2000
|
|
Hortaz, espirituak goitik behera du jausi, urratu, nozitu, bere buruaaurkitzera iritsiko bada, eta, halatan, egia ezagutzera helduko bada. Espiritua mintzoakaditzera
|
emaniko
errealitatea baita; eta gizakiak naturatik aldentzeaz batera sortu dumintzoa, edo mintzoak gizakia, nahi bezala. Borrokan gizakiak ukatu egiten du beraden animalia naturala; eta, lanaren bitartez, egina jaso duen mundu naturala duezeztatzen.
|
2004
|
|
Hura gogoratzeaz batera, morfinaren eragina ahuldu egiten zitzaidala sentitu nuen, eta bihotz bihotzez irrikatu nuen xagu aurpegiko sendagilea itzuli eta pentsamendurik gabeko, oinazerik gabeko erresumarako beste txartel bat ematea. Banekien, ordea, ezin niola atzea
|
eman
errealitateari. Eta, nengoen kinka larritik onik ateratzekotan, horixe egin behar nuen, buru belarri hausnartu.
|
|
Ez zuen arrazoi falta, ezen errealitatearen berri ematerakoan hizkuntzarekin egiten baitugu topo ezinbestean, gogoz nahiz gogoz kontra. Nola
|
eman
errealitatearen berri hizkuntzaren bidez ez bada, perpausen bidez ez bada. Dakigunez, hizkuntza, edozein hizkuntza, perpausetan banatzen da, perpausen osagai nagusiak izenak eta aditzak direlarik.
|
|
Eta irudikatzearen ñabardurak adierazteko hor ditugu, urrutira jo gabe, antzeztu, aurkeztu, berraurkeztu, ordezkatu euskal hitz zehatzak bezain adierazkorrak. Izan ere, errealitatearen berri
|
ematerakoan
errealitatea irudikatu egiten dugu eskuarki, zenbaitetan antzeztu egiten dugu, batzuetan aurkeztu edota berraurkeztu egiten dugu, bestetan ordezkatu ere bai. Hitz batean esanda, behin errealitatea egokiro irudikatuz gero, ez dugu zertan berriro ‘errepresentatu’ behar.
|
|
Gizakiak, nor izango bada eta bere espeziearen biziraupena bermatuko badu, errealitateari aurre egin behar dio erarik eraginkorrenean. Gizakiak ezin dio bizkarra
|
eman
errealitateari ez eta bere buruari. Erantzutera, jardutera, jokatzera, sortzera behartua dago aldez edo moldez.
|
2012
|
|
Errealitatea ukatzeko interes handia, fikzio bati
|
emateko
errealitate itxura. Interes hori denok dakigu ez dela zelo morala, politikoa baizik, are politika espezifiko batekoa, ez dugu esango izena.
|
2013
|
|
«Ezkongai nozioa oso desberdina da haurtzaroan eta helduaroan», Hezkuntza Teknologien Institutu Nazionalak argitaratutako Hezkuntza Ministerioak egindako azterlan batek azaltzen du. Testuak nabarmentzen du, gainera, «esanahi helduek ez diotela esanahi handirik
|
ematen
errealitatean beste gauza bat esan nahi duenari». «Neska eta mutikoek pertsona helduak imitatzeko joera badute ere, esperientzia amoroso horiekiko esanahi desberdinak dituzte», azaldu dute aditu horiek.
|
2014
|
|
Garratza bezain beharrezkoa da, ordea, familia bateko kideentzat, herri batentzat, herrialde batentzat. Azpeitiarrek, azkenean, ezagutuko dute Gerra Zibilean udalerrian
|
emandako
errealitatea; egia latza. Apirilaren 2an Azpeitiko memoria historikoa aztertzeko akordioa sinatu zuten Azpeitiko Udalak eta Aranzadi Zientzia Elkarteak.
|
2017
|
|
Utopia modernoaz gabetuta, edonola ere, literatura horrek ezaugarri bereziak izango ditu, Atxagak bere poetikaren ardatz bihurtu dituenak, Azken hitzaren bila n gauzatu hausnarketa metaliterarioan erakutsi legez. Ezagutza transzendentea behin betiko galarazita zaion neurrian, kasu, literaturak ezinbestez hartu du luzamendutan ibiltze amaigabearen eitea, Azken hitzaren bila ko narratzaileak behin eta berriro adierazi lez.133 Errealitatea interpretatzera mugatuta dagoen heinean, bestalde, literaturak aditzera
|
emandako
errealitateak nahitaez izaera sortua, asmatua izango duela onartu da, izaera manipulatua, alegia. Horixe da, ziur aski, Atxagak atal osoari emandako egitura alfabetikoak oinarrian daukan arrazoi filosofikoa.134 Azkenik, zerrenda poetologiko ad hoc honi amaiera emanez," azken hitza" atzematerik ez badago, hau da, erabat berria, guztiz singularra, inoiz ere entzun gabekoa litzatekeen hitza existitzen ez bada, esan litekeen orok, hein batean bederen, dagoeneko esana egon du, tradiziozkoa izan du, alegia.
|
|
Egia esan, jatorrizko herri edo komunitate etnonazional gisa existitzeak besterik gabe kolektiboki egituratzeko eskubide politikoari bide eman behar lioke, baina, tamalez, ez gara mundu moral horretan bizi. . Nazioa ez da
|
emandako
errealitate bat, garapen eta bilakaera baten emaitza da, sortu eta eraiki behar den gizarte eredu bat da?, Connor en esanetan96 Nolanahi ere, jatorrizko nazio kulturalen interpretazio, naturala, egiteko korapilo bihurririk ez badago ere, objekzio handiak daude, nazio politikoaren?
|
2018
|
|
Gorputz koherentzia horrela deseginez gero, sexu kategoriak balio deskribatzailea galduko luke kultur eremu guztietan. «Sexu» kategoria ekintza errepikatuen bidez ezartzen bada, alderantzizkoa ere egin daiteke, hau da, kultur zelaian diharduten gorputzen ekintza sozialak erretiratu egin diezaioke kategoriari eurek, gorputzek,
|
emandako
errealitate boterea.
|
|
Horiek horrela, kultur eremuaren eta komunitatearen arteko harreman aldaketak izan zuen ondorio nagusirik: kultur eremuaren baitako ondareak kantek, bertsoek, istorioeketa aditzera
|
emaniko
errealitateek iragan bateratua eta kultur errealitate aberatsa aditzera emateko potentziala zutenek funtzionalitatea irabazi ahala, gero eta maila kolektiboagoan garatuz erresistentziazkoa, euskara batuaren bidea, Jorge Oteizaren Quousque tandem...! (1963) lanak izaniko eragina eta abar.
|
2019
|
|
Uretara salto egin, maelstromera hurbildu igerian, igual ur ertzera itzuli, oinak lurrean ipintzeko bide baten bila. Bizitzari zentzua
|
eman
errealitatea konplexua dela jakinda.
|
2021
|
|
Datu horiei, baina, guk geuk ematen diegu esanahia, zentzua eta errealitatea. Erronka, hain zuzen, datuoi guk
|
emandako
errealitatea argitzea da: " kontua da jakitea gizadiak zer bilakarazi duen gizaki emea" (I:
|
2022
|
|
Habana aztertzeko Kaosmologia izan daiteke zientzia egokia. Bizitzari zentzua
|
eman
errealitatea konplexua dela jakin arren. Ernesto Fernandez El Chorik honela agertu digu Habanako herri barnea:
|
|
Euskal literatura osoan gertatzen den zerbait da, zerbait eztabaidatua, hala nola eleberriaren testuinguruan. Nola
|
eman
errealitatearen irudi albait zintzoena, euskaraz. Historiografian, testu zati bat euskaratzean, zenbateraino kentzen diogu informazio baliagarri bat irakurleari?
|