Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 48

2002
‎Euskararen presentzia ezinbestekotzat zutenek Udako Euskal Unibertsitateazuten buruan. UEUri zegokion bai Euskal Unibertsitatearen proiektua finkatzekooinarriak zehaztea, baita bere jarduerarekin aldarrikapen horren erreferentzia izateaere. 1975ean onartutako agirian Euskal Unibertsitatearen berezitasunak zehaztuziren:
‎Eta, aipatu gabeko beste zenbait ezaugarri ahantzi gabe, justiziaren aldekoekintzaileak. Izan ere, Euskal Unibertsitatearen proiektua orain existitzenez den justizia egoera lortzeko prozesu modura ikusten dugu, orain aitortugabeko egoera berri batera eramango gaituena, eta Euskal Herriak, munduko beste herriek bezala, bere etorkizuna lantzeko eta kudeatzekoduen eskubidea gauzatzeko izango dena, berdintasunean eta errespetuanoinarrituz.
‎Egoera honetan, beste unibertsitate baten sorrera burugabekeria bat dirudi. Ordea, ikasle euskaldunen kopuruaren gorakadaren beharrei ditugununibertsitateek askotan erantzuten ez dietela pentsatzen badugu, Euskal Unibertsitatearen proiektua guztiz onuragarria dela iruditzen zait, beste unibertsitateei ikaslegoa kentzen badiete ere.
‎2. Euskal Unibertsitatearen proiektuak onurak eta abantailak ekartzen dizkio euskal komunitateari. Lurraldez juridikoki bere esparrua zein den nire ustez azken arazotxoa baino ez da.
2003
‎Bertan azalpen ideologikoak eta estrategikoak eta antolaketarekin lotutakoak nahasten ziren. Haren ustez, Euskal Unibertsitatearen proiektuak erreferentzia gunea izan behar zuen, UEU, eta EHUn integratuz gero akabo UEU eta bere proiektua. Ondorioz, UEUk bere autonomia gorde behar zuen, eta Donostiako ikastaroak alde batera utzi, Larraonako ikastaroak legeztatuak eta ordainduak izan arte.
‎Elkarren esperientziak trukatu ahal izatea ez zen arrunta euskaldunen artean, eta horixe zen UEUren indar nagusia. «Elkar hurbiltzetik eta zenbait jenderen langintza bideratzetik, etorriko da euskal Unibertsitatearen projektuaren disenaitzea ere. Eta kalitatezkoa nahi bada, eta nahi dugu, noski?
‎Edozein kasutan, ezin zen ukatu UEUko ikastaroen kalitatea, batzuek egiten zuten moduan44 Jose Ramon Etxebarria, aldiz, UEUra hurbiltzen ez zirenen arrazoiak arakatzen saiatu zen, zio garbirik aurkitu gabe. Euskal Unibertsitatea proiektu nazionala izanik, denen laguntza ezinbestekoa zen, baina asko ziren UEUn parte hartzeari uko egiten ziotenak, batzuk gainera, aurreko urteetan UEUn ibilitakoak ziren. Ez unibertsitate publikoak, ez Euskaltzaindiak, ezta erakunde publikoek ere ez zuten merezi zuen arre tarekin tratatzen UEU, Etxebarriaren ustez.
‎Bertan esaten zenez, UEUri zegokion bai Euskal Unibertsitatearen proiektua finkatzeko oinarriak zehaztea, baita bere jarduerarekin aldarrikapen horren erreferentzia izatea ere. Hori justifikatzeko, unibertsitateak Euskal Herrian mendeetan izandako ibilbidea gogorarazten zen lehenik, eta hutsuneak nabarmentzen zituen geroago.
‎Ezker Abertzaleko kide askok Udako Euskal Unibertsitatea buruan izan arren eta Euskal Unibertsitatearen proiektua finkatzeko oinarriak zehaztea UEUri zegokiola pentsatu arren, eta UEUk bere jarduerarekin aldarrikapen horren erreferentzia izan behar zuela pentsatzen bazuten ere, ez zen islatu, zuzenean, UEUren agirietan esandakoa. Esate baterako, 1976ko urte amaieran KASek plazaratutako euskararen inguruko agirian, nahiz eta helburua «Euskal Herriaren Berreuskalduntzea (izan), honetarako Euskal Herri osoan Hizkuntza Nazional bakarra euskara ezarriz», ele bitasunaren aldeko deia egin zen, «Euskarari lehentasunezko sarbide progresiboa emanen dion politika baten» oinarri moduan30 Horretarako «Erdarekin batera euskararen ofizialkidetasuna legez Euskal Herri osoan» planteatzen zuten.
2008
‎Halaber, «libre del estado y oficial del Pais Vasco» esatean, Azkuek euskal erakunde ofizialei, eta inplizituki euskal estatutuak ekarriko zituen autogobernu erakundeei lotuta ikusi nahi zuen unibertsitatea. Beraz euskal unibertsitate proiektua autonomia estatutuaren bilakaerari lotuta zegoen. Unibertsitatearen kokaguneaz, euskal polizentrismo historikoa haintzat hartuz, Azkuek zenbait tokiren artean banatu beharra aipatzen zuen.
‎gisan. Besteak beste Euskal Unibertsitatearen proiektua gogora ekarri du.
‎Bolognako prozesu hau hauspo bilakatu behar dugu sortzeke dugun Euskal Unibertsitatearen proiektuarentzat, beharrezkoa baitugu Europako unibertsitate esparruan homologatua den euskaldunen unibertsitate eleanitza, euskararen hizkuntza komunitatea eratzeko eta garatzeko erakundea izango dena.j bxxxxxxxj
2009
‎Nazio libre gisa bizi nahi duen herri baten gogoa adierazten dutenak. Hor koka ditzakegu euskararen normalizazioaren alde nazio, herri eta auzoetako euskalduntze planak, dinamikak eta indar horren guztiaren metaketarako Kontseiluaren moduko erakunde baten sorrera; hezkuntza sistema nazionala eratu ahal izateko egiten ari diren urratsak, Euskal Curriculuma eta Euskal Unibertsitatearen proiektu estrategikoak, esaterako; euskal herritarrak garela auto baieztatu eta munduaren aurrean gure naziotasuna adierazteko EHNAren gisako tresnen sorrera eta erabilpena; emakumeek jasaten duten eskubideen urraketa sistematikoaren aurrean Euskal Herriko Emakumeen Kartaren moduko erreferentzia garrantzitsuen loratzea; euskal laborantzaren beharrei uko egiten dieten administraz... Hauek eta artikulu honek eskaintzen duen lekua betetzea ezinezko egiten duten beste hamaika egitasmo eta dinamika, Euskal Herria nazio gisa hezurmamitzeko ikusmiran kokatzen dira.
2011
‎Euzko Gogoa aldizkaria. Euskarazko aldizkari bat izan zen, euskara kultur hizkuntza bilakatzeko eta unibertsitate mailarako prestatzeko asmoa zuena, Euskal Unibertsitate proiektua sustatuz. Mitxelenak, beste bi euskaltzainekin batera, eta ASJU Mintegiaren bitartez, Egan aldizkaria euskarazko aldizkari elebakar bihurtu zuen 1953 urtetik aurrera.
‎Halaber UEUk Euskal Unibertsitatea sortzeko eragilea izateko asmoa berretsi zuen 1995 eta 2002 antolatutako kongresuetan. Finkatutako ildo horren haritik zenbait ekimen abiatu zituen euskal kulturgintzako beste elkarte batzuekin (Labayru, AEK, Ikastolen Konfederazioa...), besteak beste, J. M. Barandiaran Euskal Unibertsitate proiektua eta horrekin lotutako Ikasgu Nagusia.
‎Hala, UEUren sorreran parte hartutako pertsona eta erakundeak (Ikas, Euskaltzaindia... ), oro har, Giza eta Gizarte Zientzien arlokoak izanik, Elhuyarren ekarpena, baita EKTena ere, funtsezkoa izan zen UEUren Euskal Unibertsitatearen proiektua osatzeko, hots, Natur Zientzia eta Zientzia Hutsen esparrura zabaltzeko. Udako ikastaroen eskaintza zabalpen horren isla da.
‎PCEren ildokoa izandako Saioak aldizkaria. Izan ere, Euskal Unibertsitatearen proiektuaren inguruko ikuspegi desberdina eskaintzen zuen.
2013
‎Talde honek unionistak, estatuaren estrategien menpeko sindikalistak, burokratak eta EA alderdikoak elkartzen zituen. Ezin ahaztu ere Ertza kandidatura apurtzailea, Euskal Unibertsitaterako proiektu batekin zetorrena. Denboran hurbilago, 2000 urteko hauteskunde oso lehiatuetan klaustroren ia %100ak hartu zuen parte.
2014
‎Bide horretatik Jose Migel Barandiaran proiektua sortu zen, 1998 urtean. Euskal Herriko Ikastolen Elkartea, Labayru Ikastegia, Udako Euskal Unibertsitatea, Unizer eta Zenbat Gara entitateek bultzatutako Euskal Unibertsitatearen proiektua izan zen. Oso oker ez banago proiektu hutsean gelditu zen.
‎Eta beste hau: «UEUri dagokio Euskal Unibertsitatearen proiektua finkatzeko oinarriak zehaztea, baita bere jarduerarekin aldarrikapen horren erreferentzia izatea ere».
2022
‎Ikusi dugu Euskal Unibertsitatea proiektu bezala historikoki moldakorra izan dela, eta ibilbide horretan unibertsitate sistema zabal, konplexu, eraginkor eta sofistikatura iritsi garela, hain zuzen zientzia ezagutza kapital forma bihurtu den garai postindustrialean. Hemendik aurrerakoak pentsatzeko, ordea, gakoa ‘errealitate krisiak’ datozela ohartzea dela esango nuke.
Euskal Unibertsitate proiektu modernoa
Euskal Unibertsitate proiektuak hirugarren une erabakigarria bizi izan zuen 70eko hamarkadan. 60ko eta 70eko hamarkadetan Hego Euskal Herrian frankismoak ezarritako debekuen gainetik, borroka asko piztu ziren, hala nola hizkuntzaren aldekoa edota nazio askapen prozesuaren aldekoa.
‎Garai berean gertatu zen euskal gizartearen sekularizazioa. Bereziki azpimarratzekoa da apaiztegiak utzi zituzten euskaldun alfabetatu ikasien ekarpena euskal kulturgintzan, baita Euskal Unibertsitatearen proiektuan ere.
‎Orduko Euskal Unibertsitate proiektuak izaera desberdineko asmoak biltzen zituen. Artean erdaraz formulatutako ‘Universidad Vasca’ aldarrikapenetik ez zen guztiz bereizten.
‎XXI. mendearekin batera, ematen du Euskal Unibertsitate proiektua laugarren epe batean sartu dela, onlineko irakaskuntzaren geruza gehitu baitio aspaldiko aldarrikapenari, ezintasun politiko bezainbat originaltasun erakutsiz osagarri erreibindikatzen ziren: euskal barruti unibertsitarioa, Hego Euskal Herrirako unibertsitate bat, euskarazko unibertsitatea...
‎euskal barruti unibertsitarioa, Hego Euskal Herrirako unibertsitate bat, euskarazko unibertsitatea... Baina, urte gutxiren buruan, behin EAErako eta Nafarroarako unibertsitate barruti bana ezarrita, eta behin UPV/EHU eta UPNA/ NUP sortuta, Euskal Unibertsitate proiektuak ñabardura bereizgarri bat hartu zuen: goi mailako euskarazko irakaskuntza proiektua bilakatu zen.
‎Bidea ez da antzua izan. Badago esperientzia, material eta harreman metaketa handia; Euskal Unibertsitate proiekturik egon izan ez balitz, euskarak egungo unibertsitateetan are presentzia txikiagoa izango zukeen. UEUn, UZEIn, Jakinen edo Elhuyarren ibilitakoak 70eko, 80ko eta 90eko hamarkadetan eta xxi. mendean irakasle gisa unibertsitatean sartzean, batez ere UPV/EHUn, bakarka zein taldeka, proiektu desberdinak abian jarri izan dituzte euskara unibertsitatean txertatzeko, bereziki euskarazko irakaskuntza garatzeko.
‎Egungo UPV/EHUko zientzietako karrerak euskaraz ikastea, Euskara Errektoreordetzaren atal desberdinak (Euskara Zerbitzua, Euskara Institutua...), lehen irakasle elebidunen kontratazioa, euskara plangintzak eta abar ezin dira ulertu erakundearen barne dinamika propiotik. Sorburua, neurri handi batean, kanpoan dagoelako, aipatutako euskal kulturgintzako elkarteetan eta bien arteko zubi lanak egin zituzten euskaltzaleengan. xxi. mendeko erronkak xxi. mendearekin batera, ematen du Euskal Unibertsitate proiektua laugarren epe batean sartu dela, onlineko irakaskuntzaren geruza gehitu baitio aspaldiko aldarrikapenari, ezintasun politiko bezainbat originaltasun erakutsiz. Proiektuaren ardatz nagusiak ez dira aldatzen, erdigunean euskara eta irakaskuntza kokatuta baitaude; baina aldaketa esanguratsu bi badira:
‎Izan ere, gure ustez, Euskal Unibertsitatea ez da ez erronka teknologikoa, ezta pedagogikoa ere, erronka politiko eta intelektuala baizik. Irudipena dugu, ordea, agian Euskal Unibertsitate proiektuaren inguruko diskurtsoaren sakontasun maila apaldu egin dela.
‎Laburbilduz, Euskal Unibertsitate proiektua eraldatuz eta egituratuz joan da xx. eta xxi. mendeetan. Lehenengo formulazioetan Euskal Herrian kokatutako unibertsitate fisiko baten aldeko ekimena zen, gerora euskarazkoa ere izan beharra defenditu zen, eta, egun, badirudi onlinekoa behintzat izango balitz konformatuko ginatekeela.
‎Lehenengo formulazioetan Euskal Herrian kokatutako unibertsitate fisiko baten aldeko ekimena zen, gerora euskarazkoa ere izan beharra defenditu zen, eta, egun, badirudi onlinekoa behintzat izango balitz konformatuko ginatekeela. Edozein kasutan, 70eko hamarkadatik, Euskal Unibertsitate proiektuaren erdigunean euskarazko irakaskuntza kokatu izan da. Harentzat argitaratu dira material desberdinak (liburuak, testuliburuak, hiztegiak...) eta prestatu da ahozko erregistro jasoa eta akademikoa, arloz arloko lexiko zein diskurtsoak.
‎Harentzat argitaratu dira material desberdinak (liburuak, testuliburuak, hiztegiak...) eta prestatu da ahozko erregistro jasoa eta akademikoa, arloz arloko lexiko zein diskurtsoak. Baina, neurri handi batean, batik bat 70eko hamarkadan finkatutako Euskal Unibertsitate proiektu hori agortuta dago, egungo euskaldun unibertsitarioen testuingurua, makro zein mikro ikuspegitik, goitik behera aldatu delako. Bizi (izan) ditugun aldaketa guztiak zehatz eta zorrotz aipatzea ezinezkoa da artikulu labur honetan, baina batzuk seinalatu nahi genituzke gaiarekin zerikusi zuzena dutelako:
‎• Modernitatean arruntak ziren proiektu politiko eta marko ideologiko handien garaia krisian dago, bai erlijioari, bai alderdiei, baita Euskal Unibertsitateari dagokiona ere. Horren lekuko da Euskal Unibertsitatearen proiektuaren inguruko eztabaiden apaltze orokorra. Edo beste hitz batekin esateko:
‎desintelektualizazioa. Euskal Unibertsitate proiektua 70etan eta 80etan sustatu zuten intelektual nagusiek, 40 urteren ostean, adinez oso aurrera egin dute, eta berririk ez da nabarmentzen. Hala, euskara unibertsitatearekin uztartzearen alde daudenak ere ez dira Euskal Unibertsitatearen proiektuarekin identifikatzen.
‎Euskal Unibertsitate proiektua 70etan eta 80etan sustatu zuten intelektual nagusiek, 40 urteren ostean, adinez oso aurrera egin dute, eta berririk ez da nabarmentzen. Hala, euskara unibertsitatearekin uztartzearen alde daudenak ere ez dira Euskal Unibertsitatearen proiektuarekin identifikatzen. Ezezaguna edo arrotza egiten zaie, eta ez dute hor topatu norabide estrategikorik.
‎Eman lezake horrek guztiak ez duela zerikusirik Euskal Unibertsitatearen aldeko proiektuarekin, mugatzen dela irakasle euskaldun unibertsitarioen afera sinple batera. Baina, gaur egun, goi mailako tituluak eskaintzeko, ezinbestekoa da akreditazioa; hau da, tituluak eta zentroak ere akreditatu behar dira, eta akreditaziorako berme gehien ematen duena ikerketa jarduera da.
‎Laburbilduz, Euskal Unibertsitate proiektu historikoa berritu behar da eta garaiko testuingurura egokitu, bereziki testuinguru akademiko berriaren baitan birformulatu. Hau da, ematen du aldarrikapen historikoa neurri handi batean agortuta dagoela.
‎Behe lainotan ari gara. Ikerkuntza Euskal Unibertsitate proiektu berriaren erdigunean kokatzea aukera bat izan daiteke, eta ikerkuntzatik plantea liteke (euskarazko) irakaskuntza elikatzea, (euskarazko) goi mailako dibulgazioa egitea, (euskarazko) komunikazio zientifikoa ontzea, arloz arlo hiztegi berezituak prestatzea, euskaldunen karrera akademikoa egiteko eta ulertzeko molde berriak proposatzea... Ez dago ezer idatzita, oraindik, eta behe lainotan ibiltzeak, noski, bere arriskuak ditu; baina ez gara ezer, egin arte.
‎Artikulu honetan, Euskal Unibertsitatearen aldeko proiektuaren etapa nagusiak eskematikoki azaldu eta saiatuko gara argudiatzen proiektua, 70eko hamarkadan egituratu zen gisa, neurri handi batean, agortuta dagoela. Izan ere, 50 urteren ostean, gaur egungo euskaldunok testuinguru erabat desberdina bizi dugu.
‎Izan ere, 50 urteren ostean, gaur egungo euskaldunok testuinguru erabat desberdina bizi dugu. Horregatik, ezinbestekoa da Euskal Unibertsitatearen proiektua gaurkotzea.
Euskal Unibertsitatearen proiektuak bost hamarkada baditu ere, proiektuaren aurrekariak askoz zaharragoak dira.1 Hala, ezaguna bada ere, ezin utz dezakegu aipatu gabe Eusko Ikaskuntza kultur elkarteak urteen artean unibertsitate propio baten alde egindako lana. Babesle zituen orduko aditu entzutetsu batzuk, baita ikasle unibertsitario taldeak ere, eta mugimendu abertzale/ autonomista zabala, orobat.
‎Historikoki, Euskal Unibertsitate proiektuaren erdigunean, arestian aipatu dugun moduan, euskarazko irakaskuntza kokatuta zegoenez, hamarkada hauetan guztietan euskarazko irakaskuntza aitzineratzeko arrakasta desberdina izan duten mila eta bat ekimen jarri dira abian. Hainbat euskaltzale unibertsitarioren ekarpen anonimoa edo ez hain anonimoa metatu izan da helburu horretan, eta gaur egun Euskal Unibertsitaterik ez dugun arren, berme gehiago edo gutxiagorekin graduko ehun bat karrera euskaraz ikas litezke unibertsitate desberdinetan.
‎Mikel Aizpuruk (2002) lana aurreratuta utzi du bere" Aldarrikapen baten bilakaera historikoa" n. Baina eskema orokor gisa, euskal unibertsitate sistemaren garapena ulertu ahal izateko, inportantea iruditzen zait kontzeptualki bereiztea herrigintza familia bakoitzak euskal unibertsitatearen proiektua nola ulertzen duen, hezkuntza nola ulertzen duen eta horren arabera azpimarrak non jarri dituen. Jarraian, banan banan eta labur aurkeztuko ditut.
‎Ondorioz, lau herrigintza familietako bakoitzak bere erara interpretatuko du euskal unibertsitatearen proiektu komuna," nondik" espezifikoa gehituta. Unibertsitatea euskalherri egilea izango da, Euskal Herria egiten laguntzen duen unibertsitatea, gutxieneko horretan denak ados, baina: euskaratik, egungo marko administratibotik, autoeraketatik, kontzientzia etikotik.
Euskal unibertsitatearen proiektuari dagokionez, orain arte behintzat, gutxienez lau herrigintza familia bereiz daitezke. Hori izango da artikulu honen lehenengo tesi nagusia eta marko historikoa.
‎politikaria, kudeatzailea, kooperatibista eta aktibista. Tesia da garai hartan, duela 40 urte, horiek denek onartu zutela Euskal Unibertsitatea proiektu beharrezko bezala, bakoitzak bere erara hartuko duen arren, bere kezketatik. Horiek guztiek bultzatuko dute Euskal Unibertsitatea eta, ondorioz, herrigintzaren erdigunean jarriko da Euskal Unibertsitatea sortzea, eraikitzea, antolatzea..., baina bakoitzak bere jitea edo izaera eman nahiko dio.
‎Euskal Unibertsitatearen norabidean aurrera egiten jarraitzeko proiektu komunaren eguneratzea eman behar da. Euskal Unibertsitatearen proiektua bultzatzen jarraitzeko, ordea, duela 50 urte intuitibotzat onartzen ziren hainbat premisa irauli behar ditugu geure buruetan: Zerbait berria hutsetik eraikitzea baino areago, daukaguna ustiatzea. Sortzea baino areago, jabetzea, geureganatzea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia