2007
|
|
Horregatik, adibidean aurrera eginez, autonomia erkidego batek (esaterako Euskal Autonomia Erkidegoak) Autonomia Estatutuan EAEko funtzionarioen eta EAEko toki administrazioaren estatutua arautzeko eskumena bere gain hartu ahal izan du, EKren aipatu 149.1.18 artikuluan ezarritakoari kalterik egin gabe (EAEko Autonomia Estatutuaren 10.4 art.). Modu horretan, estatuaren oinarrizko legegintza arlo horretan funtzio publikoa eraldatzeko neurriei buruzko abuztuaren 2ko 30/ 1984 Estatu Legean aurki dezakegu; izan ere, lege horren artikulu batzuk (1 artikuluan zerrendatuak) funtzionario publikoen estatutu araubidearen oinarriak dira, EKren 149.1.18 artikuluan ezarritakoaren arabera. Bestalde, Euskal Autonomia Erkidegoak, Autonomia Estatutuan bereganatutako eskumena egikarituz, funtzionarioen estatutu araubidea arautu du,
|
Euskal
Funtzio Publikoari buruzko uztailaren 6ko 6/ 1989 Parlamentu Legearen bidez, hain zuzen ere, Euskal Funtzio Publikoari buruzkoa, betiere, estatuaren oinarrizko legegintza errespetatuz.
|
|
Horregatik, adibidean aurrera eginez, autonomia erkidego batek (esaterako Euskal Autonomia Erkidegoak) Autonomia Estatutuan EAEko funtzionarioen eta EAEko toki administrazioaren estatutua arautzeko eskumena bere gain hartu ahal izan du, EKren aipatu 149.1.18 artikuluan ezarritakoari kalterik egin gabe (EAEko Autonomia Estatutuaren 10.4 art.). Modu horretan, estatuaren oinarrizko legegintza arlo horretan funtzio publikoa eraldatzeko neurriei buruzko abuztuaren 2ko 30/ 1984 Estatu Legean aurki dezakegu; izan ere, lege horren artikulu batzuk (1 artikuluan zerrendatuak) funtzionario publikoen estatutu araubidearen oinarriak dira, EKren 149.1.18 artikuluan ezarritakoaren arabera. Bestalde, Euskal Autonomia Erkidegoak, Autonomia Estatutuan bereganatutako eskumena egikarituz, funtzionarioen estatutu araubidea arautu du, Euskal Funtzio Publikoari buruzko uztailaren 6ko 6/ 1989 Parlamentu Legearen bidez, hain zuzen ere,
|
Euskal
Funtzio Publikoari buruzkoa, betiere, estatuaren oinarrizko legegintza errespetatuz.
|
|
Artikulu batzuk (1 artikuluan zerrendatutakoak) funtzionario publikoen estatutu araubidearen oinarriak dira, EKren 149.1.18 artikuluan ezarritakoaren arabera. Autonomia erkidegoak legeen bidez oinarri horiek garatuz joan dira eta, esaterako, Euskal Autonomia Erkidegoan, oinarri horien garapena Parlamentuaren uztailaren 6ko 6/ 1989 Legean,
|
Euskal
Funtzio Publikoari buruzkoan, jasota dago. Aitzitik, EKren 82 artikuluko oinarri legearen kasu bat uztailaren 25eko 18/ 1989 Legea da, Trafiko, Motordun Ibilgailu eta Bide Segurtasuneko Oinarriei buruzkoa.
|
2009
|
|
Euskal Autonomia Erkidegoan, Estatutua onartzen denetik aurrera (1979an, alegia), euskara normalizatzeko Legeak (1982) eta
|
euskal
funtzio publikoari buruzkoa Legeak (1989) ezartzen dituzte, funtzio publikoan sartzerakoan euskara jakitea galdatu eta baloratu ahal izateko oinarriak.
|
|
Bigarrenak funtzio publikoa izango du hizpide eta
|
euskal
funtzio publikoaren lege berri bat prestatuko du. Hirugarren batzordeak gastu publikoa aztertuko du, gastu hori murrizteko helburuarekin.
|
|
Abertzaleek, oso tonu kritikoa erabiliz, sarritan eskatzen diete euskal sozialistei Kataluniako sozialistek katalana defendatzen eta bultzatzen duten antzera defenda eta bultza dezatela euskara. Euskararen Legetik hasi eta
|
Euskal
Funtzio Publikoaren edo Euskal Eskola Publikoaren legeekin jarraituz, euskara babestu eta sustatzeko lege arau nagusien kontsentsuetan alderdi abertzaleekin batera parte hartzaile aktiboak izan badira ere, euskal sozialisten hainbat unetako jarrera politiko orokorraren argitan, salbuespenak salbuespen, esango genuke badutela arrazoirik abertzaleek sozialistei kritikoki eskaera hori egiterakoan.... Baina abertzaleek eurak ere ispiluari begiratu liokete, euskal abertzaletasun politikoa urrun xamar baitago Kataluniako abertzaleen hizkuntza jokabideetatik, eta makalagoa baita, oro har, euskararen erabilerarekin erakusten duten konpromiso praktikoa, katalan abertzaleek katalanaren erabilerarekin bistaratzen dutena baino.
|
|
|
Euskal
Funtzio Publikoaren Legean ezarritakoaren arabera, lanpostu publiko bat jabetzan betetzeko hautapen probetan merezimendu gisa baloratu behar da euskararen ezagutza, ezagutza horren egiaztapena nahitaezkoa ez den kasu guztietan; eta merezimendu gisa baloratzerakoan, hautapen prozesuan eskura litezkeen puntuen %5 eta %20ko tartean baloratu behar da, ez gehiago eta ez gutxiago.... Badago, beraz, malgutasunerako tarterik.
|
|
Hortik aurrera, lege garapen oparoa izan du euskarak bere mesedean, 1982ko Euskararen Legea delarik guztiaren zutoi eta bizkarrezurra. Ondotik etorri dira zurkaitz sendoak izan diren
|
Euskal
Funtzio Publikoaren legea, Euskal Eskola Publikoaren legea, HABE sortzeko legea eta Herri Administrazioetako hizkuntza normalizazioko dekretua ere. Horiek guztiak gobernu eta oposizioko alderdi politiko ugarien arteko adostasun politikoaren fruituak dira; zehazki, EAJ PNV, PSE, EA eta orduko EEren artean ondutako adostasunaren emaitzak.
|
2010
|
|
EAJk eta EEk ere ez zuten aurreikusi Euskal Eskola Publikorako Legerik legealdi berrirako. Aurreko legegintzaldian
|
Euskal
Funtzio Publikorako Legea onartu ondotik, garbi ikusi zen estatuko funtzionarioen araudia denentzako berdina eta aldaezina zela, Gizarte Segurantzaren Kutxaren antzera. Ondorioz, EAJk eta EEk esaten zuten funtzionarioen araudi horrekin ezinezkoa zela eskolaren autonomia.
|
|
Lege horrek ez zituen jasotzen guk proposatutako urratsak. Hau da, langileei beste egoera juridiko bat ematea, eta ez lege zaharkitu baten kopian oinarritzea, hori zelako
|
Euskal
Funtzio Publikorako Legea; nazioari begira eragina izatea, eta ez Euskal Autonomia Erkidegoan bakarrik; eta herritartasuna ere ez genuen inondik inora jasota ikusten 1993ko lege hartan. Beraz, gure ustez, lege harekin eskola publikoari ez zitzaion haize eta dimentsio berririk ematen?.
|
2012
|
|
Ondoren, beste funtsezko lege batzuk datoz lege hori osatzera eta garatzera: 6/ 1989 Legea, uztailaren 6koa,
|
Euskal
Funtzio Publikoari buruzkoa eta abenduaren22ko 6/ 2003 Legea, Kontsumitzaileen eta Erabiltzaileen Estatutuarena. Horiek ezezik, badira beste arau, dekretu edo agindu batzuk, non zenbait neurri eta irizpideezartzen diren euskararen ezagutzaren eta erabileraren inguruan:
|
2017
|
|
6
|
EUSKAL
FUNTZIO PUBLIKOAREN LEGEA
|
|
1989 urtean
|
euskal
Funtzio publikoaren uztailaren 6ko 6/ 1989 legea onartu zuen eusko legebiltzarrak. euskal Funtzio publikoaren legearen helburua da euskal funtzio publikoaren eta hori osatzen duten langileen antolamendua arautzea. legearen bosgarren titulua hizkuntza normalkuntzakoa da. titulu horren 97 artikuluaren lehengo atalean berresten da euskara eta gaztelania direla euskal administrazio publikoen hizkuntz...
|
|
1989 urtean euskal Funtzio publikoaren uztailaren 6ko 6/ 1989 legea onartu zuen eusko legebiltzarrak.
|
euskal
Funtzio publikoaren legearen helburua da euskal funtzio publikoaren eta hori osatzen duten langileen antolamendua arautzea. legearen bosgarren titulua hizkuntza normalkuntzakoa da. titulu horren 97 artikuluaren lehengo atalean berresten da euskara eta gaztelania direla euskal administrazio publikoen hizkuntza ofizialak eta administrazio publikoak behartuta daudela bi hizkuntzen erabilera bermatze...
|
|
1989 urtean euskal Funtzio publikoaren uztailaren 6ko 6/ 1989 legea onartu zuen eusko legebiltzarrak. euskal Funtzio publikoaren legearen helburua da
|
euskal
funtzio publikoaren eta hori osatzen duten langileen antolamendua arautzea. legearen bosgarren titulua hizkuntza normalkuntzakoa da. titulu horren 97 artikuluaren lehengo atalean berresten da euskara eta gaztelania direla euskal administrazio publikoen hizkuntza ofizialak eta administrazio publikoak behartuta daudela bi hizkuntzen erabilera bermatzera euren kanpoko zein barruko harremanetan. biga...
|
|
7 86/ 1997 DEKRETUA euskararen legea onartu ondoren, eusko Jaurlaritzak euskararen normalizazioaren inguruko hainbat dekretu onartu zituen. dekretu horiek bateratzeko asmoarekin, eta betiere euskararen legea eta
|
euskal
Funtzio publikoaren legearen garapen arauemailea eginez, eusko Jaurlaritzak Euskal Autonomia Elkarteko herri administrazioetan euskararen erabilera normalizatzeko prozesua arautuko duen apirilaren 15eko 86/ 1997 Dekretua onartu zuen 1997 urtean. dekretuaren 1 artikuluan jasotzen da euskara eta gaztelania biak direla ofizialak euskal autonomia erkidegoan diharduten herri administrazioetan eta, hor...
|
|
10 ONDORIOAK aztertutako araudian ikusi dugu, lehenik eta behin, gaztelaniaren eta euskararen ofizialtasun maila ezberdina dela euskal autonomia erkidegoan. bi hizkuntzen ofizialtasunaren ezberdintasun nagusia ezagutzaren derrigortasunean datza; alegia, herritarrak modu orokorrean gaztelania ezagutzera legez derrigortuta dauden bitartean, euskararen ezagutza herritarrei modu orokorrean legez derrigortzea debekatuta dago. bestalde, euskal autonomia erkidegoko administrazio orokorrerako langileak hartzean, euskararen ezagutza ez dela derrigorrezkoa ikusi dugu: ...egon den bilakaera ere ikusi dugu; gaur egun, espainiako estatuko hainbat autonomia erkidegotan berezko hizkuntzaren ezagutza modu orokorrean derrigorrezkoa delarik administrazioan sartzeko. kontuan izanda, alde batetik, euskaraz lan egiteko gaitasunik ez duten langile publikoak kontratatzea ahalbidetzen duten legeak eusko legebiltzarrak xedatutako legeak direla (hala nola euskararen legea, edota
|
euskal
Funtzio publikoaren legea), eta kontuan izanda, bestetik, berezko hizkuntza duten espainiako estatuko zenbait autonomiaerkidegotan
|
2020
|
|
Osasun Sailaren arrazoibideak ere izan du ELAren erantzunik. Egindako salaketak berresteaz gain, ELAk esan du ebaluazio batzordeetan parte hartzeko ezintasunak langile ebentualei eragiten diela, «baina, kontrakoa irudi dezakeen arren, langile ebentualak ez dira aldi baterako langileak, konfiantzazkoak baizik» halakoa zen Murga, eta
|
Euskal
Funtzio Publikoaren Legea aipatu du horren froga gisa.
|
2021
|
|
Langileei dagokienez, 700 baino gutxiago dira. Garamendiren hitzetan, Jaurlaritzak
|
euskal
funtzio publikoan sartuko ditu, bere gain hartuko ditu nominak, eta errespetatu egingo ditu orain arteko eskubideak. Gainera, Martuteneko kartzelari dagokionez (Donostia), Jaurlaritzak espetxe zaharra itzuliko dio Madrili Zubietako kartzela berria prest dagoenean, eta berriaren titulartasuna hartuko du.
|
2023
|
|
Euskal Autonomia Erkidegoan, hizkuntza eskakizunen sistema deritzona aplikatzen da. Sistema hori
|
Euskal
Funtzio Publikoari buruzko Legean arautu da, eta EAEko herri administrazioetan euskararen erabilera normalizatzeko prozesua arautzen duen apirilaren 15eko 86/ 1997 Dekretuak
|
|
• Administrazioa:
|
Euskal
Funtzio Publikoari buruzko 6/ 1989 Legea.
|