Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 263

2000
‎Duela 16 urte hasi zuen Arrakalak bere eginbidea, Lekeitioko bi belaunaldi uztartuz. Egun, 22 saio ezberdin daude programazioan, gazte kutsukoak denak baina eduki ezberdinekoak, hala nola, sexualitateari buruzko emankizuna, aktualitatea, euskal kantak, presoei eskainitakoa, zorion agurren tartea, fanzineak, eta abar. 24 orduz musika emititzen badu ere, berezko programazioa arratsaldeko 5etatik gaueko 9ak arte egiten da.
‎Bigarrena, Bihotzetik abesbatza da, 70 hamarkadan ziharduen" Anaiak Danok" abesbatzaren oinordekoa. 40 partaide ditu eta 1986tik euskal kantak abestu dituzte ekitaldi ugaritan.
‎KNORR, Gorka Euskal Kanta Berriaren Historiaz. 4 zk. (1977), 8
‎Itsas errekurtsuak. 5 zk. (1978), 31 Literatur euskera batasun baten aldera. 31/ 32 zk. (1968), 58 Ttipi ttapa. 69 zk. (1992), 103" Aita gurea" auzia. 4 zk. (1957), 70 Nuen, zuen, duen, duela, dagoen, dagoela... YAKINen geigarri I, 3 (1960), 4 Kepa Etxeberria-ri Euskal Unibertsitateaz. 4 zk. (1977), 109 Bertsolaritza gaur eta bihar. 14/ 15 zk. (1980), 38 Euskal Kanta Berriari hurbilketa kritikoa. 4 zk. (1977), 29 (Itz.: Jose Antonio Aduriz).
‎Europa mendebaldarreko Kolonialismoaren aurkako burrukaren Agiria. 2 zk. (1977), 107 Argel eko Agiria: Herrien eskubideez deklarapen nagusia (Argel, 1976ko Uztailak 4). 2 zk. (1977), 113 Herria ez da negoziatzen. 3 zk. (1977), 5 Autonomi Estatutua. 3 zk. (1977), 11 Bibliografia. 3 zk. (1977), 77 Euskal Kanta, heldutasun bidean. 4 zk. (1977), 5 Euskal Kanta Berria. 4 zk. (1977), 7 Bibliografia. 4 zk. (1977), 65 Kontzientzia ekologikoa. 5 zk. (1978), 5 Bibliografia. 5 zk. (1978), 75 Nafarroa bahitua. 6 zk. (1978), 5 Bibliografia. 6 zk. (1978), 100 Davant, J.L.: " Aberri eta klase burruka euskal Mugimenduan". 6 zk. (1978), 113 Agur, idazle. 8 zk. (1978), 1 Filosofo berriak:
‎Europa mendebaldarreko Kolonialismoaren aurkako burrukaren Agiria. 2 zk. (1977), 107 Argel eko Agiria: Herrien eskubideez deklarapen nagusia (Argel, 1976ko Uztailak 4). 2 zk. (1977), 113 Herria ez da negoziatzen. 3 zk. (1977), 5 Autonomi Estatutua. 3 zk. (1977), 11 Bibliografia. 3 zk. (1977), 77 Euskal Kanta, heldutasun bidean. 4 zk. (1977), 5 Euskal Kanta Berria. 4 zk. (1977), 7 Bibliografia. 4 zk. (1977), 65 Kontzientzia ekologikoa. 5 zk. (1978), 5 Bibliografia. 5 zk. (1978), 75 Nafarroa bahitua. 6 zk. (1978), 5 Bibliografia. 6 zk. (1978), 100 Davant, J.L.: " Aberri eta klase burruka euskal Mugimenduan". 6 zk. (1978), 113 Agur, idazle. 8 zk. (1978), 1 Filosofo berriak:
‎INTXAUSTI, Joseba Nuria Feliu 1966 ko kantaria. 22 zk. (1966), 75 Euskal Kanta Berriari hurbilketa kritikoa. 4 zk. (1977), 29 (Itz.: Jose Antonio Aduriz).
‎KNORR, Gorka Euskal Kanta Berriaren Historiaz. 4 zk. (1977), 8
‎ZUZENDARITZA Euskal Kanta, heldutasun bidean. 4 zk. (1977), 5 Euskal Kanta Berria. 4 zk. (1977), 7 Bibliografia. 4 zk. (1977), 65
‎ZUZENDARITZA Euskal Kanta, heldutasun bidean. 4 zk. (1977), 5 Euskal Kanta Berria. 4 zk. (1977), 7 Bibliografia. 4 zk. (1977), 65
2001
‎Hurbiltasuna bilatzen duela espresabide honek aitortu behar, baina, era berean, kronika zaharren dei funtzioaren errepikazioa litzateke, bere lurrean geratu denaren irudimena pizteko elementua genuke hau, egunerokotasunak ikusten uzten ez duen berritasuna adierazten dio bidaiari nomadak lurrean erroturik dagoenari. Hona hemen horrenbestez euskal kanta ezaguna gogorarazten duen erabilpenaren adibide zolia:
‎1.1960az geroztik nazionalismo iraultzailea gizarteratzen hastearekin baterasortu zen dinamika politiko soziala eta kulturala aipatu behar da. Bertsolaritza, euskal kanta berria, Ikastolak, komunikabideak eta euskal argitalpenak, 1960ko hamarkadan, euskal gizartean sustraiak sendo botata zeuzkaten kultur gertakariak ziren, eta frankismoa suntsitzen saiatu bazen ere, ezzuen lortu. Alfabetatze eta euskalduntzearen hezkuntza gertakaria, funtsean, herri mugimendu baten ondorio da.
2002
Euskal kantak izaten zuten aldi, haren ezpaiñetan. Alabaiñan euskal melodi bakar bat ez omen du osoro armonizatu.
‎Handik aurrera, amonak kontatzen zizkiòn gerrako pasadizoak jakinarazi zizkion Sarak Arantxari, eta honek, etxean gurasoei entzunak, Sarari. Eta, Arantxaren bidez, El dúo dinámico eta modan zeudèn beste talde espainiarrak alde batera utzita –irrati eta telebistan ez baitzen haiena besterik entzuten–, euskal musika eta euskal kantak buruz ikasteari ekin zion Sarak, Arantxak uzten zizkiòn liburuxkez eta diskoez baliaturik. Huraxe baitzen urte luzeetan itzalean egondako euskal mundua itzalpetik ateratzeko modurik onena eta eraginkorrena.
2003
‎Baina, hortik kanpora, euskal kulturea aberatsa izango zan zure inguruan. Esaterako, ipuinak, euskal kanta herrikoiak eta holakoak...
‎Zer? Ez eutsun amak euskal kantarik irakatsi, ala?
‎Gaztetxu zala, eta orduko denporetan ohi zanez, josten ikasteko, jostun bategaz ibili ei zan etxerik etxe, aldikada baten, hako" Intxauspeko alaba dendaria" izandako aprendizaren antzera edo. Holakoetan ohi zanez, denporea emoteko, irratirik ez eta, euskal kantak erabilten ei zituezan, josteari itxi barik. Baekian gure amak, eta sarritan kantetan euskun harako" Herriko fiestak ziran biharamon goizean..." kanta umoretsua.
‎zorionez, oraintsu batu ta argitaratu dauz kantu ta errezuok liburutxu dotore baten Uribeko Juantxu Zamalloak. Hortik kanpora, euskal kanten arloan, gauza handirik ez. Erderazkoak, ostera, hainbat ikasi nebazan, eskola lagunei entzunda edo:
‎Eleiza barruan, esaterako, ez otoitzik ez kantarik ez zan euskeraz sekula santan egiten. Inoiz edo behin, tipleak emoten euskuen kontzerturen baten, euskal kantaren bat be sartzen zan: gogoan daukadan bat" Binbili bonbolo" da.
‎5 Charles Bordes (1896): musikalari honek euskal kanta zoragarriak batu ebazan herririk herri. Ez deutso gitxi zor gure herri musikeak.
‎hainbeste hitzaldi eder egin zituan Euskal Herri guztian zehar, gai honi buruz. Ganera, euskal kanta bikainen bilduma bat itxi deusku bere Cancionero Vasco liburuan.
‎Ondo dakie horren barri bermiotar askok. Kantatzeko be aparteko gozotasuna eukan eta euskal kantak liluragarri bihurtzen ziran haren ahoan. Gazteegi zala eta gitxien uste genduanean hil jakun gure Gotzon, baina ez bere euskalzaletasuna eta herri hizkerea erabilteko trebetasuna ondo eta hainbat lekutan erakutsi barik.
‎Eta, zure metodologian, euskal kantak be berarizko lekua euken...
‎Baina ez, gero, eskolen berezko astuntasuna arintzeko bakarrik eta batez be. Nik hautatu eta erabilten nebazan euskal kantak gure herri literaturaren zati on bat ziran, eta hauxe zan nire asmoa: gazteak kantok aztertu eta ondo ulertu egiezala, eta gero buruz ikasi.
‎Euskalno rtasunaren defentsan Franco diktadorearen garaian ikurrin gisa hartzen genituen praktikak berpiztuko direla koan nago, azaleko manifestazioak izango ditugularik, berriz ere, be re ezintasunetik atera ezinik borrokatzen ari den herri aren sustrai erakuspena. Eta, adibidez, euskal kantak itzul litezke bazkalondokoetara, dantza taldeen presentzia areagotu kale eta enparantzetan eta, seguruenik, txapelak ere lehengo bere espazioa berreskura lezake, kaikuarekin batera. Onerako?
‎Nolanahi ere, pairatu behar izan dituzten lan baldintza urriek sektorea markatu egin dute. Baldintza horiek kasu askotan mugikortasun handia ezarri dute eta" beteranoak" euskal kantetan agertzen bazaizkigu ere, sektorearen ezaugarria gehiegizko mugikortasuna da, horrek dituen ondorio latzak kontuan hartuz: prestakuntza falta, egonkortasun falta euskaltegietan, perspektiba historikoaren falta eta, oro har, sektorearen ahulezia.
2004
‎Urriaren 31 arte hainbat euskal kantarik eskainiko du emanaldia Parisko euskal etxean. Besteren artean Anari, Maddi Oihenart, Basque Dub Fundation, eta Gernikako koroa ikusteko aukera izango dute paristarrek, baita bertan bizi diren 30.000 euskal herritarrek ere.
‎Herriminez bizi izan da ama beti. Inoiz baztertu ez dudan euskaraz hitz egiten genion elkarri, euskal kanta eta abestiekin esnarazten ninduen, dantzak ere erakutsi zizkidan. Beti ere milaka kilometrotara zegoena hurbilago sentiarazteko asmoarekin egiten zuen, ni Euskal Herrian jaioa, baina Ameriketan hezia bainaiz.
‎Bigarrenean berriz, Akapulkorako bidea hartuko dute. Akalpukoko hotel batean Munduko Mus Txapelketa egingo da eta Atxabaltako orkestrak kontzertu bat eskaintzeaz gain txapelketako giroa alaituko du pasakalle eta euskal kantak joaz.
2005
‎Bai, 68ko maiatzean Kunderak eta Txillardegik anaia bikiak ematen dute, Pragan, Parisen, Kalifornian, Euskal Herrian ere, berdin da: " gauden denok anai", esaten zuen euskal kanta batek. Baina, jakina denez, hortik aurrera gauzak franko aldatu ziren, nahiz eta aldaketa denak ez ziren batera etorri.
Euskal kanta zahar batzuk eskolarako. DIAZ DE ZERIO, Ma Rosa.
2006
‎Zazpiakbadu zerbait berezia. (...) Juan Mari Lekuonak aditzera eman zidan euskal kanta zaharretan badagoela horren aztarnarik; horrenadibideetako batBerdabiorenkantakolehenbertsoadela.BainamisteriotsuenaJuanMarikaipatuzidan Be (Xaldiarenaalegia)(...) rdabiorenada.Tradizioakdioenezontzako urreakfaltsifikatzen zituen Berdabiok, etahorregatik eduki zuten Iruñekopresondegian, noneginzuen hirurehunetahirurogeitabostbertsokokanta, egunero batosatuz, ManuelLekuonakzioenez....
‎Unamuno ko Migelmaisu jakintsuna, ospatsu askok aguregiten dizuna, euskal kanta goxuaksiaskan entzuna, zer da ordia oraiñgertatzen zaizuna?
2007
‎Gaueko hamarretatik aurrera, Benito Lertxundi kantaldi bat eskaintzen hari zen urte hartan eraikitako frontoi berrian. Hamaiketan plazan hasi zen berbena. Ordurako, berbenetan ibiltzen ziren hainbat euskal taldek (Egan, Akelarre…) adostua zuten, euskal kantak edo beste hizkuntzetako kanten euskal bertsioak bakarrik interpretatzea. Eta egun hartan ere horrela hasi ziren, euskal kantak abestuz.
‎Ordurako, berbenetan ibiltzen ziren hainbat euskal taldek (Egan, Akelarre…) adostua zuten, euskal kantak edo beste hizkuntzetako kanten euskal bertsioak bakarrik interpretatzea. Eta egun hartan ere horrela hasi ziren, euskal kantak abestuz. Berehala igo zen ordea, herritar talde bat oholtzara, gaztelerazko kantak ere eskaini behar zirela eskatuz.
‎10:30ean Sakanako elkarteen arteko bakailao lehiaketa.11: 00etan Potxin eta Patxin pailazoak umeendako.11: 00etatik 14:30era Bai Euskarari konpromisoen argazki murala.11: 30ean Haurren arteko Herri Kirolak.12: 00etan Lakuntzako erraldoi eta buruhandien konpartsa.12: 30ean 2007ko sakandarrari omenaldia eta 2007ko Urrezko Aitzurra. Txalaparta, bertsoak, aurreskua, Lakuntzako Pertza dantza, Elai Alai dantza taldea.13: 30ean Bakailao lehiaketaren sariketa.15: 00etan Herri bazkaria Lakuntzako plazan.16: 30ean Bazkalondoan bertsolariak, euskal kantak eta erromeria Sakanako Trikitilariekin.16: 30ean Sakanako Mus Txapelketa Finala, Bai Euskarari hiztegitxoarekin.18: 00etan Aizkora apustua.19: 00etan Harri jasotze erakustaldia.19: 30ean Euskararen aldeko kalejira Mugimenduan Batu rekin.20: 00etan Auzatea plazan.20: 00etatik 21:00etara Sakanako Haize Berriak Banda plazan.23: 30etik aurrera kontzertu gaupasa: La Betty TravanHesianEgurreGaupasa Bertxo DJrekinJai busaLakuntzara joan etorria gau partean lasai asko egin nahi duenak Jaibusa erabiltzeko aukera izanen du.
‎Bertsolaritzan bezala, gai jartzailerik ere izango da, kasu honetan publikoa bera. Ikuskizuna ikustera doanak entzun nahi duen euskal kantaren izena jarriko du papertxoan. Musikariek zozketa bidez ateratzen den papertxoan jartzen duen kanta jo dute.
‎Aldi berean, ordenagailuan euskal kanten hitzak izango ditugu sartuak, irteten den kanta irteten dela, pantaila baten bidez, publikoak abestu dezan. Publikoak ikuskizunean aktiboki parte hartzea da helburuetako bat beraz, pasiboki ikustera joan beharrean.
‎Hain zuzen ere, euskal dantza ezagunenak ezagutzea, apurka apurka euskal dantzetan trebatzea eta aldi berean euskararen erabilera bultzatzea helburu dituzten dantza klaseetara aurten Lehen Hezkuntzako 1.595 ikasle joango dira. Bestalde, euskal kanta klaseen helburuak betiko kantuak ezagutzea, horien zergatia ezagutzea eta banaka edo taldeka kantatzeko gai izatera heltzea dira. Guztira, 399 ikaslek eman dute izena bi taldetan banatuta.
‎• Euskal Abestien kantutegia (www.geocities.com/kantute gia/Kantutegia.html). Euskal Herriko abestiak, euskal kantak jasotzen dituen atari elektronikoa da.
‎• Euskal kantutegia (http://es.geocities.com/emitologia/ kan tuak.htm). Kantutegi honek euskal kantak baino ez ditu. Hirurogeita hamaika orrialde, hiru zutabetan, 480 abesti, lagunarteko bazkari, afari edo jaietara eraman eta elkarrekin kanta daitezen.
‎– Telebistan hortaz ari dira terrentaz, alta hainbat gauza eder badelarik egiteko Baionako bestetan, euskal kantak entzutea adibidez.
Euskal kantei zegokienez, hiria luze eta zabal zeharkatzen ahal zen eta, mahai puntetako hordi orrogileez aparte, ez zen abeslari onik nehon kausitzen. Oro har, ez zen edateaz beste egiteko handirik Baionako Jaietan.
2008
‎Bilduma luxuzko formatua duen CD bikoitza da eta hainbat artista ezagunek, euskara hutsez,, abestutako euskal kanta tradizionalez osatuta dago. Kepa Junkerak lan berri honetan parte hartzera gonbidatu dituen kantariak, besteak beste, honakoak dira:
‎Bilduma luxuzko formatua duen CD bikoitza da eta hainbat artista ezagunek, euskara hutsez,, abestutako euskal kanta tradizionalez osatuta dago. Kepa Junkerak lan berri honetan parte hartzera gonbidatu dituen kantariak, besteak beste, honakoak dira:
‎Dena den, dantzarako azken aukera izango da 22:00etan, Foruen Plazan. Euskal kantak, gaita jotzaileak, txalapartariak, larrain dantza... girorik ez da faltako, gauerdian udaletxe aurrean bildu eta jaiak agurtu arte.
‎Bazkaltzeko piperrada, patata tortilla eta xolomo errea egon zen. Bazkariaren ostean, Elisa Perotxena Elizondoko abeslariak kontzertu txiki bat eskaini zuen, betiko euskal kantak abestuz.
‎Jabi Elortegi eta Aitor Aranguren Go! azen film musikala grabatzen ari dira. Euskal kantak, dantzak eta gazteak izango dira Gabonetan estreinatuko duten telefilmaren oinarria.
Euskal kanta ezagunen musikala
‎Traman integraturik daude horiek, eta Jabi Elortegi zuzendariaren arabera, hori izan da zailtasun nagusietakoa. « Euskal kanta ezagunez baliatu nahi izan dugu gure istorioa kontatzeko. Kantuek kontatzen duten istorioetara trama moldatu beharra izan da zailena».
‎11 kantu entzungo dira filmean. Horietatik bederatzi euskal kanta ezagunenen egokitzeak dira, eta bi filmerako propio eginak. «Nahiz eta kantuen bertsioak izan, jendeak ezagutu egingo ditu.
‎Ainhoa Garmendia sopranoak tradizioko 20 euskal kanta ezagun grabatu ditu Bihotzeko Amalur diskoan
‎Loretxoa, Loa loa, Kaia barrenian, Nun zira? , Hiru damatxo, Ume eder bat, Aldapeko, Hara nun diran, Iruten ari nuzu, Nere amak baleki... Betiko 20 euskal kanta jasotzen ditu Ainhoa Garmendia sopranoak plazaratu berri duen Bihotzeko Amalur (Elkar) diskoak. Itziar Barredo pianista eta Pello Ramirez biolontxelista izan ditu lagun Garmendiak proiektu honetan; Barredorekin hamar urte daramatza lanean, eta Ramirez bere solfeo irakaslea izan zen, abeslari izatera bultzatu zuena gainera.
‎Euskara eta erdara nahasten dituzte hizketarakoan, baina ez dakite caléa. Eskola Publikoko ikasle dira eta bertan ikasi dute, besteak beste, makina bat euskal kanta. Ana, neska mutilen amak ez luke nahi ordea, beraien jatorrizko kultura ahaztu dezaten, hori dela eta ijito doinuak ipintzen ditu tarteka kasetean.
‎Musika da film musikal baten ardatza, eta Go! Azen en ez da kanta ezagunik faltako, euskal kanta ezagunez baliatu baitira istorioa kontatzeko. 11 kanta entzungo dira filmean:
‎Lau teilatu eta Aitormena klasikoak eta Ken Zazpiren Ilargia eta The Uski' s taldearen Horrelako, esaterako. Horietatik bederatzi euskal kanta ezagunenen egokitzapenak dira, eta beste bi filmerako propio eginak.
2009
‎Azken 10 urteetan gero eta kasu gutxiago egiten zaigu euskal musika taldeei. Erdal hedabideek gero eta gutxiago programatzen dituzte euskal kantak. Katalunian lortu zuten gutxieneko kuota jartzea, baina hemen ez da diskriminazio positibo hori existitzen.
‎XIX. mende hasieran Wilhem Humboldt dugu tradizioko euskal kanten biltzaile goiztiarra, bide batez antzean baino egin ez bazuen ere. Harena dugu, besteak beste, erromantze baten lekukotza idatzi zaharrena, Lapurdiko Itsasun Harranbillet zeritzan hango 81 urteko apaizari 1801ean ikasi ziona:
‎Euskalgintzak sekulako dinamismoa zuen urte horietan: ikastolak, alfabetatzea, euskal kanta berria, argitaletxe eta aldizkari berriak. Horiek guztiak hasieran zeuden eta batasunaren erreminta premiazkoa zuten.
‎Bestalde igande oroz Maite Barnetche eta Janbattitt Dirassarek ordu erdi bateko elkarrizketa bat emanarazten diote euskal kantari, bertsolari, idazle edo ezezagun norbaiti. (?) Bospasei aldiz urtean entzuten dugu ere euskal meza bat Piarres Andiazabal-ekin.
‎Oihartzun eza bigarrena litzateke. Gazteari leporatu zaiona guztiz bidegabekeria da, Gazteak inork ez bezala jartzen baititu euskal kantak. Beste gauza bat da jartzen den musika horrek funtzionatzen duen ala ez.
‎Urko Menaia musikaria da hurrengo artista. Euskal kantak abesten ari da. Neska talde bat du parez pare, eskaileretan eserita, entzuten.
‎Juan Ignacio Perez Iglesias, Iker Balentziaga, BERRIAko kultura saila eta Irune Lasa, elkarrizketa digitaletan, webgune berezietan (Iruñeko sanferminak, Zinemaldia...), irakurleen parte hartzean (iruzkinak, inkestak, eztabaidak), Klik! atalean, euskal kanten aurrerapenetan... Aurten kanal tematikoen atala sortu du, 1 Formularekin (Bugattiko bihurgunea).
‎Aztertzen ari garen elementu horiek azaltzeko orain erabiliko dugun euskal kanta Benito Lertxundirena da. Bertan, mugimendu politiko eta ideologiko oso bat hartu da, karlismoa, hain zuzen?, egun nazionaltzat joko liratekeen konnotazio identitarioak dituen borroka bat mitologizatzeko.
‎Heroia edo nazio nortasunaren eta askapenaren aldeko borroka armatua aipatzen duten euskal kanten artean, honako hauek ditugu: Peio eta Pantxoaren" Lepoan hartu", Luperen" Irabazi dugu", eta Etxamendi eta Larralderen" Yup La La" eta" Zutik", dena dela, asko dira borrokan dena eman dutenak omentzeko metaforak erabiltzen dituzten kantak.
‎Esan beharra dago euskal kantak lurraldea bere osoan hartuz marrazten duen lerro hori ez dela kantagintza katalanean agertzen, ez hain modu nabarmenean behintzat. Hau da:
‎Urte horietan sortutako musika taldeek hizkuntza kontuan egindako jauzi handi horren adibide garbia da nazio kulturalari buruzko kontuak kantatzen dituzten taldeen kopuru handia, eta hori ezin da ulertu euskal kanta berriaren eragina kontuan izan gabe. Batzuek euskaraz eta beste batzuek gaztelaniaz kantatzen zuten.
‎Beste batzuek, noski, euskal kanta berriak euskarari eman zion abiada aprobetxatuz, euskara erabili zuten gai berak kantatzeko, eta gai nagusia Euskal Herriaren eta Estatuaren arteko gatazka politikoa zen, guztiz ankilosatua 80ko eta 90eko urteetan.
‎Hizkuntza komunitatearen beraren eta haren nortasunaren definizioan birkokatu zen garai nahasi haren ondorioz, hizkuntzari eskainitako euskal kanten kopurua askoz handiagoa da katalanena baino.
‎Hala, euskal kanta ezagunenetako bi, askatasun kanta gisa abestuak, Mikel Laboaren" Txoria txori" eta Benito Lertxundiren" Loretxoa" dira. Lehena Laboaren kantarik ospetsuen eta kantatuena da, eta egokitzapen gehien dituena ere bai, segur aski.
‎Elementu erruralak aipatzen dituen euskal kanta ezagun bat Txomin Artolaren" Baserriko ate zabalak" da. Txomin Artolak, zeinak ez baitu beharbada bere musikak merezi zuen prestigioa irabazi, nazio kutsuko gaietatik aldendu eta giza paisaien kronikak egin zituen, oso ederrak, eguneroko bizitza gaitzat hartuta.
‎Xabier Letek" Nafarroa, arragoa" izeneko kantan, hango paisaiaren deskribapena egin zuen grinaz beterik; eta berdin egin zuen Benito Lertxundik Iratiko ibarrak gaitzat hartuta," Aezkoako mendietan" edo" Orbaitzetako arma olaren kanta" izeneko kantetan. Baina kontu hau euskal kanta berriaren mugimendutik egin zitzaion lehen kantan bertan agertu zen beharbada argien. Labegueriek kantatzen zuen, eta izena du" Nafarra, oi Nafarra, Euskadi lehena".
‎Laboaren azken kanta horiek, egilearen balioagatik ez ezik musikan eragindako berrikuntzagatik ere hautatuak? erakusten dute euskal kantak eskuzabaltasunez jokatzen duela bere hitzetan eduki nazionalez beteriko sinbologia erabiltzeko orduan. Jendea mobilizatzeko ahalmena duten gai sinboloak lantzen dira, zeinak, genero horren laguntzaz, beste hizkuntza artistikoekin baino askoz errazago deskodetzen baitira.
‎Hala, sabinismoaren kutsu arrazistak sakon lurperatuta egon arren, Euskal Herrian muga nabarmena zegoen oraindik ere gurea zenaren eta ez zenaren artean. Orain apur bat irrigarria irudi dezakeen arren, euskal kanta berriak hastapenetan izan zuen arazoetako bat instrumentazioa izan zen, hain zuzen. Hiri legenda dirudi, baina ez da:
‎Koruan abesten ziren euskal kanta batzuk, kontzertuak eta ematen zirenean. Bestela, ezer ez.
2010
‎Asko gustatzen zait eta ez aita naizelako". Ismael Yaguek sortu duen musika zuzenean jotzen dute, gehienak euskal kantak dira," Ikusi nuenean", Mikel Laboaren" Haika Mutil",... eta horrek, Astarberen ustez, oraindik hunkigarriagoa egiten du. " Gero eta zailago jartzen diete" esan digu aitak.
‎XX. mendeko 60ko hamarkadan, erregimen politikoa aldatu beharra euskal gizartearen gehiengo zabal baten aldarrikapena bihurtu zen. dinamika horretan murgilduta, ordura arte debekatua edo gaizki ikusia izan zen guztia, begikotasunez begiratzen hasi zen. abertzaletasunak gidatutako euskal nortasunaren berpizkundea abian zen, euskararen aldeko mugimendua barne, eta abertzaletasunaz kanpoko sektore asko ere joera nagusi horretara bildu ziren. ikastolen mugimendua berreskuratu eta berreraikitzen hasi zen urte haietan, euskal iritzi publikoa euskara deskubritzen hasi zen. gurean beste hizkuntza bat egon bazegoela hasi zen ohartzen, diktadura frankistak ezarritako debekuari muzin eginez. pixkanaka, euskara modan jarri eta erdaldun askorentzat hizkuntza hori erakargarri bihurtu zen. Jende andana hasi zen euskara ikasten. euskal kanta berria ere bidea egiten hasi zen eta jendaurreko erakusleiho ezin hobea eskaini zion euskarari. euskara batuak lehen urratsak eman zituen eta, aldeko zaletasunak eta kontrako jarrerak agerraraziz, euskararen corpusa hizpide —eta auzi— bihurtu zen. Corpusa ez ezik, gure hizkuntzaren statusaren gaineko kezka ere gizartean hedatu zen. gizartea zein euskaltzale gehienak —ez guztiak— erabateko ezjakintasun soziolinguistikoan murgilduta zeuden. horrexegatik, hizkuntza ezagutza eta hizkuntza erabilera ez ziren analitikoki behar bezain ongi bereizten eta euskara ikaste hutsak hizkuntza hori biziberritzeko nahikoa izango zela uste zabaldua zen. aldeko iritzi publikoaren haizeak bultzatuta, ezjakintasun egoera hura lur emankorra zen itxaropen itsua lora zedin.
‎Pelikulan zehar eta traman integraturik, euskarazko hainbat euskal kanta ezagun kantatzen eta dantzatzen dituzte: Lau Teilatu eta Aitormena, klasikoak eta arrakasta handiko beste kanta batzuk:
‎Esitxu Fernandezek eta Xabier Euzkitzek gidatuko dute aurten Euskal Kantuen Gaua saioa Gabon Gauean ETB. Kirolari, aktore, politiko, aurkezle eta sukaldariak abeslari bilakatuko dira gau batez euskal kanta ezagunen egokitzapenak eskainiz.Hasteko, Eusko Legebitzarreko Mahaiko kideak izango dituzte gonbidatuak. Arantza Quiroga presidenteak eta Blanca Roncal, Jesus Loza, Iñigo Iturrate eta Mikel Martinez mahaikideek Olentzero abestuko dute.
Euskal kantak abestea gogoko duenari ere luzatu dio aholkua: «talde batean parte hartu eta kantuarekin goza dezala.
‎Biak ere Amaiurkoak, baina Baztango bertze herrietako jendea ere mugitzen dutenak. Bien funtzionamendua desberdina izan arren, baten zein bertzearen helburua euskal kantak abestuz «ongi pasatu eta gozatzea» da. Halaxe adierazi digu Juan Mari Aleman amaiurtarrak, bi taldeetako kide denak.
Euskal kantak hiru ahotsetara abesten dituen Gaztelu Taldea duela 14 bat urte sortu zen. Eta hasieratik izan zuen harrera ona herrian.
‎Ez genuen Berroetan Espainolez ulertzen zuen inor aurkitu, neskato argi bat salbu; aski gustatu zitzaizkidan abestu zituen euskal kanta batzuk. Herritar bati Jesukristoren Imitazioa erosi nion, A Kempisen Latinetik Donibane Lohizuneko Xurio izeneko apez batek Euskarara itzulia[.] Ostatu bikaina aurkitu genuen Ostitza iritsi ginen gauean[.] Ostatuko batzuk Gazteleraz zerbait mintzo ziren, bereziki ostalariaren hiru alaba[.]
‎Kanta gehienak ez ditut ezagutzen. Euskal kanta berriaren ugatzetatik edoskiz hazi nintzen 70 urrunetan, Rock Radical Vasco ak zaharregi harrapatu ninduen gutxigatik, eta klasikora zein jazzera pasatua naiz aspalditik. Agurtzane guztiz urduri dakusat, saltoka ia banketan, laster txanda datorkielako.
‎Hau duk, hau duk, hau duk umorea... jarraitu zuten kantari txalupetakoek. Ez zituzten euskal kanta tradizionalak soilik abestu. Lanbada ere dantzatu zuten ausartenek.
2011
‎Haurrentzako 19 euskal kantak eta bideoklipek osatzen dute Ene kantak CD DVD bilduma. Bihar eskuratu ahal izango da BERRIArekin, 12 euroren truke.
‎Betiko euskal kantak nahiz abesti berriak biltzen ditu Ene kantak CD DVDak. Bi eta hamabi urte bitarteko haurrentzako 19 abesti aurki daitezke, baita 19 kantei dagozkien bideoklipak ere.
‎Abestien hitzak dituen liburuxkak osatzen du bilduma. Sortzen Ikasbatuaz elkarteak ekoitzi du lana, Nafarroako eremu erdalduneko gurasoei diruz laguntzeko.Hainbat arlotako lagunek bat egin dute, euskal kantei ahotsa, hitzak eta musika jartzeko. Pailazoak, kirolariak, abeslariak, idazleak eta bertsolariak kantuan jarri dira, abestien bilduma osatzeko.
‎Euskal Herrian aktibo dago musika eszena, bai gaztetxeetan, aretoetan eta baita herriko plazetan eta karriketan ere. Musika tradizionalak (kantaldi, euskal kanta, pastorala) segitzen du bizirik, gizartearen modernizatzearekin ongi moldatuz. Digestio lana oso luzea da, baina guk segituko dugu ildo akustikoa lantzen eta sonoritate pisuagoekin gurutzatzen.
‎Baina bitxia da nola egiten duten hau. Euskarazko kanta jarri aurretik" euskal kanta" esaten dute. Erdaldunak naturaltasun hutsez jartzen dituzten bitartean euskarazkoari izen abizenak jartzen dizkiote.
‎Ez dakit zenbat denporan, astero jarduten neban eurei euskal kantak irakasten, ikasleei lez," Boga boga" liburutxuan egozan danak ikasi arte. Baina honeekin, ahots bitan edo gehiagotan be abesten ei genduzan.
‎Kale horretan dagoz" Gernika" jatetxea, Euskal museoa eta pelotalekua, eta Euskal Etxea. Espoloian, harrian zizelatuta, hiru lau euskal kanta, musika eta guzti. Ikurrinak be mordoa.
‎Ez dakit zenbatgarrenean, eurek, gehiago ez ekienez, isildu egin behar, baina gureek ekin eta ekin jarraitu eben. Ez neban uste horrenbeste euskal kanta ekienik.
‎Emozioetatik ikastea. Dantza, euskal kantak edo bertsolaritza ikastea, eta euskara ikasten ez hastea liburuetatik edo gramatikatik. Euskara zerbait egiten dugun bitartean, zerbait sentitzen dugun bitartean ikastea da ideia?.
‎Hala zioen Xabier Letek Jakin aldizkarian: " Euskal kantaren lehen urratsetan Mixel Labeguerie dago". Letek zioen lapurtarrak kantu herrikoiari estilo aldaketa ekarri ziola, gitarra soil eta ahots apal batez jotzen zituelako.
‎Santiago Bideko euskal kantak (Karmel 1990)
‎Zer gara gu? dino euskal kanta ezagun batek. Bostak bat da talde honek bere buruari jarririko izena eta argitalpenak Adorez izeneko bilduman argitaratu dira.
‎Adibidez, 1956an jaialdia antolatu zuen Bilboko Arriaga Antzokian, eta 1959an Euskaltzaindiak AEBtik Western Basque Festivalaren antolatzaileengandik honako eskaria jaso zuen: «Zinta magnetofoniko batean bertsolarien agur bat eta beste euskal kanta batzuk batu» eta AEBra bidaltzeko6 Euskalgintzan erabateko zentralitatea zuen erankundea izanik, euskalgintzaren inguruan ari ziren taldeen asmoen berri jasotzen zuen eta gehienetan ekimen desberdinak babesten zituen (euskara ikastaroak, antzerki taldeak, bertsolaritza txapelketak eta abar). Bereziki aipagarria da Alfabetatze Batzordea.
‎Esate baterako, herri kanten garaia izan zen eta herri kanta ugari bildu eta liburuxkeetan argitaratu ziren. Euskal kantek garaiko euskatzaleentzat balio sinboliko izugarria zuten. Herri kantetako batzuk garaian bertan bildu ziren, baina asko aurretik bilduta zeuden, adibidez R.
‎Hasierako kantaldi hura, kantari bezala kasualitate bat izan zen. 65ean ezagutu nuen nik Joxan Artze Lekuonatarren etxean, Oiartzunen, eta haien bitartez jakin nuen Joxan Artzeren eta Julen Lekuonaren bitartez mugimendu bat martxan jartzen ari zirela; bederazka ari ziren kantari batzuekin talde bat egin nahian, euskal kanta berriari sustapen berezi bat emateko, eta garapen berezi bat. Bakarka zebiltzanak orduan Benito Lertxundi, Lourdes Iriondo eta Mikel Laboa ziren ezagunenak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
euskal 200 (1,32)
Euskal 63 (0,41)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
euskal kanta berri 25 (0,16)
euskal kanta abestu 17 (0,11)
euskal kanta ezagun 17 (0,11)
euskal kanta Berria 10 (0,07)
euskal kanta bat 7 (0,05)
euskal kanta gogoko 7 (0,05)
euskal kanta zahar 7 (0,05)
euskal kanta herrikoi 6 (0,04)
euskal kanta jaso 5 (0,03)
euskal kanta topaketa 5 (0,03)
euskal kanta batzuk 4 (0,03)
euskal kanta ikasi 4 (0,03)
euskal kanta irakatsi 4 (0,03)
euskal kanta tradizional 4 (0,03)
euskal kanta ere 3 (0,02)
euskal kanta on 3 (0,02)
euskal kanta baino 2 (0,01)
euskal kanta bultzatu 2 (0,01)
euskal kanta edarra 2 (0,01)
euskal kanta eder 2 (0,01)
euskal kanta emanaldi 2 (0,01)
euskal kanta erabili 2 (0,01)
euskal kanta hasi 2 (0,01)
euskal kanta musika 2 (0,01)
euskal kanta musikatu 2 (0,01)
euskal kanta ugari 2 (0,01)
euskal kanta agertu 1 (0,01)
euskal kanta ahots 1 (0,01)
euskal kanta aipatu 1 (0,01)
euskal kanta arlo 1 (0,01)
euskal kanta aurrerapen 1 (0,01)
euskal kanta be 1 (0,01)
euskal kanta Benito 1 (0,01)
euskal kanta berpiztu 1 (0,01)
euskal kanta bikain 1 (0,01)
euskal kanta bildu 1 (0,01)
euskal kanta biltzaile 1 (0,01)
euskal kanta buruz 1 (0,01)
euskal kanta egon 1 (0,01)
euskal kanta egun 1 (0,01)
euskal kanta eguneko 1 (0,01)
euskal kanta eki 1 (0,01)
euskal kanta eman 1 (0,01)
euskal kanta entzun 1 (0,01)
euskal kanta erakutsi 1 (0,01)
euskal kanta eskaini 1 (0,01)
euskal kanta eskuzabaltasun 1 (0,01)
euskal kanta ezagutu 1 (0,01)
euskal kanta gala 1 (0,01)
euskal kanta garai 1 (0,01)
euskal kanta garaikide 1 (0,01)
euskal kanta gehien 1 (0,01)
euskal kanta gisa 1 (0,01)
euskal kanta gorazarre 1 (0,01)
euskal kanta gozatu 1 (0,01)
euskal kanta gu 1 (0,01)
euskal kanta gustuko 1 (0,01)
euskal kanta hastapen 1 (0,01)
euskal kanta hiru 1 (0,01)
euskal kanta hitz 1 (0,01)
euskal kanta i 1 (0,01)
euskal kanta inposatu 1 (0,01)
euskal kanta itzuli 1 (0,01)
euskal kanta izen 1 (0,01)
euskal kanta izeneko 1 (0,01)
euskal kanta jo 1 (0,01)
euskal kanta kala 1 (0,01)
euskal kanta kantatu 1 (0,01)
euskal kanta klase 1 (0,01)
euskal kanta klasiko 1 (0,01)
euskal kanta kopuru 1 (0,01)
euskal kanta lan 1 (0,01)
euskal kanta lehen 1 (0,01)
euskal kanta lehendabiziko 1 (0,01)
euskal kanta liluragarri 1 (0,01)
euskal kanta lurralde 1 (0,01)
euskal kanta nahiz 1 (0,01)
euskal kanta nola 1 (0,01)
euskal kanta nonahi 1 (0,01)
euskal kanta presentzia 1 (0,01)
euskal kanta talde 1 (0,01)
euskal kanta tarteko 1 (0,01)
euskal kanta ukan 1 (0,01)
euskal kanta zaharretan 1 (0,01)
euskal kanta zein 1 (0,01)
euskal kanta zoragarri 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia