Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 79

2003
‎571 artikulutik 580.erakoetan araututako delituak izanez gero, epaileak, lege organiko honen arabera ezar daitezkeen beste neurriei kalterik egin gabe, erabateko desgaikuntzaren neurria ere ezarriko du, erregimen itxiko barneratze neurriaren iraupena zein izan eta hori baino lau urtetik hamabost arteko iraupen luzeagoarekin; horretarako, proportzioz kontuan hartuko ditu delituaren astuntasuna, egindako delituen kopurua eta adingabearen gaineko inguruabarrak.
2004
‎Horrekin bat etorriz, auzitegiei ahal eta beste idazki eta tresna horien berri izan ez duelako edo horiek lortzea ezinezko izan zaiolako; baina, horren ormena eman zaie agiriak kontuan hartzea komenigarri ez dela erabakitzeko, baldin eta, jarduna aurrera joan ahala, egiaztatu ez badira agirion berri ez izatea eta horiek lortzeko ezintasuna. Agiria aurkeztean gaitzustea edo prozesua luzatzeko asmoa dagoela erabakiz gero, auzitegiak isuna ere ezar dezake.
‎Legeak kontsumitzaile eta erabiltzaileen inguruko aipamenarekin agertu du taldeen interes juridikoak babestekobide eta interesei aipatu erakundeen bi errealitate hori. Alabaina, errealitate hori beste gai baten mende dago, hain zuzen ere, gai eztabaidagarri eta zail baten inguruan arau sustantiboek ezarri dutenaren edo etorkizunean ere ezar dezaketenaren mende. Gai hori da, izatez, kolektibitate diren heinean, kontsumitzaile eta erabiltzaileen eskudez eratxiki beharreko babes zehatza.
‎Lege berriak, gainera, Erregistroa konplexutasun osoz antolatu du, eta erakundeari teknizismo handiagoa eman dio; aldi berean, Erregistroa praktikoagoa, sotilagoa eta malguagoa egin du, eta, berebat, osoagoa, egiazkoagoa eta zuzenagoa. Horren ondorioz, nahitaez arauetan horrekin bat datozen aldarazkoa izan da antzinako erregelamendupenak barneratzea, eta, legeak oinarri berriak zituen arloetarako, beste arau batzuk ere ezartzea.
2005
‎1944ko abenduaren 30eko Legeak aldaketa esanguratsuak sartu zituen aurreko legerian, nola ondasun higiezinen araubideko arau substantiboei buruzkoak, hala erregistratzaileen estatutu juridikoari, erregistroen lurralde antolaketari edota bertako idazkunen laburpenari buruzkoak. 1946ko otsailaren 8ko testu bateginak zehatz mehatz jaso zituen aldaketok; testu horrek, 1909ko eta 1944ko legeak harmonizatu ez ezik, gaien antolaketa berria ere ezarri zuen, legearen tituluak modu sistematikoan banatuz. Horretarako, testu bateginean neurriz erabili ziren Gorteek Justizia Ministerioari emandako eskuespenak, erregistroen lurralde antolaketari eta erregistratzaileen estatutu pertsonalari begira.
‎Gainerakoan, arauketa osagabea izan ez dadin, bestelako autuak ere ezarri dira, hala nola: lizentziak ustezko administrazio egintzaren bidez lortu ahal izatea; eraikitze bidean dagoen obra amaitu dela agerraraztea; amaiera hori Jabetza Erregistroan jaso ez izanaren ondorioak; hirigintza diziplina neurrietatik at dauden eraikinen inskripzioa; hala denean, obra berrien adierazpenak jabetza horizontalpeko arauketekin lotzea; edota jabetza erregistratzaileen eta hirigintza agintarien artean izan beharreko elkarlana.
2006
‎Lehenengo xedapena zordunaren oinarrizko eskubideei buruzkoa da. Egin eginean ere, kaudimengabezia adierazpenak betidanik izan ditu ondoreak zordunaren pertsonaren gain, porrot eginari atzipenaldia ere ezar zekiokeen eta. Konstituzio Auzitegiaren doktrinaleari ahalmena emanez neurriok mailari ekinez, konkurtso eraldaketaren jomugak izan behar dira, ondore horien zorroztasuna biguntzea, neurri zigortzaileak desagerraraziz, eta ikuspegi funtzional batetik prozeduraren izapideak normaltasunez gauzatzeko behar diren neurriak bakarrik ezartzea, epaikatu eta kasuan kasuko inguruabarrei egokitzeko.
‎Hori guztia dela bide, espezializazioa bigarren auzialdian ere ezarri behar da; horretarako, nahiko izango da probintzietako audientzietako atal batek edo gehiagok, lan kopuruaren arabera, esklusibotasunez bereganatzea merkataritzako jurisdikzio horretako autuen gaineko eskumena, eta, gorago aipatu bezala, zenbait audientziatan hori egin da, dagoeneko. Esklusibotasun horri esker, gehiago bateratuko da aztergai diren arauen interpretazioa.
‎Halaber, ondoko eginbehar positiboak ere ezarri dira: zordunak konkurtsoko organoekin lankidetzan jardutea; konkurtsoari begira interesgarria izan daitekeen informazioa ematea; masa aktiboa artatu eta administratzeko laguntza ematea; eta, konkurtso administrazioaren esku uztea zordunaren lanbide edo enpresa jarduerarekin zerikusia duten liburu eta agiriak.
2007
‎Gainera, espediente berean oinarritutako edozein arrazoi dela eta, beste barneratzerik ezin izango da erabaki. Barneratzea baimentzen duen erabaki judizialak gehieneko iraupen horretatik behera ere ezarri ahal izango du barnealdiaren gehieneko iraupena, kasu bakoitzean dauden inguruabarrak kontuan hartuta.
‎Hala ere, neurri murrizgarri bereziak ezarri ahal izango dira, horiek erabakitzen direnean salbuespen edo setio egoeraren adierazpenean, Konstituzioan araututakoaren arabera. Salbuespenez, segurtasun publikoaren inguruko arrazoiengatik, Barne Arazoetarako ministroaren ebazpenaren bidez ere ezarri ahal izango dira neurri murrizgarri bereziak, banan banan, zioekin eta kasu bakoitzean dauden inguruabarren arabera. Ebazpen hori hartu da legean ezarritako prozedura zehatzailearen berme juridikoekin bat etorriz.
‎Araubide horren bidez gauzatzen da itunpeko zentro pribatuei modu publikoan eustea; zentro horiek, publikoekin batera, laguntzen dute doako hezkuntzarako eskubidea eragingarri egiten. Bestalde, IV. tituluan ere ezarri dira zentro horiek bete behar dituzten betekizunak, Konstituzioaren 27.9 artikuluarekin bat etorriz.
‎Baldintza horiek, eta azkenaldiko aldaketa politikoek areagoturiko gizar eskubidea jaso behar dute, greba eskute dinamikak agerian jarri dute indarreko arauak ordezteko beharrizana. Egin eginean ere, arau berriek grebabidea egikaritzeko prozedura arindu behar dute, eta, gizartean garrantzi handiagoa duten interesak babesteko, greba eskubidearen mugak ere ezarri behar dituzte.
‎5 Laneko segurtasun eta osasun neurrien kostua ezin izango zaie inola ere ezarri langileei.
‎Izaera hori izango dute, era berean, ordezkaritzarik handiena duen sindikatu moduan hartutakoan afiliatuta, federatuta edo konfederatuta dauden sindikatuek edo sindikatu erakundeek. Legean autonomia erkidegoan ordezkaritzarik handiena duen sindikatuaren kategoria ere ezarri da, eta langile eskuordeen, enpresa batzordeko langile ordezkarien eta administrazio publikoen organoetako langile ordezkarien %15 gutxienez lortzea eskatzen zaio, betiere, gutxienez 1.500 ordezkari baditu eta estatuko sindikatuekin federatuta edo konfederatuta ez badago. Estatuan ikusi dugun moduan, izaera bera dute autonomia erkidegoan ordezkaritzarik handieneko sindikatuaren izaera duenarekin federatuta edo konfederatuta dauden sindikatuek.
‎Ezkontza eta egitezko lotura ondore guztietarako berdintzeari dagokionez, bere garaian ikusi genuen moduan, Konstituzio Auzitegiaren ustez, ezkontzaren eta egitezko loturen arteko konstituzio desberdintasunak legegileak kasu jakin batzuetan har ditzake kontuan, adibidez, ezkondu ahal izan eta ezkondu ez diren pertsonei alarguntasun pentsioa ukatzeko; hori EKren 14, 32 eta 39 artikuluek ez dute debekatzen (azaroaren 15eko 184/ 1990 KAE; otsailaren 28ko 66/ 1994 KAE). 39 artikulu honetan seme alaben gaineko babes osoa jaso da, beren seme alabatasuna gorabehera (ezkontzakoa edo ez), aitatasunaren ikerketa ere aipatzen da (urtarrilaren 17ko 7/ 1994 KAE)?, baita amen babes osoa ere, horien egoera zibila edonolakoa izanik; gurasoek seme alabei era guztietako laguntzak eman behar dizkietela ere ezarri da.
‎hondamendi edo ezbehar publikoak (lurrikarak, uholdeak, hiriko eta basoko suak, neurri handiko istripuak); osasun krisiak (epidemiak, kutsadura egoera larriak); lehen mailako beharrizana duten produktuen hornikuntzarik ez izatea edo erkidegorako ezinbestekoak diren zerbitzu publikoak gelditzea. Konstituzioan greba eskubidearen eta gatazka kolektiboko neurriak hartzearen ingurukoa betetzen ez denean eta artikulu honetan ezarritako inguruabarren bat gertatzen denean?. «Alarma egoera» Estatuko Gobernuak adieraziko du, Ministroen Kontseiluak emandako dekretuaren bidez, gehienez jota hamabost egunerako, eta kontu arrazoiak emango dizkio Diputatuen Kongresuari, hori berehalaxe bilduko baita helburu horrekin; Kongresuaren baimenik gabe, ezin izango da luzatu epe hori (EKren 116.2 art.). Kongresuak luzatzea baimentzen badu, horren irismena eta baldintzak ere ezarri ditu. Ministroen Kontseiluaren Dekretuak adierazpenaren lurralde esparrua ere finkatuko du.
‎Baina III. kapituluko printzipio artezkarien ahalmenak ez dira hor agortzen, partikularrek horiei heldu ahal dietelako botere publikoei esparru zehatz batzuetan defentsa neurri zehatzak eskatzeko: gogoan izan dezagun, adibidez, ingurumenerako eskubidea, edo kontsumitzaile eta erabiltzaileen defentsa, etab., Europako beste herrialde batzuetan eskari horiek bideratzeko erabilgarriak izan diren mekanismoen bidez; mekanismo horiek antolamendu juridikoan ere ezarri dira, besteak beste, legegintzarako herri ekimena (EKren 87.3 art.), eskariak egiteko eskubidea (EKren 29 art.) eta Herri Defendatzailearen erakundea (EKren 54 art.) edo horren baliokideak autonomia erkidegoetan. Era berean, ez dira ahaztu behar herritarrek, zerbitzuen erabiltzaileek, etab. parte hartzeko dituzten mekanismoak, Konstituzioan bertan ezarritakoak (EKren 51.2 art.) edo printzipio artezkari hauek garatu dituzten legeetan.
‎Legean zehatz arautu dira titulartasun publikoa eta pribatua duten fitxategiak, nazioarte mailan datuen mugimendua ezarri da, betiere, datuak jasoko dituen herrialdean datuak babesteko pareko sistema badago, eta arau hausteen eta zehapenen araubidea ere ezarri da. Legean ezarritakoa betetzen dela bermatzeko, alegia, goian aipatu eskubideak babestu, arauan ezarritako baimenak eman, datuen tratamenduak lege honen printzipioetara egokitzeko jarraibideak eman, eskabideei eta erreklamazioei erantzun, eta zehatzeko ahalmena egikaritzen dela, DBLOk Datuak Babesteko Espainiako Agentzia sortu du.
‎Datuok nazioko agintariei emango zaizkie, kasu zehatzetan eta herrialde bakoitzeko legeriarekin bat etorriz, betiere, datu horiek delitu larriak hauteman, ikertu eta pertsegitzeko erabiltzen badira, delitu horiek estatu kide bakoitzeko nazioko legerian nola definitzen diren kontuan hartuta (neurria, funtsean, terrorismoarekin eta krimen antolatuarekin lotutako kasuetarako pentsatuta dago). Aukera horren abusuaren aurrean berme bat ere ezarri du; zigor arloko edo administrazio arloko neurriak hartzea eskatzen du zuzentarauak baimentzen ez dituen erabilerak pertsegitzeko, eta herrialde bakoitzean prozesu osoaren kontrolaren erantzulea izango den agintari publiko bat egongo dela ezarri du. Ildo horretatik, badago lege berri bat, urriaren 18ko 25/ 2007 legea, komunikazio elektronikoei eta komunikazioen sare publikoei buruzko datuak gordetzekoa.
