2010
|
|
esan bezala, Gregorio maneiatzea zaila da gurpil aulkiandagoenetik.
|
Etxea
ez dute moldatuta horrelako pertsona bat mugitzeko. Beharrezkoa izango dute, beraz, bainera kendu eta lurraren parean dagoen dutxa batjartzea, komun ontzirako jasogailu bat, dutxara sartzeko aulki berezi bat, oheartikulatu bat, aulkian esertzeko eta zauriak prebenitzeko kuxin berezi bat, etab.
|
2011
|
|
Eskolaren helburuek, berriz, justu kontrakoak izan behar dute: etorri berriak
|
etxekoa
ez duten hizkuntzan eskolatuta ere, lortu behar dena da eskolako hizkuntzak ikasteaz gain, etxeko hizkuntza ere garatzea. Zentzuduna dirudi murgilketa bidezko irakaskuntzaz baliatzeak (Barkin et al., 2007), baina era berean, Kataluniako esperientzia kontuan hartuta, ezinbestekoa dirudi etorri berrien etxeko hizkuntzak nola edo hala sustatzeak.
|
|
Baieztapen hori egiteko autoreak Nazio Batuek genozidioari emandako bi definiziori begiratzen die: batetik, talde bateko haurrak bortxaz beste talde batera lekualdatzea, eta bestetik, gorputzeko edo buruko kalte larriak eragitea taldeko kideei21 Bi definizioek bete betean harrapatzen dute komunitate txikietako haurrak
|
etxekoa
ez duten hizkuntzan eskolatzeak dakarrena: batetik, haur horiek euren komunitate eta hizkuntzatik aldentzen dira komunitate eta hizkuntza menderatzailean txertatzeko helburuarekin, eta bestetik, horrelako eskola programak haur horiek euren hizkuntza eta kultura baztertzera bideratuta daude (ikus submertsio edo azpiratze programei buruzkoak hurrengo kapituluan).
|
|
|
Etxekoa
ez duen hizkuntzan eskolatuz, haurrak soilik eskolako hizkuntza garatzea eta aldi berean etxekoa baztertzea bilatzen duten programak dira submertsio programak. Azpiratze programa ere deitu izan zaie euskaraz (Bilbao, 1998) eta hizkuntza gutxitudun komunitateetako haurrak hizkuntza nagusiaren komunitatean eta kulturan txertatzea dute helburu, inondik ere kontuan hartu gabe haurrek etxetik dakartzaten hizkuntza eta kultura gutxitua.
|
|
Curriculumari dagokionez, lehen hizkuntzaren curriculuma berbera izaten du murgilketak (Johnson eta Swain, 1997). Gurasoen nahia eta erabakia ezinbesteko baldintza dira haurrak
|
etxekoa
ez duten hizkuntzan eskolatzeko eta murgilketa bidez haurrek bigarren hizkuntzan egindako lorpenak modu oso positiboan baloratzen dira, ez bakarrik haurraren etxean (gurasoek pozik hartzen dute eurek ez dakiten hizkuntza bat seme alabek eskolaren bidez ikastea), baizik eta, oro har, gizarte osoan (Idiazabal, 2003).
|
|
Eskolaren zeregina oso zaila da hizkuntzaren indarberritzean, baldin eta haurrak
|
etxean
ez badu hizkuntza gutxitua ikasten edo eskolaz kanpo hizkuntza horretan jarduten, edota, are gehiago, eskolaldiaren ondoren hizkuntza txikia ez bada erabiltzen.
|
|
Ikasleek, euren kabuz, bilatzen dituzte baliabideak:
|
etxean
ez badituzte, lagun baten etxean, KZgune batean edo beste edozein lekutan. Baliabide horiek leku «kontrolatuetan» badaude, etxean edo eskolan adibidez, seguruagoa izango da.
|