2007
|
|
Laburbilduz eta ondorioz, abian den euskararen aldeko hizkuntza politikak, duela guti abiaturik egia erran, fruituak oraino
|
ematen
ez dituela litzateke lehen gogoeta, hizkuntzaren erabilera alor honetan bederenErrorea! Hiperesteka erreferentzia ez da baliozkoa..
|
2009
|
|
Halaber, aipatu Dekretuan, hizkuntza eskakizun bi soilik dituen sistema taiutzen da: honetara, 1 hizkuntzaeskakizuna euskarako edo euskaraz eskolik
|
ematen
ez duten irakasleei ezartzen zaie eta gurasoekin zein ikasleekin euskaraz komunikatzeko gaitasuna ematen die; 2 hizkuntza eskakizunarekin ordea, eskolak euskaraz eman ditzakete. Uztailaren 28ko 197/ 1998 Dekretuko 26 artikulua, ostera, irakasleen hizkuntza gaitasunari buruzkoa da eta irakasle berriek Erkidegoko bi hizkuntza ofizialetan eskolak emateko gai izan behar dutela xedatzen duvii.
|
2010
|
|
Baina ageri da beste gai bat ere, jarrera etikoarekin zer ikusia duena, hizkuntzaren normalizazioak hiztunaren askatasunean duen eragina hain zuzen ere. espainiar prentsarentzat, euskararen auzian euskal abertzaletasunak du protagonismo nagusia eta bere alderdi nahiz buruzagiak, PNV eta Ibarretxe ditu hizpide. euskarari buruz hitz egiterakoan bi herri izaera kontrajartzen dira, Euskalerria eta baita Espainia ere. euskarari buruz hitz egitean gaztelaniaren egoeraz ere hitz egiten da, baita katalanaren errealitateaz ere. eta euskararen eztabaidan oso lotuta ageri dena da indarkeriaren erabilpena, espainiar batasunaren oinarri den Konstituzioa eta Eusko Jaurlaritzak daraman politika. eztabaida politikoa eta euskadi espainia arteko nazio eztabaida da beraz oso estu lotzen zaiona euskararen eztabaidari. baina ageri da beste gai bat ere, jarrera etikoarekin zer ikusia duena, hizkuntzaren normalizazioak hiztunaren askatasunean duen eragina hain zuzen ere. aipamen hauek egiterakoan beren jarrera honako hau da: euskadiko erakundeen gidaritzan bideratzen ari diren hizkuntza politika kritikatu egiten dute. euskararen normalizazioa auzitan ipintzen dute, euskara, gizarteak ontzat
|
ematen
ez dituen gaiei eta bideei lotuta azaltzen dute, kasu askotan, indarkeriari. hizkuntza politikaren kostu ekonomikoa gehiegizkotzat jotzen da. eta euskara normalizatzerakoan inposaketarik gerta ez dadin, euskararen sustapena hiztun bakoitzaren borondatearen mailakoa izan lukeela eta ez gehiagokoa adierazten da. egunkari hauek berauek, gaztelaniak ipar edo hego ameriketan bizi dituen testuinguru za... euskararen kontrako erasoen salaketa egiten da, gernikako estatutuak gizarte elebiduna sortzeko zuen helburuak porrot egin duela adieraziz. elebitasunaren porrota agerian jartzen dute, hainbat arlotan euskal hiztunek izaten dituzten hizkuntza eskubideen urraketak aipatuz. erakundeei aldarrikatzen zaie bestalde, euskararen gizarte egoera normalizatuaren bermea, bereziki eusko Jaurlaritzari. honi ziurtatu ezin duena eskatzen zaio askotan, euskarak gaztelaniaren aukera berdinak izatea gizartean. euskararen inguruko arazoak agerian ipiniaz, estatuarengandik bizi dugun zapalketa nabarmenago egiten da, estatu espainiarraren kontrako estrategia erreboluzio egilea justifikatuz. bestalde, diario de notiCiaS’ek upn protagonista nagusitzat aipatzean edo deiak euskal erakundeak eta bere buruzagiak aipatzeko joeran ere, posizio politiko ezberdinak kritikatuz edo babestuz nolabait eztabaida politikoan txertatuta ageri da euskara. dena dela, euskal prentsaren artean el Correo eta diario VaSCo egunkariek ageri dute euskararen gaia politizatzeko joera argiena, espainiar prentsarekin lerrokatzean, euskararen eragile nagusitzat politikari abertzaleak aipatuz, espainia euskadi arteko nazio eztabaida jorratuz, gaztelaniaren errealitatearekin parekatuz, eta azkenik, larriena dena euskararentzat, bidezkoa ez den jokabideei, indarkeriari lotuaz gure hizkuntzaren errealitatea. honakoa da egunkari hauen jarrera euskarari buruz:
|
2012
|
|
Bertzelako jarduerak ere euskaraz egiten ohi dituzte Iruritako haurrek, hala herrian bertan antolatzen direnak (dantza, pilota, judoa, mekanografia, trikitixa, panderoa, ingelesa eta katekesia) nola elizondon eskaintzen direnak (igeriketa, futbola eta eskubaloia). Salbuespena udal Musika eskola da, euskaraz zenbait saio baizik
|
ematen
ez dituena.
|
|
Maiztasunari dagokionez ere, talde guztiek ezin dute berdin funtzionatu: urte betean ondutako antzerki obra bat behin emanda, herrian bertan berriro
|
emateak
ez luke zentzu gehiegirik, adibidez. Taldeen arabera, presentzia hori bermatzeko beste modu eta bide batzuk pentsatu lirateke, beraz.
|
|
Euskara elkarteetatik adibidez, euskaldunon komunitatea trinkotzeari garrantzia handia eman izan diogu, eta gutxi landu dugu gaztelera eta frantses hiztun elebakarrekiko harremana. Ez gabiltza gainera komunitate arrotz baten gainean hitz egiten, euskaltzale asko baitago euskara ikasteko urratsa
|
eman
ez duena, baina euskararen alde lan handia egin duena: euskaldunon eta euskararen lagun asko dago erdaldun elebakarren artean.
|
2015
|
|
Horiei guztiei erantzunik
|
eman
ez duten 193 pertsonak bilduz gero, ondoriozta dezakegu: parte hartzaileen %46, 5k ez dio ezer eskatzen Aldundiari (265).
|
|
Kasu gutxi batzuetan unibertsitatez kanpoko jendeak ere burutu dezakeen ikasgai estrakurrikularra ere izaten da, zenbaitetan aukera askeko kredituak ere
|
ematen
ez dituena.
|
|
Aukera hauek hautatu zituztenei ezagutza hori nondik jaso zuten galdetzean, gehienek senide eta lagunengandik (%33, 5), edo ikasketetatik (%30, 2) adierazi dute, hirugarren lekuan Internet bidez (%17, 6) esan dutenak daude, eta azkenik komunikabideetatik (%7, 1). Hemen %11, 5ek besteren bat aukera hautatu du, zoritxarrez gehiago aztertu ezin dezakedana, inkestak hau zehazteko aukerarik
|
ematen
ez zuelako.
|
2016
|
|
Hala ere, aurreko hamarkadetan baino nabarmen txikiagoa da kopuru hori. Historiako liburuek diotenez, oraintsu arteko daturik
|
ematen
ez badute ere, aiarrak ia erabat lehen sektorean aritzen ziren lanean —1991n artean ia heren bat ari ziren nekazaritzan eta arrantzan—, eta ondorioz, herrian bertan gehienak. 2011ko datuen arabera, aitzitik, Aiako langileen hiru laurdenak herritik kanpoko ari ziren lanean (Eusko Jaurlaritza, Ogasun eta Finantza Saila).
|
2017
|
|
Feminitatea, beraz, estatiko eta latente den zerbait da (acosta, 2013). transmisioa nahiko rol pasiboa da, ez da dinamikoa: zuk duzun zerbait ematen duzu, baina ez da oso ekintza sortzaile aktiboa eta ez du beti eman lukeen emaitza lortzen. eta emaitzarik
|
ematen
ez duenean emakumeak erruduntzat hartzea ohikoa ere izan da. horregatik, zenbaitetan euskararen galeraren errua emakumeei leporatzea ere ohikoa izan da (hernandez, 2004). ardura, beraz, emakumeen esku utzi bada ere, eta euskararen euste eta biziberritze lanean andreek lan handia egin badute ere, paradoxikoki arlo publikoan gizonezkoak izan dira euskararen (hitzaren) jabe agertu direnak. emakumeei...
|
2022
|
|
Hala ere, enpresa gutxik normalizatzen dituzte hizkuntza alderdiak gizartearekin dituzten elkarrizketetan, eta gabezia baten alde egiten dute, oinarrizko gai bat normaltasunez eta beldurrik eta apriorismorik gabe kudeatzeko aukerarik
|
ematen
ez duena.
|
|
Datu hauek, oso garbi erakusten digute, politika eta praktika linguistikoetan jauzi bat
|
ematen
ez badugu, ditugula gainditu hainbat muga eta oztopo.
|
|
Horiek guztiak badakizkigu eta horren jabe gara. Baina datu hauek, oso garbi erakusten digute, politika eta praktika linguistikoetan jauzi bat
|
ematen
ez badugu, ditugula gainditu hainbat muga eta oztopo. Eta jauzia eman ahal izateko, ezinbestekoak izango ditugu, Euskaraldian ikusi dugun bezala, indar metaketa, elkarlan zabala, erabaki eta araubide sendoak, herritarren atxikimendua eta bultzada orokor eta masiboa.
|