2007
|
|
16:00etan 16 urtetik gorakoentzako mus txapelketa hasiko da. 16:30ean Patxin Potxin pailazoek ikuskizuna eskainiko dute plazan eta egunari segida ona
|
emateko
bertso afaria eginen da Herriko Ostatuan Irazu eta Amuriza bertsolariekin. Ondotik, dantzaldia Sebastianekin.
|
2009
|
|
Bertso sortak modu diferentean osotzen dira: gai bat emanda bertsolari bi txandaka bertsotan, bi hiruna bertso bakoitzak gai baten inguruan, puntua
|
emanda
bertsoa osotzen, bertsolari bakarra gai bat emanda bi hiru bertso botatzen, eta aspaldiko urteotan beste era berriagoetan ere bai, batzuetan ia eszena antzerki bihurtzeraino, bertsolari bakoitzak pertsonaia jakin bat ordezkatzen duela. Estrofa tipoak ere batzuetan aginduak dira:
|
|
Bi kanporaketa, seiko taldea batean eta zortziko taldea bestean. Eta arratsaldez, 18:00etan, goizeko saioetatik sailkatu diren sei bertsolariek jokatuko dute finala.Kanporaketetan, gai orokorrarekin bertso bana osatu dute bertsolariek, 8ko txikian ofizioka hiruna bertso eta hitza
|
emanda
bertso bana.Finalean, berriz, 8ko handian binaka gaia emanda hiruna bertso osatu dituzte, 8ko txikian binaka ofizioka hiruna bertso eta kartzelako gaian, zortziko txikian bi punturi erantzun eta gaia emanda bakarka bi bertso.
|
|
Uztapide edo Basarri edo Ernani Txiki edo Lazkao Txikirekin maiz kantatutakoa. Gaia
|
emandako
bertsoak ez zituen gustuko, eta bertsoak grabatzeak urduri jartzen zuen. Gauza batzuk ez direla kantatu behar pentsatzen zuen.
|
2010
|
|
Gainerako ohiko atalak ere mimoz prestatuak: Zapping ean Hitzetik Hortzeran
|
emandako
bertso musikatuen aukeraketa. Zuri beltzekoan Uztapide eta Lasarte, Patxi Barberok Joxe Manuel Urtain eta Floyd Pattersonen paperetik kantatuarazi baitzien Zarautzen 1970ean.
|
2012
|
|
Azkenean Pilotari eroriaren eresia tzat har litekeen itxiera. «Hogeita bina berdindu, nork du irabazi?» edo«, nekeak ez dio uzten sortzen pilotaren hitza», «txalo artean amets bihurtu pilotariaren bizitza» ostiralean
|
emandako
bertsoen zenbait hitz. Pilotarhitza n, lehen aldiz osagarri hauekin, emanaldi garaikide ausart bat osatu da. Mezularia Wassie rena beste munduetan sortutako ahotsa da.
|
|
Saioko lehen bi ariketek, ofizioek, tarteka oreka izan bazuten, nahasiagoak izan ziren osteko bi ariketak. Lehen puntua
|
emanda
bertsoa osatzeko ariketan, behera egin zuen saioak, eta saioko irabazleak bigarrenean poto ere egin zuen. «Urteak eman dituzu etxetik kanpo.
|
2013
|
|
Bereak dira, hain zuzen ere, ondorengo hitzak – Txintxarriko kazetariari esanak: BEC izaten da mugimendu guztiaren erpina, ikusgarriena baina BEC ez litzateke
|
emango
bertso eskolarik gabe eta tokian tokiko bertso mugimendurik gabe. Eta hori da, zalantzarik gabe herriko ekarpena bai bertsolaritzari, bai euskarari:
|
2014
|
|
Lau bertsolariek, bakoitzak bere txandan, ondoko ariketak osatu dituzte: hasierako agurra (nahi duten neurrian); lau oinak emanda, zortziko txikian bertso bat; binaka, gaia emanda, zortziko handian bina bertso; binaka edo hirunaka, gaia emanda, hiruna kopla, trikitiaren laguntzarekin (doinuak: Santi Mamiña, Aita semeak eta Dios te salve); Bakarka, puntuari erantzun eta gaia
|
emanda
bertso bat, gehienez ere bost puntuko neurrian; eta, amaitzeko, bukaerako agurra (nahi duten neurrian).
|
2015
|
|
Bertan bost ariketa egin dituzte bederatzi parte hartzaileek: agurreko bertsoa; binaka parte hartzaile bakoitzak bina bertso zortziko handian eta beste bi bertso zortziko txikian; bakarka gaia
|
emanda
bertso bana gehienez bost puntuko neurrian; eta, bukatzeko agurreko bertsoa. Maialen Lujanbiok aurkeztuko du saioa, eta Sustrai Colinak jantziko dio txapela nagusitzen den bertsolariari.
|
|
“Nik ez nuke nahi bertso bat negarrez kantatu, ahal banu. Ni naiz zentsuratzen duena nire burua gatazka psikologiko batzuei bide ez
|
emateko
bertsotan. Hori autozentsura da, eta nik egiten dut.
|
|
BertsoBotak, momentuz, haietako bi baino ez ditu egiten: 4 oinak
|
emanda
bertsoa osatu eta puntuari erantzunaeman. Bakoitzak bere berezitasunak dauzkan arren, erabilitako tresna eta estrategiak oso antzekoakdira bi kasuetan.
|
|
Gai bat
|
emanda
bertsoa sortzea da gure helburua. Bertsoak sortzerakoan, gai batekin erlazionatutakopuntu independenteak sortuko ditugu, eta gero hauek ordenatu egingo ditugu.
|
2016
|
|
zaio hitzik
|
ematen
bertso horietan;
|
2017
|
|
2 Musde Irigarai jaunaren maitaleari ez zaio hitzik
|
ematen
bertso horietan; bada, hitz egin dezala zure lumatik. Zeinek jakin garai hartan hildakoen eskela edo gomutagarriak argitaratzen ote ziren...
|
2018
|
|
Emandako bertsolariengatik, baina haiek
|
emandako
bertso, istorio eta pasadizoengatik ere ezaguna da Goierri. Asko liburuetan bilduak, asko bidean galduak, eta beste asko ahoz aho gaur arte iritsiak.
|
|
onra
|
emanaz
bertsoak kanta
|
|
Itzulipurdia gertatzen da orduan. Amaiera zein den jakinda, bertsolariari baitagokio bizitza duin bat
|
ematea
bertsoari, neurri eta doinuaren menpean soilik eta kontrajarriak diruditen bi kontzeptu kontuan harturik, inprobisazioa eta memoria (oraindik bizi ez den zerbaiten memoria).
|
|
Eta nola balio izanen du, orduan, bertsotan egiteko? Eta, orain,
|
demagun
bertso afari batera zoazela eta jatorri bila hasten zaizkizula, ez soilik bertsokideak, publikoko jendea ere bai, eta pasatzen dela denbora eta gero eta lekuz kanporago sentitzen zarela. Jendeak animatzen zaitu, dena dela, zeren “jode, badu meritua, Barañainen, Auritzen, Ozaetan, Portugaleten… euskaraz, e! ”.
|
|
Delikatua da, jakinez puntu erdi bategatik geldi litekeela bertsolari bat hurrengo fasetik kanpo, puntu erdi batean joka daitekeela finalerako edo finaleko buruz burukorako txartela. Zenbat puntu
|
eman
bertso honi? 7 ala 7,5?
|
2019
|
|
Aurtengoan uko egin diot finalerdietan kantatzeari. Ez dut behar beste denbora
|
eman
bertso eskolan. Inori ez litzaioke otuko maratoi batera entrenatu gabe aurkeztea, gozatuko duela jakin arren.
|
|
Beraz, osagai horiekin guztiekin ez da harritzekoa bertso zaletu izana, eta halako batean, zapla! Barrenak eskatu bezalaxe izena
|
ematea
bertso eskolan. Hantxe ezagutu zuten elkar.
|
|
Esanguratsua da" Apaizen urreztaiak 1999" testuak hasiera
|
ematea
bertso sail honi. Badirudi ospakizun horren inguruan berritu zela Juan Mari Lekuonak zuen bertsogintzarako apeta.
|
|
" Isilik egon nintzen garaian ez zidan inbidiarik
|
ematen
bertsotan egiteak berak. Inbidia ematen zidan ideiak adierazteko kanal bat izateak, batetik; eta, bestetik, ikusia izateko kanal bat edukitzeak.
|
2020
|
|
Lau oinak
|
emanda
bertso bana osatu
|
|
Bukaera
|
emanda
bertso bana osatu.
|
|
Gaia
|
emanda
bertso bat.
|
2021
|
|
Tresna izugarri aberasgarria bihurtu da denek elkar uler dezagun, Muskizetik Barkoxera, eta Tuteratik Ahurtira. Baina oraindik zaila egiten zaigu euskalkiari merezi duen lekua
|
ematea
bertsotan, edo hobeto esateko, merezi ez duen fama txarra ez ematea. Zaila egiten zaigu eguneroko ahozkotasuneko erabilpenetik erabilgarria eta oztopagarria dena bereiztea.
|
2022
|
|
|
Demagun
bertso ikuskizunak baduela kode espezifiko bat, ez performancearena ez literaturarena, baizik eta ahozko inprobisazio performatuarena –tradizioz kultura popularrari lotua–, eta kode espezifiko horren anbiguotasunak zeharo despistatu izan dituela zenbait historikoki –bertsolariei “poeta kaskar” deitzen zietenak, bertsolaritza tabernazulotik antzokietara eraman behar zela a... demagun bertso espazioak, jendaurreko ikuskizun bezala egonkortzen den unetik, sortzen dituela tradiziozko joko arau konbentzional batzuk, denboran zehar moldatu arren oraindik antzeratsu irauten dutenak –eta, itxura guztien arabera, aurrerantzean ere halatsu iraungo dutenak– Eta demagun joko arau horien funtsa dela bertsolarien eta entzuleen arteko adostasun inplizitu bat, arrazoiketa entimematikoan gauzatzen dena:
|
|
Demagun bertso ikuskizunak baduela kode espezifiko bat, ez performancearena ez literaturarena, baizik eta ahozko inprobisazio performatuarena –tradizioz kultura popularrari lotua–, eta kode espezifiko horren anbiguotasunak zeharo despistatu izan dituela zenbait historikoki –bertsolariei “poeta kaskar” deitzen zietenak, bertsolaritza tabernazulotik antzokietara eraman behar zela aldarrikatzen zutenak, “autore bertsolaritza” planteatzera iritsi zirenak–, eta despistatzen dituela beste zenbait egun –hala holako formula hibridoei fede apurtzailez erreparatzen dietenak eta abar luze bat– Demagun, diot, kode bakar bat duela esatea asko erreduzitzea izan daitekeelako, eta, zer esanik ez, ibilian ibilian kode horrek propio izateari utz diezaiokeelako –zer da propioa, izan ere? – Baina uler gaitezen:
|
demagun
bertso espazioak, jendaurreko ikuskizun bezala egonkortzen den unetik, sortzen dituela tradiziozko joko arau konbentzional batzuk, denboran zehar moldatu arren oraindik antzeratsu irauten dutenak –eta, itxura guztien arabera, aurrerantzean ere halatsu iraungo dutenak– Eta demagun joko arau horien funtsa dela bertsolarien eta entzuleen arteko adostasun inplizitu bat, arrazoiketa entimema... bertsolariak kantatzen du mezua, entzuleak aktiboki osatzen du hark kantatu nahi duenaren esanahia –oroitu irudiaz:
|
|
Binaka, hiruna bertso Iparragirre abila dela doinuan; binaka, hiruna bertso zortziko txikian; eta ganbarako lana: hitza
|
emanda
bertso bat bederatziko txikian, eta, gaia emanda, hiru bertso nahi duten doinu eta neurrian.
|
2023
|
|
Irakasleen kezkari erantzunez, esku artean ezer gabe ez zirela ausartzen eta lehen urratsak
|
emateko
Bertso Trena metodoa sortu genian, 3 mailatik 6.era arte. LHn behintzat irakasleentzako materiala bazegoan.
|
|
Lau oinak emanda, azken puntua emanda, hitz bana emanda eta gai orokorra
|
emanda
bertso bana kantatu ostean, bi bertsolari pasatu dira bigarren fasera: Mateorena eta Madariaga.
|