen dinamika psikosozial eta soziologikoen gaineko ezagutzak, arreta handiagoa jarri dietelako haustura historikoei, aldaera geografikoei eta aniztasun kulturalei; erreflexiboak, identitate kode, praktika eta materialak testuinguru makroetan sortzeko, berritzeko eta gauzatzeko posibilitateak tentuz aztertzen dituztelako; eta sentiberagoak,
|
euskal
Zera ekoitzi eta bizitzen duten sare aktoreen eragintzaren ahalmenaz berebiziko kezka dutelako.
|
|
Sarritan, aurreko guztiari egundoko balioa aitortzen zaion aldi berean, berarekin zerikusirik gutxi duten traiektoria berriak proiektatzen dira, jaiotze berriak, iraganaldi eta geroaldi berriak ezartzen dituztenak. Jon Juaristik,
|
euskal
Zera asmatzearen tradizioaren oraingo ordezkarietako hark, Sabinoren konplexua deitu zion Kreatzaile izan nahi horri.169 Juaristi nazionalismoaz ari zen hura esan zuenean, baina enbarazu barik zabalduko zuen, uste dut, euskal Zergintza osora. Juaristi bera bezala, 170 lantzean behin agertzen da artean aditu gabeko haustura proposatzen duen iraultzaile bat, berriaren abiarazle bat, zeinak, maizenik begirada eta gogo lokartua iratzartzera datorrela dioen bezala, euskal Zeraren benazko traiektoria zein izan den eta, ondorioz, proiektua eta ibiltorria zein izango diren dioskun.
|
|
Nik ez diet akatsik ikusten ahots horiei, kolektibo eta kolusiogile direnetan, konfigurazio berriak izandakoaren senean txertatzen eta izandakoa biziberritzen dutenean. Beste kontu bat da, izandakoaren azken txingarrak amatatzen ahalegintzea, eta horixe da, Juarisiti tarteko," tradizioaren asmakuntzaren" ondotik
|
euskal
Zera eraiste gogotsuan oldartu den historiografia baten xede interesatua.
|
|
Alabaina, interesgarria da lehenengo atalean aipatzen nuen" desmitifikatzaileen" kasua, ezen sutsu saiatu dira
|
euskal
Zera historizatzen eta hala erakutsi diote askori Zer horrek zenbat duen konbentzio eta artifiziotik. Desmitifikatzea, kontuan har dezagun, desakralizatzea ere bada:
|
|
Hori dena gertatu da, esan bezala, identitate praktikak, performantziak eta halakoak nahita eta berariaz apailatzeko artea zabaltzearekin batera. Horrela, labur dezadan,
|
euskal
Zera etengabeko berrasmatzea izan delako sentiera hedatzen doa, eta harekin konbentzional guztiz ez konbentzionalizatuak duen askatasun osoa. Euskal Zera, askatasunez, sor dezakegu, baldintza bakarra, nonbait, honaino ekarri gaituen aho anitzeko elkarrizketa eremuan nagusi izan den irizpide eta sena bizitzea omen da.
|
|
Horrela, labur dezadan, euskal Zera etengabeko berrasmatzea izan delako sentiera hedatzen doa, eta harekin konbentzional guztiz ez konbentzionalizatuak duen askatasun osoa.
|
Euskal
Zera, askatasunez, sor dezakegu, baldintza bakarra, nonbait, honaino ekarri gaituen aho anitzeko elkarrizketa eremuan nagusi izan den irizpide eta sena bizitzea omen da. Aurrerago aztertuko dut zein neurritan den horrela.
|
|
Tradizio kolektibo ustez aldaezinetako ikuspegi kontsuetudinarioak ez du zentzu handirik kultura industria eta kultur kontsumoaren aroan. Areago,
|
euskal
Zera ez dago berez omen doan eta eginda jaso omen dugun hartan. Berariaz ekoitzi behar den zerbait da.
|
|
|
Euskal
Zera jarraipen temati gisa irudikatu eta artikulatua izan da. Horretarako funtsezkoa izan da jarraitze hartan zerk dirauen zehaztea.
|
|
Thomasen printzipioak argitzen digu zein den artikulazioaren ariketak eta edukiak artikulatzailearengan izan dezakeen efektua, gure kasurako: zenbat eta gehiago sinetsi euskal Zeraren bereizgarri nagusia jarraitutasuna dela, orduan eta jarraituagoa izango da
|
euskal
Zera. Edo zehatzago, orduan eta jarraimen handiagoz gauzatuko dute arizaleek euskal jarraitutasuna.
|
|
Artikulazio kontua da, horrenbestez.
|
Euskal
Zera, zernahi dela ere, edozein identitate bezala, edozein errealitate sozial bezala, jarraipen eta errepikapen kateen ondorioa da; baina euskal Zeraren kasuan muin aldaezin baten bermea aldarrikatu dute haren aldekoek (eta maiz kontrakoek ere), bereizgarritasun primitibo, jatorrizko eta bakuna zuelakoan. Beharbada, ikuspegi kontua baino ez da, baina jarraipen horretan nik etengabeko asmazioa ikusten dut, arian arian agertzen diren diskurtso eta paradigma berrietan artikulatzen dena, malgu eta zalu.
|
|
Forma zaharrak, jaiotza datarik gabekoak, eta berriak ditu, baina guztietan azaleratzen eta gauzatzen omen da esentzia muin jarraiki eta sakon bat. Herri senarekin parekatu ohi da, eta
|
euskal
Zera artikulatzeko izan dugun instituzio politiko eta estatalen gabeziaren ordezko ona izan da, eta da. Jon Sarasuak honela aurkezten digu, oraingo formetara joaz:
|
|
Roberto Arltek Portugaleteko erromeria hura ikusi zuenean ikuskizun moderno bat ikusi zuen. Signifikatze praktika bat zuen begi bistan, ezen
|
euskal
Zera ari ziren antzezten eta irudikatzen hara bildutakoak. Metafora gisa sentituko zuten seguruenera, Arltek halaxe sentitu zuen.
|
|
Metafora gisa sentituko zuten seguruenera, Arltek halaxe sentitu zuen. Euskal Zerak, esentzia ostenduen sailean gorderik, bizitzara azaleratzeko bideak gero eta makurragoak eta itxiagoak zituenez, ekimen argiz ari ziren euskaltzaleak
|
euskal
Zera fenomenoen, hots, gertakarien sailera garraiatzen. Euskal antzezpenak ekarriko bide zuen, ostera ere, euskal izantza bizia.
|
|
Anartean, zientziaren ikergai eta museoko gordekin bihurtzeko zorian zen substantzia hura. Harez gero,
|
Euskal
Zera, zientziak eta ideologiak lagun, signifikatze praktiken bidez biziberritu nahi izan dute euskal arizaleek eta praktika horiek metafora antzean bizi izan dituzte erruz: sinboloz gainez eginda.
|