‎Baina printzipioaren aplikazioa istilutsuagoa da egitate bati zehapen penala zein administratiboa ezarri ahal zaion kasuetan. ...ta bestea administratiboa), salbu eta zehatutako subjektua Herri Administrazioari lotuta dagoenean lotura berezia dela bide («gailentasun bereziko lotura» izenekoak; horien mende daude, esaterako, funtzionarioak, administrazioaren emakidadunak, presoak, etab.). Adibidez, funtzionario bati eroskeria delitua egiteagatik espetxeratze zigorra ezarri badiote, egitate horregatik administrazio zehapena ere ezarri ahal diote eta, horren ondorioz, funtzionario izaera galdu; edo preso batek beste bati lesio bat eragiten badio espetxean izandako borroka batean, egindako lesioengatik zehapen penala (espetxe zigorra) zein zehapen administratiboa (diziplina zehapena, esaterako bakartuta egotea, etab.) ezarri ahal izango zaio; izan ere, kasu horietan, bi zehapenen oinarria ondasun juridiko desberdinak babe... Adibidez, lesio bat eragin duen presoaren kasuan, bizitza edo osotasun fisikoa zehapen penalaren kasuan, eta espetxe diziplina administrazio zehapenaren kasuan.
‎Kontseiluak, Batzordeak eta Europako Banku Zentralak eman dezakete. Beste erregelamendu mota bat ere ezarri da, Eskuordetzan emandako europar erregelamendu izenekoa. Horren arabera, «Europar lege eta esparru legeek eskuordetzan eman ahal izango dizkiote Batzordeari europar erregelamenduak onartzeko ahalak, legean edo esparru legean funtsezkoak ez diren osagai jakin batzuk osa edo aldaraz ditzan.
‎Konstituzioaren I. tituluaren izenburua «Oinarrizko eskubide eta eginbeharrak» da, eta titulu horretako II. kapituluaren bigarren atalarena, «Herritarren eskubideak eta eginbeharrak». Hori dela eta, Konstituzioak, eskubideez gain, eginbeharrak ere ezarri ditu. Nolanahi den ere, Konstituzioan aipatutako eginbehar guztiak ez dira atal horretara bildu, eta modu berean zehaztu ere ez dira egin.
‎EKren 30.2 artikuluan kontzientzia objektoreei ordezko gizarte zerbitzua ezartzeko aukera ere ezarri da, zerbitzu zibil moduan ulertuta (armak erabiltzea eskatzen ez duten edo erakunde militarrarekin zerikusirik ez duten erabilgarritasun publikoko jarduerak garatzea), zerbitzu militarretik salbuestea konpentsatzeko. Legelaria zerbitzu zibil horren araubidea zerbitzu militarrerako ezarritakora hurbiltzen ahalegindu zen, berezko diziplina araubidea barne hartuta.
‎LPLren 179.2 artikuluan, froga zamaren alderanzketa bildu da, kasu bitxi batean; izan ere, epaiketan egiaztatzen bada sindikatu askatasuna urratu egin dela, demandatuari dagokio justifikazio objektibo eta arrazoizkoa ematea, behar den beste frogatuta dagoena, hartutako neurrien eta horien proportzionaltasunaren inguruan. Froga zamaren alderanzketa hori LPLren 96 artikuluan ere ezarri da, bere garaian ikusi genuen moduan. Azken artikulu horretan ezarritakoaren arabera, kaleratzearen kasuan, bereizkeriaren bat atzematen bada sexua, arrazaedo etnia jatorria, erlijioa edo iritziak, desgaitasuna, adina edo sexu orientabidea direla bide, lan arloko legegileak enplegu emaileari ezarri dio kaleratzea bereizkeriazkoa ez dela frogatu beharraren zama.
‎b) Botere betearazlea erregean zetzan, eta erregeak tradizioz zegozkion eginkizunak egin behar zituen. Proiektuan Gobernua egotea ere ezarri zen, lehendakariak eta ministroek osatua (azken horiek lehendakariak proposatzen zizkion erregeari). Erregearen egintzak baliozkoak izateko, ministroek berretsi behar zituzten, eta 71 artikuluan ezarri zen Ministroen Kontseiluak gai batzuetan nahitaez esku hartu behar zuela, esaterako:
‎Era berean, behar besteko baliabide ekonomikoak ez zituztenentzat doako justizia ezarri zen, eta epaiketa labur eta jendaurrekoak egitea hautatu zen. Auzitegien eginkizuna gainbegiratzea botere judizialari zegokiola ere ezarri zen, eta magistratuak, epaileak eta fiskalak igo, izendatu eta banantzeko eskumena (Konstituzio testuak beste organo batzuei eratxikitzen ez bazien) Auzitegi Goreneko gobernu organoei zegokien. Auzitegi eta epaitegien antolaketa, aginpidea, etab. geroko legeek arautuko zuten eta, amaitzeko, «justizia eginkizunei» dagokienez, 101 artikuluaren arabera, Fiskaltza botere betearazlearen eta botere judizialaren arteko komunikazio organoa zen.
‎Konstituzio testuan ezarri zen udalek «mankomunitateak» era zitzaketela legeak udalei aitortutako xedeetarako edo udal eskumenaren barruan sartzen ez ziren obra emakidak eta herri zerbitzuak ustiatzeko, eta Konstituzioan ezarri zen legeak finkatuko zituela udalek zein baldintzatan lortuko zuten antolaketa bitxia Udal Agiriaren bidez, auzokoen berezitasunetara moldatua. Diputazioen Mankomunitateak ere ezarri ziren Konstituzioaren testuak eratxikitako xedeak probintzien artean gauzatzeko, eta legeak subiranotasunari izaera transferiezinarekin eratxikitzen ez zizkion zerbitzuak egiteko. Probintzia araubidea udalen arteko edo probintzien arteko agirien bidez alda zitekeen, eta horiek kasuan kasuan lege baten bidez eman behar ziren.
‎Lehendakaria kargutik kentzearen aurkako botoa emanez gero, Kongresua desegin egiten zen, eta horren aldeko botoa emanez gero, Elkargo edo Biltzarrak lehendakari berria hautatzen zuen. Erantzukizun politikoaz gain, Konstituzioaren 85 artikuluak lehendakariaren erantzukizun penala ere ezarri zuen, Kongresuaren hiru bostenek eska zezaketena, eta Konstituzio Bermeen Auzitegiak epaituko zuena. Auzitegiak salaketa onartzen bazuen, lehendakaria kargutik kendu eta lehendakari berria hautatuko zen; eta horrela jokatu ezean, Kongresua desegin eta hauteskundeak deitzen ziren.
‎16 artikuluan ezarri zen aurreko bi artikuluetara bildu gabeko arloetan autonomia erregioen esku egon zitekeela legegintza esklusiboa eta zuzeneko betearazpena estatutuetan hala ezarrita bazegoen, eta 18 artikuluaren arabera, autonomia erregioari Estatutuan modu inplizituan aitortu gabeko arlo guztiak estatuaren eskumenekoak zirela ulertuko zen, baina Estatuak legearen bidez ahalmenak transmititu zitzakeen. Edonola ere, Estatutuetan arlo bat ere ezin zitekeen arautu autonomia erregioetako herritarren eta estatuko gainerako herritarren artean tratu desberdintasuna eginda (17 art.). Era berean, Estatuak eman zitzakeen oinarri legeak ere ezarri ziren, eta horietara egokitu behar ziren autonomia erregioetako legegintza xedapenak toki interesen eta Errepublikako interes orokorren arteko harmoniak hala eskatzen zuenean, aldez aurretik Konstituzio Bermeen Auzitegiak beharrizan hori ikusten bazuen eta Gorteetako kideen bi herenek onesten bazuten (19 art.).
‎Generalitatearen 1931ko apirilaren 28ko dekretuak, Generalitateko behin behineko Gobernua egituratzen zuenak, Estatutua egiteko arauak ere ezarri zituen. Kataluniako Generalitateko behin behineko Diputazioak, Kataluniako Udaletako ordezkariek eratuak, lantalde bat eratu zuen eta horrek, Biltzarra ordezkatuz eta Generalitatearen behin behineko Gobernuarekin batera, Estatutuaren proiektu bat formulatu zuen eta Katalunian plebiszitu bat antolatu; ondoren Errepublikako Gorte konstituziogileetan aurkeztu zuen.
‎Modu horretan, herrialdeko aberastasuna nazioko ekonomiaren interesen mende geratzen zen, gizarte erabilgarritasuna dela bide nahitaezko desjabetzapena eta mota guztietako ondasunen jabetza gizarteratzea baimendu ziren, kalte ordain egokia emanda. Modu berean, gizarte beharrizanaren kasuan ongi erkidea ukitzen zuten zerbitzu publikoak eta ustiapenak nazioaren eskuetara igarotzea ere ezarri zen, baita estatuak legez industria eta enpresen ustiapenean esku hartzeko zuen aukera ere ekoizpenaren arrazionalizazioak eta nazioko ekonomiaren interesek hala eskatuz gero, baina ongiak konfiskatzea beren beregi debekatuta. Testutik hitzez hitz atera zitekeena gorabehera, autore gehienen ustez, Konstituzioan, egiatan, estatu esku hartzailea eta ez konfiskatzailea jaso zen, eta, izatez, Konstituzioan ezarritako gizarteratzeak ez ziren inoiz gauzatu.
‎Legegintza funtzioa aztertzen amaitzeko, Konstituzioan Gobernuaren aldeko legegintzarako eskuordetza ere ezarri zela esan behar da. Gorteek Gobernuari baimena eman ahal zioten Ministroen Kontseiluan adostutako dekretu bidez legeak egiteko, legegintza boterearen eskumeneko gaien inguruan, betiere, baimen horiek izaera orokorrekoak ez baziren eta horiek direla bide emandako dekretuak Kongresuak gai zehatz bakoitzerako ezarritako oinarrien araberakoak izanez gero.
‎Estatutu horretako 1 artikuluan ezarri zen Galizia autonomia erregioa zela Espainiako Estatuaren barruan, Konstituzioan eta Estatutuan ezarritakoaren arabera, eta hori, hain zuzen ere, Konstituzioan ezarrita zegoen. Gaztelania eta galiziera koofizialak zirela ere ezarri zen (4 art.).
‎errege familiako kideek, ministroek, senatariek eta estatu kontseilariek. Amaitzeko, organo berezituak egotea ere ezarri zen, merkataritza arloko auziak ebazteko (Merkataritza Batzarrak eta Auzitegiak).
‎Azken horiek barrutiko hautesleak aukeratzen zituzten, barrutiak zenbait parrokia biltzen zituen?, eta azken horiek Gorteetako diputatuak probintzia bakoitzetik). Oinarrizko eskubideen bermeari dagokionez, Konstituzioan horiek etetea ere ezarri zen, baina ezohiko inguruabarretan soilik eta aldi mugaturako beti; bosgarren, berdintasun printzipioa ere nabarmendu behar da (testuko manu askotan islatzen zen); eta seigarren eta amaitzeko, Estatuaren erlijio batasunaren eta konfesionaltasunaren printzipioa nahitaez aipatu behar da; izan ere, Konstituzioan ezarri zen Espainiako nazioaren erlijioa katolikoa zela, eta beste edozein prakti...
‎Epaileak mugiezinak ziren eta, horrela, horien independentzia bermatzen zen, euren egintzengatik eska zitekeen erantzukizunari kalterik egin gabe. Modu berean, jurisdikzio maila desberdinak ere ezarri ziren (behe epaitegiak, audientziak eta, sistema judizialaren gailurrean, Justizia Auzitegi Gorena).
2008
‎Erantzukizun subsidiarioaren aldetik, erantzule dira [TLOren 43.1.a) art.] arau hausteak gauzatzen dituzten sozietate zein erakunde juridikoen egitezko eta zuzenbidezko administratzaileak. Erantzukizuna zehapenen gainean ere ezarriko da. Administratzaile horiek honako kariongatik erantzun behar dute:
‎Amaitzeko, tributuen iruzurraren aurkako neurrien artean, lurralde erkidean erantzule subsidiarioa pertsona edo erakundea da baldin eta beste pertsona juridiko bat kontrolatzen badu osorik edo zati batean, zuzenean ala zeharka, edota beste pertsona juridiko batekin borondate agintzaile bera badute, eta frogatzen bada beste pertsona juridiko horiek sortu edo erabili direla abusuz nahiz iruzurra egiteko (Herri Ogasunaren aurrean ondare guztien gaineko erantzukizuna saihesteko), eta, azkenik, pertsona edo esparru ekonomiko horiek berberak badira, ala horien ondarea bateratu nahiz desbideratu bada. Erantzukizuna zehapenen gainean ere ezarriko da. Alderantzizko erregela ere ezarri da, hots, pertsona juridikoak erantzuten duenean beraren jabe edo kontralatzaileen tributuen gainean.
‎Erantzukizuna zehapenen gainean ere ezarriko da. Alderantzizko erregela ere ezarri da, hots, pertsona juridikoak erantzuten duenean beraren jabe edo kontralatzaileen tributuen gainean.
‎Prezio publikoen zenbatekoak, azkenik, jardun edo zerbitzuak sorturiko kostuak gutxienez estali behar ditu. Dena den, interes publikoko arrazoiak edota kultur, ongintza edo gizarte arrazoiak direla bide, kostuak baino txikiagoak diren prezio publikoak ere ezar daitezke.
‎e) Zigorgarritasuna. Arau haustearen tipoa zehaztean, horrek dakarren zehapena ere ezarri behar du legeak.
2012
‎Zilegi ez den elkartearen delituan, errudunari, adierazitako zigorrez gain, erabateko desgaikuntza ere ezarriko zaio, hamar urtetik hamabost artekoa, agintaria, agintaritzaren agentea edo funtzionario publikoa bada.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 3 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎Adierazitako zigorrez gain, erantzuleari arlo publikoarekin kontratatzeko debekua ere ezarriko zaio, orobat, diru-laguntzak edo laguntza publikoak lortzeko aukera galtzea, bai eta zerga onurak, zerga pizgarriak nahiz Gizarte Segurantzakoak izateko eskubidea galtzea ere, eta eragin publikoa duten merkataritza akordioetan parte hartzeko debekua, zazpi urtetik hamabi artekoa.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎2 Aurreko paragrafoaren zigorra goiko erdian, ezarriko zaio, delituaren efektuak trafikagai hartzeko, horiek jaso, eskuratu edo ezkutatzen dituenari. Trafikoa merkataritza edo industriako establezimendu zein lokala erabiliz egiten bada, hamabi hilabetetik hogeita lau arteko isun zigorra ere ezarriko da. Kasu horietan, epaile edo auzitegiek, egitatearen larritasuna eta delitugilearen beraren inguruabarrak kontuan izanik, delitugileari lanbidean edo industrian aritzeko desgaikuntza berezia ere ezarri ahal izango diote, bi urtetik bost artekoa, bai eta establezimendua edo lokala aldi baterako edo betiko ixteko erabaki ere.
‎Trafikoa merkataritza edo industriako establezimendu zein lokala erabiliz egiten bada, hamabi hilabetetik hogeita lau arteko isun zigorra ere ezarriko da. Kasu horietan, epaile edo auzitegiek, egitatearen larritasuna eta delitugilearen beraren inguruabarrak kontuan izanik, delitugileari lanbidean edo industrian aritzeko desgaikuntza berezia ere ezarri ahal izango diote, bi urtetik bost artekoa, bai eta establezimendua edo lokala aldi baterako edo betiko ixteko erabaki ere. Itxierak ezin izango du bost urte baino gehiago iraun, aldi baterakoa izanez gero.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrara arte jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎Antolakunde edo elkarte horieetako buru, administratzaile edo arduradunen kasuan horiei zigorra bere goiko erdian ezarriko zaie; zigor hori baino gradu bat gehiagokoa ere ezarri ahal izango da.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎Kode honetako 66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrara arte jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎Epaile edo auzitegi horiek epai irmoak berrikusiko dituzte, zigortua zigorra betetzen ari denean, xedapenik mesedegarriena aplikatuz, zehatz mehatz hartuta eta epailearen erabakimena erabili barik. Zigor askatasun gabetzaileetan kode hau ez da mesedegarriagotzat hartuko, egitateari aurretik ezarritako zigorraren iraupena, egitatearen inguruabarrak kontuan hartuz, kode berriaren arabera ere ezar daitekeenean. Aurrekoa ez da kontuan hartuko, kode honek egitate berbererako askatasunaz gabetzen ez duen zigor hautabidezkoa ezartzen badu; kasu horretan, epaia berrikusi da.
‎101 artikulutik 104 erakoetan ezarritako kasuetan, epaile edo auzitegiak, neurri askatasun gabetzailea ezartzen duenean, edo hori betearazten den bitartean, zioak emanez, jarraian zerrendatzen diren neurrietatik bat edo batzuk ezarri ahal izango ditu. Era berean, Kodeak beren beregi aurreikusitako gainontzeko kasuetan ere ezarri ditu neurriren bat edo batzuk.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluaren 7 paragrafoaren b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎Egindako derrigortzea etxebizitzaren gozatze bidezkoa eragoztea denean, zigorrak goiko erdian ere ezarriko dira.
‎Aipatu antolakunde edo elkarteetako buru, administratzaile edo arduradunen kasuan, horiei zigorra bere goiko erdian ezarriko zaie; zigor hori baino gradu bat gehiagokoa ere ezarri ahal izango da. Edozein kasutan, gradu bat gehiagoko zigorra ezarriko da, 4 paragrafoan ezarritako inguruabarretako bat edo artikulu honen 5 paragrafoan ezarritako inguruabarra biltzen bada.
‎7 31bis artikuluan ezarritakoaren arabera, pertsona juridiko bat artikulu honetan zehaztutako delituen erantzulea bada, lortutako irabazien hiru halakotik bost halako arteko isun zigorra ezarriko zaio. 66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluaren 7 paragrafoaren b) letratik g) letrara arte jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎5 Artikulu honetan aurreikusitako kasu guztietan, errudunak berak duen agintari, horren agente edo funtzionario publiko egoeraz baliatu bada, orduan, sei urtetik hamabi arteko erabateko desgaikuntza zigorra ere ezarriko zaio.
‎4 Odolez edo adopzioz aurrekoak direnek aurreko hiru paragrafoek azaldutako egitateak gauzatzen badituzte, desgaikuntza berezia ere ezarri ahal izango zaie, lau urtetik hamar artekoa, sinestarazitako, ezkutatutako, emandako edo ordeztutako seme, alaba edo ondorengoaren gain guraso ahalaren eskubidea egikaritzeko eta, hala denean, gainerako seme, alaba edo ondorengoen gain ere guraso ahalaren eskubidea egikaritzeko.
‎2 Erruduna funtzionario publikoa izateagatik adingabearen zaintzaz arduratzen bada, enplegu edo kargu publikoan aritzeko desgaikuntza berezia ere ezarriko zaio, bi urtetik sei artekoa.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 paragrafoaren b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarainokoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarainokoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎1 Titulu honetara bildutako delitu batengatik edo gehiagogatik espetxealdi zigorra ezarri zaien kondenatuei, zaintzapeko askatasun neurria ere ezarriko zaie, neurri hori askatasunaz gabetzen duen zigorraren ondoren betearaziko da. Aipatu neurriak bost urtetik hamar arte iraungo du, delituetako bat astuna izanez gero, eta urtebetetik bost urte arte, hain astunak ez diren delitu bat edo gehiagogatik bada.
‎Titulu honen IV eta V. kapituluetan tipifikatutako kasuetan, egintzak gauzatzeko jendaurrean zabalik edo itxita dauden establezimendu zein lokalak erabiltzen badira, epai kondenatzailean dekretatu ahal izango da horiek aldi baterako edo betiko ixtea. Aldi baterako itxiera, bost urte baino gehiago iraun ezin duena, kautela gisa ere ezarri ahal izango da.
‎3bis artikuluan ezarritakoaren arabera, pertsona juridiko bat artikulu honetan zehaztutako delituen erantzule bada, orduan, sei hilabetetik bi urte arteko isun zigorra ezarriko zaio. 66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluaren 7 ataleko b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
‎1 Nortasun juridikorik ez izateagatik, Kode honen 31bis artikuluan jasota ez dauden enpresa, antolakunde, talde edo beste edozein motako erakunde edo pertsonen elkarteen baitan, horien laguntzarekin edo horren bide edo bitartez burututako delitu edo falten kasuan, epaile edo auzitegiak, enpresa, antolakunde talde, erakunde edo elkarte horiei, zioak emanez, ezarri ahal izango dizkie, delituaren egileari dagokion zigorraren ondorio erantsi bat edo batzuk, 33.7 artikuluaren c) eta g) paragrafoen artean ezarritako edukiaren arabera. Edozein jarduera burutzeko behin betiko debekua ere ezar dezake, jarduera hori zilegi izan arren.
‎66bis artikuluan ezarritako erregelen arabera, epaile eta auzitegiek 33 artikuluko 7 lerrokadako b) letratik g) letrarakoetan jasota dauden zigorrak ere ezarri dituzte.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia