2012
|
|
" Euskal hiztunak gure inguruan ditugun hizkuntza berrien gainean duen ikuspegia landu nahi dugu, haren aitortza jorratuz
|
etorri
berriak euskara onartzeko eta ikasteko bide erangikor gisa". 14
|
2013
|
|
Ainara Gorostitzuk Aldamenekoa n bildutako hamaika istorietako bat da Omarrena.
|
Etorri
berriari euskaraz eginda adierazten diogu ez dugula a priori erabaki euskara ez dakienik. Are gehiago, aspaldi ez dela Lorea Agirrek Argia n zioen bezala:
|
2014
|
|
Geroztik, urtero antolatu da.
|
Etorri
berriak euskarara hurbiltzearekin batera Orion bizi den dibertsitate berria erakutsi eta horri balio eman nahi zaio, hango eta hemengo herritarren loturak sendotuz. Baina, batez ere, oriotar berriei euskarara gerturatzeko tresnak eskaintzea da festaren helburua, bide hori egin dezaten.
|
|
Hemengoek erabiliz gero,
|
etorri
berrien euskaraz ikasteko aukerak biderkatu egingo baitira; hizkuntz komunitatearen eta lagunartekoaren kide azkarrago eta egokiago bilakatuz.
|
2017
|
|
Gazteen emigrazioak eta atzerritarren immigrazioak erronka berriak zabaldu dizkigute: nola lortu
|
etorri
berriak euskarara hurbilaraztea eta beren seme alabak euskararen bidez sozializatzea edo gure diaspora berriarekiko harremanak mantentzea. Digitalizazioak, telefoniak eta Internetek komunikazio moduak eraldatu dituzte, bestetik.
|
2020
|
|
Gazte
|
etorri
berriak euskarara hurbiltzeko proiektua abiatuko dute Laudion aurten. Herriko ikastetxeek bultzatu dute egitasmoa, Kokoriko Hezkuntza Faktoriarekin elkarlanean, eta udalak diruz lagundu du ekimena. “Lurraldeko hizkuntza propio eta ofizialean gaitzeko eta integratzeko” egin dute pausoa, Ana Belen Diez Hizkuntza eta Nortasun Normalizaziorako zinegotziaren arabera.
|
|
Baina dena ez da erantzuna, eta galderak ere geratzen dira airean: “Zer egin
|
etorri
berriek euskararekiko interesa izan dezaten, eta, era berean, aberastasun kolektiboaren alde jokatu. Nola uztartu bi ideia horiek? ”.
|
2021
|
|
— Hizkuntza integrazioa helburu, lorpen haundiena izan da etorri berriei harrera egiteko plana prestatzea, eta aitzineko hamarkada hasierako etenaldia gaindituta, kultura eta hizkuntza aniztasuna baliotzat hartuta, euskara ardatz izanen duen gizarte kohesioa planteatzea, eta,
|
etorri
berriei euskarari buruzko informazio, mezu eta bitartekoak eskaintzea, euskarara hurbildu daitezen, eta seme alabek euskaraz (ere) ikas dezaten. Ikastetxeetan sortu den euskara indartzeko beharrari modu xumean erantzun diogu mentoretza egitasmoarekin, garapena duena (Ibid, 52).
|
|
Azken hamarkadetako migrazioek eta mugikortasunaren areagotzeak konplexutasun haundiagoa eta erronka berriak6 ekarri dituzte gure herrietara. Etorkizunean euskaldunen dentsitate altuko herri edo arnasgune izaten segitzeko ezinbertzekoa izanen da, gure herrietako kultur eta hizkuntza aniztasuna aitortuta,
|
etorri
berriak euskarara eta euskal kulturara hurbiltzea, eta belaunaldi berriak euskalduntzea (Elhuyar; Bortzirietako Euskara Mankomunitatea 2020, 6).
|
|
Etorri berriendako harrera programei laguntza: Nafarroako Udaletako Euskara Teknikarien Sareak (NUETSek) egindako argitalpena; Bortzirietan bolondresek osatutako harrera sarea sortu eta
|
etorri
berriak euskara ikastera animatzeko bideoa ekoiztu. (Nafarroako Gobernua 2020, 17).
|
|
Aldagai horiek aldatu ahala aldatzen dira euskararekiko jarrerak eta praktikak ere. Horrela, egileen arabera,
|
etorri
berriek euskararekiko duten harremana oso dinamikoa eta aldakorra da faktore horien eraginpean dagoenean, bai euskarara gerturatzeko eta baita euskaratik urruntzeko ere.
|
|
Honek guztiak agerian jartzen du
|
etorri
berriak euskarara gerturatzeko ekimenak abiarazten direnean eta euskara lanerako zein harremanetarako zubia dela sentitzen dutenean ederki erantzuten dutela. Udalerri euskaldunetan, hainbat udalen, elkarteren eta eragileren babesarekin, etorri berriak euskaraz errotzeko lanean ari gara, eta herritar berriak ederki ari dira erantzuten oro har.
|
|
Honek guztiak agerian jartzen du etorri berriak euskarara gerturatzeko ekimenak abiarazten direnean eta euskara lanerako zein harremanetarako zubia dela sentitzen dutenean ederki erantzuten dutela. Udalerri euskaldunetan, hainbat udalen, elkarteren eta eragileren babesarekin,
|
etorri
berriak euskaraz errotzeko lanean ari gara, eta herritar berriak ederki ari dira erantzuten oro har. Euskarak, ordea, egiturazko neurri sakonak behar ditu, kalean ez ezik aisialdian, kulturan, lanean eta beste hainbat arlotan ere euskaraz bizi gaitezen, eta belaunaldien arteko transmisioa euskaraz izan dadin.
|
|
Ondokoak ere egia berdaderoak dira, astebetean eskola txiki batean bizitakoak: ...na hobetzeko estrategia bateratuak; gaikako hezkuntza gainditzen hasteko proiektu bateratuen koordinazioa; hezkidetza batzordearen esku hartzea gatazka bat bideratzeko; euskara batzordea martxan jarri eta Eusliderrak aukeratzeko erabakia; patioan ikasleak nola dauden behatu, ebaluatu eta emozioak kudeatzen lagundu; IKKI, laguntza behar duten ikasleen banan banako jarraipena; HIPI programak (ikasle
|
etorri
berriei euskara erakusteko programa) ez duela funtzionatzen enegarren aldiz konstatatzea; eskola eraberritzeko planoak ezagutu eta bi hamarkadaren ostean gauzatzeko esperantzari eustea; eta abar.
|
|
Zer gehiago egin euskal kultura transmititzeko? Zer egin ikasle
|
etorri
berriek euskara ikasi eta hezkuntzan arrakasta izan dezaten. Zergatik gaude irakasleok eta hainbat ikasle barrakoietan, eta ez ganorazko eraikin batean?
|