2003
|
|
Horregatik maitaleei jarraitzea eta maiteei ihes egitea agintzen die, era horretan jokoak antolatuz eta maitalea eta maitea bietatik zein motatako diren proban jarriz. Eta arrazoi horrexegatik lehenik lotsagarritzat jotzen da azkar amore ematea, denbora iragan dadin, ustez gauza asko proban ederki jartzen duena; bigarrenik diru eta botere politikoab gatik amore ematea ere lotsagarri da, nahiz tratu txarra jasota beldurtu eta tinko ez eustea, nahiz diru ala kontu politikoetan mesedeak jasota ez erdeinatzea; izan
|
ere
horietako ezerk ez dirudi ez finko ez iraunkor, horietatik laguntasun jatorrik ere ez sortzeaz gain.
|
|
Ideien teoriak berak egitura guztiz poetikoa du. Bere elkarrizketetan Platonen ahalmen dramatikoak nabarmentzen dira pertsonaien aurkezpen eta karakterizazioan, eta batez
|
ere
horien bizimodu eta pentsaera azaltzerakoan.
|
|
Horrela ikus daiteke, adibidez, epai ordenari buruzko erregelak elizaren jurisdikzioaren ingurukoak direla; krimen legeek zigor kanonikoak ezartzen dituztela, alegia, elizak gaizkileentzako penitentzia zehazteko finkatu dituenak; kontratu, testamentu, preskripzio eta antzeko gaiei buruzkoak, espiritu arloari lotzen zaizkiela, hala nola, elizgizonei zenbait merkataritza mota gauzatzea debekatzen zaienean, edota erlijioa, zina, konbentzioen erabilpena elizari nahiz eliza gizabanakoei begira, edo antzeko autuak aipatzen direnean; erregela horietarik batzuk aita santuen erantzunak baino ez direla, eurei egindako kontsulten erantzunak, hain zuzen; eta, azken buruan, erregelaren bat denbora erregela hutsa izanez gero, ezin daitekeela horretara ulertu, ezpada Aita Santua aldi berean denbora printzetzat duten estatu pontifizioetako mendekoentzat ezarritako erregela bezala. Muga horietatik kanpo, printzeek emandako agintea bakarrik dute erregelok, eta mendekoek
|
ere
horiek erabiltzea onartzen da. Orain arte esandakoari hauxe gehi dakioke:
|
2009
|
|
Descartes Erdi Aroaren aurka, Kant Descartes eta enpirista ingelesen aurka, Nietzsche Descartes eta Kanten aurka... Guk
|
ere
horiek egin zuten gauza bera egin nahi dugu, aurrekoaren kritika bat, eta horretarako historia moduko bat proposatuko dugu liburu honetan.
|
2010
|
|
Hortik aise atera daitezke lege horren beharrizana eta erabilgarritasuna, hori eta Jainkoaren probidentziak eratortzen duena berberak baitira. Jainkoaren probidentziarik gabe munduak ezin du iraun, eta ezin du iraun, orobat, Jainkoaren lege eta betiko legerik gabe; eta Jainkoaren probidentziatik munduari erabilgarritasuna eta onura datozkion bezala, Jainkoaren legeak
|
ere
horiek beroriek erakartzen ditu. San Tomasek, ordea, honako ñabardura hau egiten du:
|
|
Suarezena itzultzeko unean, haren testuak euskara estandar horretara moldatu dira, ustez, horrekin ere, jurista euskaldunari osterantzeko lanabesak ematen zaizkiola, sarritan aldizkari ofizialen prosa lehorretik aldentzeko aukera ematen diotenak, zuzenbidearen oinarriak non dauden jakiteko eta euskaraz
|
ere
horien jabe egiteko.
|
|
Pragmatika, horrenbestez, gizakiaren portaera linguistikoaz edota hizkuntzaren giza erabilera komunikatibo kulturalaz arduratzen da, zeregin horretan nahitaez kontsideratu behar dituelarik bertan eragiten duten aldagai estralinguistiko guztiak. Hizkuntzaren giza erabileraren ikuspuntutik, alegia, ez da nahikoa zeinu linguistikoek" esaten dutena" ikertzea; aldiz, ezinbestekoa da
|
ere
horiek" esan nahi dutena" aztertzea. Horrexegatik esan dezakegu gramatika osatzera datorrela pragmatika.
|