2005
|
|
kontatzen duenaren gertakari paralelo bihurtuta bukatzen duela.Zabaltzen duen informazioan baino gehiago, desiratutako egoera bat bilakatzeandatza bere indarra, testualki egiazkotzat jo eta birtualki ondorio errealak egoztenbaitizkio: etorkizunean
|
emakumeek
eskopetadun bezala parte hartuko dutela ziurtatzeak gatazkaren bilakaera eralda lezaketen erreakzio saila eragin lezake. Hona hemenadibide bat, Auzitegi Nagusiak emakumeen partaidetzaren alde emandako epaiazinformatzeko «Alarde guztietan parte hartuko dute» (1998/1/25) izenburuak denborazko erreferentzia ez ezik, modalitate subjektiboak ere baditu.
|
|
Besteetan, errealitatea da halako atribuzioei laguntzen diena. Hain zuzen, tradizionalistei dagokienez, haien jokabidearen alderik erasokorrenak azpimarratzenditu Eginen diskurtsoak,
|
emakume
eskopetadunen aurrean darabilten intransigentzia eta zurruntasuna agerian utziz. Zentzu horretan, Eginek ez dio uko egitenirain eta iseka deigarrienak islatzeari:
|
|
Tradizionalisten ezaugarriekin jarraituz, 1997ko ekainaren 18ko izenburu batdakargu: «Alardearen defendatzaileek aldaketarik onartu gabe jarraitzen dute», Gasteizko Legebiltzarrak
|
emakumeek
eskopetadun gisa parte hartzearen aldekojarrerarekin ados ez zeudela adierazteko, IBAAk zabaldutako komunikatuaz aridelarik. Jarraitu aditzez iraunkortasuna adierazi eta onartu aditzari gabe jarririk, gabeziaz gain jarrera tematia deskribatzen du.
|
|
Aspektu inperfektiboak ahalbidetzen dio enuntziatzaileari deskribapena akzio barrutik gara dezan, hau da, sinkronikoki, eta ez atzera begira, komunikabideetan ohi bezala. Horrela, irakurlea kokarazten du deskribatzen ari den eszenarenbarruan, kasu honetan gizon eta
|
emakumeek
eskopetadun edo hatxero bezala berdinjoka dezaketen jai giroko desfile batean. Kontuan harturik data haietan zirkunstantzia hura ez zela emana, argi eta garbi azaltzen du enuntziatzaileak akzioarekikozuen jarrera subjektiboa.
|
|
Aukera bakoitzakduen babes sozialari arreta eman beharrean, emakumeak integratzeko aukerarierreparatzen zaio oraingoan, eta, azken finean, horixe da Alarde mistoaren defendatzaileen aldarrikapen nagusia. Irakurleari oharkabean pasa dakiokeen xehetasunabada ere, badu garrantzirik; izan ere, hitza sakonki egituratzailea da, eta hitzen etaesamoldeen aukeraketan aldaketa batek beste elkartze semantikoen sareetara, hots, bestelako marko ideologiko eta interpretazio eskemetara garamatza, El DiarioVascon
|
emakume
eskopetadunarekiko jarreran aldaketa arina gertatzen ari delapentsaraziz. Gertatu ohi den bezala, aldaketa sozialak behin instituzionalizatuz gero, edo behintzat jendarteak pixka bat barneratuz gero, komunikabideek ere aldaketasozialak txertatzen dituzte.
|
|
Eginek
|
emakume
eskopetadunen helburuei buruz bezala, El Diario Vascokere etorkizuneko aditz formak erabiltzen ditu desfile tradizionalaz ari delarik.Aukera hau, gogora dezagun, gerora proiektutako orainaldia besterik ez da, kategoria historiko bat baino gehiago modalitate subjektibo bat. Jarraipeneko aditzondoak ere ugariak dira:
|
|
2003ko HondarribikoAlardeak estrategia horren beste adibide argigarri bat eskaintzen digu. El Pais etaGara egunkariek historian lehen aldiz
|
emakumeek
eskopetadun bezala zutela informatzen zuten bitartean, El Diario Vascok Ama Guadalupekoakonpainiari eskaintzen zion portadako argazkia, berriro ere protagonismoa tradizioaren osagai aldaezinei eskainiz.
|
|
Oro har, bada, El Diario Vascok arauak edo arauzko printzipioak diren erreferentziazko objektuak era intenporal batean tratatzen ditu (kasu honetan, tradizioa, Alardeak izan behar duenaren errelato gisa), baliagarriak izaten jarraitzen dutelakoan, gainera lekizkiokeen gertaerak (kasu honetan,
|
emakume
eskopetadunen, intrusioa?) zeinahi direla ere. Deus berririk ez.
|
|
Hala eta guztiz ere, ez da El Paisena
|
emakume
eskopetadunen aldeko haindiskurtso ekintza nabaria. Gehiago esan dezakegu diskurtsoan jazarpen bidegabebaten biktima gisa modalizatzen dituela emakumeak, hau da, ezin egin inguruanmodalizatzen dituela.
|
|
Horrexegatik erabakitzen du egunkariak«Euskadiko Auzitegi Nagusiaren agindu judizial baten eta Eusko JaurlaritzarenBarne Sailaren ebazpen baten urratzea, emakumeen presentzia eskatu baitzutenerakunde horiek arma desfilean buru» 2000ko irailaren 9ko albistea Pais Vascosailetik Sociedad sailera eramatea, irakurlearen parametroak aldaraziz. Kasu honetan,
|
emakumeek
eskopetadun gisa parte hartu ez izanak interes lokaleko albisteizateari uzten dio (tradizionalisten argudioetako bat berau, kanpoko eraginei itzurtzeko) eta Bidasoako mugak gainditzen ditu, generoagatiko bazterketa (gutxiengoaren argudioen ardatza berau) beste albisteen ondoan argitaratua izatera iritsiarte. Zentzu horretan egozten die emakumeei arrakasta 2003ko irailaren 9an, honako izenburu honetan:
|