2001
|
|
Alde batetik, iragarleek barneratu behar dute komunikazio komertzialaren garrantzia eta horren atzean datorren profesionalen beharra. Publizitate sektoreak ahalegin gehiago egin behar du bere zerbitzuak kalitatezkoak izan daitezen, eta
|
Euskal
Herriko profesionalen kapazitatea iragarleei erakuts diezaien. Eta jakina, Euskal Herriko Unibertsitateak ere bere erantzukizuna hartu behar du enpresei zein publizitate agentziei oso profesional onak eskaintzen.
|
2015
|
|
Balantze labur honetan aipatu behar dira hiru gauza: profesional guztien kalitatea, haien sorterrien dibertsitatea eta
|
Euskal
Herriko profesionalen parte hartze eta maila handia: gure bi orkestra sinfonikoetatik hasita talde txiki eta bakarlarietaraino.
|
|
Inkesta honetan, profesionalek adostasun handia erakutsi dute teknologia berriek lanbidean izan duten eragina balioestean; antzeko iritzia eman dute Euskal Herrikoek eta Europako gainerakoek. Galdetu zaienean teknologia berriek erraztu edo zaildu egin ote duten kazetaritza ona egiteko bidea, aukerarik hautatuena «erabileraren arabera» izan da(% 53
|
Euskal
Herriko profesionalen artean eta% 59 europarren artean). Profesional esperientziadunak kritiko samar agertu dira erredakzioetara ailegatzen ari diren berriemaile gazteen aurrean.
|
|
Gehientsuenek uste dute trebakuntza hobearekin datozela, baina espiritu kritikoa falta zaiela. Aburu hori nabarmenagoa da
|
Euskal
Herriko profesionalen artean(% 74), Europakoen artean baino(% 56). Horrezaz gain, profesionalek diote teknologia berriek askatasun handiagoa eman dietela albisteak hautatzeko orduan (Euskal Herrian,% 58k horrela uste du; Europan,% 63k).
|
|
Era berean, profesionalek pentsatzen dute teknologia berriek areagotu egin dutela sentsazionalismorako joera komunikabideetan (nabarmenagoa da aburu hori Euskal Herrikoen artean), kode etiko eta deontologikoen ahultzea gertatu dela, baita watch dog funtzioaren gainbehera ere. Bereziki azpimarragarria da
|
Euskal
Herriko profesionalek kazetarien lanbaldintzei ematen dieten garrantzia. Oro har, inkestatu gehientsuenek lanbidearen egoera ahuldu egin dela uste badute ere, sentsazio hori askoz nabarmenagoa da Euskal Herriko profesionalen artean (Euskal Herrian, balioa 1,4koa da; Europan, berriz, 2,3koa).
|
|
Bereziki azpimarragarria da Euskal Herriko profesionalek kazetarien lanbaldintzei ematen dieten garrantzia. Oro har, inkestatu gehientsuenek lanbidearen egoera ahuldu egin dela uste badute ere, sentsazio hori askoz nabarmenagoa da
|
Euskal
Herriko profesionalen artean (Euskal Herrian, balioa 1,4koa da; Europan, berriz, 2,3koa).
|
|
Konbergentzia digitalak eztabaida asko piztu ditu erredakzioetan. Gai horren inguruan ere nabarmena da Europako eta
|
Euskal
Herriko profesionalen artean dagoen desadostasuna; izan ere, europar ia erdiek ongi egiten ari dela uste badute ere, Euskal Herriko gehienek guztiz bestelako aburua dute (ik. 3 grafikoa11).
|
|
Mendebaldeko herrialdeetan prentsa idatziak egun bizi duen egoera kritikoari irtenbideak bilatzeko orduan ere, adostasun handia erakutsi dute Europako eta
|
Euskal
Herriko profesionalek. Aterabide posibleen zerrenda eman zitzaien, 1etik 5era puntua zitzaten:
|
|
4 grafikoa). Era berean, edukiengatik kobratzen hasi edo jarraitu beharra dagoela azpimarratzen dute(
|
Euskal
Herriko profesionalek nabarmenago). Aterabide hori bat dator komunikazio enpresak egun burutzen ari diren praxiarekin.
|
|
Asko eta asko alderdi profesional hutsak dira, baina beste batzuk profesionalen eskuetatik at daude; adibidez, informazioaren mundua mehatxatzen duten eragileak. Alderdi horretan,
|
Euskal
Herriko profesionalak zorrotzagoak izan dira europarrak baino, hainbat erantzunetan. Gaur egun informazio eskubidea eta adierazpen askatasuna
|
|
lobby politiko, sozial eta ekonomikoak; gobernuak; bankuak; multinazionalak; eskuineko alderdiak eta talde armatuak. Lobby, gobernu, banku eta eskuineko alderdiekiko jarrera kritikoa
|
Euskal
Herriko profesionalen artean nahiko nabarmena da; aldiz, kontrakoa gertatzen da multinazional eta talde armatuekiko, profesional europarren artean. «Beste batzuk» atalean, euskal kazetariak zorrotz ibili dira.
|
|
Bada, horretaz ere galdetu zitzaien profesionalei; ea uste zuten irakurleak, kontsumitzaileak alegia, prest ote dauden edukiak ordaintzeko. Europako zein
|
Euskal
Herriko profesional gehientsuenek pentsatzen dute herritarrak horretarako prest egon daitezkeela, baldin eta trukean eskaintzen zaien produktua kalitatezkoa bada, noski (ik. 7 grafikoa).
|
|
Ordainpeko informazioaren indarguneak identifikatzean, Europako eta
|
Euskal
Herriko profesionalak ez daude oso ados. Lehenengoen aburuz, informazio horrek sinesgarritasuna eta interaktibotasuna ditu bere baliorik preziatuenak; Euskal Herrikoen iritziz, ostera, ordainpeko agerkariek duten sakontasuna da faktorerik gogoangarriena eta, jarraian, sinesgarritasuna.
|