2008
|
|
– adibideen urritasuna ikusirik, pentsa dezakegu funtsean arrazoia dutela Selkirk ek edo Lieber ek esaten dutenean bi barne argumentu dituen aditzak ezin duela hitz elkartu sintetikorik eratu; agian egokiagoa izan go litzateke, debeku zorrotza
|
eman
ordez, salbuespenetako atea zabalik uztea. Hizkuntzaz hizkuntza ere ikusi litzateke kontuak nola diren.
|
|
BBBak izendegia «ofizial» deklaratzea aski sintomatikoa da: hizkuntzari buruzko arauak Akademia batek
|
eman
ordez alderdi baten organoak eman nahi zituen (eta ez organo nazionalak ere!). EJBren 1923ko erabaki hura, euskara arautzeko ardura erakunde teknikoei aitortzen ziena, lekutan geratu zen.
|
2012
|
|
esaten ari dela edo, behintzat, zuzen dabilela, eta batzuetan (alderdi negatiboak esan beharrean denean), nahiago luke gezurretan eta oker balebil zuzen eta egiatan baino. Horrela, kontrako edo negatiboak diren alderdiak modu zorrotz batez
|
eman
ordez, leuntzeko estrategia litzateke. Norentzakoaren atxikimendua lortu nahi du eta askotan egiak (edo bere egiak) estalki leun batez inguraturik adieraziko ditu.
|
|
Mehatxuaren indarra gutxitzeko edo arintzeko ordezkatzen diren esamoldeez ari gara. Esaterako, norentzakoari zuzeneko aginduak
|
eman
ordez, zeharkako egituretara jotzea (goian ikusi dugu) izan daiteke agindua ordezkatzeko modu bat. Bere burua kritikakizun izan duenaren artean sartzea ere bai:
|
|
bezalakoak ere. Joera horrek erdiz erdi erakusten digu enuntziatu parentetikoei esker esatariak informazioa objektiboki
|
eman
ordez, modalizaturik ematen duela, esatariaren beraren galbahetik iragaziak eta, beraz, esatariaren lorratzak bete betean agertzen dira.
|
|
Esatari deizioa Enuntziazioaren Hizkuntzalaritzan locutor edo locuteur aditzera emateko erabiltzen dena itzultzeko darabilgu. Baina esatari honek hainbat mozorro har ditzake, eta informazioa bere ikuspegi soiletik
|
eman
ordez, besteren ikuspegia beregana dezake, beste norbaiten enuntziatzaile bilakatuz. Besteren ahotsak ere izan dezake oihartzunik esatari baten berbaldian.
|
2013
|
|
Baina pixkanaka itxura aldatu zuten eta gero eta gehiago onartu zuten informazioari lehentasuna ematea. XIX. mende bukaerako egunkariak, ordu artekoek ez bezala, artikuluak zutabeka antolatzeko ordez eta tituluei zutabe bakarreko zabalera
|
emateko
ordez, orrialde osoko zabalera ematen hasi ziren, irakurlearen arreta biltzeko. Ez zen hori izan Eskualduna ren eredua, ordea.
|
2021
|
|
30.8.1a Norbaitek egindako galdera, adierazitako zalantza, zuzenean
|
eman
ordez, aditz gobernatzaile baten azpian jartzen dugunean sortzen den egiturari esaten zaio zehar galdera. Hau da, galdera zuzenean egin beharrean, zeharka egiteko baliatzen dugun egiturari.
|
|
Adibide batzuk: Hark niri
|
eman
ordez, nik hari jaten eman behar (Orixe); Gazteari, maitatzen erakusteko ordez, gorrotatzen erakutsi ohi zaio (M. Atxaga); Damu zuen sekula eskolan ezarri izan zuelakotz, berarekin gordetzeko ordez, bera egoteko ordez haren irakasle bakarra (Mirande).
|