2004
|
|
Zertan datza hizkuntzaren gaitasun eta izaera irudikatzailea? Errealitatearekin amankomunean duen forman,
|
diosku
Wittgensteinek. Errealitatearen eta hizkuntzaren arteko isomorfismoan datza, hain zuzen ere, hizkuntzaren ahalmen eta izaera irudikatzailea.
|
|
Zer da funtsean perpausa? Gogoeta bat adierazten duen zeinua,
|
diosku
Wittgensteinek: " Perpausean gogoeta sentikorki, hautemankorki adierazten da" (3.1).
|
|
Zer funtzio betetzen dute perpausean? Izenak,
|
diosku
Wittgensteinek, perpausean enplegatzen ditugun zeinu bakunak dira (3.202). Eta zeri deritze Wittgensteinek zeinu bakunak?
|
|
gezurra esan edo jukutria egin duenak bere lagunari bere hutsa aitortzea, hots, hobeki jokatu zukeela onartzea. Hartara, etikari dagozkion balio judizioak(" behar duzu" erako perpausak) erabatekoak dira, ez erlatiboak,
|
diosku
Wittgensteinek (58).
|
|
Eta hori gertakari bat baino ez da, egiazko edo faltsu izan daitekeela gorabehera. Gertakari enuntziatuok ezin dira,
|
diosku
Wittgensteinek, balio judizio erabatekoak izan, ez eta balio judizio erabatekorik inplikatu. Ez gertakari perpausok ez beste edozein gertakarienuntziatu ere, azpimarratuko digu (58).
|
|
Hilketa baten berri eman genezake" xehetasun fisiko eta psikologiko" guztiak zehazki deskribatuz. Hilketak guregan sor litzakeen emozio gogorrak gorabehera,
|
diosku
Wittgensteinek, hilketaren deskripzio soila beste edozein gertakari(" harri baten erorketa, kasu") baten deskripzioaren maila berekoa litzateke. Logika, natur zientziak eta psikologia (eta beste giza zientziak, jakina) maila berekoak ditugu kasu honetan (gertakarien deskribapenei dagokienez, alegia).
|
|
Eta animalia ezohiko horrek harritzen gaitu horrelakorik bazegoela uste ez genuelako eta, beraz, animalia hori existitzen ez zela imajinatzen nuelako. " Baina,
|
diosku
Wittgensteinek, ez du zentzurik esateak munduaren existentziak harritzen nauela, ezin baitut imajinatu existitzen ez denik" (61). Orobat esan liteke, gure filosofoaren ustez, adierazpen etiko edo erlijiozko guztiez.
|
|
Reguera El feliz absurdo de la etica. El Wittgenstein mistico bere liburuaz ari da, baina galde daiteke ez ote litekeen beste hainbeste
|
esan
Wittgensteinen Tractatus az. Gehitxo esatea litzatekeela uste dugu, Reguerak iradokitzen bide duenaren kontra.
|
|
Transzendental den aldetik, etika estetika ere bada: " Etika eta estetika bat dira",
|
diosku
Wittgensteinek. Baina etikak munduaren zentzuari ere egiten dio erreferentzia; zentzu honetan esan liteke, etika transzendente ere badela.
|
|
1929ko Etikari buruzko hitzaldia ra jo beharra dago horretarako, izkribu hori baita Wittgensteinek etikaz idatzi zuen testurik luzeena eta sistematikoena. Baina, hitzaldi honi heldu baino lehenago, begira dezagun zer
|
dioskun
Wittgensteinek etikaz eta erlijioaz bere Egunkaria n.
|
2009
|
|
bera ikus liteke hain diferente? Batzuk kolorearen itsuak diren eran,
|
zioen
Wittgensteinek, beste batzuk aspektuaren itsuak dira. Ikuste finko bat besterik ez dute; Naturaren forma higikortasunari segitzen ez dakite.
|