2007
|
|
Modu horretan, Konstituzio Auzitegiak berdintasun printzipioa urratzen zuten kaleratzeak erabat deusezak zirela adierazi zuen aspaldi (azaroaren 23ko 38/ 1981 KAE, azaroaren 22ko 69/ 1982 KAE, etab.). Modu berean, lan arloko legegileak ezarri du Konstituzioan eta Legean ezarritako bereizkeria arrazoietakoren bat eragile gisa duen kaleratze oro deuseza izango dela (LEren 55.5 art. eta Lan Prozedurari buruzko Legearen 108.2 art.), eta kontratua arrazoi objektiboengatik azkenduko balitz, azkentzeko erabakia deuseza izango da bereizkeriazkoa denean, hau da, Konstituzioan edo Legea debekatutako bereizkeria arrazoiren bat eragilea izan denean, eta agintari judizialak adierazpen hori ofizioz egin du (LEren 53.4 eta LPLren 122.2.c. art.). Bestalde, Langileen Estatutuaren 17.1 artikuluaren arabera, «Erregelamendu manuak, hitzarmen kolektiboetako klausulak, banakako itunak eta enpresaburuak alde bakarrez hartutako erabakiak deusezak eta ondorerik gabeak izango dira, baldin eta zuzeneko zein zeharkako bereizkeriak jasotzen badituzte, adinaren zein desgaitasunaren ondorioz mesedegarri ez direnak, edo mesedegarri zein kaltegarri direnak, enpleguari, ordainsariei, lanaldiari edo laneko gainerako baldintzei begira, sexuarengatik, jatorriarengatik, arraza edo etnia jatorria barne, egoera zibilarengatik, gizarte egoerarengatik, erlijioarengatik zein sinesmenengatik, ideia politikoengatik, sexu joerarengatik, sindikatuei edo horien erabakiei atxikitzeagatik edo ez atxikitzeagatik, enpresako beste langile batzuekin ahaidetasun lotura izateagatik eta hizkuntzarengatik ere, Espainiako estatu barruan». Modu berean, deusezak izango dira bereizteko aginduak eta enpresaburuaren erabakiak, langileen tratu kaltegarria eragiten badute, enpresan egindako erreklamazio baten aurreko edo tratu berdintasunaren eta bereizkeriarik ezaren printzipioa betetzea
|
eskatzeko
administrazio egintza edo egintza judizial baten aurreko erreakzio moduan. Horren ondorioz, Lan arloko Arau hausteei eta Zehapenei buruzko Legeak (abuztuaren 4ko 5/ 2000 Legegintzako Errege dekretu bidez onetsia) jokabide horiek arau hauste oso larri moduan tipifikatu ditu (8 art., 12 eta 13 idatz zatiak, eta 16 art., 2 idatz zatia).
|
2008
|
|
Horren ildotik, subjektu aktiboa honela defini dezakegu: zergak ezartzeko ahalmenaren titularra den herri erakundea da, ahalmen horren barruan tributua kudeatu eta
|
eskatzeko
administrazio ahalmenak sartzen direlarik. Beste abiaburu batetik helduta, finantza eskumenak izateagatik tributuak aplikatzen dituen erakundea da subjektu aktiboa.
|
2012
|
|
Lau maila dituzte euskara tituluek: B1, B2, C1 eta C2 Egindako ikasketen arabera onartuko dute bakoitza; oinarrizko ikasketekin B1, Batxilergoan B2, eta unibertsitatean C1 eta C2 Tituluak ez dituzte emango, baizik eta ez
|
eskatu
administrazioan. «Salbuestea da xedea, euskara tituluek meritu gisa jokatzen dutenean edo ezinbestekoak direnean», esan du Zelaak.
