2000
|
|
Honela, hasiera eta amaierako bi ipuinek Berardoren istorioa kontatzen digute, eta beste guztiek Berardoren nobela amaigabearen zati lirateke. Beraz, besteak beste, ipuin arteko lotura istorio honek sorturiko marko narratiboan, ildo bereko gaia
|
erabiltzean
eta absurdurako duen joeran dakuskegu. Izan ere," azalpen bestelakorik gabe gertaera ezusteko bat aurkezten dute, sarritan absurdoa eta patuaren erruduna, pertsonaiak mugaegoera izugarri batean murgiltzeraino." (Egunkaria XII)
|
|
" Dena den, ez da mezuzko nobela trinkoa, irakurterreza eta arina baizik. Saiatu naiz, hala ere, hizkuntza lantzen, lexiko joria
|
erabiltzen
eta esapide erdi galduak zirkulazioan jartzen." (Olasagasti: Egunkaria XII) Honela defendatu zuen bere aukera idazleak:
|
2002
|
|
Usauri (1929) lehen eleberriak kostaldeko herri bateko berezitasun eta ohiturak kontatzen dizkigu, eta narratzaile orojakilea erabiltzeaz gain, aurrekoetan baino sekuentzia objektiboagoak tartekatzen ditu. Zenbait narrazio maila
|
erabiltzeak
eta pertsonaien hizkera heteroglosikoa transkribatzeak gerraondoko eleberri lirikoaren aitzindari bihurtu dute (ik. Kortazar, J.:
|
|
Argija biar ta bilatu nai ez... Ta bitartian paparrian ikurrak
|
erabili
eta noizpein, arrantza batzuk egin eta barriketan jardun.
|
2003
|
|
Errepikapen kontestuetan, gaur egun gidoia ohi
|
darabilgunetan
eta autoreak ez, ipini egin dugu. Batzuetan adjektiboak dira, beste batzuetan adberbioak halako kasuak, ia beti graduaziobalioko hitz errepikapenak.
|
|
Bide honetatik jo dabe beste euskal idazle guztiak be:
|
erabiliaz
eta landuaz, geroago ta bigunago bihurtu deuskue artzain, baserritar eta arrantzaleen hizkuntza zahar gozoa. Inongo ta ezelango laguntasun ofizial barik egiteko, hain gitxi ete da, gero, euskal literaturan egin dana?
|
|
Anai arreba maiteok: Barruko pozari eutsi ezinik, gure Eleiza Amak ez daki ze berba
|
erabili
eta mila eratako kantuari ekingo deutso, Pazko Gaubela ederrean hasi eta Pentekoste jai handirarte. Bere poz garbia sartu nahi dau bere seme alabon gogo bihotzetan
|
|
Zer egingo dot orain? Gainera ez dau txapelik
|
erabili
eta izorra lotu neinteke...
|
2005
|
|
Horixe berori hain zuzen be gertatzen ei da geure burmuinetan be, konexino edo lotura bideak dirala ta; batzuk, ondo be ondo ezagunak eta finkatuak dirudie, informazino, ideia, sentipen guztiak baita sentipenak be, eurotatik doazala; beste batzuk, ordea, inoz erabili gabeak eta bateren batek edo erabili daiazan zain dagozanak. Gure burmuina egiteko prest legokenaren ehuneko hamarren batzuk baino ez ei ditugu
|
erabiltzen
eta, agian, zuzen legokez holan pentsetan dabenak, tokian tokiko eta aldian aldiko egoerak ikustea besterik ez dago eta erabilera eskasaren aldeko teoriko praktikoei errazoi emoteko".
|
|
Beren lanak kritikarako eta batez ere egoera horiei konponbide emateko baliatzen zituzten, horregatik tesi literaturaren aurrean gaude. Beren lanak estilo zuzenagatik, argumentu sinpleak erabiltzeagatik, omniszenzia neutroa eta denboraren isokronia
|
erabiltzeagatik
eta elkarrizketa ugari erabiltzeagatik ezagunak ziren. Poesia sozialaren eragina izan zuten.
|
|
Baina gaur egungo errealitatea beste bide batetik doa; zoriontsu izateko gauzak edukitzeari ematen diogu gehienok baliorik gorena, norberarentzat nahi dugun duintasuna besteei kentzearen truke bada ere. Gizarte arazoak, egoera ekonomikoen arteko aldeak, herrialderik herrialde zein balorek daukan garrantzia, zein Jainko gurtzen den, mendebaldeko gizartean gaur egun ditugun bitartekoak zelan
|
erabiltzen
eta baliatzen ditugun... eta halako beste hainbat gai darabiltza gogoeta Xipri Arbelbidek hemen.
|
2008
|
|
Nobela beltza, esaterako, kontsumo literatura al da? Zergatik ez termino zabalagoa
|
erabili
eta, esaterako," kontsumorako kalitatezko literatura" aipatu?".
|
|
Gure lurrik gehienak pendizak ziran eta, jakina,
|
erabili
eta erabili, lurrak behera egiten eban. Horregaitik, urteko sasoi jakin baten lurra jasoteari ekiten geuntsan.
|
2009
|
|
Garai baten Mutrikun erosten zituen ferrak eta Ormaiztegin beluago. Apurka, ostera, ferrak egiteari utzi diote, egun probetarako baino ez direla
|
erabiltzen
eta.
|
|
Sano antzeko egitura izan dute borda denek. Urtero
|
erabili
eta ondo jagonda zeuden bordak, txabola nagosik deitu izan die berriemaileren batek, teilazko teilatuarekin ezagutu dituzte gure lekukoek. Besteren batzuek, ostera, junguz edo ihiz egindako teilatuak zituzten.
|
|
Sano antzinakoa da gizakiak piztiak etxekotzeko joera. Milaka urte daramatza euskaldunak piztiak hezi, euren indarra
|
erabili
eta elikagai moduan erabil dezakeen guztia aprobetxatzen. Eta abereengandik lortzen ditugun elikagaien artean badago bat garrantzi handia izan duena historikoki, esnea.
|
|
Ustiapen intentsiboa egiteko
|
erabili
eta bizilekua ez denean granja esaten diote. Izen hori hartu dute azken urteetan Jatabeko mugen barruan zein aldamenean jarri dituzten pabilioiek.
|
2011
|
|
Jaiobarriai harizko eta algodoizko oihalak eta ondo ondo estututako paxea ipinten jaken. Painalak ez ziran izaten
|
erabili
eta botatekoak, gasazkoak baino; lohitu orduan albait ondoen garbitzen ziran lexibeagaz edo egosita, eta behin sikatu ezkero atzera erabilten ziran eurok. Mutiko gazteak, bestetik, fraka laburrakaz ibilten ziran harik eta nagositu arte, han da, konfirmazinoadinera heldu arte.
|
|
Urte horreetan, gehienetan irakasle izaten genduan aita Luis Penagos, ia umetatik Comillasen bizi izan zana. Hainbat liburu eukazan idatzita, pedagogia handiz, ikasketa horreetan
|
erabilteko
eta lagungarri izan eitezan. Umetan abade izateko bertan ikasia, jesuita sartu zan eta abadetza hartuta gero beti bizi izan zan Comillasen irakasle.
|
2015
|
|
" Euskal kultura ofizial homologatu" horrek, jakina, Potten sarritan
|
erabili
eta teorizatutako" Euskal kultura ofiziala" edo" Euskadi Ofiziala" terminoetara garamatza. Kontzeptuok aldizkari (kontrakultural) horien ideiekiko antagonistak ziren, jakina.
|
|
Ez dakit hortik hartu baneban abade izateko bokazinoa edo afizinoa. Niri gustau egiten jatazan holako gauzak, intzentsoa
|
erabili
eta horreetarikoak. Hortik etorri jatan seminariora joateko gogoa.
|
2019
|
|
Eleberri honetako kontalariak lehenengo pertsona narratiboa
|
darabil
eta pertsonaia nagusia izanik, bere pentsamendu, sentimendu eta beldurrak kontatzen eta aitortzen ditu. Protagonista kontalaria teknikoki maila intradiegetikoan dagoen narratzaile autodiegetiko gisa defini daiteke, istorio barruko pertsonaia izan eta bere buruaz mintzatzen baita.
|
|
Kontaketa zintzoa, beraz, konplexuago bilakatzen du gertakarien esanahi bikoiztasun edo anbibalentzia horrek eta irakurleak sumatu egiten du. Horretarako, esan bezala, efektu ironikoa
|
darabil
eta Phelanek (2007) dioenez, efektu ironiko horrek bi ondorio dakartza irakurlearen aldetik: urrutiratu egiten da kontalariarengandik, gezurtia eta manipulatzailea dela sumatzen duelako; baina batzuetan efektu" hurbiltzailea" ere gertatzen da:
|
2021
|
|
8 Irakurtzeko nahiz kultur erabiltzaile izateko ohitura garatzeko gai da, eta literatura, kultura edota artea gozamen iturritzat hartzeko gai da, mundua ezagutzeko; kultura eta hizkuntza aberasteko; nortasun pertsonala, kulturala nahiz soziala eraikitzeko; sentsibilitate estetikoaren garapenerako; munduaren ezagutzarako iturri modura
|
erabili
eta norberaren nortasun pertsonala, identitarioa, kulturala eta soziala eraikitzeko.
|
|
Egiteko modu bat, transmitituko duguna eta bihurtuko dena euskara eta literatura irakaslearen egiteko modu. Agian baliabideak daude, izan dezakezu material ona, baina ez badizute esan hau nola
|
erabili
eta gainera ez badaukazu eredurik, ibili zaitezke normala den bezala probatuz baina zu zure kabuz. Falta dena da egiteko modu batzuk zabaltzea".
|
|
" Gero hori gelara eraman eta irakasleak
|
erabiltzeko
eta praktikan jartzeko, irakasle batek ere formazioa behar du, filologian jaso ez duena. DBHn gehiengo bat, kasurik onenean, euskal filologoa da.
|
|
Pazko egunez, urtero eta luzaroan, izeko Inesek, osaba aitabitxiren andreak, mokotza egiten eustan, aitabitxiren izenean. Nire amabitxi, izeko Puri, Bilboko Santutxun bizi zan, eta honek beste era batera saritzen ninduan, udako oporretan barraketan
|
erabiliz
eta abar. Mokotza hiru puntako ogia zan arrautza bigaz, laban erreta.
|
2023
|
|
Sanblasetan, zezeilaren 3an, kordoia janzten da; bederatzi egunean saman
|
erabili
eta gero erre egin behar da. Egun honetan be bedeinkazino bereziak egiten ziran, eta oraindino egiten dira leku askotan.
|