2003
|
|
Emakumearekiko ere errespetu handia dugu. Nahiz eta emakumeak beti nahi izaten duen gu izatea etxeko aurpegi publikoa,
|
emakumeak
guretzat oso paper garrantzitsua egiten du etxean. " Payoen" etxeetan gertatzen den bezalaxe, azken finean:
|
2004
|
|
Taldean emakume bi ginen eta dozena erdi bat gizon... Halako batean,
|
emakumeok
gure artean ari ginela, biok ezagutu genuen gizon xarmagarri hil berri bat hartu genuen hizpide. Gutako batek goraipatu zuen gizon zahar eder haren bizitasuna, nola zuen koketo izatearen punttua, xahar lizun izan gabe" berde" izan zen hitza.
|
2005
|
|
«Gu oso maskulinoak izateko hezi gintuzten.
|
Emakumeenganako
gure lehenengo harremana maskulinitatearen arabera egin genuen. Gero, gure goxotasuna ateratzen joaten garen neurrian, eta gure neska lagunak gure feminitatea ere badugula onartzen duen neurrian, aldatzen joan gaitezke.
|
|
Zentzu horretan, Amaia Lasaren poesia fundazionala da, gerora garatu den emakumezkoen literatura baten aldarria, laudorio faltsu guztien dekoratua suntsitzeko behar zen aurreneko mailukada. Bera da gure literaturaren lehen emakumea, berak dakarrelako lehenengoz
|
emakumea
gure letretara. (Lasa 2001, 7, Koldo Izagirreren sarrera)
|
2006
|
|
Lau urte martxan daramagun eragile gazte baina sendo honetatik argi dugu bidea kontzientziazioa eta elkarlanak izaten jarraitzen dutela, metodologia eta elkarreragin berrituekin. Egun dugun jendartea ez da boteretik irauliko,
|
emakumeok
gure eskubideen lorpenean markatzen ari garen bidea da oinarria.
|
|
Kasu honetan, etorkinen gizarte antolamenduko prozesuak antolatzen saiatzen gara, bai jatorrian bai helmugan, batez ere Marokon eta Ekuadorren, ez bakarrik emakumeekin, baita hemen Espainian etorkinak diren eta arazo larriak dituzten indigenekin ere. Zer arazo dituzte Marokoko
|
emakumeek
gure herrialdean. Hiru ikusezin dituzte.' Lehenik eta behin, hemen ikusezinak dira emakumeak direlako, bigarrenik etorkinak direlako eta hirugarrenik beren herrialdean ikusezinak direlako inolako eskubide politikorik ez dutelako.
|
|
Zergatik dute
|
emakumeek
guk ez bezalako botoidura. Badakik hik, badakik?, Umbertok.
|
2007
|
|
Dagoeneko jakinen duzuenez, korrika 15ek euskal emakumea omenduko du, euskal
|
emakumeak
gure hizkuntzaren transmisioan izan duen garrantzia eta ezinbesteko papera goraipatu nahi dituelako. Beraz, urtetako menderakuntza, jazartze eta zigorrei aurre egiteko eta euskal kultura eta euskara, belaunaldiz belaunaldi, gorde eta transmititzeko, euskal emakumeek izan duten indarra, adorea eta balioa omendu nahi ditu korrika 15ek.
|
2008
|
|
Angusek berehalaxe eman zion baiezkoa
|
emakumeak
gure aurrean telefonoz deitu zionean. –Txakurra paseatzen ari da?
|
|
Moiuak, berriz, gogorarazi du Gizonduz ekimenaren barruan emandako beste pauso bat dela bizkar zorroa. «Berdintasuna lortzeko gizonen konpromisoa lortzeko ekimena da, eta, era berean,
|
emakumeek
gure gizartean aurrera egiteko».
|
2009
|
|
|
Emakumeok
gure bizitzaren zati handi batean izaten dugu hilekoa eta horrek garrantzitsu egiten du gertakari hau gure bizitzarako eta gertukoentzako ere. Denaden, duela gutxi arte isilean eta ezkutuan egon da, tabua izan da.
|
|
Iganderako, martxoaren 8arekin, Algortara arteko bizikleta martxa egingo dute, 10:30ean Sopelatik abiatuta. Helmugara helduta, manifestazioa egingo dute Telletxe plazatik irtenda, 12:30ean,"
|
Emakumeok
gure gorputzaren jabe! Abortua ez da delitua, eskubidea baizik!" lelopean.
|
|
Panorama horrela izanda, besteek zer egingo zain egoteari utzi eta
|
emakumeak
gure baitako neurriak martxan jartzen hasi gara. Kemen uholde berri bat eragitera gatoz, aurrekoen olatuei bultzada eraberritua ematera.
|
|
Martxoaren 7an,
|
Emakumeok
gure gorputzaren jabe, abortua ez da delitua, eskubidea baizik lelopean manifestazioa egingo dute. Manifestazioa 19:00etan hasiko da, eta amaitutakoan txotx feminista eta kontzertuak antolatu dituzte gaztetxean.
|
2010
|
|
|
EMAKUMEOK
GURE GORPUTZAREN JABE!
|
|
BELEIXE irratia zuzenean.OLAZTIGozamenez programan grabatutako film laburrak. Martxoaren 8an, astelehenean, 19:00etan, Olatzagutiako kultur etxean.Kontzentrazioa,
|
Emakumeok
gure eskubideen alde borrokan lelopean. Martxoaren 8an, astelehenean, 20:00etan, Olaztiko Intsumisioaren plazan.Afrontar el miedo ante el cáncer de mama hitzaldia.
|
2011
|
|
Emakumeon aurkako erasoak ez dira gaur egungo gauza, baina egia da azken urte hauetan gure auzoan emakumeon egoera jasan ezina bihurtu dela, alarma gorria piztu da. Itzubaltzeta/ Romoko herritarrok ezin ditugu honelako eraso eta jarrerak onartu,
|
emakumeok
gure auzo zein herrietan aske bizitzeko eskubidea dugulako.
|
2012
|
|
Orain dela hilabete edo, herriko parke batean ginen, umeak eta ni, diaboloarekin, ahaleginak egiten, gauza berriak saiatzen. 75 edo 80 urteko bi
|
emakume
guregana hurbildu dira. Diaboloa utziko?
|
|
Nola ez, abortuaz ari gara. Edo, bestela esanda,
|
emakumeok
gure gorputzaren gainean erabakitzeko eskubideaz. Ziurtzat jotzen dugun eskubidea bada ere, gure klase politikoari esker, indarrean dagoen gobernuaren arabera agertu eta desagertu egiten den aukera bat dela dirudi.
|
|
menderik mende oinperatu duelako emakumea (hain du oinperatu lege aurreratuenek ere ezin izan baitituzte jarrerok suntsitu). Emakumeenganako indarkeriaren kontrako nazioarteko egun hau izan dadila gizon eta
|
emakumeok
gure arteko bizikidetza nola bidera genezakeen hausnartzeko aukera, elkarrenganako errespetuz, norberak izan nahi duena askatasun osoz erabaki ahal izanez, inork inor menpean indarrez hartu gabe?.
|
|
Ez nuke gizon izan nahi’ –‘Ez gara gizon edo emakume jaiotzen, ar edo eme baizik; gerora bihurtzen gaituzte gizon edo emakume’ –‘Generoa eta sexua ezberdindu egin behar dira’.Bi galderaBeste bi galdera, amaitzeko: ‘Zer eskatzen dio gaurko emakumeak gaurko gizon/ mutilari? ’ eta ‘zer espero dugu
|
emakumeok
gure aldetik. Zer hobetu dezakegu? ’ Gizonari eskatzen zaizkien gauzen artean:
|
2013
|
|
Urtero urtero, martxoaren 8an emakumeok borroka feminista eguneratzen dugu, mundu berri bat sortzeko bidean. Mundu berri horretan,
|
emakumeok
gure bizitzaren eta gure gorputzaren jabe izango gara, bizimodu duina izango dugu, gure orain ekonomiko eta soziala eraikiko dugu, eta, edonon gaudela ere, subjektu politikoak eta etorkizun politikoaren zuzeneko eragileak izango gara. Gure ustez, xede horiek guztiak lortzeko, funtsezkoa eta estrategikoa da erakundeek berdintasunerako politika publikoak lortzeko baliabideak jartzea, eta, ildo horretan, argi eta garbi adierazi nahi dugu toki erakundeen eskutik xede horretarako programak eta baliabideak kentzeko asmoarekin etor litekeen erreforma oro guztiz gaitzetsi egingo dugula.Gainera, Udal honek honako lehentasun hauek ere baditu: Berdintasunerako politika publikoak garatzea, politika horien eskura aurrekontu eta teknikari egokiak jarriz.Programak eta proiektuak aztertu, garatu eta ebaluatzerakoan udalaren gobernu ekintza orok genero ikuspegia kontuan hartzeko neurriak bultzatzea.Emakumeen elkarteekiko eta mugimendu feministarekiko elkarrizketa politikoa indartzea.Indarkeria matxistaren aurka borrokatzeko politikak eta berdintasunerako politikak etengabe uztartzea.Azkenik, mugimendu feministak betidanik emakumeen eskubideen alde egindako erresistentzia eta borroka eskertu nahi dugu, eta, ildo horretatik, mugimendu horrek gure herrian martxoaren 8rako egindako deialdiarekin bat egiten dugu.
|
2014
|
|
|
Emakumeak
gure gorputzak: gure desioakGaurko gaia aukeratzen aste honetan gertatu zaizkidan bi gertakarik lagundu didate.
|
|
Proposatzen den aurreproiektuaren ikuspuntua kezkagarria da benetan: emakumeok babesa, laguntza eta aholku bereziak behar ditugulakoan dago;
|
emakumeok
gure amatasunaz eta gure nortasunaren garapen libreaz erabakiak hartzeko ezgaitzat hartzen gaitu. Gobernuaren ikuspegitik emakumeok biktima hutsak gara eta, horren ondorioz, ez gaitu hartzen abortuaren delituaren egiletzat.
|
|
Bestalde, autoestimu faltak eragiten du.
|
Emakumeok
gure bizi esperientzia dela eta urteetako gutxiesteak direla ere, autoestimua baxuago izan ohi dugu. Gainera, demostratu beharra dago.
|
|
Haur txikien zaintzari buruzko umoreak, adibidez, grazia handiagoa egingo dio langintza horretan dabilenari inoiz haurrekinharremanik izan ez duenari baino.
|
Emakumeok
gure artean baditugu esperientziakonpartitu batzuk; historia bat; emozionalitate konpartitu bat (poz, min, beldur, haserre... komunak), gorpuztasun bat, batzen gaituen hari bat, bere sinbologiarekin, bere kodearekin. Jakina badaudela beste talde batzuekin lotzen gaituzten hariak etakodeak ere, baina sexuen bitasunean oinarritzen den jendartean identitatearen zutabebehinenetako bat da bera.
|
|
Nahiz eta identitate sexuala eta rol sexuala (edo generoa) kontzeptuak desberdinak izan (lehenak mutil ala neska gisa sailkatzearekin du zerikusia, eta bigarrenak, berriz, gizonei eta
|
emakumeei
gure gizartean esleitzen zaien papererakin), umeek ez dituzte bereizten, eta, batez ere, rolaren ezaugarriak kontuan hartuta bereizten dituzte (ilea, arropak, osagarriak, eta abar).
|
|
Hamar katutik seik baino kilo gehiago jasaten dituzte, eta horrek adierazten du etxeko felidoen artean gero eta diabetes gehiago dagoela Etxeko katuak baskulara joateko lehen urratsa, bere felino pisu ideala ezagutzea eta kalkulatzea da, animaliaren sexuaren arabera aldatzen den neurria, baina baita helduarena ere. Felidoen pisu ideala giza masa masaren indizearekin konpara daiteke; formula erraz horrek aukera ematen du gizon eta
|
emakumeek
gure altuerarako gomendatzen diren kiloak gutxi gorabehera kiloz betetzen dituzten ala ez jakiteko. Era berean, gure katuen pisu ideala ezagutzeko, albaitariek felina taulak egin dituzte, pertsonetako gorputz masaren indizearen antzekoak, eta lagun iletsuak zenbat kilo pisatzen dituen kalkulatzeko aukera ematen dute.
|
|
|
Emakumeok
gure bizitzaren jabe gara, bizitzea merezi duen bizitzaren jabe.
|
|
Beraz, mugimendu feministatik lanean eta borrokan jarraituko dugu,
|
emakumeok
gure gorputza gure erabakia dela aldarrikatzen jarraituko dugu, sexualitatea askatasunez bizitzeko eskubidea aldarrikatzen eta baita, eskubide sexual eta erreproduktiboen alde borrokan, artean, egungo abortuaren legean hanka motz den sexu hezkuntza exijitzen. Honenbestez, edozein ofentsibaren aurrean hortxe parean izango gaituzte! GORA BORROKA FEMINISTA!!!
|
|
Gauzak horrela, emakumeen erabakitzeko eskubidea da auzian dagoena. Hau da,
|
emakumeok
gure bizitzaren eta gure gorputzaren jabe izatean dago gakoa.
|
|
Aurrera goazen heinean kontatu ezin diren hildako
|
emakumeek
gure kantuaren bidez eskatzen dute beren ogi eskaera zaharra.
|
2015
|
|
Emakume baten bizitza osoa baldintzatzen du ablazioak. Garrantzitsua da mutilatuta gauden
|
emakumeok
gure esperientziaren berri zabaltzea.
|
|
Kasuz kasu bilatuko dute horretarako" modu onena". Oraingoz, asmoa da" ikerketak egitea ikusarazteko
|
emakumeek
gure historian egin duten ekarpena eta izan duten eginkizuna". Zenbait modu otu zaizkio:
|
|
Bularra atera eta apur bat altxatzen naiz, jarrera defentsibo baina aldi berean ausarta erakutsiz.
|
Emakumea
gugandik hiru pausora dagoenean Gabrielek bere anekdota eten du. Lurrikara txiki bat gertatu da eta denok luzatu dugu lepoa.
|
|
Halako jarduera noblean dena razionala da, dena ongi dago eta ongirako da, gudurik krudelenak eta triskantzarik odoltsuenak, krimenak, erailketa edo zapalketarik doilorrenak, azkenaren finean denak helburu altu hartarako balio baitu, gizon emakumeoi halakorik iruditzen ez bazaigu ere. Historia ez dugu gizon
|
emakumeok
gure asmoen arabera egiten. Historiak, berak egiten du historia, bere Probidentzia propioaren arabera, eta andre gizonok haren instrumentu itsuak besterik ez gara, askotan geure asmoen kontra.
|
|
Edozein
|
emakume
gutaz maitemintzera behartu dezakegu.
|
|
|
Emakumeok
gure etorkizuna erabakitzeko dugun boterea ez gutxietsi sekula.
|
2016
|
|
Bertaren tragedia gertatu da, lurralde feminizidioa,
|
emakumeok
gure gorputzak ipini ditugulako hor, lehen lerroan, erasoan. Gauza itzela da hori eta sistemak erantzun egin du, misoginia ikaragarriarekin, gorputzen gainean daukan botererik handiena gauzatu eta mezu argia helarazi digu:
|
|
Donostiako hondartzetan biluzik bainatzea bezain ederra,
|
emakumeok
gure eskubideen jabe bizi ahal izateko lan egitea bezain garrantzitsua, eta emakumeen eskubideen atzerakada izugarria ekarri nahi zuten frankistei aurre egitea bezain adoretsua. Halakoxea zen Soledad Casilda Hernáez Vargas, bai bera eta bai bere bizitza:
|
|
Beharrizan horietako batzuek lotura dute, hein batean, bizitzarekin eta pertsonen zainketarekin, zeina orain arte gutxi baloratutako eta ikusezin bihurtutako eginbehar bat izan baita, agindu patriarkalek emakumeoi soilik esleitutakoa. Hortik heldu da
|
emakumeok
gure eguneroko zereginetan aurre egin behar diogun kristalezko sabaia hormigoizko sabai bihurtzea, politikari buruz ari garenean.Nafarroan une historiko bat bizitzen ari gara, zeinean emakumeok esparru publikoaren eta politikoaren partaide baikara; alabaina, eremu publikoak, gizonezkoek pentsatuak, sakonki patriarkalak dira oraindik ere. Hori dela eta, gure borroka da, eta izan behar du, lehentasun politikoak eraldatzea, pertsonak erabaki guztien erdigunean jartzea.Egia da emakumeok eginiko politikak ez duela berariazko molderik.
|
2017
|
|
Harrera ona izan genuen, nahiz eta guk besteek esaten zutenari jaramonik ez genion egiten. Hala ere. egia da gizonezkoen taldeak serioago hartzen zituztela, eta
|
emakumeok
gurea borrokatuz lortu behar izan genuen. Egoerak hobera egin duen arren, oraindik asko falta berdintasuna lortu ahal izateko.
|
|
Bai, garrantzitsua da hemen aipatzea. Hegoalde globaleko
|
emakumeok
gure ikuspegia lantzen ari gara, kontzientzia hartzen, baina zuek ere hausnartu behar duzue gaiaz, globalizazioa abiatu zen eta enpresa horiek guztiak datozen herrialdeetako jendeak berrikusi behar duzue ea zer nolako harremanak ari zareten eraikitzen hegoaldearekin. Hel diezaiogun kontsumoari, adibidez.
|
|
Ni aurretik ere banintzen feminista, eta zenbait kontutan parte hartuta nengoen, baina Jaizkibelen egin dugun lanak gauza izugarriak erakutsi dizkit.
|
Emakumeak
gure kontra egotea, adibidez, hasieran ezin nuen ulertu: haien alde egiten ari ginen!
|
|
Zergatik gordeko nion herrarik?
|
Emakumea
gure ulermenaz kanpo zegok, eta Estatuak eta Elizak emakumeari ezartzen dizkioten lege guztiak makurrak dituk. Ez liketek hola ekarri behar emakumea, ez!
|
|
bihurtuta, gorputza, proletariotza? bihurtu zen, eta emakumezko ahul irrazional(?
|
emakumea
gugan?, Hamletek esan bezala) edo, basati, afrikar bereziki, bere funtzio mugatzaileak soilik definituta, hots, arrazoiarekiko, bestetasunak?, barne subertsio eragile moduan hartuta.
|
|
Osteguna da, eta Egiptoko irrati kateak Umm Kulthum abeslariari eskaini dio arratsaldeko saioa. . Batzuetan pentsatzen dut iragan mendeko
|
emakumeak
gu baino indartsuagoak izan zirela, batik bat, nortasun handiagoa zutela. XXI. mendera pasatzean, jakinduriaren soka apurtu zen, eta miresten genituen sinbolo asko desagertu ziren?, gogoetatu du ginekologoak.
|
|
eta horrelakoetan. Apenas agertzen zen edanarekin lurrera eroritako marinelak etxera eramaten ahalegintzen zen
|
emakumerik
gure kantuetan. Beti harritu izan nau emakumeen onberatasun horrek, baina egia izan behar du:
|
|
Non gaude, haatik, non egonik gabe omen gaudenok? Zer da egiaz
|
emakumea
gure kulturako ar batentzat oraintxe berton. Hori baita komeria.
|
2018
|
|
" Emakumeen kontrako diskriminazio eta indarkeria mota asko daude, eta horietako bat da gorputz perfektuaren mezua. Izan ere, edertasun ereduek asko baldintzatzen dute
|
emakumeok
gure gorputzarekiko dugun jarrera. Era berean, gure gorputzarekiko dugun jarrerak baldintzatzen du gainontzekoekin harremantzeko modua.
|
|
Antza denez, bi
|
emakumeak
gu lehenago zain geunden tokira igo dira; Qandildik Sinjarrera bidean joateko, ordu hauetan dauden auto urriei egiteko asmotan. Inork serio hartzen ez duela ikusita, Berjinek nire babesa eskatu du begiradarekin.
|
|
Aldarrikapen hau izenpetu dugun gizon
|
emakumeok
guri doazkigun eta dagozkigun arazoak, hein baten, guk geuk hartzen ditugun erabakien bitartez zuzendu edo konpondu ahal direla esatean bat gatoz, gu ahalduntzen garen neurrian adineko lagunen ongizatea bermatzeko tresna bilakatzen baikara. Etorkizuna, ikuspegi honetatik, gure esku dago politika egile garen ber, bai herrian bai aberrian, izan ere politika herrigintza da, izan.
|
|
CIMA emakume zinemagileen elkartea sortu genuenean jendeak ez zuen momentu hau iritsi zela irudikatzen ere egiten. Hollywoodeko
|
emakumeek
gure diskurtso berbera dute. Madrideko artistak ere mugitzen ari dira.
|
|
Topa Juliari hainbeste istorio biziratu dituen
|
emakumea
gure editore gisa orain bizitza berria izango du.
|
2019
|
|
Neskatikoek, ezkondu arte, amatxirekin egiten dute lo, begiratuak izateko. Lau sosen truke, dozena erdi bat
|
emakume
guretzako dira dantzatu. Emakume batzuek, adinez nagusi, nahiko ximelduak, abesti triste bat abesten.
|
|
Zein den gure lana, bakarrik joanak garen, zein den gure Jinkoa... Edadezko
|
emakumeak
gure senarrak non diren galdetu digu. Guk ez dugula senarrik erran diogunean, harrituta gelditu da, gazteena, berriz, ia irriz lehertu da.
|
|
Arantxa Urretabizkaiari eskertu nion bezala esan izana Lur-en sekula ez zela gutxietsia sentitu. Sedukzio jolasa ere hor egonik, beharbada, horregatik zitzaidan erakargarriagoa baita ere emakumeekin ibiltzea?, egia da
|
emakumeak
gure inguruan ez zirela gaizki tratatuak edo sentitzen. Orain kontziente naiz gizon izatean, orduan ez nuen arazorik gizon izateko?
|
|
–Ongi etorri ohoinen lurretara. Hodeik eskuan tinko duen makilari begiratzen dio?. Ez da ohikoa hiru
|
emakume
gure eremuetan barneratzea. Inguru hauetara bi gizaki mota baino ez dira ausartzen:
|
|
" Emakumeon gorputza eta sexualitatea ezagutzeko bideak jorratuko dira. Sexua balio gisa landuz eta desira eta fantasia erotikoak kontuan hartuz, bidea egin
|
emakumeok
gure gorputzen eta sexualitateen kontrolaz jabetu, askatasunez modu kontzientean eta arduratsuan bizi eta gozatzeko", adierazi du Amaia Urrejola dinamizatzaileak.
|
2020
|
|
Beraz, badaude aldaketa positiboak ere.
|
Emakumeok
gure sexualitateaz jabetzea eta inoren menpe ez egotea, ordea, arriskutsua izan daiteke gizartearentzat, nahasmen handia sortzen duelako. Beraz, menopausia iraultzailea izan daiteke.
|
|
Eta bekatutik eta amatasunetik libro den emetasuna ekarri zuen berak. Amaia Lasa da, Koldo Izagirreren hitzetan, gure literaturaren lehen emakumea, dakarrelako lehenengoz
|
emakumea
gure letretara.
|
|
«Kasu bitxia» da, haurrengan eta, batez ere, hilabete hotzetan garrapaten bidez transmititzen diren gaixotasunetako bat bihurtu baita, bektorea (Dermacentor marginatus kaparra) aktibo dagoenean.
|
Emakumeari
gure burua gustatzen zaio% 90 baino gehiago ziztatzen da buru azalean, eta, exudazio itxura hartu ondoren, eskara bat agertzen da eta eskualdeko gongoil linfatikoak ugaritzen dira. Denbora behar izaten du sendatzen, baita tratamendu egokia emanda ere, eta ohikoa da eremu horretan ilea berriz ez haztea.
|
|
Etorkinen multzoa pentsatu genuena baino anitzagoa zen, behar desberdinak geneuzkan eta hasiera baten marraztu genuen bideak ez zuen balio gehienen beharrak asetzeko. 2013an, bertako hiru
|
emakume
gurekin hasi ziren lanean eta elkartea jaio zen. Gure helburua honako hau zen:
|
|
Hala aitortu dute ikerlan horren harira aurrera eramandako elkarrizketetako protagonistek. Ulertzekoa da
|
emakumeok
gure begirada azaleratzeko sufritzen dugun autozentsura, barruko muga horrek kanpotik datorren zentzura itzel batean duelako oinarria. Idatzi ondoren, proposamenak gorpuztu egin behar dira gainera antzerkiaren kasuan, eta hor badira hitzez gain ematen diren beste zentsura batzuk ere, emakumeon gorputzen gainekoak, adibidez.
|
|
Gogoa ematen din. Munduko
|
emakumeak
gure masturbazioez, fantasiez, gozamenez hitz egingo bagenu... benetako iraultza luken. Jabetze pertsonal eta kolektibo geraezina, Haize!
|
|
Rorschachen froga izan zen bera, etxe bakoitzean
|
emakumeak
gure gizartean duen rolari buruz eztabaidatzeko.
|
|
Guztiok gizon zein
|
emakumeok
gure botere handiena lortu nahi dugu.
|
2021
|
|
Ekainaren 16an,
|
Emakumeak
gure ekonomia eta enpresa ekosisteman dituen erronkak.
|
|
Irakurri du bere emazteak edo bere alabak? Feminismoaren eskutik askotan kritikatu dugu
|
emakumeoi
gure bizitza pribatuaz galdegiten zaigula arlo publikoan sartzen garenean, eta kritika egokia eta inportantea da. Baina beti jartzen dugu analisiaren argi hotza emakumeengan eta inoiz ez gizonengan.
|
|
Obsesio bilakatu zitzaidan galdera, baina nire gogoan haizatzen bazitzaidan ere, ez nintzen gauza susmo haiekin diruaren bideak marrazteko, ez bazen loteria tokatu zitzaigula, jakinik, jakina, loteriaren kontu hura erridikulua zela. Gerora, nire irudimen falta hura Gomezekin izan nuen harremanari egotzi diot,
|
emakumeok
gure borondatea, eta borondatearekin irudimena, erabakimena eta ausardia, gizonen eskuetan uzteko dugun joerari. Ez dut ukatzen borondatearen jabe egindakoa indarrean dagoen bitartean egoera ez denik erosoa, baina niri bezala hiltzen badizute, galdua zara, zure borondateak ia hutsetik hasi behar du eta erabakiak hartzen.
|
|
gaixo bakarreko gela zen, egoera berezia zelako hura, baina, barruan, zaurituaz gainera, beste hiru pertsona zeuden, hirurak isilik; adineko emakume bat, eta beste bat gazteagoa, biak ohe ondoan, aulki banatan eserita; aparte, agure zahar bat, besaulki batean, leihotik kanporantz begira. Bi
|
emakumeek
gugana jiratu zituzten begiak, agur keinu bat egiteko prest; gaixoak ere bai; agureak, ez. Gelako gris hitsa areagotu egiten zuen haren begien distira faltak.
|
|
Honela diotso Zeusek Herari: zuek
|
emakumeok
guk baino gehiago gozatzen duzue beste horretan. Herak, ezetz.
|
|
Ari baldin bagara publiko zabalaz hizketan, erreferente konpartituak ez dira berdinak. Eraikiak izan garen moduagatik eta jaso dugun genero kulturagatik erreferente desberdin batzuk jaso ditugu
|
emakumeok
gure artean eta gizonek beraien artean. Baina, horretaz gain beste hainbat talde daude:
|
|
Horrexegatik dauka argi feminismorako erreminta eraginkorra dela umorea eta pozik ageri da, duela gutxi izan bada ere, feministek hura deskubritu dutela iruditzen zaiolako. Varelak atal honen abiaburuko Vasalloren esaldia du akorduan umoreak, zapalkuntza ez izatekotan, barruranzkoa eta goranzkoa izan behar duela aldarrikatzeko eta,
|
emakumeok
gure gainean jende asko daukagunez, barre asko egin dezakegula irribarrez azpimarratzeko. Varelaren arabera, sekula barregai izan ez diren figura eta egoerak dira orokorrean barre gehien eginarazten digutenak.
|
|
Sozialki barre egiten ikasi dugu; graziarik egiten ez zigutenean ere, urrutiko erreferenteei automatikoki barre egiten. Aurrerago sakonduko dugun moduan, historikoki emakumeekin lotutako arloak eremu pribatura zokoratuak eta baliogabetuak izateak zaildu egin du
|
emakumeok
guri buruzko umorea egitea, hasteko eta behin, gure erreferenteak ez ditugulako baliotsutzat jo izan. Eta, Imazen (2015) hitzetan, zerbait desdramatizatzeko, zerbaiti garrantzia kentzeko, beharrezkoa da aurrez garrantzi hori aitortua izatea.
|
2022
|
|
Astigarragan ere gai hori hizpidera ekartzearen garrantzia aitortu dute, eta horretarako formakuntzak prestatu dituzte. "
|
Emakumeekin
gure gorputzaren, hilekoaren eta zikloaren inguruko informazioa lantzea jabekuntzarako tresna zela argi genuen. Hilekoaren aurrean ditugun baliabideak jakinarazi nahi genituen", dio Maider Urbieta udaleko Berdintasun teknikariak.
|
|
" Gizartearen erdiak nerabezarotik menopausian sartzen garen arte dugun zerbait da hilekoa, baina ez dago batere normalizatuta hilekoak behar batzuk sortzea, ezta horri buruz hitz egitea ere;
|
emakumeok
gure artean, ahizpatasunean, elkartruke hori izatea", dio Maialen Gurrutxaga Elgoibarko Udaleko Berdintasun zinegotziak. Ezkutuan ibiltze horrek ezjakintasuna zabaltzen duela uste du, eta hori kalterako dela, normalak ez diren gauza asko normaltzat jotzen baitira:
|
|
Hein batean, maskulinotasun hegemonikoarekin hautsi zuten eurek, baina etxetik kanpo lan egiten zuten gizonezkoen eginkizunak irudikatzen zituzten... Etxeko logistika zein alde emozionala, aldiz, beti egon izan da
|
emakumeen esku
gurean. Gure belaunaldiak eta gure seme alabek desberdin egitea espero dut".
|
|
Bai, Santxa Dultzineak erran hango
|
emakumeek
gure behar gorria dine. Presta gaitezen!
|
|
Horrez gain, gure familietan adinekoen zainketak sexuaren arabera banatzen ditugu: hau da,
|
emakumeok
gure amak, amamak edo izebak zaintzen ditugu, eta gizonek beren gizonezko senideak artatzen dituzte. Harrigarria irudituko zaizue, baina gure gizonak (genero antigitanismoak patriarka matxista gisa karikaturizatzen dituenak) hazi egin dira jakinda beren familiako adinekoak zaintzea ardura eta harrotasuna dela.
|
|
Nairobiko goi bileran [1985ean emakumeen nazioarteko konferentzia egin zen], han sortu ziren estrategiak. Ordura arte,
|
emakumeak
gure aldetik genbiltzan, taldeetan eta. Nairobin, ordea, erabaki zen estrategiak sortzea erakundeetan, gobernuetan, eta nolabait erakundeetara eramatea emakumeen eskakizunak:
|
|
Erasoak dira
|
emakumeek
gure gizartean jasaten duten indarkeria matxistaren ondorio larrienak eta muturrekoenak, eta, horregatik, funtsezkoa da gizonen eta emakumeen arteko berdintasun balioak sustatzea, hezkuntzatik hasita eta emakumeen autonomiaren alde lan eginez beren bizitzako alderdi guztietan, indarkeria matxistaren edozein adierazpide errotik moztuz.
|
|
Geldi geldirik egon ginen, bihotz taupadak belarrietan joka, arnasa hartzera ere ausartu gabe. Ilunegi zegoen
|
emakumeak
gu ikusteko, baina bera finko begira zegokigun. Segundo amaiezin batzuez hala egon zen, isilean, mugitu gabe.
|
|
Eskutik heldu eta ia tiraka eraman ninduen atera.
|
Emakumea
gure atzetik etorri zen.
|
|
Pena eman zidan. Zein erraz osten diguten
|
emakumeoi
gure gorputzarenganako konfiantza. Txikitatik, tantaka tantaka, kolpez kolpe.
|
|
Gizonak beti ahalegindu dira
|
emakumeok
gure artean etsaitzen. Ez dakitelako indarka eta gorrotoz baino elkarrengana hurbiltzen, beti nahi izan dute besteek ere euren gisara jokatzea; ezin dute onartu kontrakorik.
|
|
" Erlaxa zaitez, rubia, aurpegia itsusten zaizu eta."" Isil hadi, Marco", esan nion.
|
Emakumeak
guregan iltzatzen zituen begiak daratuluz zulatuko bagintu bezala. " Inongo azkarrenak zaretela uste duzue, baina ez duzue ideia putarik ere." Ideia putarik ere, jauna, ideia putarik ere, eta esapide hori ez zitzaion egokitzen hiri aurpegi hari.
|
|
|
Emakumerik gabeko
gure mundu hartan, emakumeen azpi mundu bat. Ez genituen ikusten.
|
|
Duela 70 edo 50 mila urte76 oso jauzi nabarmena gertatu zen gizon emakumeen jokabidean. Gizateriaren big bangari buruz hitz egin liteke, garai hartan gizon
|
emakumeek
guk dugun izaera, gizon emakume" modernoen" izaera, hartu baitzuten. Garai hartatik aurrera, gizon emakumeen arteko jarraitutasun kulturalaz hitz egin daiteke; hau da, hirugarren milurteko gizon emakume zibilizatu eta sofistikatuen eta duela berrogeita hamar mila urtekoen artean ez zegoen alde nabarmenik, ikuspegi horretatik begiratuta.
|
|
Greba edo asuntos propios? ” Begira, gizon jator batek hitza hartu nahi du nola ez … “Antton, ezta? Zer daukazu kontatzeko? ”, “Ea, ba ni zuekin a sako, e, nik beti esan dut
|
emakumeak
gu baino askoz hobeak zaretela, langileagoak, jatorragoak, txukunagoak… Ni beti feminismoaren alde, baina gauza batzuk ez ditut ulertzen… Zergatik ezin dut parte hartu gaur goizeko kalejiran. Beti izan da nire ametsa kalejiran parte hartzea eta… Ez dakit.
|
2023
|
|
Jaso dugun hezkuntza murriztaileak ondo egin du bere lana:
|
emakumeak
gure jokabide propioen poliziak bihurtu gara. Ez dugu behar hankak ixteko eskatzerik, per se egiten dugu.
|
|
Denbora galtzen ez jarraitzeko eskatu nahi diogu Bilboko Udaleko udalbatzari, are gehiago gaur egun, estatu mailan aurreikus daitekeen panoramak asko kezkatzen gaituelako ikuspegi politiko, sozial eta feminista batetik.
|
Emakumeok
gure eskubideak errespeta daitezen bermeak behar ditugu, eta bereziki gure auzoetako emakumeok.
|