Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2003
‎1 Gaztigu, gaztigatu hitzek adiera bikoitz hori dute euskaraz. Gaztelerazko" castigar" ek edo guztien iturri den latinezko" castigare" k, ordea, ez dute abisua ematearen zentzua. Euskarazko lehen liburuan (Linguae vasconum primitiae), 1545ean, jada bi adiera horiekin agertzen da (I. Sarasola, Hauta Lanerako hiztegia).
2004
‎Haatik, hitz iatinezkoetan ezaugarri berezi hori ez dago, estatua hiriburuko mugez harago zabaltzen baita. Orain, politikaren analisiak, Sokratesek, Platonek eta Aristotelesek emandako zentzurik gabe, batetik, eta errealitatean izan zirenaldaketak islatuz, bestetik, res publican buruzko auzian jarri du arreta. Gaur egun fenomeno politikoa aztertzen dutenentzat galdera nagusiak ez dira aurrekoek ongiaren inguruanplanteatu zituztenak, gobemuaren kudeaketari buruzkoak baizik, alegia estatuak bortxakeria erabiitzeko zukeen zilegitasunari edo botereari bumzkoak.Erdi Aroko pentsamenduan, politikari buruzko pentsamendua, fedea vs arrazoia eztabaida izan zenez, botere espiritualaren eta munduko boterearen arteko harremanetarantzbideratu zen.
2009
‎Eta, hain zuzen, horrexek bilakatzen du bizitza bikain eta liluragarri: ez duenez Jainkoak emaniko zentzurik, geure esku dago bizitza nahi adina helburuz eta esanahiz hornitzea.
‎Goizeko laurak ziren, eta gaua argitzeko adina distira zerien Ginebrako banketxeen argiei eta bitxi denden iragarkiei. Halaxe erantzun ei zion argentinarrak, mingainarekin bide emanez zentzuari: " Munstroaren burmuinean jaio zara; hementxe egin behar duzu lan eta borroka".
‎Nietzscheren garaian, kristautasunaren kontrako pentsalariek eszeptizismoa eta ateismoa mozorro bezala jantzi dizute. Horregatik, ateismo europar guztia teologia kristau kamuflatua dela esaten digu behin eta berriz Nietzschek, Jainkoa ukatzen duten arren, munduari Jainkoak emandako zentzua eta kualitate denak gordetzen baitituzte. Gaur egun, horixe gertatzen denaren susmoa baino zerbait gehiago dugu tamalez.
2010
‎La guerre du feu filmean bezala suaren antzeko ondasun funtsezko batengatik gorriak ikusi edota besteei bereak eta bi emateak zentzuren bat izan dezake, baina, zer zentzu dauka besteak zapaltzen ibiltzeak, gero, Madoffen antzera, etxeko zapatilak urrean brodaturik izateko?
‎Arazo bera da, funtsean Jainko** hitzarekin: usaia dugu Jainkoari ‘Jauna’ erratea, hots gizonari dagokion hitz batez baliatzen gara, Jainkoari sexu baten emateak zentzu handirik ez badu ere. Badakigu zein diren holako jarreren ondorioak, Elizan gaur egun ikus daitezkeenak.
2012
‎diskurtso, praktika, sinbolo, gertaera, narrazio eta horiek denak subjektu gorpuztu direlako. kate luze hartan, inoiz izandako euskal zeraren arrastoan, joan dira sortzen euskal subjektu berriak. Ni euskalduna esan duen orok neurri batean edo bestean diskurtso horietatik (prêt à portereko modaz lepo zeuden armairuetatik) hartu du zer jantzi eta nola eman zentzua euskalduntasunari. Artefaktuz egindako euskalduna, bistan da, artifiziala da:
‎Deseraikuntza teoriaren sustatzailea zentzuaz mintzo zaigu, eta «egilearen heriotza» aipatzen du. Horren arabera, testuen zentzua berridaztean eta irakurtzean sortzen da eta, beraz, irakurleak ez dio zertan idazleak emandako zentzu bera eman testu bati (eta, ildo beretik, itzulpenen kasuan, xede irakurleak ez dio zertan irakurle den itzultzaileak emandako zentzu bera eman). Adio idazleari, hortaz?
‎Deseraikuntza teoriaren sustatzailea zentzuaz mintzo zaigu, eta «egilearen heriotza» aipatzen du. Horren arabera, testuen zentzua berridaztean eta irakurtzean sortzen da eta, beraz, irakurleak ez dio zertan idazleak emandako zentzu bera eman testu bati (eta, ildo beretik, itzulpenen kasuan, xede irakurleak ez dio zertan irakurle den itzultzaileak emandako zentzu bera eman). Adio idazleari, hortaz?
2013
‎Zelan bete hutsunea? Zelan eman zentzua bere proiektuari. Zer nolako edukiarekin metafisikaren zirkuluan galdu barik?
‎Zein ote da Olatzarren gertatu den zorigaitza? Nola bukatu eta amaiera eman zentzurik gabeko gaurko batzarre honi?
2015
‎Bidaia batetik etxeratu ondoren lagunei argazkiak erakutsi eta azalpenak ematen zaizkien gisa berean, bestek aspaldi asmatutako ikur haiek balia ditzake berak orain, sekuentzia luze nahiz laburretan bilduta?, iragana gogoan atxikitzeko ez ezik, besteri erakusteko ere. Ez daki ongi nondik datorkion erakusteko premia, ez ote lukeen hobe argazki guztiak kutxan gordetzea, inori ez erakustea, edo, erakustekotan, hurkoenei bakarrik erakustea?, baina zerbaitek kontrakoa egitera bultzatzen du, heriotza hain merke saltzen den herri batean gai horri horrenbeste itzulinguru emateak zentzurik baduen ala ez argitzerik izan ez duen arren.
‎8 Gogoetara eragiten duen bakardadeari ezin diezaiokegu eman zentzu hura: –nire amaren bularrean hazia?.
‎Preso egonik, muturreko mendekotasun egoeran askatasuna dastatzea garrantzitsua dela dirudi. Berlinek (2001) askatasunari emandako zentzu positibo eta negatiboa indartzen dela ikusi da emaitzetan, ariketa fisikoa egiten ari direnean beren buruari ipinitako helburuak bete eta euren egunerokotasuna mugatzen duten harresiak urrunago sumatzen zituzten. Askatasuna vs askatasunik eza dikotomia leuntzen laguntzen duela dirudi.
‎Kate luze hartan, euskal Zeraren arrastoan, joan dira sortzen euskal subjektu berriak. Ni euskalduna esan duen orok neurri batean edo bestean diskurtso horietatik hartu du zer jantzi eta nola eman zentzua euskalduntasunari.
2016
‎Batzuetan etsaiaren arabera pausoak ematen ibili dela iruditzen zaio Perezi. Lehen urteetan aldaketa ezartzeko eta atzera bueltarik ez emateko zentzua izan zezaketen hainbat ekimenek bere ustez, baina gehiegi luzatu dira. " Azken urteetan zentzurik ez duten adierazpen politiko batzuek ere egiten ari gara".
2017
‎eraikiak. Izenburuek laguntzen dute batzuetan, zeharka, baina batek ezin dio inoiz oratu bete betean irudiari, ezin dio eman zentzurik, ez dago lasaigarririk. Irudi hutsak dira.
2018
‎Horra artearen funtzioa: erakutsi gure diskurtsoen zentzurik eza, eta aldi berean eman zentzurik ezari beste diskurtso bat, beste mundu bat.
2019
‎Fishmanen ereduak diglosiari emandako zentzu berria asko erabili izan da hizkuntza ahulduen egoerak aztertu izan dituzten ikerlarien artean. Fishmanek hiru ekarpen nagusi egin zizkion Fergusonen oinarrizko deskribapenari, Zalbideren (2011) arabera:
2020
‎Horren adibide ona da Azken egunak Gandiagarekin obra. Artikulu honetan, ez dugu testu horretan sakontzeko asmorik; baina hainbat pasarte tresna ezin hobeak dira gaia bideratzeko. xxi. mendean nola eman zentzua bizitzari, horixe da obra horren hausnarketa gaia. Bizitzari zentzua ematen saiatzen da Azurmendi lagunaren heriotza hurbil duenean, eta hori da ederrena.
‎Neka daitezke bueltak ematen zentzua bilatzen ez dagoenean.
2021
‎Unibertsala eta halabeharrezkoa ez denez," bi tipoak" korrelazioan bereizi eta definitu beharrak dira, guk geuk emandako zentzu, balio eta irizpide zehatzen arabera. Kasu honetan," espezie batean ugalketa" eta (erre) produkzioa delako irizpidearen arabera bereizten dira.
‎Esaterako, ahultasunaren nozioa erreferentzia sistema baten baitan baino ezin da definitu. Ondorioz, emakumearen balizko ahultasun natural edo biologikoa guk geuk emandako zentzua baino ez da. Ar eta emeak konparatzeko erabilitako beste irizpideen kasuan, beste horrenbeste:
‎Beauvoirrek berak emandako argudioek, baina, gezurtatu egiten dute bere eskema. Subjektuek eta gorputzek ingurumari jakin bateko erreferentzia, kategoria, tabu, lege eta balio batzuen baitan hartzen dutenez esanahia, emakumearen balizko naturaltasun, ezegonkortasun, ahultasun edo burujabetza eza baldintza sozial jakinen baitan emandako zentzu eta errealitatearen araberakoak dira, ez bere gorpuzkeratik biologikoki edo naturalki eratortzen diren desabantaila esentzialak. Erreferentzia eta baldintza sozial patriarkalek bihurtzen dute desabantaila iturri, ez emakumearen gorpuzkerak bere horretan.
2022
‎Baina adituek ez dute zigorrik edo sari materialik gomendatzen. “Norbaiti sari bat ematea zentzurik ez duen lan bat egiteagatik”, gogoratu du Labandak. Gainera, frogatuta dago ez dutela epe luzean funtzionatzen, eta manipulazio dinamiketara eraman eta nahi dugunaren kontrakoa eragin dezaketela.
2023
‎Proiektuka lan egiteak eta disziplinartekotasunak asko lagunduko digu eginkizun honetan. Izan ere, haurrak ikaskuntza prozesuaren protagonista izan behar du, eta egiten duenari osotasuna emateak zentzua ematen lagunduko dio. Eta kuriositatea piztuko dio.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia