2001
|
|
urtean espainiar Estatuan 90.000 trafiko istripu gertatu dira, bere biktima
|
eta
guzti.
|
|
urtean espainiar Estatuan 90.000 trafiko istripu gertatu dira, bere biktima
|
eta
guzti.
|
|
Kopurua, aurreragokoa bezain handia ez bada ere, larri larria da oraino
|
eta
, ezbehar kopuru dramatiko hori zuritzeko edo, era askotako hamaikatxo arrazoi zein aitzakia adierazten diren arren, aditu guztiak bat datoz funtsezko puntu batean: automobila egoera zuzenean mantentzeak istripuen kopurua dezente murriz dezake.
|
|
Are
|
eta
gehiago neguan, sasoi horretan kotxea egoera atmosferiko aldrebesean eramaten baitu gidariak: elurra, izotza, lainoa, euria...
|
|
Hortaz, ibilgailuak konpondu
|
eta
mantentzeko automobila tailerrera eramatea ohitura izan litzateke zeinahi gidarirentzat, istripuak aurreikusteko ez ezik, gidaritza seguruago eta erosoagoa erdiesteko ere.
|
|
Hortaz, ibilgailuak konpondu eta mantentzeko automobila tailerrera eramatea ohitura izan litzateke zeinahi gidarirentzat, istripuak aurreikusteko ez ezik, gidaritza seguruago
|
eta
erosoagoa erdiesteko ere.
|
|
Kotxea lantegian utzi
|
eta
gastuaren azkeneko kostua, guztira, zenbat izango zain eta beldurrez egon behar genueneko garaia pasea dugu, zorionez: 1987 urteaz geroztik, baldintza jakin batzuk bete behar izaten dituzte tailerrek ere, kontsumitzailearen eskubideak bermatzeko.
|
|
Kotxea lantegian utzi eta gastuaren azkeneko kostua, guztira, zenbat izango zain
|
eta
beldurrez egon behar genueneko garaia pasea dugu, zorionez: 1987 urteaz geroztik, baldintza jakin batzuk bete behar izaten dituzte tailerrek ere, kontsumitzailearen eskubideak bermatzeko.
|
|
Zerbitzu ona
|
eta
kontsumitzaileari eskubideak errespetatzen zaizkiola bermatzeko, aitzakiarik gabe eta zorrozki bete beharreko arau batzuk dituzte lantoki horiek.
|
|
Zerbitzu ona eta kontsumitzaileari eskubideak errespetatzen zaizkiola bermatzeko, aitzakiarik gabe
|
eta
zorrozki bete beharreko arau batzuk dituzte lantoki horiek.
|
|
Era berean, ohiko zerbitzu ordutegiak
|
eta
prestazio berezienak ere agerian egon behar dute.
|
|
Ibilgailuaren konponketa onartu baino lehenago aurrekontua eskatzeko eskubidea dugu: dokumentu horrek 12 laneguneko indarraldia izango du
|
eta
jarraiko datuak agertuko ditu:
|
|
Erregistro Berezian tailerrak duen zenbakia, identifikazio fiskala
|
eta
helbidea.
|
|
Ibilgailuaren berri: marka, modeloa, ibilitako kilometro kopurua
|
eta
matrikula.
|
|
Egin behar diren konponketak, eman beharreko bestelako prestazio guztiak, konpondu edo ordezkatzeko elementuak
|
eta
bezeroak ordaindu beharreko dirua, guztirako eta xehekapeneko prezioak adierazita.
|
|
Egin behar diren konponketak, eman beharreko bestelako prestazio guztiak, konpondu edo ordezkatzeko elementuak eta bezeroak ordaindu beharreko dirua, guztirako
|
eta
xehekapeneko prezioak adierazita.
|
|
Data
|
eta
sinadura ezartzeko tokia, erabiltzaileak aurrekontua onartzen badu.
|
|
Automobila konpondu baino lehenago aurrekontua egiteari erabiltzaileak uko egiten dionean, Ez dut aurrekontua egiterik nahi esakunea agertuko da, bezeroak idatzirik, bere sinadura
|
eta
guzti.
|
|
Era berean, jartzen diren ordezko piezen jatorriaren agiri bidezko justifikazioa
|
eta
pieza horien prezioak erabiltzaileen eskura ipiniko ditu tailerrak.
|
|
Aldatutako piezak bezeroari entregatu dizkio
|
eta
, elementu erabiliak hautatzeko aukera dagoenean, horrela jardun ahal izateko erabiltzaileak aurretiaz bere adostasuna adierazi du.
|
|
Horrez gainera, konpondu ondoren, ibilgailua erabiltzaileari entregatu beharreko data ere agertuko da bertan
|
eta
, automobila tailerrean utzi behar denean, gordailuaren frogagiria emango zaio erabiltzaileari (eskuarki, aurrekontua bera da agiri hori).
|
|
Beste aldetik, ibilgailua konpontzen ari den bitartean bestelako matxurarik hauteman balitz, tailerrak erabiltzaileari jakinarazi lioke horren berri, matxura horren kostu erantsiarekin batera,
|
eta
ibilgailuaren jabeari onespena eman dezan eskatuko zaio, lanean segi eta matxura berriak ere konpondu ahal izateko.
|
|
Beste aldetik, ibilgailua konpontzen ari den bitartean bestelako matxurarik hauteman balitz, tailerrak erabiltzaileari jakinarazi lioke horren berri, matxura horren kostu erantsiarekin batera, eta ibilgailuaren jabeari onespena eman dezan eskatuko zaio, lanean segi
|
eta
matxura berriak ere konpondu ahal izateko.
|
|
Tarifak, argi
|
eta
garbi
|
|
Tailer guztiek agerian erakutsi behar dute lanorduko (eskulanaren orduko prezioa 5.000
|
eta
6.000 pezeta bitartean dabil) eta zerbitzu jakinak (olio aldaketa, pintxazoak, aldizkako azterketak, etab) ematearren aplikatzen dituzten tarifak.
|
|
Tailer guztiek agerian erakutsi behar dute lanorduko (eskulanaren orduko prezioa 5.000 eta 6.000 pezeta bitartean dabil)
|
eta
zerbitzu jakinak (olio aldaketa, pintxazoak, aldizkako azterketak, etab) ematearren aplikatzen dituzten tarifak.
|
|
Erabiltzaileak kotxea jaso
|
eta
konponketa gastuak ordaindutakoan, egindako lan guztiak agertuko dituen faktura emango zaio, lanorduen prezioak, ordezkaturiko pieza edo elementuenak (hauek bezeroak eskatu ahal izango ditu) eta erabilitako materialenak xehekapenez adierazita.
|
|
Erabiltzaileak kotxea jaso eta konponketa gastuak ordaindutakoan, egindako lan guztiak agertuko dituen faktura emango zaio, lanorduen prezioak, ordezkaturiko pieza edo elementuenak (hauek bezeroak eskatu ahal izango ditu)
|
eta
erabilitako materialenak xehekapenez adierazita.
|
|
Matxura ohikoenak (istripu, lapurreta
|
eta
antzekoak bazterrean utzirik) sistema elektrikoan gertatzen dira; ondotik, ihes hodi eta katalizagailuan jazotzen direnak datoz: tailerrera egiten diren bisita guztien %40 inguru arrazoi horien ondoriozkoak izaten dira.
|
|
Matxura ohikoenak (istripu, lapurreta eta antzekoak bazterrean utzirik) sistema elektrikoan gertatzen dira; ondotik, ihes hodi
|
eta
katalizagailuan jazotzen direnak datoz: tailerrera egiten diren bisita guztien %40 inguru arrazoi horien ondoriozkoak izaten dira.
|
|
Motoreko matxurak garestiago izaten dira
|
eta
osotasunaren %20ra iristen dira ozta ozta: automobila abiatzeko ezintasunean edo elikadurako hutsegiteetan hautematen dira.
|
|
Hozte sistema, injekzioa
|
eta
barne ekipamendua (eserlekuak, aire egokitua, aginte mahaia...) ere agertzen dira konpondu beharreko elementuen zerrendako lehen postuetan.
|
|
Nolanahi ere, non
|
eta
istripuaren edo motoreko arazo larriaren ondoriozkoa ez den, ordezko piezarik kritikoena enbrage kablea aldatu edo ordezkatzea da beti.
|
|
Osagai sentibera
|
eta
konpontzen zaila denez, tarteka aldatu beharra dago, eskuarki gidariak ez baitu kotxea behar bezala gelditzen: enbragea gehiegitan darabil; jokaera horrek, aldi berean, balaztak (hauek ere aldizka aztertu behar dira, ibilgailuaren funtsezko elementuak baitira) ere dezente kontsumitzen ditu.
|
|
Ibilgailuen Azterketa Teknikoa (IAT) gainditzea betebeharrekoa izatea erabiltzaileari lagungarri gertatzen zaio, kotxea behar bezalako egoeran manten dezan: urtero urtero bi milioi ibilgailu baztertuta geratzen dira Estatu espainiarrean
|
eta
, horietatik, ehun bat milak ez du gainditzen bigarren saiakeran ere, hau da, aztertu eta konpondu ostean.
|
|
Ibilgailuen Azterketa Teknikoa (IAT) gainditzea betebeharrekoa izatea erabiltzaileari lagungarri gertatzen zaio, kotxea behar bezalako egoeran manten dezan: urtero urtero bi milioi ibilgailu baztertuta geratzen dira Estatu espainiarrean eta, horietatik, ehun bat milak ez du gainditzen bigarren saiakeran ere, hau da, aztertu
|
eta
konpondu ostean.
|
|
Haizeak, euriak, elurrak, izotzak
|
eta
lainoak gidatzea eragotzi egiten dutenez, horiek sortzen dituzten arriskuen aurrean erne egon behar dugu.
|
|
Haizea maiz ez da atzematen, harik
|
eta
ibilgailua astindu eta bere bidetik ateratzen duen arte: horregatik komeni da bidertzeko garo eta gainerako landareen inklinazioa nolakoa eta norakoa den kontuan hartzea, hurrengo haize erauntsiari aurrea har diezaiogun.
|
|
Haizea maiz ez da atzematen, harik eta ibilgailua astindu
|
eta
bere bidetik ateratzen duen arte: horregatik komeni da bidertzeko garo eta gainerako landareen inklinazioa nolakoa eta norakoa den kontuan hartzea, hurrengo haize erauntsiari aurrea har diezaiogun.
|
|
Haizea maiz ez da atzematen, harik eta ibilgailua astindu eta bere bidetik ateratzen duen arte: horregatik komeni da bidertzeko garo
|
eta
gainerako landareen inklinazioa nolakoa eta norakoa den kontuan hartzea, hurrengo haize erauntsiari aurrea har diezaiogun.
|
|
Haizea maiz ez da atzematen, harik eta ibilgailua astindu eta bere bidetik ateratzen duen arte: horregatik komeni da bidertzeko garo eta gainerako landareen inklinazioa nolakoa
|
eta
norakoa den kontuan hartzea, hurrengo haize erauntsiari aurrea har diezaiogun.
|
|
Bi egoeratan jarri behar dugu berebiziko arreta: beste ibilgailu bat aurreratzean bolumen handikoa baldin bada, bereziki
|
eta
mendi, eraikin edo tunelek babesturiko leku batetik lau eta irekia den beste batera irtetean.
|
|
Bi egoeratan jarri behar dugu berebiziko arreta: beste ibilgailu bat aurreratzean bolumen handikoa baldin bada, bereziki eta mendi, eraikin edo tunelek babesturiko leku batetik lau
|
eta
irekia den beste batera irtetean.
|
|
Bi kasuetan ere bidezkoena abiadura murriztu, bolanteari gogor eutsi
|
eta
traiektoria piskanaka zuzenduz joatea da (bolanteari gogor eragingo bagenio, automobila zigi zagaka has liteke eta).
|
|
Bi kasuetan ere bidezkoena abiadura murriztu, bolanteari gogor eutsi eta traiektoria piskanaka zuzenduz joatea da (bolanteari gogor eragingo bagenio, automobila zigi zagaka has liteke
|
eta
).
|
|
Aurreneko euri tantoak erortzean, eguratseko hautsarekin
|
eta
asfaltoko gantzarekin nahasten da ura, lurzorua labain labaina bihurtuz.
|
|
Ondoren atxikipena handixeagoa da
|
eta
ibiltzea uniformeago bilakatzen da baina, lurzoruan ur asko baldin badago, baliteke gurpilak irristatzea (acquaplanning efektu ezaguna).
|
|
Aurreko ibilgailuarekiko distantzia handitzea
|
eta
abiadura murriztea komeni da horrelakoetan, bihurguneetan batik bat, bertara iritsi aurretik kotxea mantsotzen ahaleginduz, bidea oraindik zuzen delarik.
|
|
arreta pizteko unea da, elurra hastean: autopista
|
eta
autobideetan orduko ehun kilometroko abiaduran joan daiteke, gehienez ere, eta gainontzeko bideetan, berriz, laurogei kilometrotan orduko; kamioiek eskuineko karriletik joan behar dute, gainerako ibilgailurik aurreratu gabe.
|
|
arreta pizteko unea da, elurra hastean: autopista eta autobideetan orduko ehun kilometroko abiaduran joan daiteke, gehienez ere,
|
eta
gainontzeko bideetan, berriz, laurogei kilometrotan orduko; kamioiek eskuineko karriletik joan behar dute, gainerako ibilgailurik aurreratu gabe.
|
|
lurzorua hein batez elurrez estalia dagoela adierazten du: kamioiek
|
eta
ibilgailu artikulatuek debekatua dute zirkulatzea; turismo eta autobusen abiadura 60 kilometro orduko izan daiteke, gehienez ere; bihurguneetan eta tarte inklinatuetan abiadura txikiagoa izan behar du.
|
|
lurzorua hein batez elurrez estalia dagoela adierazten du: kamioiek eta ibilgailu artikulatuek debekatua dute zirkulatzea; turismo
|
eta
autobusen abiadura 60 kilometro orduko izan daiteke, gehienez ere; bihurguneetan eta tarte inklinatuetan abiadura txikiagoa izan behar du.
|
|
lurzorua hein batez elurrez estalia dagoela adierazten du: kamioiek eta ibilgailu artikulatuek debekatua dute zirkulatzea; turismo eta autobusen abiadura 60 kilometro orduko izan daiteke, gehienez ere; bihurguneetan
|
eta
tarte inklinatuetan abiadura txikiagoa izan behar du.
|
|
Maniobrak, ahal dela, ez dira bat batean egingo
|
eta
ibilgailu batetik besterako tartea handitu behar da.
|
|
Ibilgailu artikulatuen, kamioien
|
eta
autobusen zirkulazioa galarazita dago; gainerako ibilgailuen gidariei bidaia geroratzea aholkatzen zaie; kateak ipini behar izatekotan, ibilgeturik gelditu aurretik egin beharra dago; ez geratu behin ere zirkulazioa eragotz dezakeen tokian; ez aurreratu mugitu ezinik dauden ibilgailuak, aurrera jarraitzeko segurantzarik ezean.
|
|
Trafikoko Zuzendaritza Nagusiak adierazten dituen bideetatik joan
|
eta
beltz kolorearekin markatutakoetan ibiltzeari saihets egiten ahalegindu behar izaten da horrelakoetan.
|
|
Geldiarazirik gertatzekotan, motorea itzali
|
eta
bertan gelditu behar dugu, ibilgailua abandonatu gabe, babestokirik gertu ez baldin badago.
|
|
Traidore da izotza, bere atxikipen koefizientea hutsaren paretsukoa izaki: hortaz, leku laiotzetan
|
eta
erreka bazterretan kontu handiz ibiltzea da egokiena.
|
|
Izotz plakak egon litezkeen errezeloak bazaude, mantsotu abiadura
|
eta
ipini motorea erregimen apalean (1.500 edo 2.500 bira minutuko) atxikipen sendoagoa lortzeko.
|
|
Lainoa denean, guk ikustea
|
eta
beste gidariek gu ikustea da garrantzitsuena.
|
|
Egun argiz dugu baliagarrien lainotarako argiztapena (ikus gaitzaten, batik bat), argi horrek automobilak (kolore argikoak
|
eta
metalizatuak, bereziki) ia zeharo ezabatzen, mimetizatzen dituelako.
|
|
Baina gauez beste kotxe baten atzetik bagoaz, aurreko horren lainotarako argiak itsutzen gaituelarik, bistan da alferrikakoa dela argi mota hori
|
eta
atzetik datorkigun ibilgailuko gidaria gureak itsutuko duela.
|
|
autoan gaurkotuak eraman behar ditugu hurrengo agiriak: gidatzeko karneta, zirkulatzeko agiria, IATeko egiaztagiria
|
eta
aseguruko azken txartela.
|
|
Urte sasoi honetan lurzoruarekiko atxikipena ahulagoa izateak aholkatzen dio gidariari atxikipena sendotzen laguntzen duten kotxeko elementuak puntu puntuan edukitzea, hala nola motelgailuak, neumatikoak, balaztak
|
eta
gidagailua.
|
|
hauen endakapen
|
eta
higadurak inguruko gidariengan itsualdiak sortzeaz gainera, gainerako piezen nekea areagotu eta higadura gehitu egiten du.
|
|
hauen endakapen eta higadurak inguruko gidariengan itsualdiak sortzeaz gainera, gainerako piezen nekea areagotu
|
eta
higadura gehitu egiten du.
|
|
Horrez gainera, bihurguneetan atxikimendua ahulago izatea ondorioztatu, lurzoru bustian derrapatzeko arriskua larriagotu, abiadura txikiagoa acquaplanning efektua gertatzea ahalbideratu
|
eta
ABS balaztak okerreko datuak jasotzea bideratzen du, gelditzeko distantzia laburtuz (elurretan, orduko 30 kilometroko abiaduran, %11 gehitzen da, adibidez).
|
|
Balazta
|
eta
gidagailua:
|
|
Erauntsika ari badu
|
eta
asfaltoa behar bezain azkar irensteko gauza ez baldin bada edo lurzoruan gorabeherak baldin badaude, errepidean putzu txiki edo koxkorrak sor daitezke: gure automobilean horiek izango duten eragina aquaplanning izenaz ezagutzen dugu.
|
|
Hitz gutxitan: abiadura jakin batean, neumatikoek duten marradurako ildaska horiek ez dira gauza lurra
|
eta
gurpilaren artean dagoen likido guztia irensteko; horrela, presiopeko ur zorroa osatu eta horrek neumatikoa lurzorutik altxa egingo du.
|
|
Hitz gutxitan: abiadura jakin batean, neumatikoek duten marradurako ildaska horiek ez dira gauza lurra eta gurpilaren artean dagoen likido guztia irensteko; horrela, presiopeko ur zorroa osatu
|
eta
horrek neumatikoa lurzorutik altxa egingo du.
|
|
Horren ondorioz, ibilgailuaren norabidearen kontrola galdu egiten da
|
eta
, zenbaitetan, saiheska joaten da autoa.
|
|
Era berean, azeleragailua kontuz begiratu behar da: ezin zapal dezakegu une horretan, ezta hanka bertatik kendu ere, gurpilen biraketa errazteko
|
eta
derrapatzearen zergatia den masen transferentzia ekidingo duen abiadura uniformean eramateko.
|
|
Aquaplanning efektua gerta ez dadin formularik onena, neumatikoen presioa
|
eta
marradura egoki zaintzea da eta, esan gabe doa, behar bezalako abiaduran ibiltzea.
|
|
Aquaplanning efektua gerta ez dadin formularik onena, neumatikoen presioa eta marradura egoki zaintzea da
|
eta
, esan gabe doa, behar bezalako abiaduran ibiltzea.
|
|
Erregaiaren filtroa (20.000 kilometroko bakoitzean
|
eta
, diesel baldin bada, 10.000 kilometrokoan).
|
|
Erregaiaren filtroa (20.000 kilometroko bakoitzean
|
eta
, diesel baldin bada, 10.000 kilometrokoan).
|
|
Arazorik ez izateko, oporrak planifikatzea
|
eta
kontratuan ezarritako baldintzak betetzen ez badira ditugun eskubideak ezagutzea izaten da eraginkorrena.
|
|
Ekipajea galtzea
|
eta
kalteak izatea ere sarri sarri gertatzen da eta gure oporretako protagonista bihur liteke.
|
|
Ekipajea galtzea eta kalteak izatea ere sarri sarri gertatzen da
|
eta
gure oporretako protagonista bihur liteke.
|
|
Arazorik ez izateko, oporrak planifikatzea
|
eta
kontratuan ezarritako baldintzak betetzen ez badira ditugun eskubideak ezagutzea izaten da eraginkorrena
|
|
Ekipajea galtzea
|
eta
kalteak izatea ere sarri sarri gertatzen da eta gure oporretako protagonista bihur liteke.
|
|
Ekipajea galtzea eta kalteak izatea ere sarri sarri gertatzen da
|
eta
gure oporretako protagonista bihur liteke.
|
|
Izan ere, sektorea oso konplexua da
|
eta
agentziek antolaturiko oporraldietan gerta daitezkeen arazoen kasuistika oso zabala.
|
|
Baina erabiltzaileek ere badute euren erantzukizun zatia: jendeak ez ditu ezagutzen bidaiak kontratatzean kontsumitzaileak dituen eskubideak, erreklamazioak egiteko epeak
|
eta
bideak, eta bidaia prestatzeko inprobisazioa maite izateak eta prestakuntza guztia azken unerako uzteko ohiturak ere larriagotu egiten dute arazoa.
|
|
Baina erabiltzaileek ere badute euren erantzukizun zatia: jendeak ez ditu ezagutzen bidaiak kontratatzean kontsumitzaileak dituen eskubideak, erreklamazioak egiteko epeak eta bideak,
|
eta
bidaia prestatzeko inprobisazioa maite izateak eta prestakuntza guztia azken unerako uzteko ohiturak ere larriagotu egiten dute arazoa.
|
|
Baina erabiltzaileek ere badute euren erantzukizun zatia: jendeak ez ditu ezagutzen bidaiak kontratatzean kontsumitzaileak dituen eskubideak, erreklamazioak egiteko epeak eta bideak, eta bidaia prestatzeko inprobisazioa maite izateak
|
eta
prestakuntza guztia azken unerako uzteko ohiturak ere larriagotu egiten dute arazoa.
|
|
1995eko Bidaia Konbinatuen Legean oinarritutako txosten honetan, agentzia batean bidaia kontratatzen dugunean sortzen diren zalantzei erantzun nahi die
|
eta
baita informazio orriek zer jaso behar duten, tarifak aldatu baldin badira nola erreklamatu, edo aurrerapena ordaindu ondoren ezustekoak sortzen badira bidaiari nola uko egin ere.
|
|
Paradisua diruditen lekuen argazkiak, ametsetako hotelak
|
eta
txango ahaztezinen deskripzioak baliatzen dira erabiltzaileak bidai agentzia baten zerbitzuak kontrata ditzaten konbentzitzeko.
|
|
lekuak
|
eta
garraio bideak, horien ezaugarriak eta klaseak barne.
|
|
lekuak eta garraio bideak, horien ezaugarriak
|
eta
klaseak barne.
|
|
bidaiaren iraupena, ibilbidea
|
eta
egutegia.
|
|
ostatuen zerrenda, bakoitzaren mota, kokapena, kategoria, ezaugarri nagusiak
|
eta
, hala badagokio, homologazioa eta sailkapen turistikoa adierazita.
|
|
ostatuen zerrenda, bakoitzaren mota, kokapena, kategoria, ezaugarri nagusiak eta, hala badagokio, homologazioa
|
eta
sailkapen turistikoa adierazita.
|
|
atzerrira irteteko baldin bada, pasaporte, bisatu
|
eta
osasun aldetik bete beharrekoei buruzko informazioa.
|
|
prezioa, honako hauek zehaztuta: bidaia konbinatuaren zenbatekoa, aukerako txangoen gutxi gorabeherako tarifa, aurrerapenaren zenbatekoa edo ehunekoa
|
eta
gainerakoa ordaintzeko epeak eta, hala badagokio, finantzaketarako aukerak.
|
|
prezioa, honako hauek zehaztuta: bidaia konbinatuaren zenbatekoa, aukerako txangoen gutxi gorabeherako tarifa, aurrerapenaren zenbatekoa edo ehunekoa eta gainerakoa ordaintzeko epeak
|
eta
, hala badagokio, finantzaketarako aukerak.
|
|
bidaia egin dadin gutxieneko inskripzio kopurua, horrelakorik ezartzen baldin bada
|
eta
bidaia bertan behera uzteko azken eguna.
|
|
erantzukizun, kantzelazio
|
eta
bidaiaren bestelako baldintzei buruzko klausulak.
|
|
bidaia konbinatuaren antolatzailearen izena
|
eta
helbidea.
|