|
|
Izan ere, Jaurlaritzaren argudio bakarra Blanca Urgell Kultura sailburuaren hitz hauek laburbiltzen dute: «Herrialde batean hizkuntza bat ofiziala bada, ez da normala herritarrei hizkuntza ofizial horren ziurtagiria
|
eskatzea
administrazio publikoko lanpostu bat eskuratzeko». Gauza bera esan zezakeen Nafarroako Gobernuko kide batek, Nafarroan ere hasiak baitira ikasketak euskara ziurtagiriekin parekatzen.
|
2014
|
|
Antzekoa izan zen prozesua Nafarroan, baina alde handia ere izan zuen. Izan ere, hango Euskararen Legeak (1986) ez zuen euskara ofizialtzat hartzen herrialde osoan, ezta ezagutza
|
eskatzen
administrazioko hainbat arlotan aritzeko. Ipar Euskal Herrian euskarak gaur arte ez du izan inongo ezagutza ofizialik, nahiz eta azkeneko urteetan hainbat laguntza bideratu irakaskuntzan eta komunikabideetan euskararen presentzia indartzeko.
|
2015
|
|
Arabako PPk deklarazio harrigarriak egin ditu lerro lerro aldi bat gehiago: hizkuntza" hesiak" jartzea edo garbiki erranez, euskararen menperatzea beharrezko baldintza
|
eskatzea
administrazioan lan egiteko leporatu die alderdi abertzaleei, Arabarrek enplegu publikorik lor ez dezaten, herrialde horretan" euskaldun gutiago" dagoelako eta, horrela," hemengo postuak Bizkaitik eta Gipuzkoatik etorritakoek eskuratzeko". Javier de Andres Arabako deputatu nagusiak" euskararen kondura bizi diren elkarteak Bilduko eta Batasunako jendearen esku" daudela salatu du.
|
2016
|
|
Rajoi gobernuak lan kodea berritu zuen 2012an, lanpostuen malgutasuna errazteko; bidenabar nahi zuen muga ezabatu lanpostu finko klasikoen eta lanpostu berri epe motzekoen artean. Lanpostu berrien errazteko menturan lizentzamenduak erraztuak izan dira eta kalte ordainak apalduak, pasatzean lizentzamendu kolektiboentzat ez da gehiago baimenik
|
eskatzerik
administrazioari.
|
2017
|
|
– Ingurumen kaltea konpontzeko
|
eskatzea
Administrazioari, eta ingurumena lehenera ekarrita lortzen da hori.
|
2018
|
|
Arartekoak gutunean azaltzen duenez, Iparragirre bigarren graduan zegoen preso Madrilen, Espetxe Zuzendaritzako Idazkaritza Nagusiaren erabakiz. Hori horrela, «jasotako azken idatziaren edukia kontuan hartuta», arartekoak beharrezko jo du espetxe administrazioari informazio zabalagoa
|
eskatzea
administrazioak berak aurretik bidalitako informazioaren inguruan. Zehazki, galdetu dio zein irizpide duen Iparragirreri «osasun arrazoiengatik» baldintzapeko askatasuna emateko aukeraren inguruan.
|
2020
|
|
Isiltasun positiboaren aurrean. Ebazpenik ez izateagatik isiltasun positiboa izanez gero, asmoa onartzeak “ez du
|
eskatzen
Administrazioari berriz ere interpelazioa egitea berariazko ebazpena eman dezan”, azaldu du Benitezek. Mekanismo horrek segurtasun handiagoz estali nahi du administratuaren jarrera juridikoa, isiltasun bidezko zenbatespenaren “fikzioaren” bidez. Isiltasun negatiboaren aurrean.
|
|
" Gizarterako hobe delako pentsiodunek pentsio ona izatea: haiek hobeto bizitzeko, eta gutxiago
|
eskatzeko
administrazioari".
|
2023
|
|
EAEko Justizia Auzitegi Nagusiarena da hori ere: ebatzi zuen «inposizioa» dela eskolako garraio zerbitzuak emateko kontratazio publiko baterako hautatu den enpresa bateko langileei euskaraz jakitea
|
eskatzea
administrazioarekiko hartu emanetarako. Tankera horretako lehen sententzia zen.
|
|
• 2023: EAEko Justizia Auzitegi Nagusiak ebatzi du Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak eskola garraioarekin lotutako kontratazio baterako jarritako hizkuntza klausulak" inposizioa" direla, eta esan du arlo publikoan ari diren enpresetako langileei ezin zaiela euskara
|
eskatu
administrazioarekin erlazionatzeko. Epaiak lehen aldiz esku hartu du administrazioaren eta enpresen harreman hizkuntza arautzeko administrazioak ezarritako kontratazio baldintzetan.
|
|
Horren ildotik, subjektu aktiboa honela defini dezakegu: zergak ezartzeko ahalmenaren titularra den erakunde publikoa da, ahalmen horren barruan tributua kudeatu eta
|
eskatzeko
administrazio ahalmenak sartzen direlarik. Beste abiaburu batetik helduta, finantza eskumenak izateagatik tributuak aplikatzen dituen erakundea da subjektu aktiboa, horien artean TFAOen (eta TLOren) 5 artikuluko erakundeak sartuta.
|
|
39 FALCON Y TELLAk aurreko jarduketekin batera Estatu laguntzak berreskuratzeko jarduketak gehitu ditu eta zergak biltzeko jarduketen artean, erantzukizun zibila
|
eskatzeko
administrazio jarduketak eta delitu fiskalaren araberako isunak bereizten ditu. eginkizunei dagokienez, eginkizun horiek tributuak aplikatzeko eginkizunetatik bereizten dira. Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 234 artikuluaren esanetan, eta Bizkaiko TFAOren 235 artikuluaren esanetan (eta TLOren 228.1 artikuluaren esanetan), organo ekonomiko administratiboek modu independentean jardungo dute euren eskumenak erabilita.
|
|
Kreditua kobraezina dela adieraziz gero, ez da kreditua bajan emango, ordainketa
|
eskatzeko
Administrazioak duen ahala egikaritzeko preskripzioepean, edozein unetan, premiamendu prozedura berriro has daiteke, betebeharpekoren batek kaudimena lortu duela Administrazioak ezagutzen badu. Ordainketa eskatzeko akzioaren preskripzio epea igarota zorra ordaindu gabe badago, kreditua behin betiko bajan emango da (TFAOen 177 artikulua).
|
|
Atzeraeragin kasuetan izan ezik, ebazpena betearazteko egintzak jakinarazi behar dira hilabeteko epean, ebazpen hori Tributu administrazioaren erregistroan sartzen denetik aurrera. Ez da berandutze interesik
|
eskatuko
Administrazioak hilabeteko epea bete ez duenetik aurrera. Tributu betebehar lotua ukitzen duen erreklamazioa osorik edo zati batean baiesten duen ebazpen bat betearazten denean, arauak agintzen duenez, tributu betebehar lotua ere erregularizatu da, baldin eta Administrazioak betebehar lotuari aplikatu badizkio erreklamatu den tributu betebeharraren likidazioaren oinarri izan diren irizpideak edo osagaiak83.
|
|
Aurreko horiek ohiko kasuak badira ere, berandutze interesak sortzen dira ordainketa geroratu edo zatikatzea onartu denean, konpentsazioa onartu denean, egintzaren eragingarritasuna eten denean administrazioarekiko auzi errekurtsoan ala administrazio berrikuspeneko errekurtso batean (zehapenei dagokienean salbu, ezin daitekeelako berandutze interesik
|
eskatu
administrazio bidea agortu duen ebazpena jakinaraztean irekitako epea, hau da, zorra ordaintzeko borondatezko epea, amaitu arte).
|
|
(e) Espedienteak ebaztea. Egin eginean ere, Administrazioak kasuan kasuko ebazpenak emanez ebatzi behar ditu espediente guztiak, alegia, enpresak baimenen bat edo laguntza nahiz onuraren bat
|
eskatzeko
Administraziora jotzearen ondorioz sortutakoak.
|