Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2001
‎Oso jende gutxi dago horrelako dokumentalak egiten. Gazteek batez ere fikzioa nahi dute. Hori da dagoen kultura.
‎Nanoteknologia atomikoak eta molekularrak pentsatu ezinezko bideak jarraituz mende honetan ikaragarrizko eraginakso rtuko dituela itxaroteak arrazoizkoa dirudi. Pentsatu ezinezko mailako errobotak ez dira inondik ere fikzioa.
2003
‎Besteak indarra du eskutik, eta hori aldatu ezean jai dago. Gaiak aktualitate handia du, bistan da, Ibarretxeren plana ere fikzio horren gainean oinarritzen da; baina nola egin berdintasunezkoen arteko ituna, Espainiako Konstituzioak argi uzten duenean batek soberania duela eta besteak ez?
2008
‎Bestetik, alde batera utzirik ere fikzioaren eta errealitatearen arteko hibridazio edo mestizaje gero eta handiago hori —non errealitatea irudimentsuago ageri baita, ez baita giza buru mugatua bezain errepikakor—, ez da ahaztu behar literatura generoetariko bat saiakera dela, zientziazkoa barne.
2009
‎Fikzioa zentzurik zabalenean, baina fikzioa azken batean. Benetako gertaeretan oinarrituriko kontakizunak ere fikzio bihurtuta irakurtzea gustatzen zait, sarritan balizkotik baino errealitatetik gehiago izan arren. Eginahal horretan, saiakera batzuk ere nolabaiteko fikzio mota bezala irakurtzera ere iritsi izan naiz inoiz.
2011
‎Midori ren aurretik, Desio ehiztaria (2006) zuzendu zuen, iturrietara botatzen diren txanponak jasotzeaz arduratzen den pertsona bati buruzko fikzio dokumentala. Behin baino gehiagotan nahastu eta uztartu ditu generoak, batez ere fikzioaren eta ez fikzioaren inguruan hausnartzeko. Izan ere, dokumentaletik edo kazetaritzatik, ez fikziotik, sarri ez da bat egiara iristen, azpimarratu dit, eta gaizki emandako albisteak baino hobeto kontatu dezake errealitate bera fikziozko istorio batek.
‎Gainontzeko guztia oso antzekoa zen, hitzez hitzekoa ia. Istorioen datak konparatu zituenean, ohartu zen berriro ere fikzioa errealitatearen aurretik zihoala; bestela esanda, ezinezkoa zela Habib albiste hartan oinarritu izana bere istorioa idazteko, baizik eta errealitatean gertatu baino lehen idatzia izan zela pasadizoa.
2012
‎1731ko apirilaren 24an hil zen. Defoek eragin handia izan zuen eleberrigintza ingelesean, eta, kazetari eta saiolari handia izan bazen ere, batez ere fikzioan sortu zuen pertsonaiarengatik da ezaguna, Robinson Crusoe sortu zuelako, alegia.
‎Egungo gizaki sadomasokista faltsua Modernitateko esklaboaren ondorengoa da, azken horrek bezala lehenengoak ere botere nahi erreaktiboa duenez, oraindik ere fikzioetatik askatu ez delako. Gizaki faltsuak sortutako fikzioak sinestera ere heldu da, Richard Rorty ren gizaki metafisikoak egiten duen bezala.
2013
‎Ustekizun hori nik neuk ez dut partekatzen. Esate baterako, ez da ahaztu behar pentsalari askorentzat teoria zientifikoak berak ere fikzio baliagarriak baino ez direla. Baina hori ez da gure gaia.
2014
‎Richard Aldingtonen ustez, Seven Pillars of Wisdom eko kontaera autoglorifikazio ahalegin gordina baizik ez zen, gezur errenkada; gehienera ere fikzio moduko zerbait, inondik ere ez historia. Hain handia iruditzen zitzaion, bestalde, Lawrenceren egomania, non haren oinarrian nahitaez egon behar zuen trauma pertsonalaren bilaketari ekin zion:
‎Irenek begiratu ere ez zion egin nahi, pentsatzen zuelako baten bat egon zitekeela autoa zaintzen. Fikzioa iruditzen zitzaion, baina zerrendarena ere fikzioa iruditzen zitzaion bezala, Luis Alzaola, Sarria... Guztia zen sinesteko zaila, guztiak ematen zuen irreala.
2015
‎Produkzioari etekin handiena ateratzea eta edukien kalitatea edozein euskarritan bermatzea dira sinergia eta ekintza konbergente horien helburu nagusia. Horren arabera, errealitate berri honi aurre egiteko komunikazio enpresek dituzten arrazoi estrategikoak ere fikzio arlokoen oso antzekoak dira: produkzioa errentagarri egitearen beharra, lidergoari edo iraupenari, kasuan kasu, eusteko eta komunikazio negozioan gero eta lehiakorragoa izaten jarraitzeko.
‎7 Izatez, Armando da narratzailea, esan dugun bezala bera denez pertsonaia primario bakarra. Idazten ari den eta inori erakusten ez dion eskuizkribua Lagun izoztua dela jakingo dugu eleberriaren hondarrean, eta ondorioz, Armando dela istorio guztien asmatzailea, bera bezain errorik gabeak diren pertsonaien eraikitzailea, bikote harremanaren gainbehera ez ezik, denborarekiko eta espazioarekiko duen harreman korapilatsua ere fikzioaren bidez ulertu eta askatu nahiko lukeena (Rodriguez, 2014a).
‎Fundamentalismoaren frogak anitzak dira. Oraindik ere Egiaren jabe direlakoan, oraindik ere fikzioen ilusiopean, integrismo kristaua osatzen dutenek beren oldarkortasun guztia erakusten dute abortuak praktikatzen dituzten kliniken aurka, eutanasiaren praktika aldarrikatzen dutenen aurka, edota homosexualen ezkontza erregulatu nahi duten politikarien aurka. Zerrenda luzeegia da hemen erreproduzitua izateko.
‎Ni postaria nintzen, eta Postariaren mendekua idatzi nuenean ikusitakotik abiatu nintzen. Baina paperean idatzitakoa ez da sekula errealitatea, sinesgarria bai, izan daiteke; hala ere fikzioa da.
2016
‎agian abentura arriskutsu eta ustekabe harrigarriz beteriko bat, Garona ibai handia gauez zeharkatuz, Gestapoko zakur usnarien eta foko argitsuen beldurrez; bestela ere izan zitekeen, modu burokratiko eta ofizialean, hots, beste aldera igarotzeko baimena eskatu, Pauera bizitzera joateko adibidez, aitzakiaren bat emanda edo batere aitzakiarik gabe, paper eta agiri guztiak xuxen ote zeuden ongi begiratu eta miatu, eta azkenik baimena jaso, atzerapen pixka batekin baina bestelako gorabeherarik gabe. Eleberrigilea beti ibiltzen da zalantzan, gertaera harrigarrien kilika ala egunerokotasunaren erretratu zintzoa eskaini behar duen, jakinik biak ere konbentzio hutsak direla, biak ere fikzio, batak edo besteak irakurleari efektu bera eragiten ez badiote ere. Orain ez dugu esan nahi erdibidea denik aukera egokiena, urrun bitez epelen moderazioa eta txepelen erdipurdikeria, baina kasu honetan asma genezake beste ihes modu bat ere, ez lehena bezain nobeleskoa, ez bigarrena bezain aspergarria, baina bien aldean umore pixka bat erants dezakeena:
‎Nire uste apalean, esango nuke bestelako arrazoiak ere egon zirela, edo behintzat kon­tuan hartu zituela ETBk, Ertzainak serieko kapitulu gehiago ez grabatzeko, ekonomikoaz aparte. Berriro ere fikzioa eta errealitatea nahastu ziren. Baina kasu honetan ez naiz ari batez ere adineko jendearengan gertatzen zen fenomenoaz.
2017
‎Izatetik esatera, gertatu ez dena ere fikzioa ez bada 115
‎IZATETIK ESATERA, GERTATU EZ DENA ERE FIKZIOA EZ BADA
2018
‎Wittigek bere teorian eta fikzioan darabiltzan suntsipen, eraiste eta indarkeriazko metaforek estatus ontologiko zaila daukate. Kategoria linguistikoek errealitatea «bortxaz» taxutzen badute ere fikzio sozialak sortuz errealaren izenaren pean, badirudi badagoela errealitate egiazkoago bat, batasunaren zelai ontologiko bat, zeinarekin kontrajartzen diren fikzio sozialak horiek. Wittigek kontzeptu «abstraktuen» eta errealitate «materialaren» arteko bereizketa ukatzen du, esanez kontzeptuak hizkuntzaren materialtasunean eratu eta zabaltzen direla, eta hizkuntzak modu materialean eraikitzen duela mundu soziala.
2020
‎Edozein modutara ere fikzioak errealitatearen sinesgarritasunarekin apurtu egin behar du bere hastapenetatik.
‎Bazkaria bukatu eta gero, Keola larrera joan zen, bere burua ezkutatzera. Hurrengo egunean ere fikzio berdina errepresentatu zuen tribuaren aurrean, eta, horregatik, bere emazteak zera esan zion:
2021
‎Eseri egin naiz sofa eroso batean eta orduan agertu da bera, Rege Jean Page. Bai badakit… bat ezin da perfektua izan eta niri ere fikzioak imajinarioa pozoitu dit. Hortxe zegoen bera pozoi horren enbaxadore:
‎Azken estertorea iruditu zait, amaieraren hasiera handi bat baino gehiago. Are, nahiko nuke bigarrena ere fikzioa izatea, baina, tamalez, hango lehen ministroa isolatuta zegoen bitartean, Osasun ministroaren gertuko kontaktua izateagatik, milaka ingeles dantzalekuen jabe egin zen, maskara barik, inolako distantzia barik eta auskalo zenbat txertatu barik. Ze, gainera, gurean jada nahi ez dugun txertoa jarri dute ingelesek.
2022
‎Egun haietatik bi urte pasatu dira, eta ohitu egin gara konfinatuta egotera, antigeno probetara, maskaretara eta txertoetara. Mundua guztiz aldatu da bi urte hauetan, eta errealitate hori ere fikziora iritsi da. Telesailetan COVID sortutako errealitatea oso ondo erakutsi duten telesailak ikusi ditugu azken boladan; pare batzuk aipatu nahi ditut gaurkoan.
2023
‎Bai, zalantzarik gabe. Telebista kontsumitzeko beste modu bat sortu da, batez ere fikzioan; jada ikusleak aukeratzen du noiz eta nola ikusi nahi duen bere telesaila. Baina entretenimenduan telebistak bere indarra erakusten jarraitzen du.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia