2004
|
|
Baina gure aldetik ere cz genuke
|
esango
Erdi Aroko pentsamenduak ez duela inolakoerantzukizunik ontoteologia horren garapenean, nahiz eta horren gailurrera iristeko eragarbienean Aro Modemoaren filosofiari itxaron behar, preseski Hegel-en sistemari. BainaErdi Aroko filosofiak ere gogoz erabili du filosofia greziarra, aristotelismoa neoplatoniarinspirazioarekin osatuz, bien artean sistema teozentriko bat eraikkzeko, bion, krtstaufedearen eta arrazoi filosofikoaren bermearekin.
|
2007
|
|
XVII. mendeaz ari gara, baina agoteen berri lehenago ere badago Euskal Herrian, kontu hau gertatu baino askoz lehenago. Batzuen ustez godoen oinordekoak ziren, beste batzuek
|
diote
Erdi Aroan etorritako kataroak zirela agoteen arbasoak, esan izan da sarrazenoak zirela, ijitoak, Frantziako legenardunen (lepra) ospitaletatik etorritako gaixoak, konbertsoak... Kontuak kontu, gaur egun ez dago jakiterik, oraindik behintzat, zein ziren eta nondik etorri ziren agote izeneko gizatalde horiek.
|
|
Nazioa hizkuntzarekin identifikatzea ere ez da batere berria, tradizionalik tradizionalena baino: hala Herodoto-k hizkuntzarengatik bereizi ditu grekoak barbaroetatik, hots, beste herri guztietatik, herri edo nazio heleniar bakar bezala, bestelako barne diferentzia guztiak gorabehera euren artean; San Tomas Akinokoak «linguae, seu nationes»670osoki natural
|
zioen
Erdi Aroan, eta latinez hizkun
|
2013
|
|
Arkitekturari eta parkeen antolamenduari begira, lehenengoak natura hesitzea eskatzen zuen, eta haren okerrak zuzendu eta hutsak betetzea. Bigarrenak, gotikoak, naturaren askatasuna eta kontrasteak besarkatuko zituen, eta naturak jandako arkitektura,
|
esaterako
Erdi Aroko eraikinen hondarrak. Bi joera horien artean zebiltzan XVIII. mendeko «hobetzaileak» (improvers), hau da, jende ahaltsuaren lorategiak hobetzen zituzten profesionalak.
|
2018
|
|
Azken historialari hauen artean Fermin Juanto (1970), Juan Jose Martinena Ruiz (1974), Beatrice Leroy (1974), eta Jose Maria Lacarra eta Angel Martin Duque egile bikainak (1975) aipa ditzakegu. Jose Maria Jimeno Jurioren" Iruñeko Historia" lanak (Historia de Pamplona) (1975) historia ireki zuen ordurarteko eremu ezohikoetan barna, gai eztabaidagarriak ukituz
|
,
esaterako Erdi Aroko hiriaren esentzia teokratikoa, San Fermin sekula existitu ez zeneko salaketa, edo garai hurbilenetako hiriaren historia. Artearen historia Jose Luis Molinsek landu zuen (1974), eta historia kulturala Carlos Claveriak.
|
2022
|
|
Dantzatu ote daiteke hiltzeraino? Baietz
|
diote
Erdi Aroko kronikek. Antza, garai hartako izurrite guztien artean, bereziki ulertezina zen bat hedatu zen Estrasburgon 1518ko uztailean:
|
2023
|
|
Frantziako antzerkiaren historia aztertzen hasten bagara, segurki liburu nagusietan eta autore nagusien iritziak irakurriz azpimarratuko dugu autore ho riek
|
diotela
Erdi Aroko antzerkian emazteen presentziarik ez zegoela. Hori azpimarratzen dute Catherine Croizy Naquet, Stéphanie Le Briz Orgeur et Jean René Valette ikerlariek (CROIZY NAQUET, LE BRIZ ORGEUR eta VALETTE 2017:
|