Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2003
‎Hasieratik ari gara aipatzen Erregimen Zaharrean behin eta berriz errepikatuz eta mamituz joan ziren euskal herrialde foralen eskubide bereziak" historikoki" funtsatzen zituzten tradizio apokrifoak. Batez ere XVI. mendeko kronista eta genealogistak izan ziren mito horiek landu zituztenak (ikus Aranzadi, 1981, edo M. Azurmendi, 2000). Eta luzerako, gainera, indarrean jarraitzen baitute XIX. mendean guztiek ere hamaika kritika zorrotz jasotzen dituzten arte; hala ere, horietako batzuk, berrinterpretatuak?
‎2) Baskokantabrismoa eta Euskal Herriaren independentzia erromatarren inbasio aldian. Sineste hau ere XVI. mendean sortua da, Canto del Lelo edo Cantar de los CÃ ¡ ntabros izeneko testu faltsutuetatik atera eta Garibaik eta enparauek errepikatua. Euskal probintziak erromatarren mende erori ez zen antzinako Kantabriaren parte dira.
‎Garai hartan bertan, XV.aren bukaeran, eta batez ere XVI.ean, hasi ziren ugaltzen baserri isolatuak; lehen ezinezkoa izango zen, leinuen arteko etengabeko borroka zela eta. Foruek sistema hori bermatu zuten, gainera, oinetxeko maioraz  koa testamentuaren ardatz egitean.
2006
‎abeltzaintzari nekazaritza gehitzen zitzaion, bide batez, aprobetxamendu komunaleko lurrak pribatizatzeko. Aldi berean, batez ere XVI. mendean gero eta errenta gehiago garitan eskatzen hasi zen, lehengo sagarretan erdi bana eskatutakoen aurrean. Hala ere, abelazkuntzak jarraitu zuen pisu handieneko jarduera izaten (txerri eta behiena batez ere).
2008
‎Igartubeiti XVI. mendean eraiki zuten, eta jatorrian dolarea zen. Igartubeitiz gain, Salete eta Aristizabal baserriak ere XVI. mendean eraiki zituzten eta dolarea zuten euren egiturako ardatz. Saletek, Igartubeitiren antzera, egurrezko eutsi dio; Aristizabalek berriz, beranduago erantsitako harrizko arkuak dauzka gaur egun.
‎Hala gertatzen da Irlanda iparraldean. Londresek batez ere XVI. mendean uhartera eramandako kolono eskoziar eta ingelesek kultura britainiarra zuten ondareetako bat, eta Ingalaterrako errege Henry VIII.ak Vatikanoarekin hautsi eta Eiza anglikanoa sortu zuenean, kolonoek harekin bat egin zuten, eta Eskoziatik joandako asko erlijio protestantearen beste adar batekoak ziren (presbiterianoa). Sinesmen ezberdintasunak eta Londresen politika banatzaileak areagotu egin zuten fede katolikoari fidel segitu zion populazioarekiko distantzia.
2012
‎Ziurrenik Jacques Belari eta Jean Philippe Belari egin nahi die erreferentzia. Jacques Bela XVI. mendean jaiotako politikari eta idazle zuberotarra dugu, eta Jean Philippe Bela, berriz, haren birbiloba, XVIII. mendeko militar eta historialaria (hain zuzen ere XVI. eta XVIII. mendeak aipatzen ditu Arestik hasierako ohar horretan). Jacques Bela, Joannes Leizarraga bezala, protestante kalbindarra zen, eta Lextarreko gorteko epaile izatera iritsi zen.
2013
‎Pirinioetako zuzenbidea izango litzateke hor erabakigarri, etxearen inguruan osatua eta eraikia eta zuzenbide erromatarrari kontrajarria. Aldiz, Nafarroako zuzenbideak erakusten du, ezin zehatzago, aurrekoarekin batera, zuzenbide erromatarraren ukitua, batez ere XVI. mendetik aurrera. Izatez, Italiako iparraldetik eta Pariseko unibertsitatetik datorren uhin indartsuak bat egiten du bertako foruekin.
‎Baina zer diozue Garagartzako San Migel elizaz, Elgetako parrokiako erretaulaz, edo Antzuolako Antigua ermitaz? Horiek ere XVI. mendeko altxorrak dira, altxor ezkutuak, eta udaberriko aste bukaeratan bisita gidatuak egiteko aukera izango da.
2014
‎Bi antzezlanen ardatza emakumearen askatasuna da. Siosi Teatroren Barrocamiento lanak ere XVI. mendean zentsuratuak izan ziren hiru emakumeren istorioa kontatzen du. Traspasos Kulturrek emakumeak bildu ditu Nada tras las puertas antzezlanerako, eta Ados Teatroaren El amor después del amor ikuskizunak ere emakumeak ditu protagonista, baina beste elementu bat ere sartu dute jokoan:
2015
‎Ikertzaile eta iruzkingile andana batek ignoratu egiten dute gaia, besterik gabe (susmatzen dugu zergatik), baina euskaltzaleak direnen artean ere ez da erreibindikaziorik egin, neuk dakidala behintzat. Eta harrigarria da, zeren Barasoainen euskalduntasunaz, hots, haren jaioterriarenaz, ez dago zalantza izpirik ere XVI. mendeari dagokionez. Horretarako nahikoa da Gorka Lekaroz euskaltzale jakintsuaren Lingua Navarrorum bloga irakurtzea.
2018
‎Bestalde, badirudi apezen seme alabei axari edo axarikume deitzea ohikoa zela, hala egin baitzuen Fernando de Aldazek 1538 eta 1539 urteetan, baina apez alaba ere badugu 1535ean. Cornudoa edo cornudo zarra ere badaude, baita adaburu ere XVI. mende erdialdera. Gisa berean, mailegua eta jatorrizkoa dugu mozkorkeria salatzeko:
‎Euskara eta gaztelania ezagutzen ziren, eta normaltasun osoz hitz egiten ziren. Jimeno Jurioren esanetan, Erdi Aroko azken partean, eta batez ere XVI. mendean, jatorri okzitaniarreko biztanleak gutxitu ahala, hiria euskaldundu egin zen. Hala ikusten da toponimian edo garaiko dokumentuetan.
‎Beste alde batetik, adlatiboak ez du amaieran t rik. Garai horretako testu nafarretan hori da aldaerarik hedatuena, baina badira Nafarroa erdialdeko lekukotasun herskaridunak ere XVI. eta XVII. mendeetan, Barasoainen, Irunberrin eta Untzuen kasu (Reguero, 2017, 586).
‎Hemen adizki trinkoak molde arkaikoari eusten dio, orainaldiko aditza eta te morfema erabiliz geroaldiko zentzuan (date). te/ ke dun forma trinkoak Beriainen testuan eta Iruñeko 1609ko poesia sariketako olerkietan badaude (Mounole & Gomez Lopez, 2018, 512), baita Uitziko ezkontza fedean ere XVI. mende hastapenean, Sueskunek itzulitako Henrike Borboikoaren omenezko bertsoetan, Santsoainen 1594an eta Muruzabalen 1605ean (apud Reguero, 2017, 82, 173, 184, 195, 244). Adizki perifrastikoak, ordea, geroaldiko aspektu markadun aditz nagusia du (en, Ekialde zabalean espero bezala n amaierako aditzekin), ohikoa zeinahi euskalkitan lehen testuetarik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia