Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2002
‎Euskal Herriko Unibertsitatea izan da, Mondragon Unibertsitatearekin batera, euskalduntzeak aurrera gehien eta arinen egin dueneko unibertsitatea. Edozelanere, prozesu hori Euskal Unibertsitatearen definizio desberdinek kontuan hartzenzituzten arazo nagusiak konpondu gabe egin da. Mitxelenak uste zuen moduan, abiadura azkarrak irakasle eta ikasle askoren gaitasunik ezarekin egin du topo, baita hizkuntzaren beraren garapen mailarekin ere.
Euskal Unibertsitatearen definizioak eztabaida gehiago piztu zituen. Ez zengauza berria, mende hasieratik zetorrena baino.
Euskal Unibertsitatearen definizioetan nabaria zen ideologiaren pisua, ezbaitzen zehazten, lerro orokorretatik kanpo unibertsitate eredua eta, are gutxiago, ikasketak, ikerketa lerroak, gizarte eta erakunde publikoekiko harremanak, etaabar8 Zehazten zirenean, maiz, lanean ari zen unibertsitate eredua hankaz gorajartzen zen, erdibiderik proposatu gabe. Nabaria zen, bestetik, proposamen haienbultzatzaileek harreman gutxi zutela unibertsitate munduarekin eta ez zituztelaezagutzen horren arauak eta aldaketen aurrean azaldu ohi duen erresistentzia.Edozelan ere, Mitxelenarentzat Euskal Unibertsitatea eta Euskal Herriko Unibertsitatea ez ziren gauza bera, baina ez zeuden elkarren aurka, eta «ez genuke inolazere deus egin behar elkarren osagarri liratekeenak elkarren etsai tankeran agerdaitezen».
Euskal Unibertsitatearen definizioak zehaztapen eta kolore desberdinak izan ditu urte hauetan guztietan. Guk hemen, elkar ulertze aldera, definiziorik oinarrizkoena edo arruntena hartuko dugu abiapuntu gisa:
2003
‎Etxenikeren posizioa logikoa zen, kontuan hartzen bada, Jaurlaritzan zuen postua eta unibertsitateari buruz zuen ikuspegia. Izan ere, 1979an argitaratutako artikulu batean, Mitxelenak egindako Euskal Unibertsitatearen definizioarekin bat egin zuen. Are gehiago, Etxenikeren ustez, unibertsitateak irakatsi eta, bereziki, ikertu egin behar zuen eta horretarako ezinbestekoa zen irakasleriaren hautaketa elitista eta zentro desberdinen arteko bereizketak indartzea80 Filosofia hori eta UEUk bultzatutakoa ez zetozen bat, inondik inora ere ez.
‎2.1.2 Euskal Unibertsitatearen definizioak................... 75
‎2.1.2 Euskal Unibertsitatearen definizioak
Euskal Unibertsitatearen definizioak eztabaida ugari piztu zuen. Ez zen gauza berria, mende hasieratik zetorrena baino.
‎Mitxelenaren ustez, Euskal Unibertsitatearen definizioetan nabaria zen ideologiaren pisua, ez baitzen zehazten, lerro orokorretatik kanpo unibertsitate eredua eta are gutxiago, ikasketak, ikerketa lerroak, gizarte eta erakunde publikoekiko harremanak eta abar27 Zehazten zirenean, maiz, lanean ari zen unibertsitate eredua hankaz gora jartzen zen, erdibiderik proposatu gabe. Deiagarria zen, bestalde, proposamen horien bultzatzaileek harreman gutxi zutela unibertsitate munduarekin eta ez zituztela ezagutzen horren arauak eta aldaketen aurrean azaldu ohi duen erresistentzia.
‎Ildo horretan, zera azpimarratu behar da, sektore horren ustez, euskara ez zela ezinbesteko baldintza Euskal Unibertsitatea osatzeko, nahiz eta Euskal Unibertsitateak euskarari toki garrantzitsua eman zion. Edozein kasutan, urteak pasa ahala, euskarak pisua irabazi du Euskal Unibertsitatearen definizioan. Bilakaera horren beste adibide bat, beste sektore batean, STEE EILAS sindikatuaren jarrera aldaketa dugu.
2011
‎Hala, batzuek, Euskal Barruti Bakarra, Euskal Unibertsitatearen aldarrikapenaren parte gisa ikusten zuten, eta beste batzuek, berriz, bi eskari diferente gisa. Halaber, Euskal Unibertsitatearen definizioen inguruan ez zegoen bateratasunik, are gutxiago euskarak Euskal Unibertsitate horretan eduki behar zuen presentziaren gainean233.
‎Horrela, batzuek ezinbestekotzat ikusten zuten unibertsitate berriak euskaraz funtzionatzea: beste askok, ordea, mailakatu egiten zuten hizkuntza horren beharra, edota kritikatu euskarari emandako gehiegizko pisua Euskal Unibertsitatearen definizioan (Aizpuru eta Roldan, 2002: 28).
‎Monografikoan unibertsitatean edota inguruan kokatutako irakasle, ikasle, ikertzaile zein profesionalen ekarpena argitaratu zen. Artikuluak irakurriz gero, nabarmena da Euskal Unibertsitatearen definizio eta helburu zehatzetan egileek zein desberdin pentsatzen zuten. Koldo Mitxelenak distrituaren beharra azpimarratzen zuen (Mitxelena, 1977), Karlos Santamariak euskaraz jardungo zuen unibertsitatea nahi zuen (Santamaria, 1977), Jesus Mª Larrazabalek Euskal Unibertsitate abertzale eta sozialista nahi zuen, eta bere muinean UEU ikusten zuen392, Torrealdaik, berriz, hizkuntza gutxituen udako ikastaroak, UEUrenak barne, nazionalista edo abertzale bai, baina sozialismorik ez zuen inon ikusten (Torrealdai, 1977c) eta abar.
2022
‎Garai hartan formulatzen da Euskal Unibertsitatearen definizio edo ulerkera zabala, ametsa edo proiektu komuna, guztiek onar lezaketena. Karlos Santamariaren definizio ezaguna, esaterako, 1977koa da:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia