2018
|
|
Eta egia esan, baliteke Maialenek tokaren inguruan egin duen baieztapen horren atzean ere maskulinitateari lotutako nolabaiteko ideia bat egotea. Baita,
|
emakumeak
hika entzutean, takar sentsazioa ematen diola aitortzen duen tabernako emakumeak ere; posible litzateke gizontasunaren ideiarekin lotzea hitanoa. Hizkuntza erabat maskulinizatu batekin alegia.
|
2019
|
|
Elkarrizketatutako emakume batek baino gehiagok aipatu du, etxean gurasoek errieta egin izan ziela hikaz aritzeagatik, eta beste hainbeste abadeak. Aretxabaletak ez luke esango
|
emakumeek
hika erabiltzea tabua zenik, baina estigma zuen.
|
|
Beraz, Xa alde izan zituen ingurua eta gertuko harremanak aldaketa prozesuan zehar. horixe da, hain zuzen ere, neskek hitanoa erabiltzen hasteko egiten dituzten saiakeretan behin baino gehiagotan faltan hartu dutena: inguruaren babesa eta harreman sare hikatzaileak. horregatik,
|
emakumeen
hikarako mudantza gizonena baino zailagoa dela diote, ahalegina bertan behera gelditzen baita ingurukoek ez dietelako noka egiten eta ez dutelako norekin praktikatu. hona neskek egiten dituzten ahaleginei eta aurkitzen dituzten oztopoei buruzko pasartea:
|
|
|
Emakumeak
hika jartzekotan, ia ia konnotazio negatiboa izango luke. Bi “atsozahar” ondokoengatik gaizki esaka ari direnean funtzionatuko luke hoberen hitanoak.
|
2020
|
|
Hitanoak esanahi desberdinak ditu gizonak ala emakumeak erabili. Gizonen kasuan, hika elkartasunarekin, anaitasunarekin eta konfiantzarekin lotzen den bezala,
|
emakumeak
hika egitea zabartzat jotzen da maiz, errespeturik gabe hitz egitearen moduko zerbait. Autore askok azpimarratu dute hitanoaren ospe txarraren eragina transmisioaren etenean, eta bereziki emakumeek egitea egon dela gaizki ikusita (Echeverria, 2003; Beitia, 2017; Legorburu, 2018).
|
|
Lerro guztiek beherako joera berbera erakusten dute, irregulartasun txiki batzuk gorabehera. Esate baterako, 45 urtetik gorako
|
emakumeak
hika aritzen dira bai gizonezkoekin eta bai emakumezkoekin,% 46,5etik% 69,2 arterainoko kopuruetan. Horrekin batera, gizonezko bat tartean ez dagoen kasuetan hitanoaren erabilerak nabarmen egiten du behera 18 urte bitarteko emakumezkoen artean eta 18 urtetik beherako emakumezkoei hika ia ez zaie egiten, ez gizonezkoek eta ez emakumezkoek.
|
|
Gazteak ginela,
|
emakumeek
hika egitea itsusia zela esaten ziguten. [AZ]
|
|
Alberdik (1994) ikusi zuen sexu desberdinen arteko elkarrizketek ez zutela hitanoaren erabilera areagotzen, eta hika/ zuka egiteko garaian asimetriak gertatzekotan,
|
emakumeak
hikara gehiago joko duela gizonak baino. Azpeitian jaso ditugun datuetan agerikoa da joera hori; izan ere, adin tarte guztietan errepikatzen da, eta bereziki 46 adin tartean da nabarmena:
|
2021
|
|
Bejondainala, Elena. Ez dun meritu makala urratsa eman izana, ikusita zein zokoratua dugun euskaldunok
|
emakumeen arteko
hika jarduna; garbi erakutsiz, bide batez, hitanoa ez dela «gizonen» gauza bakarrik. Hautsi dun madarikazioa, edo tabua, edo, nire ustez, bereizkeria, emakumeak luzaroan isilarazi dituen euskarazko bereizkeria.
|
|
Bejondaiala, Xabier, lehen ere hika ahaleginean aditu haugu, baina ez genian, neuk behintzat oraindik,
|
emakumeari
hika (noka, alegia) egin dioanik ezagutzen telebistako jardunean. Ederki bereizten dituk, gainera, zer den zuen lagunarteko edo hurbileko jarduna eta, gero, ikus entzuleokin darabilkian zukako jardun formala.
|
2022
|
|
Modu poetiko batean esanda, iruditzen zait beldurra ematerainoko intimitate bat transmititzen duela. Niri, gizonezkoekin nahiko natural egiten zaidan bezala, asko kostatzen zait
|
emakumeekin
hika hitz egitea, azkoitiarrak ez badira.
|