2003
|
|
1 Gaztigu, gaztigatu hitzek adiera bikoitz hori dute euskaraz. Gaztelerazko" castigar" ek edo guztien iturri den latinezko" castigare" k, ordea, ez dute abisua
|
ematearen
zentzua. Euskarazko lehen liburuan (Linguae vasconum primitiae), 1545ean, jada bi adiera horiekin agertzen da (I. Sarasola, Hauta Lanerako hiztegia).
|
2004
|
|
Haatik, hitz iatinezkoetan ezaugarri berezi hori ez dago, estatua hiriburuko mugez harago zabaltzen baita. Orain, politikaren analisiak, Sokratesek, Platonek eta Aristotelesek
|
emandako
zentzurik gabe, batetik, eta errealitatean izan zirenaldaketak islatuz, bestetik, res publican buruzko auzian jarri du arreta. Gaur egun fenomeno politikoa aztertzen dutenentzat galdera nagusiak ez dira aurrekoek ongiaren inguruanplanteatu zituztenak, gobemuaren kudeaketari buruzkoak baizik, alegia estatuak bortxakeria erabiitzeko zukeen zilegitasunari edo botereari bumzkoak.Erdi Aroko pentsamenduan, politikari buruzko pentsamendua, fedea vs arrazoia eztabaida izan zenez, botere espiritualaren eta munduko boterearen arteko harremanetarantzbideratu zen.
|
2009
|
|
Eta, hain zuzen, horrexek bilakatzen du bizitza bikain eta liluragarri: ez duenez Jainkoak
|
emaniko
zentzurik, geure esku dago bizitza nahi adina helburuz eta esanahiz hornitzea.
|
|
Goizeko laurak ziren, eta gaua argitzeko adina distira zerien Ginebrako banketxeen argiei eta bitxi denden iragarkiei. Halaxe erantzun ei zion argentinarrak, mingainarekin bide
|
emanez
zentzuari: " Munstroaren burmuinean jaio zara; hementxe egin behar duzu lan eta borroka".
|
|
Nietzscheren garaian, kristautasunaren kontrako pentsalariek eszeptizismoa eta ateismoa mozorro bezala jantzi dizute. Horregatik, ateismo europar guztia teologia kristau kamuflatua dela esaten digu behin eta berriz Nietzschek, Jainkoa ukatzen duten arren, munduari Jainkoak
|
emandako
zentzua eta kualitate denak gordetzen baitituzte. Gaur egun, horixe gertatzen denaren susmoa baino zerbait gehiago dugu tamalez.
|
2010
|
|
La guerre du feu filmean bezala suaren antzeko ondasun funtsezko batengatik gorriak ikusi edota besteei bereak eta bi
|
emateak
zentzuren bat izan dezake, baina, zer zentzu dauka besteak zapaltzen ibiltzeak, gero, Madoffen antzera, etxeko zapatilak urrean brodaturik izateko?
|
|
Arazo bera da, funtsean Jainko** hitzarekin: usaia dugu Jainkoari ‘Jauna’ erratea, hots gizonari dagokion hitz batez baliatzen gara, Jainkoari sexu baten
|
emateak
zentzu handirik ez badu ere. Badakigu zein diren holako jarreren ondorioak, Elizan gaur egun ikus daitezkeenak.
|
2012
|
|
diskurtso, praktika, sinbolo, gertaera, narrazio eta horiek denak subjektu gorpuztu direlako. kate luze hartan, inoiz izandako euskal zeraren arrastoan, joan dira sortzen euskal subjektu berriak. Ni euskalduna esan duen orok neurri batean edo bestean diskurtso horietatik (prêt à portereko modaz lepo zeuden armairuetatik) hartu du zer jantzi eta nola
|
eman
zentzua euskalduntasunari. Artefaktuz egindako euskalduna, bistan da, artifiziala da:
|
|
Deseraikuntza teoriaren sustatzailea zentzuaz mintzo zaigu, eta «egilearen heriotza» aipatzen du. Horren arabera, testuen zentzua berridaztean eta irakurtzean sortzen da eta, beraz, irakurleak ez dio zertan idazleak
|
emandako
zentzu bera eman testu bati (eta, ildo beretik, itzulpenen kasuan, xede irakurleak ez dio zertan irakurle den itzultzaileak emandako zentzu bera eman). Adio idazleari, hortaz?
|
|
Deseraikuntza teoriaren sustatzailea zentzuaz mintzo zaigu, eta «egilearen heriotza» aipatzen du. Horren arabera, testuen zentzua berridaztean eta irakurtzean sortzen da eta, beraz, irakurleak ez dio zertan idazleak emandako zentzu bera eman testu bati (eta, ildo beretik, itzulpenen kasuan, xede irakurleak ez dio zertan irakurle den itzultzaileak
|
emandako
zentzu bera eman). Adio idazleari, hortaz?
|
2013
|
|
Zelan bete hutsunea? Zelan
|
eman
zentzua bere proiektuari. Zer nolako edukiarekin metafisikaren zirkuluan galdu barik?
|
|
Zein ote da Olatzarren gertatu den zorigaitza? Nola bukatu eta amaiera
|
eman
zentzurik gabeko gaurko batzarre honi?
|
2015
|
|
Bidaia batetik etxeratu ondoren lagunei argazkiak erakutsi eta azalpenak ematen zaizkien gisa berean, bestek aspaldi asmatutako ikur haiek balia ditzake berak orain, sekuentzia luze nahiz laburretan bilduta?, iragana gogoan atxikitzeko ez ezik, besteri erakusteko ere. Ez daki ongi nondik datorkion erakusteko premia, ez ote lukeen hobe argazki guztiak kutxan gordetzea, inori ez erakustea, edo, erakustekotan, hurkoenei bakarrik erakustea?, baina zerbaitek kontrakoa egitera bultzatzen du, heriotza hain merke saltzen den herri batean gai horri horrenbeste itzulinguru
|
emateak
zentzurik baduen ala ez argitzerik izan ez duen arren.
|
|
8 Gogoetara eragiten duen bakardadeari ezin diezaiokegu
|
eman
zentzu hura: –nire amaren bularrean hazia?.
|
|
Preso egonik, muturreko mendekotasun egoeran askatasuna dastatzea garrantzitsua dela dirudi. Berlinek (2001) askatasunari
|
emandako
zentzu positibo eta negatiboa indartzen dela ikusi da emaitzetan, ariketa fisikoa egiten ari direnean beren buruari ipinitako helburuak bete eta euren egunerokotasuna mugatzen duten harresiak urrunago sumatzen zituzten. Askatasuna vs askatasunik eza dikotomia leuntzen laguntzen duela dirudi.
|
|
Kate luze hartan, euskal Zeraren arrastoan, joan dira sortzen euskal subjektu berriak. Ni euskalduna esan duen orok neurri batean edo bestean diskurtso horietatik hartu du zer jantzi eta nola
|
eman
zentzua euskalduntasunari.
|
2016
|
|
Batzuetan etsaiaren arabera pausoak ematen ibili dela iruditzen zaio Perezi. Lehen urteetan aldaketa ezartzeko eta atzera bueltarik ez
|
emateko
zentzua izan zezaketen hainbat ekimenek bere ustez, baina gehiegi luzatu dira. " Azken urteetan zentzurik ez duten adierazpen politiko batzuek ere egiten ari gara".
|
2017
|
|
eraikiak. Izenburuek laguntzen dute batzuetan, zeharka, baina batek ezin dio inoiz oratu bete betean irudiari, ezin dio
|
eman
zentzurik, ez dago lasaigarririk. Irudi hutsak dira.
|
2018
|
|
Horra artearen funtzioa: erakutsi gure diskurtsoen zentzurik eza, eta aldi berean
|
eman
zentzurik ezari beste diskurtso bat, beste mundu bat.
|
2019
|
|
Fishmanen ereduak diglosiari
|
emandako
zentzu berria asko erabili izan da hizkuntza ahulduen egoerak aztertu izan dituzten ikerlarien artean. Fishmanek hiru ekarpen nagusi egin zizkion Fergusonen oinarrizko deskribapenari, Zalbideren (2011) arabera:
|
2020
|
|
Horren adibide ona da Azken egunak Gandiagarekin obra. Artikulu honetan, ez dugu testu horretan sakontzeko asmorik; baina hainbat pasarte tresna ezin hobeak dira gaia bideratzeko. xxi. mendean nola
|
eman
zentzua bizitzari, horixe da obra horren hausnarketa gaia. Bizitzari zentzua ematen saiatzen da Azurmendi lagunaren heriotza hurbil duenean, eta hori da ederrena.
|
|
Neka daitezke bueltak
|
ematen
zentzua bilatzen ez dagoenean.
|
2021
|
|
Unibertsala eta halabeharrezkoa ez denez," bi tipoak" korrelazioan bereizi eta definitu beharrak dira, guk geuk
|
emandako
zentzu, balio eta irizpide zehatzen arabera. Kasu honetan," espezie batean ugalketa" eta (erre) produkzioa delako irizpidearen arabera bereizten dira.
|
|
Esaterako, ahultasunaren nozioa erreferentzia sistema baten baitan baino ezin da definitu. Ondorioz, emakumearen balizko ahultasun natural edo biologikoa guk geuk
|
emandako
zentzua baino ez da. Ar eta emeak konparatzeko erabilitako beste irizpideen kasuan, beste horrenbeste:
|
|
Beauvoirrek berak emandako argudioek, baina, gezurtatu egiten dute bere eskema. Subjektuek eta gorputzek ingurumari jakin bateko erreferentzia, kategoria, tabu, lege eta balio batzuen baitan hartzen dutenez esanahia, emakumearen balizko naturaltasun, ezegonkortasun, ahultasun edo burujabetza eza baldintza sozial jakinen baitan
|
emandako
zentzu eta errealitatearen araberakoak dira, ez bere gorpuzkeratik biologikoki edo naturalki eratortzen diren desabantaila esentzialak. Erreferentzia eta baldintza sozial patriarkalek bihurtzen dute desabantaila iturri, ez emakumearen gorpuzkerak bere horretan.
|
2022
|
|
Baina adituek ez dute zigorrik edo sari materialik gomendatzen. “Norbaiti sari bat
|
ematea
zentzurik ez duen lan bat egiteagatik”, gogoratu du Labandak. Gainera, frogatuta dago ez dutela epe luzean funtzionatzen, eta manipulazio dinamiketara eraman eta nahi dugunaren kontrakoa eragin dezaketela.
|
2023
|
|
Proiektuka lan egiteak eta disziplinartekotasunak asko lagunduko digu eginkizun honetan. Izan ere, haurrak ikaskuntza prozesuaren protagonista izan behar du, eta egiten duenari osotasuna
|
emateak
zentzua ematen lagunduko dio. Eta kuriositatea piztuko dio.
|