2005
|
|
Hala ere, beti salatu behar da, medikuarekin batera, klinika, ospitale edo erakunde aseguratzailera, medikuak erantzuten ez badu epaia bete dadin. Gainera, prozesuan zehar epaileak portaera inpartzialik ez duela edo bere epaia zuzena ez dela egiaztatzen badugu, erreklamazio bat aurkeztu behar
|
diogu
Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiari, eta apelazio edo kasazio errekurtsoa jarri.
|
2006
|
|
Baina izan, baote taburik euskal gatazkaz aritzen den literaturan? Nork eta zerk ezarrita. Epaltzak
|
diosku
botere guneak diren esparru orotan badirela, izan, tabuak; badiraegoki eta onargarritzat joak diren ideologiak, eta haietarik landakoa ez da tabuarenesparru ospela baino. Sistema bat sistema den heinean baditu botere guneak, erdigunean kokatutako partaide eta balio multzoak, eta euskal literatura ez dahorretan salbuespen, testuek eta pertsonek jositako sare edo sistema ere badenneurrian.
|
2007
|
|
Amaitzeko, Gobernukoak edo Herri Administraziokoak ez diren konstituzio organo batzuek emandako erregelamenduak ere badaude,
|
esaterako
Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak emandakoak, BJLOren 110 artikuluan ezarritakoaren arabera (Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiaren osoko bilkuraren akordioak, Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiaren Antolaketa eta Funtzionamendurako 1986ko apirilaren 22ko Erregelamendua onesten dutenak, ekainaren 7ko 1/ 1995 Erregelamendua, Karrera Judizialari buruzkoa, eta horren aldarazpenak, uztailare... Erregelamendu horiek Legearen mende baino ez daude (BJLO edo KALO), eta gainerako legeekin duten lotura eskumen printzipioak zehazten du, eta ez hierarkia printzipioak; izan ere, organo horien erregelamendu ahala ez da Gobernuak duen ahal bera, EKren 97 artikulua dela bide (108/ 1986 KAE, uztailaren 29koa).
|
|
Euskal hiztunek administrazioaren atal batzuetan jasaten duten diskriminazioari azkena eman beharra
|
diote
botere publikoek, ahalik eta arinen. Hortaz, Aralarrek proposamena luzatu nahi die, EAEko hiritar guztien hizkuntza eskubideen berdintasunaren alde dauden eragile guztiei eta bereziki Eusko Legebiltzarrean ordezkatuta dauden taldeei, beharrezkoak diren legezko aldaketak susta ditzaten.
|
2008
|
|
Eten gabeko eztabaida hor dago legalisten eta boluntaristen artean. Legalistek
|
diote
Botere publikoaren gain dela arriskuan den hizkuntza zaintzea eta ofizialtasuna beharrezkoa dela. Erreferentziak dira Quebec, Katalunia, Israel.
|
|
dialektika hori ez da horren mekanikoa nire ustez. Nik ez nuke
|
esango
botere auziak politikagintzaren alorrekoak besterik ez direnik. Nik esango nuke herri euskaldunaren, barne ehundura?
|
|
Boterearen kontra daudela
|
diotenak
boterearen kontra egon ohi dira, bi eratara: batzuk, zergatik eta hargatik, baina beste batzuk botere hori ez dagoelako beren eskuetan," eta, aizu, nik ere nahi dut".
|
2009
|
|
Otegik alderdi honrren aldeko boza eskatu, eta alderdi jakin horren bozeramaileekin batera mitinetan agertu ondoren, arestian
|
esandakoa
botere faktikoak egoki deritzon momentu konkretuan gertatzeak ez ninduke batere harrituko.
|
2010
|
|
Orain dialektika hori ari da ezabatzen, baretzen edo bideratzen. Ez nuke
|
esango
botererik eta kontrabotererik behar ez denik, batzuetan bai, besteetan ez. Egin beharreko galdera da:
|
2012
|
|
Nire irudipena da herri mugimenduek oso lan ona egiten dutela, baina saltzerako orduan, gutxitan borobiltzen dutela jokaldia. Bitartean, enpresa munduko jendea, politika mundukoa, nolabait
|
esateko
botere esferetan dabilena, egundoko ahalegina egiten ari da trebakuntza soziala jasotzeko. Jabetu dira mundua aldatu dela.
|
|
7/ 1990 Legeak, uztailaren 3koak, Euskal Kultura Ondareari buruzkoak, 3 eta 4 artikuluan
|
dio
botere publikoek (Eusko Jaurlaritza, foru aldundiak eta udalak) zaindu behar dutela euskal kultura ondarearen osotasuna, eta haiek sustatu behar dutela ondare hori babestea, aberastea eta hedatzea. Nolanahi ere, pertsona orok eskubidea du kultura ondarearen alde egiteko Euskal Autonomia Erkidegoko administrazio publikoen aurrean edo horretan eskumena duten auzitegien aurrean, lege horrek ezartzen duena betetzeko eskatuz.
|
2017
|
|
Zergatik? Bada, besteak beste, teoria horiek
|
diotelako
botere politikoa eta indibiduala gauza konkretu eta ahistorikoak direla. Botere teknologiei buruzko teoriak, aldiz, ez du hala uste:
|
|
" Erabakitzeko eskubidea eta maiatzak 7ko herri galdeketa babesteko elkartu zure lagun, familia edo lankideekin eta bidali zure selfie zenbakira". Bestalde, gogoan izan, selfie kanpaina honekin batera, Herritzartuk kaleratua duen manifesturako sinadurak biltzen ari direla. Hurrengo asteotan, poteo orduan Sutegi atarian jarriko duten mahaira gerturatuta eman dezakezue zuen atxikimendua. Bertan ere, selfiak ateratzeko aukera izango da. HERRITZARTUErabakitze eskubidearen aldeko usurbildarron adierazpenaKronika zelta batek
|
dio
boterea ahalmen bat dela, pentsamendua bezain sinplea eta ziurtasuna bezain indartsua. Botererik ez bilatu, dio kronikak, bera etorriko da geuregana, nor garen, nondik gatozen, non gauden eta gure pausoak norantz doazen jakiten dugunean.
|
|
Etxaidek
|
zioen
botere harremanez hausnartzeko gure testuinguruan izandako aldaketetatik hasi behar dugula. Horrela, gertatzen ari den “politikaren pribatizazioa” azpimarratzen zuen, erabakiak beste nonbait hartzen ari baitira, boterea boteretzat hartu izan ohi denetik (erakunde politikoetatik) gero eta urrunago kokatuta.
|
2018
|
|
horra zer daukaten zein atarian. Euskarari bigarrena opa
|
dio
botere sistema autonomoak Hegoaldean, aurrenekoa Frantziak Iparraldean.
|
|
«sexuaren» eskuburdinetatik askatzeko zain dagoen sexualitatetzat. Beste aldetik, Foucaultek ofizialki behin eta berriro esaten du sexualitatea eta boterea eskutik doazela, eta ez dugula pentsatu behar sexuari baietz
|
esateagatik
botereari ezetz esaten gabiltzala. Bere modalitate antijuridiko eta anti askatzailean, Foucault «ofizialak» argudiatzen du sexualitatea beti dagoela botere matrizeen barruan kokatua, jardun historiko diskurtsibo eta instituzional jakin batzuek ekoitzia edo eraikia dela beti, eta legearen aurreko sexualitate argudiatzea dela sexu askapenerako politikak sortutako ameskeria konplizea.
|
|
Baina beste puntu batera iritsi nahi dugu liburu honetan. Botere legegileak behar beste zilegitasun daukanean ere, sarritan gertatzen da horri segida eman behar
|
dioten
botereek, botere betearazleak, eta batez ere arlo errepresiboak, eta botere judizialak konfiantza nahikorik ez ematea.
|
|
Eta horren inguruan agertzen dira burujabetza mugak, jabegoa, diziplina, zainketa eta jurisdikzioa. Pedro Geigerrek17
|
dio
botere harremana edo jabetza dagoela lurralde batean. Hain zuzen, taldeek legeak eta politikak behar dituzte beren identitatea babesteko eta garatzeko, 18 eta lege eta politika horiek lurralde batean daude indarrean.
|
|
Lurraldea arautzen dute estatuek, eta estatuek jartzen dituzte beren mugak, beren identitate eremua determinatzeko. Mugek zedarritzen dituzte botere eremuak; haiek
|
diote
boterea non gauza daitekeen. " Zentzu sinbolikoa" ere badute.
|
2020
|
|
Horrek eskatzen du ekonomia kapitalista bukatzea, birusarekin edo birusik gabe. Ekonomia sozial eraldatzaileak praktikatik aurre egin behar
|
dio
botere kapitalistari. Erantzun sortzailea eman behar dio gauzak birbanatuz.
|
|
Autoritate eskudunak, jakina. Inork aitortu eta eman ez
|
dion
botereaz jabetu den horrexek. Aldi berean epaile eta parte denak.
|
2022
|
|
Burkina Fasoko militarrek
|
diote
boterea hartu eta junta bat osatu dutela
|
2023
|
|
Halako interbentzioak kaltegabeak irudituko zaizkie, apika, immigranteak ez direnei, baina esperientzia aztoragarriak izan daitezke immigranteentzat, ezintasuna sortzen duten heinean, ez baitute beste aukerarik ICEko ofizialen galderei erantzutea baino. Ez dute jakiten, gainera, ea azterketa fisikorik egingo dieten eta ea hizketaldi horrek eraginik izango duen immigrazio kontuetan.189 Era horretako interakzioek eragiten duten izua ulertzeko, beharrezkoa da emakume zuriak beren pribilegioez harago joatea eta halako oldarraldietan ezetz
|
esateko
botererik ez duten emakumeekin enpatiaz jokatzen ikastea.
|
|
" Estatuaren ikuskera zabala eta konplexua, autonomiadun hainbat lurralde izaerako erakundeak osatzen dutena" 63 Ikuspegi horretatik abiatuta autonomia mugatutako botere baten inguruan antolatzen da: " hau horrela, autonomia ez da subiranotasuna" 64 dio Epaiak eta horrekin argi dabil
|
esaten
botere guztia Estatuarena dela eta Estatuak boterea modu deszentralizatuan egikaritzea erabaki duela. Honen harira, lurralde interes bakoitza osotasun baten zati da, eta horrek adierazten du autonomia deszentralizazio administratibo bat bezala bakarrik ulertzen dela.
|