Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 6

2012
‎Baina orain interferentziaeta interbentzio historia luze baten berri eman nahi dut. Izan, Modernitatean euskara mintzaira interferitu eta interbenitua izan delako. erdara da, gaztelera eta frantsesa, interbentzio indarra. erdara da euskararen aferetan erabakiak hartzeko gunea. esan nahi baita, bere baitan zen bizimundu hartan euskaldunak ere bere baitan bizi zuen euskara, hots, euskaraz bizi zen bitartekaritzarik gabe. ezarian, erdararen artekaritza joan zen sartzen eta euskal jendeak euskararekin zuen lotura psikiko zuzeneko eta immanente hartan esku harturik zentzu emaile nagusia bilakatu zen erdara: euskara kanpotik bezala ikusten irakatsiko zion modernizazioak euskaldunari, kanpo ikuste hori erdararena da.
‎Ezarian, erdararen artekaritza joan zen sartzen eta euskal jendeak euskararekin zuen lotura psikiko zuzeneko eta immanente hartan esku harturik zentzuemaile nagusia bilakatu zen erdara. esan bezala, euskara sinbolo bat da. eta Aranaren ekimenean ere halaxe agertu eta halaxe garatu da. Alabaina, euskal nazionalismoaren eskutik sortu ziren eta sortu dira euskal zergintzaren ahalegin eraginkorrenak.
‎Bistan da hori bitara egin daitekeela: direnak uztartuz eta euskal jendeen erritmoa sinkronizatuz (baina honetan geratuko bagina, bizi estiloko komunitate soil bat izatera mugatuko ginateke) edota erdal eta euskal jendeak euskararen erritmo orokorraren baitan biltzen. Nola ordea?
2015
‎Dakizuenez, 10 urtean behin zentsuak egiten dira, bertan herritarren ezaugarriei buruzko informazio xehe ugaribiltzen da, eta hizkuntzaren inguruan zehazki, zentsuetan, hiru galdera txertatzen dira. Batetik, hizkuntza gaitasuna, funtsean eta asko laburtuta, euskal jendeak euskaraz badakien edo ez.Informazio hori 1981etik aurrera daukagu zentsuetan. Bigarrenik, lehen hizkuntza zein izan den, etxean umeak ginenean, hiru urte inguru genituenean, zer hizkuntza jaso genuen.
‎Dakizuenez, 10 urtean behin zentsuak egiten dira, bertan herritarren ezaugarriei buruzko informazio xehe ugaribiltzen da, eta hizkuntzaren inguruan zehazki, zentsuetan, hiru galdera txertatzen dira. Batetik, hizkuntza gaitasuna, funtsean eta asko laburtuta, euskal jendeak euskaraz badakien edo ez.Informazio hori 1981etik aurrera daukagu zentsuetan. Bigarrenik, lehen hizkuntza zein izan den, etxean umeak ginenean, hiru urte inguru genituenean, zer hizkuntza jaso genuen.
‎Bistan da hori bitara egin daitekeela: direnak uztartuz eta euskal jendeen erritmoak sinkronizatuz (baina honetan geratuko bagina, bizi estiloko komunitate soil bat izatera mugatuko ginateke) edota erdal eta euskal jendeak euskararen erritmo orokorraren baitan bilduz. Diskurtsoan zentraltasuna eta praktiketan oro biltzaile jarduteko ahalmena behar dugu, ez nolabaitekoa hala ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia