2001
|
|
Foru aldundien eta Eusko Jaurlaritzaren artean dauden konpromiso guztiak murriztu ondoren,
|
euskal
sektore publikoaren aurrekontu finkatua 2000 urtean 1.751.727 milioi pezetakoa izan zen. Kopuru hori euskal BPG guztiaren %22koa da, 2000ko ekitaldi horretan bertan.
|
|
Administrazio publikoek eskualdeetako ekonomian duten pisua oso antzekoa da batzutan eta bestetan, nahiz eta EAEn Nafarroan baino zertxobait handiagoa izan (%22, 5 eta %21, 1, hurrenez hurren). Bestalde,
|
euskal
sektore publikoaren 2000 urterako aurrekontu bateratua 1999 urtekoa baino %6, 7 handiagoa izango da; EAEn %7, 1ekoa, eta Nafarroan %5, 2koa.
|
|
Zentzu horretan, 2000 urteko ekitaldirako
|
euskal
sektore publiko osoan, zuzeneko eta zeharkako zerga horien bidez, aurreikusten den diru sarrera, guztira, 1.579.847 milioi pezetakoa da, hau da, diru sarrera guztien %90, 2: 718.086 milioi pezeta zuzeneko zergen bidez, eta 861.761 zeharkakoen bidez. Geografi esparruei dagokienez, ehunekoetan, Nafarroak EAEk baino kopuru handiagoa biltzen du zerga horien bidez (Nafarroak %91, 8 eta EAEk %89, 8).
|
|
2000\. urteko aurrekontuetan biltzen zen gastua 1.751.727 milioi pezetakoa izan zen
|
euskal
sektore publiko guztian; horietako 1.394.054 milioi pezeta EAEri zegozkion, eta beste 357.673 milioi pezeta Nafarroari. Gastu horrek %6, 7an gainditu du hasiera batean 1999an aurreikusitakoa.
|
2002
|
|
Halaber, zenbait gaitako transferentziek atzerapenak eta trabak jasan dituzte, eta gaur egun ere ez dira gaindituak izan (zientzia eta teknologia, gizarte segurantza, etab.). Horrek
|
euskal
sektore publikoaren bilakaeraren azterketa zailtzen du.Horrez gain, 1986ko Espainiako Erresumaren Europako Elkartean (EE) sartzeakeskuduntzen banaketa korapilatu zuen. Horrela, zenbait eskuduntza garrantzitsurentransferentzia indarge geratu zen praktikan, Estatuko administrazio zentralakdekretu baten bidez hala erabaki baitzuen, nahiz eta autonomia estatutuen araberaeskumen horiek autonomia erkidegoei zegozkien (arrantza, nekazaritza, estatuenlaguntzak, industria, fiskalitatea...).
|
2003
|
|
Eusko Jaurlaritza (1994):
|
Euskal
Sektore Publikoaren Epe Ertainerako EkonomiPlana, Gasteiz.
|
2004
|
|
Hego Euskal Herriaren kasuan »behin behar eta, Madrilen eta Parisen mendeko izatean, gure estatistikak ez dira nazionalak, eta euskal errealitatea distortsionatua dago», nahiz eta sindikatuen sektore pribatuko eskabidea 35 orduetan zentratu, aurtengo azken konbenioetan, asteko 38 bat orduko lanaldi batez bestekoa erdietsi dute.
|
Euskal
sektore publikoan, aldiz, ezarria dute jada asteko 35 ordukoa.
|
|
Orain, beraz, Navalaren gai beroari buruz, eta Zapateroren PSOEren aurrean, pribatizazioaren kontrako bandera goratzea egokitzen da, eta enpresako komitearekin argazkiak egitea. Ordea, aiseago sinetsiko genioke, baldin,
|
euskal
sektore publiko indartsu bat oinarrituz joateko estrategiaren barruan, Navalaren gestioaren kontrola berreskuratzeko erabaki sendoa agertuko balu. nuke, alajaina, EAJren asmoa eta borondate politikoa horixe izatea.
|
2010
|
|
" Eta orain gure lan eskubideak berriz ere zokoratuko dituen lan merkatuaren erreforma inposatu nahi digute" zioten.AlternatibakSindikatuaren ustez, eredu neoliberalak langileentzat alternatibarik eskaintzen ez badu ere, badago alternatiba, hain zuzen," lanaren eta aberastasunaren banaketan oinarritutako eta langileok eraiki beharreko alternatiba". Krisialdiari aurre egiteko kontuan izan beharreko lau ardatz aipatu zituzten LABeko ordezkariek prentsaurrekoan,
|
euskal
sektore publiko sendo eraginkor eta indartsuaren premia; lanaren banaketan oinarritutako enplegu estrategia orokorra; Babes Sozialerako sistema duina euskal pentsio sistema publikoaren alde eginez, eta azkenik langileek erabakietan parte hartzerik izan dezaten politika ekonomiko eta sozialak bertan erabaki daitezela.
|
2012
|
|
2.2
|
Euskal
Sektore Publikoaren zifra handiak: diru bilketaren jaitsiera
|
|
2009an,
|
Euskal
Sektore Publikoak (ESP) okupatzen zituen langileak HEHkopertsona okupatuen% 12 ziren, eta, aurrekontuaren arabera, BPGaren% 17 kudeatuko du 2012an. 2007az geroztik, haren aurrekontuak% 7,4 jaitsi dira BPGarenaldean, eta horrek erakusten du, modu ezin gordinagoan, krisiaren izenean gastupublikoan egin den murrizketa handia.
|
|
2
|
EUSKAL
SEKTORE PUBLIKOAK EKONOMIAN ETA GIZARTEANDUEN PISUA
|
2013
|
|
12:51. Seigarren eta azken konpromisoa
|
euskal
sektore publikoa erreformatzea eta berregituratzea izango da. Legegintzaldi honetan sektore publikoa% 25 murriztea aurreikusten du.
|
2015
|
|
Euskal Autonomia Erkidegoan tratu berdinaren printzipioa betetzen den zaintzea, eta herritarrak sektore pribatuan sexuaren zioz Emakumeen eta Gizonen Berdintasunerako Defentsa Erakundeagerta litezkeen balizko egoera edo eginerabaztertzaileetatik babestea. Horrenbestez, Arartekoa arlo honetan eta
|
euskal
sektore publikoan egiten ari den lanarekin osatzen da.
|
2016
|
|
Gardentasuna, herritarrek une oro zera publikoaz informaturik egon daitezen. Adierazle moduan esan, Gobernuak bidali berri duela Eusko Legebiltzarrera
|
Euskal
Sektore Publikoaren Gardentasunaren, Herritarren parte hartzearen eta Gobernu Onaren lege aurreproiektua eta hor dago Euskadiko Demokraziari eta Herritarren parte hartzeari buruzko Liburu Zuria.
|
2021
|
|
Sindikatuek, besteak beste, salatu dute grebaren deialdia argitaratu zenetik instituzioek ez dutela" negoziaziorako borondaterik erakutsi", eta
|
euskal
sektore publikoko behin behinekotasun maila" guztiz onartezina" dela iritzi diote. " Estatu osoko eta Europako behin behinekotasun tasarik altuena daukagu eta guztiz orokortuta dago esparru guztietan", adierazi dute.
|
|
ELAk
|
euskal
sektore publikoan greba deialdia ELAk otsailaren amaieran euskal sektore publiko osoan greba egun bat deitzea gainerateko sindikatuei proposatu die, aldi baterako kontratua duten 50.000 langile publikoak kontsolidatzea eskatzeko. LAB, CCOO, UGT, Steilas, SATSE eta ESK sindikatuekin egin duen bileran proposamena sindikatuak aurkeztu du.
|
|
ELAk euskal sektore publikoan greba deialdia ELAk otsailaren amaieran
|
euskal
sektore publiko osoan greba egun bat deitzea gainerateko sindikatuei proposatu die, aldi baterako kontratua duten 50.000 langile publikoak kontsolidatzea eskatzeko. LAB, CCOO, UGT, Steilas, SATSE eta ESK sindikatuekin egin duen bileran proposamena sindikatuak aurkeztu du.
|
2023
|
|
Aitzitik, patronatukideek —pertsona, erakunde zein enpresa— fundazioaren helburuak lortzeko ekarpenak egin dituzte. Fundazioak hiru erakunde publikoren partaidetza du,
|
euskal
sektore publikoaren barruan dago, eta zorrotz jarraitzen die Sektore Publikoko Kontratuen Legeari eta Eusko Jaurlaritzaren kontrol araubideari. Beraz, haren ezaugarriak gertuago daude arlo publikotik pribatutik baino.
|
|
Azken horrek fiskalizazio eginkizuna Europar Batasuneko sarrera eta gastuen gain betetzen du, baina estatu kideetan ere eskuduna da Europako sarrerak edo gastuak ukitzen diren heinean. Euskadin, fiskalizazio eginkizuna Herri Kontuen Euskal Epaitegiak betetzen du (1/ 1988 euskal Legea),
|
euskal
sektore publiko osoaren gainean.
|
|
Autonomia erkidego bakoitzak badu bere Ogasuna arautzeko legea, bakoitzak bere Autonomia Estatutua oinarri hartuta. Euskadiren kasuan, 1/ 1997 Legegintzazko Dekretua, azaroaren 11koa, Euskadiko Ogasun Nagusiaren Antolarauei buruzko Legearen Testu Bategina onartzen duena, aintzat hartu behar da, Eusko Jaurlaritzaren eta
|
euskal
sektore publikoaren aurrekontu orokorrak arautzen baititu. Maila bat behera eginez, Lurralde Historiko bakoitzak bere arauketa dauka:
|