2006
|
|
10
|
Euskal
herri gogoaz
|
|
|
EUSKAL
HERRI GOGOAZ
|
|
Unamuno-k euskaldunaren gorputz tankera, sudurra, ilea ikertu duen hainbat jende aipatzen digu jada ordurako: M. de Quatrefages(" célebre naturalista francés"), M. Cénac Moncaut, Girault de Saint Fargeau, Moreau de Jounes, Napier, Bladé, Broca eta beste225 Horien –" zientziaren" – esku dago, nonbait, euskalduna eta
|
euskal
herri gogoa zertan datzan irakastea226.
|
|
|
Euskal
herri gogo kontraesantsu bat, beraz. Testuinguruen arabera, naturari itsatsi geldoa edo izpiritu enpresarial eta komertzial iradukoa; barbaroa edo banako ahulenen babeslea; primitibo inzibilizatua edo askatasun politiko indibidualen begirale modernoena.
|
|
Eta liberalei begira: " El que combatió contra el derecho divino, justo es combata contra lo que llaman soberanía nacional; ni el despotismo de un hombre, ni el despotismo de la masa" 235 Batzuen eta besteen aurka, Unamuno-k" liberalismo" berri bat proposatzen du, independentziaz Euskal Herriarentzat eta askatasun osoaz norbanakoarentzat,
|
euskal
herri gogoari egoki dagokiona hori bakarrik omen baita236.
|
|
Tesiak badu bigarren parte bat, gutxiago aipatzen bada ere, ez gutxiago erreparatzekoa guretzat:
|
euskal
herri gogo edo izpirituak ez duela ezer galtzen euskara galduz, aitzitik irabazi bai, hizkuntza unibertsal bat eskura edukita; are, ez bakarrik euskal arrazarenak, baizik" euskararen izpirituak" berak bizirik jarraituko duela euskaldunen gaztelanian. Tesi bikoitz hau, gutxien gutxiena hartarakoxe zen Lore Jokoetako tribuna festaliarretik proklamatua, sozietateko eskandalutxo baten goragailuak are gehiago potentziatua, zenbaitek txalotu egin du (Bilboko sozialistek, Maeztu-k, etab.); hainbat eta hainbatek, gaur arte, gogotik errepikatu du (Ortega, etab.); euskaltzaleak jeneralean Unamuno-ren arrazoiari erantzun beharrean sentitu dira, argudioekin zein praxiarekin (S.
|
2007
|
|
Gerta liteke, beraz, zientzian kontzeptua jada desbaliatua egonik ere, metaforak baliagarri eta eder izaten jarraitzea, zientziak erreminta bezala beretzat hartu izan baino lehenago bezalaxe, gero ere. Esaterako, herriaren izpiritua hizkuntza dela; euskara dela Euskal Herriaren arima,
|
euskal
herri gogoa. Zergatik ez?
|
2012
|
|
Gerta liteke, beraz, zientzian kontzeptua jada desbaliatua egonik ere, metaforak baliagarri eta eder izaten jarraitzea, zientziak erreminta bezala beretzat hartu izan baino lehenago bezalaxe, gero ere. Esaterako, herriaren izpiritua hizkuntza dela; euskara dela EuskalHerriaren arima,
|
euskal
herri gogoa. Zergatik ez?
|
|
Gerta liteke, beraz, zientzian kontzeptua jada desbaliatua egonik ere, metaforak baliagarri eta eder izaten jarraitzea, zientziak erreminta bezala beretzat hartu izan baino lehenago bezalaxe, gero ere. Esaterako, herriaren izpiritua hizkuntza dela; euskara dela EuskalHerriaren arima,
|
euskal
herri gogoa. Zergatik ez?
|
2018
|
|
Gerta liteke, beraz, zientzian kontzeptua jada desbaliatua egonik ere, metaforak baliagarri eta eder izaten jarraitzea. Esaterako, herriaren izpiritua hizkuntza dela; euskara dela Euskal Herriaren arima,
|
euskal
herri gogoa. Zergatik ez?
|
2020
|
|
Gerta liteke, beraz, zientzian kontzeptua jada desbaliatua egonik ere, metaforak baliagarri eta eder izaten jarraitzea, zientziak erreminta bezala beretzat hartu izan baino lehenago bezalaxe, gero ere. Esaterako, herriaren izpiritua hizkuntza dela; euskara Euskal Herriaren arima,
|
euskal
herri gogoa. Zergatik ez?
|