Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2005
‎Hala ere, beti salatu behar da, medikuarekin batera, klinika, ospitale edo erakunde aseguratzailera, medikuak erantzuten ez badu epaia bete dadin. Gainera, prozesuan zehar epaileak portaera inpartzialik ez duela edo bere epaia zuzena ez dela egiaztatzen badugu, erreklamazio bat aurkeztu behar diogu Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiari, eta apelazio edo kasazio errekurtsoa jarri.
2006
‎Baina izan, baote taburik euskal gatazkaz aritzen den literaturan? Nork eta zerk ezarrita. Epaltzak diosku botere guneak diren esparru orotan badirela, izan, tabuak; badiraegoki eta onargarritzat joak diren ideologiak, eta haietarik landakoa ez da tabuarenesparru ospela baino. Sistema bat sistema den heinean baditu botere guneak, erdigunean kokatutako partaide eta balio multzoak, eta euskal literatura ez dahorretan salbuespen, testuek eta pertsonek jositako sare edo sistema ere badenneurrian.
2007
‎Amaitzeko, Gobernukoak edo Herri Administraziokoak ez diren konstituzio organo batzuek emandako erregelamenduak ere badaude, esaterako Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak emandakoak, BJLOren 110 artikuluan ezarritakoaren arabera (Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiaren osoko bilkuraren akordioak, Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiaren Antolaketa eta Funtzionamendurako 1986ko apirilaren 22ko Erregelamendua onesten dutenak, ekainaren 7ko 1/ 1995 Erregelamendua, Karrera Judizialari buruzkoa, eta horren aldarazpenak, uztailare... Erregelamendu horiek Legearen mende baino ez daude (BJLO edo KALO), eta gainerako legeekin duten lotura eskumen printzipioak zehazten du, eta ez hierarkia printzipioak; izan ere, organo horien erregelamendu ahala ez da Gobernuak duen ahal bera, EKren 97 artikulua dela bide (108/ 1986 KAE, uztailaren 29koa).
‎Euskal hiztunek administrazioaren atal batzuetan jasaten duten diskriminazioari azkena eman beharra diote botere publikoek, ahalik eta arinen. Hortaz, Aralarrek proposamena luzatu nahi die, EAEko hiritar guztien hizkuntza eskubideen berdintasunaren alde dauden eragile guztiei eta bereziki Eusko Legebiltzarrean ordezkatuta dauden taldeei, beharrezkoak diren legezko aldaketak susta ditzaten.
2008
‎Eten gabeko eztabaida hor dago legalisten eta boluntaristen artean. Legalistek diote Botere publikoaren gain dela arriskuan den hizkuntza zaintzea eta ofizialtasuna beharrezkoa dela. Erreferentziak dira Quebec, Katalunia, Israel.
‎dialektika hori ez da horren mekanikoa nire ustez. Nik ez nuke esango botere auziak politikagintzaren alorrekoak besterik ez direnik. Nik esango nuke herri euskaldunaren, barne ehundura?
‎Boterearen kontra daudela diotenak boterearen kontra egon ohi dira, bi eratara: batzuk, zergatik eta hargatik, baina beste batzuk botere hori ez dagoelako beren eskuetan," eta, aizu, nik ere nahi dut".
2009
‎Otegik alderdi honrren aldeko boza eskatu, eta alderdi jakin horren bozeramaileekin batera mitinetan agertu ondoren, arestian esandakoa botere faktikoak egoki deritzon momentu konkretuan gertatzeak ez ninduke batere harrituko.
2010
‎Orain dialektika hori ari da ezabatzen, baretzen edo bideratzen. Ez nuke esango botererik eta kontrabotererik behar ez denik, batzuetan bai, besteetan ez. Egin beharreko galdera da:
2012
‎Nire irudipena da herri mugimenduek oso lan ona egiten dutela, baina saltzerako orduan, gutxitan borobiltzen dutela jokaldia. Bitartean, enpresa munduko jendea, politika mundukoa, nolabait esateko botere esferetan dabilena, egundoko ahalegina egiten ari da trebakuntza soziala jasotzeko. Jabetu dira mundua aldatu dela.
‎7/ 1990 Legeak, uztailaren 3koak, Euskal Kultura Ondareari buruzkoak, 3 eta 4 artikuluan dio botere publikoek (Eusko Jaurlaritza, foru aldundiak eta udalak) zaindu behar dutela euskal kultura ondarearen osotasuna, eta haiek sustatu behar dutela ondare hori babestea, aberastea eta hedatzea. Nolanahi ere, pertsona orok eskubidea du kultura ondarearen alde egiteko Euskal Autonomia Erkidegoko administrazio publikoen aurrean edo horretan eskumena duten auzitegien aurrean, lege horrek ezartzen duena betetzeko eskatuz.
2017
‎Zergatik? Bada, besteak beste, teoria horiek diotelako botere politikoa eta indibiduala gauza konkretu eta ahistorikoak direla. Botere teknologiei buruzko teoriak, aldiz, ez du hala uste:
‎" Erabakitzeko eskubidea eta maiatzak 7ko herri galdeketa babesteko elkartu zure lagun, familia edo lankideekin eta bidali zure selfie zenbakira". Bestalde, gogoan izan, selfie kanpaina honekin batera, Herritzartuk kaleratua duen manifesturako sinadurak biltzen ari direla. Hurrengo asteotan, poteo orduan Sutegi atarian jarriko duten mahaira gerturatuta eman dezakezue zuen atxikimendua. Bertan ere, selfiak ateratzeko aukera izango da. HERRITZARTUErabakitze eskubidearen aldeko usurbildarron adierazpenaKronika zelta batek dio boterea ahalmen bat dela, pentsamendua bezain sinplea eta ziurtasuna bezain indartsua. Botererik ez bilatu, dio kronikak, bera etorriko da geuregana, nor garen, nondik gatozen, non gauden eta gure pausoak norantz doazen jakiten dugunean.
‎Etxaidek zioen botere harremanez hausnartzeko gure testuinguruan izandako aldaketetatik hasi behar dugula. Horrela, gertatzen ari den “politikaren pribatizazioa” azpimarratzen zuen, erabakiak beste nonbait hartzen ari baitira, boterea boteretzat hartu izan ohi denetik (erakunde politikoetatik) gero eta urrunago kokatuta.
2018
‎horra zer daukaten zein atarian. Euskarari bigarrena opa dio botere sistema autonomoak Hegoaldean, aurrenekoa Frantziak Iparraldean.
‎«sexuaren» eskuburdinetatik askatzeko zain dagoen sexualitatetzat. Beste aldetik, Foucaultek ofizialki behin eta berriro esaten du sexualitatea eta boterea eskutik doazela, eta ez dugula pentsatu behar sexuari baietz esateagatik botereari ezetz esaten gabiltzala. Bere modalitate antijuridiko eta anti askatzailean, Foucault «ofizialak» argudiatzen du sexualitatea beti dagoela botere matrizeen barruan kokatua, jardun historiko diskurtsibo eta instituzional jakin batzuek ekoitzia edo eraikia dela beti, eta legearen aurreko sexualitate argudiatzea dela sexu askapenerako politikak sortutako ameskeria konplizea.
‎Baina beste puntu batera iritsi nahi dugu liburu honetan. Botere legegileak behar beste zilegitasun daukanean ere, sarritan gertatzen da horri segida eman behar dioten botereek, botere betearazleak, eta batez ere arlo errepresiboak, eta botere judizialak konfiantza nahikorik ez ematea.
‎Eta horren inguruan agertzen dira burujabetza mugak, jabegoa, diziplina, zainketa eta jurisdikzioa. Pedro Geigerrek17 dio botere harremana edo jabetza dagoela lurralde batean. Hain zuzen, taldeek legeak eta politikak behar dituzte beren identitatea babesteko eta garatzeko, 18 eta lege eta politika horiek lurralde batean daude indarrean.
‎Lurraldea arautzen dute estatuek, eta estatuek jartzen dituzte beren mugak, beren identitate eremua determinatzeko. Mugek zedarritzen dituzte botere eremuak; haiek diote boterea non gauza daitekeen. " Zentzu sinbolikoa" ere badute.
2020
‎Horrek eskatzen du ekonomia kapitalista bukatzea, birusarekin edo birusik gabe. Ekonomia sozial eraldatzaileak praktikatik aurre egin behar dio botere kapitalistari. Erantzun sortzailea eman behar dio gauzak birbanatuz.
‎Autoritate eskudunak, jakina. Inork aitortu eta eman ez dion botereaz jabetu den horrexek. Aldi berean epaile eta parte denak.
2022
‎Burkina Fasoko militarrek diote boterea hartu eta junta bat osatu dutela
2023
‎Halako interbentzioak kaltegabeak irudituko zaizkie, apika, immigranteak ez direnei, baina esperientzia aztoragarriak izan daitezke immigranteentzat, ezintasuna sortzen duten heinean, ez baitute beste aukerarik ICEko ofizialen galderei erantzutea baino. Ez dute jakiten, gainera, ea azterketa fisikorik egingo dieten eta ea hizketaldi horrek eraginik izango duen immigrazio kontuetan.189 Era horretako interakzioek eragiten duten izua ulertzeko, beharrezkoa da emakume zuriak beren pribilegioez harago joatea eta halako oldarraldietan ezetz esateko botererik ez duten emakumeekin enpatiaz jokatzen ikastea.
‎" Estatuaren ikuskera zabala eta konplexua, autonomiadun hainbat lurralde izaerako erakundeak osatzen dutena" 63 Ikuspegi horretatik abiatuta autonomia mugatutako botere baten inguruan antolatzen da: " hau horrela, autonomia ez da subiranotasuna" 64 dio Epaiak eta horrekin argi dabil esaten botere guztia Estatuarena dela eta Estatuak boterea modu deszentralizatuan egikaritzea erabaki duela. Honen harira, lurralde interes bakoitza osotasun baten zati da, eta horrek adierazten du autonomia deszentralizazio administratibo bat bezala bakarrik ulertzen dela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia