2007
|
|
Autonomia erkidegoek ezin izango dute inola
|
ere
tributu neurririk ezarri, baldin eta neurri horiek eragina badute haien lurraldetik kanpo dauden ondasunen gainean, edo neurriok oztopatzen badute merkatu gai edo zerbitzuen zirkulazio askea.
|
|
Organo horri Batzar Nagusi esaten zaio, eta bere eskumen esparruaren barruan, Foru Arau izeneko arau juridikoak ematen ditu. Horiek modu formalean erregelamenduak diren arren, kasu batzuetan legearen berezko edukiak arautzen dituzte (batez
|
ere
tributu eta finantza arloan, lurraldeotan indarrean dagoen Ekonomia Itunaren sistema berezia dela bide). Foru Arau horiek bereziak dira, legeetatik independenteak direlako, baina administrazioarekiko auzietako auzitegi arruntek kontrolatu ditzakete, ez baitute lege lerrun formalik.
|
2008
|
|
TLOren 41.1 artikuluak xedatzen du tributu betebeharpekoekin batera legeek beste pertsona batzuk
|
ere
tributu zorraren erantzule izenda ditzaketela, zordun nagusi legez. Gainera, legeak kontrakorik ezarri ezean, uste da erantzukizuna beti izaten dela subsidiarioa.
|
|
Batzordeak hiru hilabeteko epean bere txostena emango du espedientea jaso duenetik zenbatzen hasita, nahiz eta epea luza dezakeen hilabete bat gehiago. Txostena eman bitartean, ikuskapen prozedura jarrai daiteke eta behin behineko likidazioak eman
|
ere
tributu zorraren gainerako zatiaren gainean. Amaitzeko, txostenaren aurka ez dago zuzeneko errekurtsorik; likidazioa izan arte itxaron behar da eta orduan likidazioaren aurkako errekurtsoa jar daiteke txostenaren kontra egiteko.
|
|
Legeak jarraikotasun hori zatitzen du denboraldietan (gehienetan, legeak zehazten ditu hasierako unea eta amaierakoa). Une horietan zerga egitatea gauzatutzat jotzen da, eta orduan
|
ere
tributuaren sortzapena gertatzen da; tributuak horregatik deitzen dira aldizkako tributuak. Zergaldiak denborazko aspektua osatzen du, zerga egitatearen oinarrizko osagai bihurtuz.
|
|
Alderantzizkoa ere gertatzen da: organo ikuskatzaileek ez ezik, kudeaketa organoek
|
ere
tributuak ikertu eta egiaztatzen dituzte. Beraz, ez dago argi zein den kudeaketa organoa eta zein organo ikuskatzailea.
|
2020
|
|
–Poztekoa, orduan. Guk
|
ere
tributu horiek pagatu ditugu, baina lasaiago ibiliko ginateke armaren bat eskuan.
|
2023
|
|
Legeak jarraitasun hori zatitzen du denboraldietan (gehienetan, legeak zehazten ditu hasierako unea eta amaierakoa). Une horietan zerga egitatea gauzatutzat jotzen da, eta orduan
|
ere
tributuaren sortzapena gertatzen da; tributuak horregatik deitzen dira aldizkako tributuak. Zergaldiak denborazko aspektua osatzen du, zerga egitatearen oinarrizko osagai bihurtuz.
|
|
Arabako eta Gipuzkoako TFAOen (eta TLOren) 41 artikuluak, eta Bizkaiko TFAOren 40 artikuluak, xedatzen du tributu betebeharpekoekin batera foru arauek beste pertsona batzuk
|
ere
tributu zorraren erantzule izenda ditzaketela, zordun nagusi legez. Gainera, foru arauak kontrakorik ezarri ezean, uste da erantzukizuna beti izaten dela subsidiarioa.
|
|
Tributu betebeharpekoari bere tributu egoera erregularizatzeko edota egiaztatzeko jarduketak hasiko direla komunikatzeko errekerimendua jakinaraziz gero, ezin da onartu tributuzko arau haustea gauzatzearen ziozko erantzukizunetik askatu denik. Araban eta Gipuzkoan, gainera, bada aurretiazko errekerimendua
|
ere
tributu betebeharpekoari edo bere ordezkariari eginiko zitazioa argitaratzea agerraldien bidezko jakinarazpenen kasuetan (TFAOen 27.1 artikulua). Edozein kasutan, errekerimenduaren ostean eginiko ordainketak gero egingo den likidazioaren kontura egin direla uste da eta ez dute zehapen egokiak jartzea saihestuko.
|
|
Ulerbidez, ez dira aipatu subjektu ezberdinen arteko betebehar lotuak, atxikipen edo konturako sarreren ondorioz, edota subjektu ezberdinek egindako zerga egitate bateraezinen ondorioz (BEZ eta KbOE), edo eragiketa lotuen ondorioz. Ez dago argi ere noiztik zenbatu behar den betebehar lotuaren preskripzio epea, ezta ondorio geldiarazleak betebehar lotuari eragiten dion zatiaren gainekoa soilik den ala ez, ezta zer gertatzen den
|
ere
tributu berari buruz betebehar bateraezinak daudenean, zergaldi edo likidazio aldi ezberdinetakoak izanda denborazko egozpenaren irizpideen gainean desadostasunak badira, eta abar. Arestian Auzitegi Gorenak adierazi duenez, betebehar lotu batetik datorren zor ez den sarrera eskatzeko preskripzio epea zenbatzen hasiko da, subjektu ezberdinak daudenean, betebeharpeko batek beste betebeharpekoaren betebeharra Administrazioak aldatu duela jakiten duenetik aurrera (2020ko ekainaren 11ko AGE, 3887/ 2017 errek.).
|
|
1 Erantzukizuna. Jakinekoa dugunez, foru arauak adieraz dezake subjektu pasiboaz landa, bestelako pertsona batzuk
|
ere
tributuaren ordainketaren erantzule direla, modu solidario edo subsidiarioan. Horrela, erantzulea zergadun edo ordezkoaren aldamenean agertzen da, eta horren betebeharra bermatzen du.
|
|
Ulertzekoa denez, erabat garrantzitsua da kopuru hori zehazteko parametroak ezagutzea 305 artikuluaren 2 lerrokadak aipatu bezala. Ondorio horietarako, iruzurrezko zenbatekoa tributu bakoitzekoa izango da, baina horren zenbaketa
|
ere
tributuaren izaeraren araberakoa izango da. Horiek horrela, aldizkako tributuetan zenbatu behar da zergaldi bakoitzean iruzur egindakoa (PFEZ, Sozietateen gaineko Zerga); istanteko tributuetan zenbatu behar da zerga egitatea likidatzeko balio duen kontzeptu ezberdin bakoitza aintzat hartuta (OEEJDZ, Oinordetza eta Dohaintzen gaineko Zerga), tributu horiek dituzten berezitasunen arabera, ulerbidez, halako tributuak aldizka likidatuz gero (BEZ), ikusi baita aitortzeko epealdi bakoitzean iruzur egindakoa, epealdi hori hamabi hilabetetik beherakoa izan ezik, horrelakoetan egutegiko urtean iruzur egindakoa aintzat hartu behar da eta.
|
|
Bertan tributu betebeharpekoek, Administrazioari tributua likidatzeko behar diren datuak eta informaziorako bestelako datuak komunikatzeaz gain, eurek beharrezko kalifikazioeta zenbaketa eragiketak egiten dituzte tributu zorraren zenbatekoa zehaztu eta ordaintzeko edo, hala denean, itzuli edo konpentsatu beharreko kopurua zehazteko (Arabako eta Gipuzkoako 116 artikulua eta Bizkaiko 118 artikulua). Autolikidazioak bere izaerari eutsiko dio betebeharpekoak aitortutako datuekin bete bada
|
ere
Tributu administrazioak zergadunaren esku utzi dituen laguntza zerbitzuak erabilita.
|
|
Delituari lotutako likidazioaren kontra, ezin izango da errekurtsorik edo erreklamaziorik jarri administrazio bidean; hala ere, prozesu penalean ezarritakoa betetzeko dagokion doikuntza egingo da, zigor arloko epaileari iruzurraren kuota zehaztea dagokiolako. Izapidetze administratiboan gertatutako prozedura akatsek ezin izango dute inola
|
ere
tributu betebeharra zati batez edo erabat azkendu (TFAOen 253 artikulua).
|
|
kontsulta egin duenaren identifikazioa; kasuaren nondik norakoak eta inguruabar garrantzitsuak; kontsulta bera, zehatz eta argi. TFAOek (eta TLOk) onartzen dute erregelamendu bidez ezartzen diren organismo edo erakundeek
|
ere
tributuen araubideari, sailkapenari edo kalifikazioari buruzko kontsultak egitea, baldin eta euren kide edo bazkide guztiak ukitzen dituzten gaiei buruzkoak badira: merkataritza ganberak, lanbideetako elkargoak, aholkulari fiskalen elkarteak, sindikatuak, enpresarien elkarteak, eta abar.
|
|
69 Araban eta Gipuzkoan, gainera, bada aurretiazko errekerimendua
|
ere
tributu betebeharpekoari edo bere ordezkariari eginiko zitazioa argitaratzea agerraldien bidezko jakinarazpenen kasuetan.
|
|
Amaitzeko, bai Lurralde Historikoek bai Estatuak tasak eta kontribuzio bereziak ezar ditzakete. Aurrekoez gain, badira aipatu ez ditugun beste zerga batzuk
|
ere
tributu sistemaren ikuspegi orokorra gaindituko litzatekeelako. Zerga horiek Tributu zuzenbidearen zati berezian jorratuko dira, besteak beste, Aseguru primen gaineko Zerga, Loteria eta Apustu batzuen Sarien gaineko Zerga Berezia, Berotegi efektuko Gas Fluordunen gainekoa, finantza transakzioen gainekoa, zerbitzu digitalen gainekoa, eta abar.
|