2008
|
|
Marokon saritzen den papera etxekoandrearena, amarena edota emaztearena da, eta rol hori bertan behera uztea edo jaramonik ez egitea, zigortuta dago. Horregatik, oro har, Marokoko emakumeek ez dute aldarrikatzen eta desiatzen
|
etxetik kanpo
lan egitea, betebehar eta batzuetan karga bezala bizitzen dutelako. Hau da, kasu gehienetan, etxekoandrearen funtzioa legitimatuago dago Marokon.
|
|
Magrebtarren erdiak baino gehiagok, eta latinoamerikarren eta Ekialdeko europarren hiru laurdenak, lan egiten zuten beren jatorrizko herrialdeetan, baina gizarte berrian, bakarrik Latinoamerikako emakumeek dute lan-tasa altuagoa. Gaur egun, lan-egoera ez da berdina denentzat, Latinoamerikako emakume gehienek lana lortzen badute ere(% 81,8), Ekialdeko Europako eta Magrebeko populazio erdiak bakarrik
|
etxetik kanpo
lan egiten du, X2 (2)= 15,67; p= 0,012.
|
|
Magrebeko emakumeek lanaren eta baimenen inguruan bizi duten egoera berdintsua da Ekialdeko europarrenarekin konparatuta, bakarrik erdiak bete ditu behar horiek, hala ere, haien prestakuntza eta lan-egoera oso desberdinak dira. Magrebtarrek ikasketa-maila baxuagoa dute eta gehienek ez zuten
|
etxetik kanpo
lan egiten beren herrialdean zeudenean.
|
|
Magrebeko emakumeek, beren kultura dela-eta, ez dute aldarrikatzen kanpoan lan egitea, betebehartzat jotzen dutelako eta ez eskubide edota desiotzat (Gregorio, 1997; Gregorio eta Ramirez, 2000). Emakume horientzat, herrialde berrian helburuak eta balioak parekatzen dira, hau da, bizitza hobetu nahi dute, eta horretarako lan produktiboaren munduan sartu behar direla badakite, baina rolen aldaketa eta
|
etxetik kanpo
lan egitea, ez dago ongi ikusia jatorrizko lurraldean. Horrek esplika dezake lan-rola aldatzearen eta somatizazioaren arteko erlazioa.
|
2019
|
|
Aldi horietan zehar kantuan aritu diren eta ari diren bertsolarien profila erabat aldatu da. 200 emakume bertsolari ari dira kantuan egun, horietarik% 75ek D ereduan ikasi du;% 49,6k goi-mailako ikasketak ditu eta Batxilergoko ikasketak ditu% 27,4k;
|
etxetik kanpo
lan egiten dute; bizimodu urbanoagoa dute eta erosoago bizi dira (Lasarte et al., 2016). Euren hitzetan estatus ekonomiko bat dute. Beraz, Kabeerren (1999) hitzetan, agentzia lortzeko premisa inportantea dute:
|
|
Bigarrena, bertso-eskoletan ikasitakoak XX. mendeko 80ko hamarkadan hasi zirenak eta hainbat ezaugarri partekatzen zituztenak. Esaterako, Francoren ondorengo eskola mistoetan eta D ereduan ikasitakoak, unibertsitatera joateko aukera izan dutenak,
|
etxetik kanpo
lan egitea ezagutu dutenak, bizimodu urbanoagoa eta erosoagoa. Eta horrek guztiak zeharo hautsi ei zuen aurreko emakume bertsolariekin izan zezaketen lotura.
|
2020
|
|
Protagonismoa argia da lehengaia ardatz eta goruen bidez hari bihurtzen zuten iruleen kasuan. ...ystem delakoaren markoan82 Bilbon emakumezko ehuleen presentzia ere egiaztatzen da, nagusi baten aginduetara aritzen zirenak, seguru aski hark emandako lehengai eta tresnei esker83 Bizkaiko 1511ko su-kontaketan pobreak ziren eta alokairuan bizi ziren zenbait emakume ehule erregistratu ziren Portugalete, Durango, Elorrio eta Bilbon84 Orobat, jostunek, beren errealitate prekarioa zela-eta, gehienek
|
etxean
lan egiten zutela ematen du. Ugaoko Mari Ibañez Burdariakoa," muger pobre" gisa erregistratu zen85, eta Gernikan Mari Lopez eta beste jostun bat zeuden, azken hori Martin Abad Mendatakoa apaizarekin bizi zena86 Ehungintzarekin harremana zuen beste ofizio bat" lumalariena" zen.
|